Skickar Apple med TNT nu?

Permalänk
Medlem

Skickar Apple med TNT nu?

Beställde nu en ny MBP och den har skickats med TNT! Är ju helt värdelöst, kommer aldrig få min dator, sist jag beställde nått o fick det via TNT behövde jag åka till deras utlämningscentral mitt ute i ingenstans, för de kunde verkligen inte lämna av sakerna vid vettiga tider.

Har Apple slutat med UPS? Det är ju iaf ett vettigt fraktbolag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Mm jag är ungefär lika imponerad, ska dom cykla hit med burken eller? Beställde även jag en MBP idag:

Skickas inom 3 arbetsdagar

Beräknad leverans 30/7-2/8

???

Inte trovärdigt, hur kan det ta uppemot 2 veckor att frakta en dator, fått snabbare leveranser från Hong Kong för övrigt.

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Qrap:

Mm jag är ungefär lika imponerad, ska dom cykla hit med burken eller? Beställde även jag en MBP idag:

Skickas inom 3 arbetsdagar

Beräknad leverans 30/7-2/8

???

Inte trovärdigt, hur kan det ta uppemot 2 veckor att frakta en dator, fått snabbare leveranser från Hong Kong för övrigt.

Har du beställt en standarddator eller har du köpt till något? Beroende på vad så lär datorn behöva packas om i Nederländerna först.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Min standard macbook pro skickades tyvärr också med tnt. Jag fick fruktansvärt dålig support därifrån. De kunde inte alls säga vart paketet befann sig eller när jag skulle få det. Beräknad leverans var på en fredag. Det stod att paketet skickats från göteborg eller om det nu var Örebro på fredag morgon. Jag ringde till TNT på fredag och frågade om jag verkligen skulle få paketet den dagen, då jag pluggar ungefär 20 km ifrån hemmet (man vil ju inte ta ledigt i onödan för att kunna ta emot paketet, om den nu inte kommer den dagen). Då sa tjejen i kundtjänsten att vi kan ändra addressen till någon address närmare skolan så att jag kan plocka upp den under skoldagens lopp. Bra tänkte jag och gav addressen till mina föräldrar som bor ett stenkast ifrån skolan. Paketet kom inte på fredag (suprise suprise). På måndag gick jag in på TNT tracking sida igen. Till min förvåning stod det nu att jag inte hade varit anträffbar och att paketet var på väg till Örebro igen. Ringer kundsupporten och frågar vad som egentligen händer. Då säger den äldre kvinnan i supporten (som i övrigt var väldigt otrevlig i tonen) att såklart paketet skickas tillbaka till örebro för att sen skickas ut igen, om jag ändrar addressen. Jahaa.. då får jag vänta ytterligare några dagar (Hatar TNT vid det här tillfället). På lunchen (30 minuter efter samtalet med tnt) är jag hos föräldrarna och dricker kaffe. Och vad är det som kör in på gården. Jippii en skåpbil med posten logga. Min dator kom!!! Sa till budet att TNT hade sagt att paketet hade skickats tillbaka till örebro och att jag var fruktansvärt överraskad att han kom med paketet nu. Killen sa att jag inte var den enda som hade haft krångel med TNT. Urkasst företag!

