Kritik på hemsida (samt ett litet problem)

Permalänk
Medlem

Kritik på hemsida (samt ett litet problem)

Hej på er alla Sweclockare.
Jag söker nu lite kritik på en hemsida jag gjort, mestadels bara på den ytliga delen som text layout, grafiken overall på hela sidan etc. etc.(Har gjort själva grafiska delen i photoshop med hela sidan slicad så om det är något som behövs ändra i själva grund grafiken är det inga problem).
Är fortfarande lite osäker på färgerna samt fonterna som används på sidan, sidan känns ganska mörk nu. Även så känns sjävla "community" sidan väldigt rörig och gästboken/forumet känns som dom är lite gömda, så om någon har några ideer på layouten till just den sidan så skriv gärna.

Aja... anledningen jag gjorde tråden var då själva problemet: Har hittat ett litet problem med sidan om man kör google Chrome = Verkar som bakgrundsbildens placering är fel(1pixel åt höger) så att det bildas en svart linje på hela sidan som ni kanske märker(dock syns den bara om sidans höjd är större än din skärm så att du måste scrolla, annars syns den inte). Någon som kan hitta vad det är som orsakar detta? Funkar i alla andra webbläsare jag provat

Alla ideer och synpunkter är välkomna!
Sidan: koiband.net

PS. Använder Dreamweaver Cs3 ifall ni behöver förklara något specifikt i DW.

MVH Roberd

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Citat:

<table width="862" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">

*Suck*...

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

*Suck*...

Ja, jag använder tabeller :), kanske kan minska ner användningen av mina tabeller och byta ut mot div taggar men men, tills vidare så funkar det. (PS jag är ingen webbutvecklare som ni kanske redan märkt)

Citat:

Jag söker nu lite kritik på en hemsida jag gjort, mestadels bara på den ytliga delen som text layout, grafiken overall på hela sidan etc.

Kolla inte på koden, om det nu inte finns något som är helt fel dock som behövs fixas

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jon lord:

Kolla inte på koden, om det nu inte finns något som är helt fel dock som behövs fixas

Du menar saker som att tabeller används till layout istället för tabulär data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Du menar saker som att tabeller används till layout istället för tabulär data?

Ja, man ska nog inte göra det antar jag, div taggar istället eller något, men jag är inte så haj med div taggar än. (eller webbdesign för övrigt) Fast det borde väl inte ha några negativa effecter på renderingen av sidan vad jag märkt hittils.

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jon lord:

Ja, man ska nog inte göra det antar jag, div taggar istället eller något, men jag är inte så haj med div taggar än. (eller webbdesign för övrigt) Fast det borde väl inte ha några negativa effecter på renderingen av sidan vad jag märkt hittils.

Why tables for layout is stupid:
problems defined, solutions offered

Permalänk
Medlem

Ok tackar, ska kolla igenom guiden och se vad jag kan förbättra.

Men nu till själva tråden igen, Vill ha feedback på sidans layout samt på chrome problemet Ska kolla på tabell problemet senare så säg inget om tabellerna

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem

Om man struntar i källkoden så tycker jag att sidan ser rätt ok ut. Skulle velat ha en mycket mindre header, nu börjar själva innehållet i mitten på sidan och man måste scrolla för att se mer information vilket känns onödigt. En annan sak som kunde göras bättre är menyn. Den känns för mörk och den blir lite otydlig när den går mot bakgrunden på det sättet.

Chrome buggen ser jag inte, exakt var är det svarta strecket? Hela sidan är ju så mörk så det är svårt att se...

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazy:

Om man struntar i källkoden så tycker jag att sidan ser rätt ok ut. Skulle velat ha en mycket mindre header, nu börjar själva innehållet i mitten på sidan och man måste scrolla för att se mer information vilket känns onödigt. En annan sak som kunde göras bättre är menyn. Den känns för mörk och den blir lite otydlig när den går mot bakgrunden på det sättet.

Chrome buggen ser jag inte, exakt var är det svarta strecket? Hela sidan är ju så mörk så det är svårt att se...

