Permalänk
Medlem

PHP/MySQL Lösenord/Login

Då var det dags igen. Har fått till en (enligt mig) asnajs liten databas med schyssta script för publicering av nyheter och sånt sketafräckt! Jag har däremot inte lagt upp den officiellt än, för en tanke slog mig: "När jag lägger upp det här formuläret på webben så kan ju vem som helst posta vad som helst om de hittar sidan. Det suger ju ordentligt!"

Vidare har jag då funderat på om en liten lösenordskontroll skulle lösa mitt problem? Eftersom det bara ska vara en användare (den som publicerar informationen) så behövs det bara ett lösenord, eller rättare: någon form av kontroll. Så jag hade tänkt mig att man skriver in den information man vill posta och sen en ruta där man skriver in en kod t ex "a1b2c3". Visst, så långt är det ju trevligt. Problemet är att jag inte har den blekaste om hur jag ska lösa detta. Mina tankar går till att skapa en tabell, alternativt en row i min redan existerande tabell (det är nog det enklaste) där jag har ett förinställt värde som inte kan ändras, och sedan kontrollera att det som skrivs in i rutan är exakt samma som värdet i databasen.

Tälläggas bör att jag har försökt hitta smarta lösningar på webben och här på forumet (för alla vet ju att alla svenska små phpgudar sitter här ) men lösningarna är utan undantag lite väl avancerade. Jag tror inte jag ska behöva använda mig av sessions eller nåt liknande eftersom man ska skriva in lösenordet varenda gång, jag vill inte att läsaren ska komma ihåg att man skrivit in det innan. Och det är bara ett värde som ska jämföras.

Oj, det där blev grymt mycket text för att beskriva ett problem, men sån är jag antar jag

EDIT: Stavfle...

Permalänk
Medlem

Du behöver inte jämföra lösenordet med ett likadant i en tabell, det räcker att du skriver det i en if-sats i själva php-filen.

dvs
if($_POST[pass]=="dittlösenord"){
//skriv skiten till databasen eftersom lösenordet är rätt
}

men jag vill helst inte förespråka detta då det är mycket säkrare att använda en riktig inloggningslösning med sessions. Menmen, du bad om det och det är enkelt.

/niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

asså php är inte bra......alla lösenord kan spåras ppå nått sätt

kör hela basic delen på www.hackthissite.org så kan du fatta hur lätt det är.....njae vill du ha det riktigt säkert,
gå till närmaste kiosk. köp ett paket "okeido" trä på över din lansladd och spara sedan din databas på datorn så att bara du kan se och höra,...

för såfort du får kontakt med internet och så ligger det pyrt til för din idé om den är bra

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Du behöver inte jämföra lösenordet med ett likadant i en tabell, det räcker att du skriver det i en if-sats i själva php-filen.

dvs
if($_POST[pass]=="dittlösenord"){
//skriv skiten till databasen eftersom lösenordet är rätt
}

men jag vill helst inte förespråka detta då det är mycket säkrare att använda en riktig inloggningslösning med sessions. Menmen, du bad om det och det är enkelt.

/niclas

Hmmm... hur skulle en session se ut? Då skulle användaren behöva logga in för att kunna skriva. Då behöver jag en "inloggningssida" för det och sen ska den kunna logga ut också. Jag ska prova med ditt förslag, så får vi se om jag kan lyckas klanta till det ordentligt Tack!

Permalänk
Medlem

Om du inte orkar kodda själv finns funktionen i Dreamweaver.

Visa signatur

Opteron 175 • 2048mb • 7600GT • 2x 250GB Sata2 Raid0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
asså php är inte bra......alla lösenord kan spåras ppå nått sätt

kör hela basic delen på www.hackthissite.org så kan du fatta hur lätt det är.....njae vill du ha det riktigt säkert,
gå till närmaste kiosk. köp ett paket "okeido" trä på över din lansladd och spara sedan din databas på datorn så att bara du kan se och höra,...

för såfort du får kontakt med internet och så ligger det pyrt til för din idé om den är bra

Jag håller med. De challenges som finns på HackThisSite är naturligtvis inte meningen att man ska kunna hacka, utan är säkerhetshål i själva PHP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
asså php är inte bra......alla lösenord kan spåras ppå nått sätt

kör hela basic delen på www.hackthissite.org så kan du fatta hur lätt det är.....njae vill du ha det riktigt säkert,
gå till närmaste kiosk. köp ett paket "okeido" trä på över din lansladd och spara sedan din databas på datorn så att bara du kan se och höra,...

för såfort du får kontakt med internet och så ligger det pyrt til för din idé om den är bra

Det här var ett riktigt värdefullt inlägg tycker jag. Det är väldigt insiktsfullt. Och det kommer från någon som precis postade nåt jävla batchjobb för att fucka upp sin skolas novellnät. Lägg det i FAQ:n vetja, så att ingen någonsin blir missledd igen.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Oh herregud jag skäms tittar tillbaka på gammla loggar... pinsamt. blir alldeles röd.

alla har vi varit små en gång

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

Vad bra att du kunde bumpa den här fyra år gamla tråden när du ändå var igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lusius:

Oh herregud jag skäms tittar tillbaka på gammla loggar... pinsamt. blir alldeles röd.

alla har vi varit små en gång

Jag hade då inte sett ditt gamla inlägg om du inte hade skrivit det där.