Bioshock story? Spoiler varning!

Permalänk

Bioshock story? Spoiler varning!

Hej ,köpte mig precis bioshock 2 till xbox och efter en stunds spelande, lyssnade på några diaries och hört att dom pratat om andrew ryan kom jag på att ag glömt det mesta från ettan.
Lyssnade inte på så många diaries i ettan men i tvåan vill jag verkligen följa storyn, så min fråga är hur var storyn i ettan?

Kommer ihåg att man egentligen var född i undervattenstaden men i slutet lämnade man ? för mig man gjorde några onda saker i slutfilmen? andrew ryan som hjälpte en genom spelet var ju ond men var det verkligen andrew ryan? eller var det bara någon som låtstades vara han? skulle allmänt vilja veta om det som hände i ettan.

Förresten finns det några hemsidor där dom går igenom storyn i spel?

Permalänk
Medlem

Det är värt att spela om storyn tycker jag =D
Om du harvesta kör rescue den här gången

annars tror jag det står lite här
Bioshock Story

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Skrivet av Bryngel1989:

Kommer ihåg att man egentligen var född i undervattenstaden men i slutet lämnade man ?

föddes där -> blev "ivägskickad" -> kom tillbaka

Jack, som karaktären man är heter, är son till Ryan och en strippa/prostituerad (väldigt subtilt om att hon skulle vara prostituerad) som jag inte kommer ihåg namnet på.
Ryan ville naturligtvis inte ha någonting med Jack att göra. Strippan sålde Jack till Frank Fontaine.
Fontaine och Dr. Yi Suchong experimenterade med massa olika Plasmids på Jack, vilket gjorde att han växte till vuxen ålder på ca. 2 år, och de kunde kontrollera honom med ett par enkla ord.. "...Would you kindly?"

Suchong: Is that your puppy? She's very pretty...
Little Boy (antagligen Jack): Thank you, Papa Suchong.
Suchong: Break her neck for me.
Little Boy: What?
Suchong: Break that sweet puppy's neck.
Little Boy: No... please...
Suchong: Break that puppy's neck—would you kindly...
Little Boy: No... no... *snap*
Suchong: Very good.

Fontaine fick Suchong att rensa bort Jacks tidiga minnen och lägga in nya, falska minnen...
Om goda föräldrar, en vacker gård på den amerikanska lantbygden, ett bra liv helt enkelt.
Och när ett visst datum kom... Så köpte Jack en biljett på en resa till Europa och kapade planet och tvingade det att störta mitt i Atlanten precis vid fyren och ingången till Rapture, helt enligt Fontaines plan.

När Jack kom ner till Rapture, så kontaktas han av Atlas. Atlas som guidar en genom spelet med en snyft-historia om en inlåst fru och son i en bathysphere i Fontaine Fisheries.
Ryan skickar splicers att spränga Bathyspheren. Atlas blir sne på tilltaget och skickar Jack att döda Fontaine ("WOULD YOU KINDLY!"). Efter mycket om och men kommer Jack fram till Ryans kontor i Rapture Central Control.
Ryan bryter Jacks radiokommunikation med Atlas och berättar att han kommit på vem Jack är och hur Atlas, numera känd som Frank Fontaine igen, har gjort för att få honom att komma så långt.

"A man chooses, a slave obeys".

"Run, would you kindly. Sit, would you kindly. Stand, would you kindly."

"A man chooses, a slave obeys."

Ryan ger Jack en golfklubba och säger: "Kill, would you kindly."
Jack dödar Ryan på hans egna order.
Ryan vägrar låta Fontaine vinna och bestämmer själv vad hur han skall dö.

Fontaine får till sist Jack att överföra all kontroll över Rapture och splicers till honom.
Jack leds bort från det kollapsande central control av Little Sisters skickade av Tennenbaum.
Tennenbaum tar bort kontrollen Fontaine har över Jack och skickar ut honom för att göra upp.

Bland annat genom att bli en Big Daddy, så tar Jack, med hjälp av Little Sisters, sig fram till Fontaine i Point Prometheus/Proving Grounds. Fontaine är nu skvatt galen och helt sönder-splice'ad och är ett stort metalliskt monster.
Jack spöar upp Fontaine rätt illa och använder en av Little Sisters' kanyler för att suga ur honom ADAM.
Med sina sista krafter så knockar Fontaine Jack och förbereder sig på att göra sig av med honom för gott.
Då kommer en gäng Little Sisters och hugger honom med sina kanyler och suger ut de sista dropparna ADAM han har i sig, och Fontaine är till slut död.

Skrivet av Bryngel1989:

för mig man gjorde några onda saker i slutfilmen?

beror på hur du spelade spelet.
Var du ond och dödade fler Sisters än du räddade fick du bad ending och fick se hur Jack blev maktgalen och tog med sig Splicers och bathyspheres för att attackera världen över ytan.

räddade du fler än du dödade så får du se hur Jack tog hand om ett gäng litte sisters, såg dom växa upp, ta examen, gifta sig, och sitta vid din dödsbädd och sörja.

...whoa, lång text.

Väldigt utförligt:
Storyline - The BioShock Wiki