Här ser man felet:

Får nog mecka med menyn i photoshop, inte säker hur jag ska få den så mycket tydligare utan att att få dom stå ut för mycket.
Tack för kommentaren

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem

Felet i Chrome är en grafisk bugg i Chrome och har inget med ditt css att göra. Om du drar lite i fönstret så ser du att den försvinner och poppar upp beroende på hur brett fönstret är. Jag har varit med om liknande fel och kan väl bara säga att Chrome har sina brister precis som alla andra browsers.

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen slippa problemet om du bygger med divar istället. Se även till att du sparar för webb från photoshop då du har tydliga nyansskiftningar på mac mellan header och body, på pc ser det dock bra ut. Det jag reagerar på är avsaknad av luft och skillnader i marginaler på vissa ställen, så som band>biografi där bilder och text är en aning för inträngt. Du skulle även kunna öka på textstorleken 1-2pt överlag.
Du skulle kunna använda css istället för dw's "byta bild"-funktion med js för att åstadkomma menyeffekten, då försäkrar du dig om att de flesta kommer se effekten.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Du kommer antagligen slippa problemet om du bygger med divar istället. Se även till att du sparar för webb från photoshop då du har tydliga nyansskiftningar på mac mellan header och body, på pc ser det dock bra ut. Det jag reagerar på är avsaknad av luft och skillnader i marginaler på vissa ställen, så som band>biografi där bilder och text är en aning för inträngt. Du skulle även kunna öka på textstorleken 1-2pt överlag.
Du skulle kunna använda css istället för dw's "byta bild"-funktion med js för att åstadkomma menyeffekten, då försäkrar du dig om att de flesta kommer se effekten.

Japp har använt mig av spara till webben, får dubbelkolla vad det är som har hänt där(kommer inte åt mac för tillfället dock).

Ska gå igenom sidan för att "vädra" upp den :). Angånde text storleken så provad jag öka den men det ser fruktansvärt ut då.

Angående Image hover effecten har du någon specific du tänkte på, finns ju massa ute. om alla ens funkar bra.

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jon lord:

Japp har använt mig av spara till webben, får dubbelkolla vad det är som har hänt där(kommer inte åt mac för tillfället dock).

Ska gå igenom sidan för att "vädra" upp den :). Angånde text storleken så provad jag öka den men det ser fruktansvärt ut då.

Angående Image hover effecten har du någon specific du tänkte på, finns ju massa ute. om alla ens funkar bra.

Ser det fel ut i och med att vissa ramar inte är anpassade för större textstorlek? Jag tror på lite större men det är ju min smak.
Det finns många sätt att göra det på men det smidigaste brukar vara att endast använda en enda bild som du positionerar i sidled och använder klass:hover och använder samma för den markerade.
Eller använda de redan uppdelade bilderna men slå ihop markerad/vanlig och gör detta (med samma princip): How to Create a CSS Menu Using Image Sprites

Lycka till!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Angående strecket så googlade jag lite på det eftersom jag stött på det själv. Verkar vara en bugg i webkit men jag har stött på den i IE7 också. En lösning är att du istället för att använda background-position:center top; för body skriver: background-position: 49.999% 0;

Testa gärna, men det fungerade för mig. Även om jag håller med de andra att tabeller inte är önskvärt i layout av en hemsida så är denna buggen inte en produkt av det.

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazy:

Angående strecket så googlade jag lite på det eftersom jag stött på det själv. Verkar vara en bugg i webkit men jag har stött på den i IE7 också. En lösning är att du istället för att använda background-position:center top; för body skriver: background-position: 49.999% 0;

Testa gärna, men det fungerade för mig. Även om jag håller med de andra att tabeller inte är önskvärt i layout av en hemsida så är denna buggen inte en produkt av det.

Tack, det funkar...typ, nu funkar det med1680x upplösning i chrome medan den fortfarande buggar i 1280x, Fast det är iaf bättre än att den buggar i alla upplösningar.

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.