windows 7 ultimate 32 (x86 + netbook)

Permalänk
Medlem

windows 7 ultimate 32 (x86 + netbook)

Hej

Har alltså installerat windows 7 32bit på min netbok med en atom + 1gb minne, nu undrar jag hur skall jag göra för att tweak/optimera operativsystemet så det inte skall dra så mycket minne ? Vista/win7 drar ju otroligt mycket mer minne än xp. I alla fall på min main rig så har drar ungefär datorn 600mb i internminne när jag spelar ex cs.

However nu är det inte relevant, jag undrar bara hur man skall göra det så systemet drar nästintill inget i datorkraft. Nu är jag inte ute efter bara tweaka det grafiska skalet utan den interna handlar det om nu.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du kan som bäst få ner det till 200Mb ram (dock med störning i pnp)
Så bästa tweak rådet är, kör på xp sp2, reg tweaka lite så är du klar med fullt kompatibelt pnp system på 40mb ram

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tror nog att det drar nästan ingen kraft om du bara låter den vara.

Bra början är att stänga av så många tjänster som möjligt: Black Viper's Web Site och leta runt i forumet så hittar du.

Permalänk
Medlem

"Tror nog att det drar nästan ingen kraft om du bara låter den vara."
Det kan man verkligen hoppas Nä win7 är 10ggr mer krävande än xp, lyckas du tweaka ner systemet i tjänster / registret, samt div moduler så kommer du alltid ha betydligt högre cpu / minnes belastning än xp.
Är man inne på minimum så är Linux alternativet, aldrig direkt kört dessa mer än test, men en 40Mhz 2Mb (386) räcker gott som router.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jasså det gör det ?
Tycker jag absolut inte det gör.

Du pratar om router och TS pratar om att köra windows 7 på en netbook..

Permalänk
Medlem

Blev att jag tog bort win7 och installerade xp sp3 körs i 150mb i start mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jasså det gör det ?
Tycker jag absolut inte det gör.
Du pratar om router och TS pratar om att köra windows 7 på en netbook..

Svårt å läsa? "Om man är ute efter minimum är Linux..." ref ang prestanda i x86 miljö

Skrivet av serts:

Blev att jag tog bort win7 och installerade xp sp3 körs i 150mb i start mycket nöjd.

Kanon, dock skulle du valt bort sp3 då sp2 är bättre optimerat från start

edit: post nedanför, win7 är verkligen likvärdig xp i sparsamhet av resurser? Win7 är bättre på allt gentemot xp. Bättre grafiskt, bättre pnp, mer skit som startar, förbrukar mer processorkraft, kör fler processer, förbrukar betydligt mer minne osv. mm win7 är verkligen allas favorit när de gäller å optimera för prestanda

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bloopy:

Svårt å läsa? "Om man är ute efter minimum är Linux..." ref ang prestanda i x86 miljö

Nej det har jag inte.

Du skrev själv detta: Nä win7 är 10ggr mer krävande än xp.

Det tror jag inte stämmer.