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Min standard macbook pro skickades tyvärr också med tnt. Jag fick fruktansvärt dålig support därifrån. De kunde inte alls säga vart paketet befann sig eller när jag skulle få det. Beräknad leverans var på en fredag. Det stod att paketet skickats från göteborg eller om det nu var Örebro på fredag morgon. Jag ringde till TNT på fredag och frågade om jag verkligen skulle få paketet den dagen, då jag pluggar ungefär 20 km ifrån hemmet (man vil ju inte ta ledigt i onödan för att kunna ta emot paketet, om den nu inte kommer den dagen). Då sa tjejen i kundtjänsten att vi kan ändra addressen till någon address närmare skolan så att jag kan plocka upp den under skoldagens lopp. Bra tänkte jag och gav addressen till mina föräldrar som bor ett stenkast ifrån skolan. Paketet kom inte på fredag (suprise suprise). På måndag gick jag in på TNT tracking sida igen. Till min förvåning stod det nu att jag inte hade varit anträffbar och att paketet var på väg till Örebro igen. Ringer kundsupporten och frågar vad som egentligen händer. Då säger den äldre kvinnan i supporten (som i övrigt var väldigt otrevlig i tonen) att såklart paketet skickas tillbaka till örebro för att sen skickas ut igen, om jag ändrar addressen. Jahaa.. då får jag vänta ytterligare några dagar (Hatar TNT vid det här tillfället). På lunchen (30 minuter efter samtalet med tnt) är jag hos föräldrarna och dricker kaffe. Och vad är det som kör in på gården. Jippii en skåpbil med posten logga. Min dator kom!!! Sa till budet att TNT hade sagt att paketet hade skickats tillbaka till örebro och att jag var fruktansvärt överraskad att han kom med paketet nu. Killen sa att jag inte var den enda som hade haft krångel med TNT. Urkasst företag!

VA?!?!? Kom datorn med Posten? De idioterna vill man ju inte ha någonting med att göra, det är ju halva anledningen till att man beställer från Apple.se, just för att få datorn levererad med ett riktigt bolag, dvs UPS. Det som är bra med UPS är att de försöker ju inte leverera saker halv 11 en vardag som TNT gör, utan alla leveranser jag har fått har kommit runt 17 så man behöver bara gå lite tidigare från jobbet/skolan, inte missa hela dan.

Har även försökt hitta info på TNT.se var utlämningsställen finns, men inte fan har de sådan info som man får fram enkelt.

EDIT: hittade informationen nu, de har bara ett utlämningsställe i hela Stockholm, och det är i Upplands Väsby, trodde de skulle ha dessa i området där man faktiskt är ibland... Eftersom de inte klarar av att leverera sakerna borde de ju ha fler utlämningsställen tycker man.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det är inte så att TNT anlitar posten för den sista utkörningen i sverige?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Det är inte så att TNT anlitar posten för den sista utkörningen i sverige?

Ingen aning, om det är så är det ju ganska illa. Tar ju bort hela mening med fraktbolag eftersom Posten ändå komer göra så det skiter sig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

VA?!?!? Kom datorn med Posten? De idioterna vill man ju inte ha någonting med att göra, det är ju halva anledningen till att man beställer från Apple.se, just för att få datorn levererad med ett riktigt bolag, dvs UPS. Det som är bra med UPS är att de försöker ju inte leverera saker halv 11 en vardag som TNT gör, utan alla leveranser jag har fått har kommit runt 17 så man behöver bara gå lite tidigare från jobbet/skolan, inte missa hela dan.

Har även försökt hitta info på TNT.se var utlämningsställen finns, men inte fan har de sådan info som man får fram enkelt.

EDIT: hittade informationen nu, de har bara ett utlämningsställe i hela Stockholm, och det är i Upplands Väsby, trodde de skulle ha dessa i området där man faktiskt är ibland... Eftersom de inte klarar av att leverera sakerna borde de ju ha fler utlämningsställen tycker man.

Nja.. Det kom inte med Posten. Utan enligt TNT använder dom i sin tur en logistikfirma med namnet "Posten logistik", som inte har något med posten att göra. Det är ju bara löjligt. Bilen hade då postens emblem på sidan. Det var en gammal skåpbil som såg ut att vara från 80-talet. Förmodligen en bil som posten sålt för en billig peng.

Visst ger det ett mycket professionellt intryck ?

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Skrivet av Skippo:

Nja.. Det kom inte med Posten. Utan enligt TNT använder dom i sin tur en logistikfirma med namnet "Posten logistik", som inte har något med posten att göra. Det är ju bara löjligt. Bilen hade då postens emblem på sidan. Det var en gammal skåpbil som såg ut att vara från 80-talet. Förmodligen en bil som posten sålt för en billig peng.

Visst ger det ett mycket professionellt intryck ?

Posten logistik är ju postens egna logistik firma (lol?) så det var inte så konstigt att bilen hade postens emblem på sig ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpledream:

Posten logistik är ju postens egna logistik firma (lol?) så det var inte så konstigt att bilen hade postens emblem på sig ^^

Där ser man. Efter lite googlande så fick jag fram följande:

"Company Overview
Posten Logistik AB offers logistic services. The company manages packages, pallets, and express services in the Nordic region. The company is based in Solna, Sweden. The company operates as a subsidiary of Posten AB"

Så det är Postens dotterbolag eller liknande?

Det bevisar ju faktiskt hur mycket TNT själv ens vet om deras sammarbetspartners. Lite konstigt då de påpekade två gånger på telefon att: Posten Logistik har inget med posten att göra.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Nja.. Det kom inte med Posten. Utan enligt TNT använder dom i sin tur en logistikfirma med namnet "Posten logistik", som inte har något med posten att göra. Det är ju bara löjligt. Bilen hade då postens emblem på sidan. Det var en gammal skåpbil som såg ut att vara från 80-talet. Förmodligen en bil som posten sålt för en billig peng.

Visst ger det ett mycket professionellt intryck ?

Posten logistik är ju sämst, de tillhör posten. Sist jag fick något med posten logistik snodde deras förare 1 av 2 paket (det paketet med högtalare), när ersättningshögtalarna kom någon månad senare så la föraren in "mottagaren inte anträffbar" utan att ens komma förbi, han ville väll hellre fika 6 timmar av sin 8 timmars arbetsdag än att köra ut paket som han har betalt för.

Ne, får nästan ringa Apple eller nått, jag vill inte att sådana mentalt efterblivna personer rör mina paket, vet ju inte vad de kan hitta på.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Har du beställt en standarddator eller har du köpt till något? Beroende på vad så lär datorn behöva packas om i Nederländerna först.

Aha jo jag tog med ett st fjärrkontroll samt så valde jag den dyraste skärmen (viktigt att poängtera att den var dyrast) ;O) Nä men jag vill ha en matt skärm och jag kollade runt hos ÅF här hemma och ingen verkar ta hem något annat än glossyflottfläckskärm så det blev till att beställa direkt från Apple då.

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk
Medlem

Fick min macbook pro igår och den kom med UPS.
Skickades från Kina, inget speciellt med den utan enbart en extra kontakt med och tog ca 9 dagar att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooit:

Fick min macbook pro igår och den kom med UPS.
Skickades från Kina, inget speciellt med den utan enbart en extra kontakt med och tog ca 9 dagar att få.

Jag vill också ha UPS!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Även UPS använder posten ibland som sista led, beror lite på var man bor vilka som kör budbilarna ut till kund. När jag beställde min iMac skickades den med UPS, med posten som sista speditör. Hämta dock ut den på postens central för att få den en dag tidigare

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

TNT kanske har blivit bättre, jag ringde dem och de kunde köra ut den till kontoret istället. Får se hur det går imorn då den skulle anlända.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Det är inte så att TNT anlitar posten för den sista utkörningen i sverige?

Jag skulle få ett paket från UPS men det kom med en lokal firma istället så det kan väl vara lite hur som helst

Permalänk
Medlem

Jaha, TNT ringde inte ens mig, de lämnade den bara i receptionen, jag fick datorn iaf, men jag trodde de ville ha min underskrift

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

OK, då är det min tur att berätta om min beställning.

Beställde en Macbook Pro 13" på måndag morgon. Allt gick bra och redan på kvällen fick jag ett mejl med kollinummer och det stod att leveransen skulle komma senast torsdag. På tisdag hade det ändrats till att den skulle komma på onsdag.

-Härligt, tänkte jag och vaknade förväntansfullt på onsdag morgon. När klockan närmade sig 9.00 (leverns skulle ske mellan 9-17) steg förväntningarna ytterligare, tänk om man skulle ha tur och få paketet tidigt för en gångs skull. Men nej, tiden gick och klockan blev 17.00. Då kollar jag leveransstatusen och där står det "Felaktig adress – kontakta budfirman och bekräfta adressen".

-What, tänkte jag och kastade mig på telefonen till TNT. Efter att stackars kundtjänsttjejen fått sig en liten utskällning förklarar hon att budet hade varit till mitt hus vid 14.48 men inte kommit in pga att huset mitt har något så ovanligt som portkod. Men budet hade ju kunnat göra som alla andra budfirmor och ringt till mig så hade jag kommit ner snabbt som en iller och tagit emot paketet. Men tydligen är telefonering något som budets högskoleutbildning inte inkluderade (eller så var det att de inte har någon telefon, minns inte riktigt).

Kundtjänsttjejen frågar om de ska göra nytt försök imorgon men jag säger att jag heller hämtar paketet själv. Efter att hon i 5 minuter letat efter vart och om jag kan hämta paketet själv visar det sig att jag kan hämta paketet hos Posten Företagcenter (Linköping). Eftersom de stänger klockan 18.00 han jag kasta mig på cykeln och rulla dit och till slut få mitt paket.

Varför kan man inte få välja hos Applastore om man ska ha hemleverans på dagtid eller att hämta paketet på posten? Det borde ju bli mycket billigare för dem om de slipper en budfirma som ska lköra ut paketet till mig när jag ändå inte är hemma. Och jag skulle mycket hellre hämta paketet själv hos mitt postombud på de tider som passar mig.

Slutligen ett tips till alla som tänkt beställa från Applestore:
-Skriv in portkoden i adressen så kanske det blir lite större chans att kunna ta emot paketet.

Permalänk
Medlem

Ett annat tips. Se till att inte ha ett arbete ni går till varje dag om ni ska beställa Appleprodukter levererade av TNT.
Som andra redan har sagt så kommer dom mitt under dagen och ringer inte trots att man har uppgett telefonnummer.
Man kan alltså sitta och vänta flera dagar på att paketet ska komma, men i själva verket har dom varit hem två ggr redan, men tagit med sig paketet igen när ingen öppnar.

Herregud! De flesta som beställer Appleprodukter har väl antingen ett jobb eller går i skolan (förutom nu under sommaren) och då måste de ju ringa när man inte är hemma under arbetstid. Hur ska dom annars kunna leverera paketen?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ett annat tips. Se till att inte ha ett arbete ni går till varje dag om ni ska beställa Appleprodukter levererade av TNT.
Som andra redan har sagt så kommer dom mitt under dagen och ringer inte trots att man har uppgett telefonnummer.
Man kan alltså sitta och vänta flera dagar på att paketet ska komma, men i själva verket har dom varit hem två ggr redan, men tagit med sig paketet igen när ingen öppnar.

Herregud! De flesta som beställer Appleprodukter har väl antingen ett jobb eller går i skolan (förutom nu under sommaren) och då måste de ju ringa när man inte är hemma under arbetstid. Hur ska dom annars kunna leverera paketen?

Som sagt var det inga problem för mig att ringa dem dagen innan det skulle leverera och be dem leverera datorn till mitt jobb istället, var bara och ge dem adressen. Enda att klaga på var väll att de bara lämnade paketet till receptionen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Skall idag få min leverans av Apple. Och det går genom TNT. Ringde dom igår och frågade om de kanske kunde ringa innan för att försäkra sig om att jag verkligen är hemma. Men det var ju omöjligt givetvis.

TNT funkar på precis samma sätt som UPS. Dom har samma utlämningsställe i GBG, å verkar jobba under samma kriterier. Det måste ju vara fruktansvärt oekonomiskt och inte heller direkt miljövänligt att jobba i tron att alla som handlar på nätet och får sina varor levererade av dessa två firmor alltid befinner sig hemma under dagen.

Apple borde skärpa sig! Dom går från en kass budfirma till en annan precis lika kass. Vad tänker dom med????

Om jag inte hade ringt TNT igår och frågat vart mitt paket var, så hade jag inte haft en aning om att den skulle komma idag. Deras hemsida har legat på samma status under hela veckan.

GÖR OM GÖR RÄTT!!!!

Permalänk

Det är fan ta mig inte sant.

Jag råkade vara på toaletten och han inte svara i porttelefonen innan idioten körde iväg igen. Ringde direkt till TNT och frågade om bilens nummer. Men NEJ, det går inte. Så nu gör dom ett nytt försök imorgon.
Alternativt att jag hämtar det själv på utlämningsstället inne i stan tidigast imorgon klockan 12.

Fyfan sicket skit. Börjar bli löjligt less på detta.

Permalänk
Medlem

själv fick man av en fransk parallel desktop skiva istället för en macbook air de lyckades iallfal med att skicka min pro så 1/2

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag jobbar på TNT och har gjort det i 4 år. Jag jobbar på kundservice och är en av dem som svarar i telefon och pratar med de som beställt något från Apple.

Låt mig först hålla med en del av er här. TNT är INTE bra att anlita när det gäller leveranser till privatpersoner. TNT skickar egentligen endast företag till företag, men Apple har valt att anlita TNT i alla fall, troligtvis av ekonomiska anledningar, men jag kan inte veta säkert. Och eftersom TNT är helt riktat mot företag så har de ett sådant tillvägagångssätt. Vilket innebär leverans under dagtid 09-17:00, ingen föravisering på telefon (förutom om någon chaufför skulle ha en mobil och bestämmer sig för att ringa i alla fall) och ingen möjlighet att specificera en leveranstid. Det är denna tjänst som Apple har köpt av TNT. Dessa villkor står visserligen när man beställer från Apple men det är finstilt. Dessutom använder sig TNT av posten logistik i vissa områden för leverans. Särskilt norr om Örebro eftersom att TNT inte har några egna depåer längre norrut än så. Ett problem är att ofta är det väldigt svårt att få tag på posten på telefon och då blir det svårt att få besked vad som egentligen händer med en specifik försändelse och därav blir det då och då så att fel besked lämnas till Apple-kunden som ringer in till TNT och undrar om sitt paket. Så ni kanske kan tänka er så blir det mycket press och stress för en som jobbar på TNTs kundservice, har en irriterad kund på luren samtidigt som man försöker få fram besked om deras försändelse från något av poståkerierna. Och oftast vet inte Applekunden under vilka förutsättningar transporten sker eftersom att det som sagt är finstilt från Apple. Vilket ger så mycket onödig stress för oss som jobbar på TNT.

Ibland kan det bli så att en Apple-kund av en eller annan anledning kräver att få sitt paket samma dag som vi redan varit där och gjort ett misslyckat leveransförsök. För en "normal" kund så finns det ibland möjlighet för TNT att då fixa en "extrabil", dvs vi betalar någon åkare för att specifikt komma och köra ut detta paket till kunden. Men detta har TNT inte tillstånd att göra från Apple eftersom att det är Apple som är fraktbetalare och är de som i så fall blir extra debiterade för detta och dessutom ingår inte detta i avtalet mot kund som de godkänner vid köpet av sin produkt.

De fall som fungerar allra bäst för en Apple-leverans är om kund direkt hos Apple uppger en adress där de finns varje vardag under dagtid, vanligtvis en arbetsadress. Glöm inte att uppge PORTKOD om det behövs. Det är ofta som portkod inte finns med i adresserna (särskilt dock till privatadresser) och då brukar första leveransförsöket misslyckas.

Varför jag skriver allt detta är för att jag ändå slutar på TNT i slutet av december och vill att alla Apples kunder ska känna till detta om de har en leverans via TNT.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

Så, 4 år senare, hur är det idag? Beställt nyligen från Apple Store online och är nyfiken på hur de ska levereras, speciellt när jag bor här uppe i norr där endast Bussgods, DHL, Schenker och Posten finns?

EDIT: Skickas från Kina med UPS.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Min uppfattning är att det är UPS som sköter apple's leveranser av varor till kunderna, alla gånger (vilket är 5) det senaste året jag beställt från AppleStore är det UPS som har levererat !