Bygga server, Minne 1x4GB eller 2x2GB ?

Permalänk
Medlem

Bygga server, Minne 1x4GB eller 2x2GB ?

Om jag vill ha 4GB minne väljer jag då 1x4GB eller 2x2GB ?

Kan någon motivera vilket som är bäst och varför!

Mvh
Jocke

Permalänk

2x 2GB är att föredra då du får mindre total responstid till minnena

Visa signatur

Letar du efter annorlunda unika och speciella doppresenter? då kan du gå in på 1doppresent.se och få tips och idéer!
Gör din egen hemsida - Din hemsidehjälp på nätet!

Permalänk

Och du har chans att utöka minnet om du kör 2x2. Bra med mycket minne i servern speciellt om du väljer att köra virtuellt.

Permalänk
Skrivet av hermaniii:

Och du har chans att utöka minnet om du kör 2x2. Bra med mycket minne i servern speciellt om du väljer att köra virtuellt.

Och det har h*n inte om det är 1x4?

Se till att det är ECC bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Och det har h*n inte om det är 1x4?

Se till att det är ECC bara.

Vill han utöka ytterligare är det billigare att köpa 2x2 extra istället för att behöva byta ut befintliga 1x4 mot 4x4. Vissa moderkort har även problem om man kör med alla slots fyllda.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Vill han utöka ytterligare är det billigare att köpa 2x2 extra istället för att behöva byta ut befintliga 1x4 mot 4x4. Vissa moderkort har även problem om man kör med alla slots fyllda.

Nu tänker du väll endå fel?

Kör han 1st 4GB har han iaf minst 1 ledig port (och kan således stoppa in en till 4GB sticka) men kör han 2st 2GB är det inte säkert att det ens går uppgradera utan att slänga de gamla minnena (vilket gör att det blir dyrare)

Är det ingen som köpt 4st 1GB minnen förr och känner igen samma gamla visa?

Istället för att behålla de gamla minnena och kompletterat med 2 till blev ni tvungna att köpa helt nytt...

Permalänk
Skrivet av adisbladis:

Och det har h*n inte om det är 1x4?

Se till att det är ECC bara.

Skrivet av guos89:

Nu tänker du väll endå fel?

Kör han 1st 4GB har han iaf minst 1 ledig port (och kan således stoppa in en till 4GB sticka) men kör han 2st 2GB är det inte säkert att det ens går uppgradera utan att slänga de gamla minnena (vilket gör att det blir dyrare)

Är det ingen som köpt 4st 1GB minnen förr och känner igen samma gamla visa?

Istället för att behålla de gamla minnena och kompletterat med 2 till blev ni tvungna att köpa helt nytt...

hehe tror jag tolka det lite fel. läste det som 4x1gb. Och nä man vet inte hur många minnesplatser han har.
Men klart det går att bygga ut mer med 1x4gb men måste läsa kraven på moderkortet för beror på vilka minnen om man ens ska kunna köra över 8gb eller man inte behöver reducera deras hastighet.
Minnena kan behöva vara t.ex. ECC, registerade eller visst antal minnesbanker

Men positiva att köpa 2x2 är att det oftast är billigare och man kan köra "dual channel" direkt. Och oftast funkar dom flesta konfigurationer om man inte går över 8gb minne.

Jag valde iaf 2x4gb i min server men fick lägga ner lite tid för att få rätt minnen. Var lite dyrare men ville ha chans att kunna utöka till 16gb.

fixa lite stavning