Dator extremt långsam från en dag till en annan, kan det vara SSD:n?

Permalänk
Medlem

Dator extremt långsam från en dag till en annan, kan det vara SSD:n?

Hej,

Jag har datorn i signatur och har haft SSD disken i ca 6 månader. Jag uppdaterade fimware för någon vecka sedan till den som stödjer trim och har följt guider och kollat att det är aktiverat genom CMD. Idag när jag startat datorn (och möjligen också igårkväll) så har den bara blivit slöare och slöare. Jag märkte det då jag extractade några serie avsnitt och det började hacka upp sig under processen och varje avsnitt tog bara längre och längre tid (vanligtvis tar det typ 10 sec, det sista tror jag tog 10 min). Sen började hela datorn gå trögt. Kan det vara SSDn som orsakar detta? I övrigt är datorn bara någon vecka gammar och jag har nyligen ominstallerat Windows.

Har ju aldrig gjort en manuell trim, vet inte ens om detta är något man kan göra. Disken har ju varit nära full flera gånger, men det har aldrig blivit såhär förrut.

Någon som har något förslag på vad jag kan testa? (Har förövrigt rebootat flera gånger och det har inte hjälpt.)

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk

Kanske är det ngn strömsparfunktion som försätter enheten i IDLE-läge? Testa att deaktivera strömsparfunktionerna i BIOS och i Windows.

Permalänk
Medlem

ok, jag har stängt av dom i Windows. Får ta och kolla mitt BIOS då. Se om det hjälper.

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

tycker du ska köra en manuell trim och har du kollat så den är i AHCI mode lr vad de ehter?

om den har vart full nångång så kanske de beror på de om du inte har haft trim förrut och om de inte riktigt är aktiverat, ladda ner crystaldisk info samt ssd toolbox.

nu har du ju en crucial disk men läs intel ssd faq så hittar du länkar till nyttiga program.

Permalänk
Medlem

Har inte AHCI aktivt. Får väl ta och aktivera det så, trodde inte det skulle vara så mkt skillnad. Hur gör jag en manuell trim?

Ska ta och kika på intel tråden och se om jag hittar något som fungerar för min SSD.

Vad gör programmet crystal disk info?

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Bytte nu till AHCI. Körde en runda med crystaldiskmark och hade ju åt h-vete för låga siffror där. Förra vecka låg jag kring 250 read och 170 write, nu var det ungefär 80/30.

Vad i hela världen är det som har hänt egentligen? Någon som vet om det finns ett program liknande Intels SSD toolbox för att göra en manuell Trim för en Crucial Disk?

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Har du lite lagringsutrymme kvar kanske? <10 Gb.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyrus:

Hej,

Jag har datorn i signatur och har haft SSD disken i ca 6 månader. Jag uppdaterade fimware för någon vecka sedan till den som stödjer trim och har följt guider och kollat att det är aktiverat genom CMD. Idag när jag startat datorn (och möjligen också igårkväll) så har den bara blivit slöare och slöare. Jag märkte det då jag extractade några serie avsnitt och det började hacka upp sig under processen och varje avsnitt tog bara längre och längre tid (vanligtvis tar det typ 10 sec, det sista tror jag tog 10 min). Sen började hela datorn gå trögt. Kan det vara SSDn som orsakar detta? I övrigt är datorn bara någon vecka gammar och jag har nyligen ominstallerat Windows.

Har ju aldrig gjort en manuell trim, vet inte ens om detta är något man kan göra. Disken har ju varit nära full flera gånger, men det har aldrig blivit såhär förrut.

Någon som har något förslag på vad jag kan testa? (Har förövrigt rebootat flera gånger och det har inte hjälpt.)

Crucial.com Product Downloads - Firmware Updates där finns wiper tool som löser det mesta, testa och lycka till

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Man kan också test:
1) Flytta en stor fil som ligger på ssd'n till papperskorgen för att sedan tömma den, detta gör att TRIM aktiveras
2) Låt dator idla på loggin skärmen eller i BIOS

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, verkar ha löst sig nu.

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit