suddiga bilder: autofokusfunktionen

Permalänk
Medlem

suddiga bilder: autofokusfunktionen

Hejsan, jag har precis börjat fota med min kamera men bilderna tenderar att bli suddiga så jag har några frågor jag hoppades att få svar på.
Dels undrar jag över funktionen autofokus på ett objektiv. Hur ofta använder ni den? Finns det tillfällen då den inte är användbar? För- och nackdelar med att använda den?
Själv har jag mest använt mig av manuellt fokus och misstänker att det är åtminstone delvis därför somliga bilder är suddiga; vad som såg skarpt ut vid fototillfället kanske ser mindre skarpt ut när jag tar fram bilden på en stor datorskärm. Kan det stämma?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Hedersmedlem

Autofokus använder man nästan jämt då sökaren i de flesta kameror inte lämpar sig för manuell fokusering men när man fotar makro så är manuellt att föredra då fokuspunkten är kritisk då man oftast har en stor bländare med kort fokusdjup. Men vad har du för kamera och det är inte så att du har för lång slutartid när du fotar så det är du som skakar som ger upphov till suddiga bilder?

Man skall undvika att gå under 1/60s för då blir det lätt suddigt men har man antiskakfunktion påslaget kan man ofta klara ett par steg till. Vill man ha långsammare slutartider så skall man använda ett stativ och vill man ta bilder med flera sekunders slutartid skall man även använda en fjärrutlösare så man inte får någon skakning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag är nybörjare men jag använder autofokus mest och manuell när autofokusen har svårt att fokusera.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret. Jag har en Nikon D90 med ett Tamron SP 17-50 objektiv. Jag skall närmare studera inställningarna för slutartiderna för de olika bilderna. Måste jag göra det i kameran eller kan man få över bilderna med infon till datorn på något vis?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kakua:

Tack så mycket för svaret. Jag har en Nikon D90 med ett Tamron SP 17-50 objektiv. Jag skall närmare studera inställningarna för slutartiderna för de olika bilderna. Måste jag göra det i kameran eller kan man få över bilderna med infon till datorn på något vis?

Man ställer in det på kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Tack så mycket för svaret. Jag har en Nikon D90 med ett Tamron SP 17-50 objektiv. Jag skall närmare studera inställningarna för slutartiderna för de olika bilderna. Måste jag göra det i kameran eller kan man få över bilderna med infon till datorn på något vis?

Du kan högerklicka på bilden och klicka egenskaper, och öppna sedan fliken information.

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Hedersmedlem

kameran har olika program som då låter en låsa olika inställningar men du kan börja med att ställa vredet till vänster på kameran till "S" som då låter dig ställa in den slutartid du vill ha sedan ändrar kameran resten av inställningar själv för att kompensera.

Detta är bara ett exempel av de program som du kan välja i kameran men är en bra början då detta program var det vanligaste på systemkameror förr.

När man istället vill ta porträttbilder så vill man oftast ha så stor bländare (litet tal) som möjligt så man får en suddig bakgrund för att objektet skall stå ut och då är det istället "A" man väljer så att man låser bländaren och detta var den näst vanligaste typen program systemkameror hade förr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Kalas, då skall jag se om jag kan hitta funktionen. Tack.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan se om du hittar något som kan vara till hjälp på YouTube.
YouTube - fotokurs

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

kameran har olika program som då låter en låsa olika inställningar men du kan börja med att ställa vredet till vänster på kameran till "S" som då låter dig ställa in den slutartid du vill ha sedan ändrar kameran resten av inställningar själv för att kompensera.

...

När man istället vill ta porträttbilder så vill man oftast ha så stor bländare (litet tal) som möjligt så man får en suddig bakgrund för att objektet skall stå ut och då är det istället "A" man väljer så att man låser bländaren och detta var den näst vanligaste typen program systemkameror hade förr.

Jag är medveten om de olika programmen. Jag har börjat läsa i manualen, och även läst igenom en bok om foto av Bryan Peterson. Dock var det en hel del som inte fastna pga bristande praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap, men jag är inte helt nollställd i alla fall. Boken skall läsas om och manualen skall läsas allteftersom jag får mer erfarenhet. I alla fall, jag tänkte att jag lika gärna kan börja från början och köra helt manuellt (M) och låta det ta den tid det tar att lära mig hur kameran fungerar och vad som gör vad gällande inställningar. Men jag har i alla fall lite koll på ISO, bländartal osv.

En till fråga då. Jag läste någonstans att bländartal över 11 (i stegrande grad) tenderar att göra bilderna suddiga och att därför brukade personen i fråga sällan använda högre bländartal än så. Ligger det någon sanning i det? Är det i sådana fall så att med så pass höga bländartal så blir slutartiderna helt enkelt för långsamma för att man skall kunna handhålla kameran utan att skakningarna påverkar bilden. Eller snurrar jag till det för mig nu?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kakua:

Jag är medveten om de olika programmen. Jag har börjat läsa i manualen, och även läst igenom en bok om foto av Bryan Peterson. Dock var det en hel del som inte fastna pga bristande praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap, men jag är inte helt nollställd i alla fall. Boken skall läsas om och manualen skall läsas allteftersom jag får mer erfarenhet. I alla fall, jag tänkte att jag lika gärna kan börja från början och köra helt manuellt (M) och låta det ta den tid det tar att lära mig hur kameran fungerar och vad som gör vad gällande inställningar. Men jag har i alla fall lite koll på ISO, bländartal osv.

En till fråga då. Jag läste någonstans att bländartal över 11 (i stegrande grad) tenderar att göra bilderna suddiga och att därför brukade personen i fråga sällan använda högre bländartal än så. Ligger det någon sanning i det? Är det i sådana fall så att med så pass höga bländartal så blir slutartiderna helt enkelt för långsamma för att man skall kunna handhålla kameran utan att skakningarna påverkar bilden. Eller snurrar jag till det för mig nu?

Olika objektiv har olika egenskaper men det stämmer att om man har väldigt liten bländare så blir bilden oskarp igen och även smuts på sensorn kommer synas mycket tydligt. Men även stor bländare ger ofta lite mjukare bilder och vill man ha perfekt skärpa så brukar man hamna runt f/8 men där skiljer det som sagt mellan objektiv. Nu kan man vara tvunget att använda mindre bländare om det är mycket ljust så ibland får man kompromissa men det finns filter som kan hjälpa här.

Din kamera klarar 30-1/4000s slutartid och 1/4000 gör att man kan ta bilder i mycket ljusa miljöer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

I boken Kreativ fotografering med rätt exponering av Bryan Peterson så säger han i en kommentar till en bild att: "Jag handhöll min kamera och mitt Nikkor 17-35 mm f/2,8 objektiv , och med bländaren inställd på f/16 för större skärpedjup, insåg jag att slutartiden skulle bli 1/8 sekund. Alldeles för långsamt för att jag skulle kunna handhålla kameran, så jag ställde upp ISO-talet med ett steg till 200 ISO, och kunde tryggt handhålla denna exponering vid f/16 i 1/15 sek."
Det är ganska stor skillnad mot det 1/60 du nämnde tidigare. Jag får väl testa mig fram helt enkelt.

En lite dum fråga bara: 1/60 står bara som 60 på min kamera va?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Skrivet av kakua:

I boken Kreativ fotografering med rätt exponering av Bryan Peterson så säger han i en kommentar till en bild att: "Jag handhöll min kamera och mitt Nikkor 17-35 mm f/2,8 objektiv , och med bländaren inställd på f/16 för större skärpedjup, insåg jag att slutartiden skulle bli 1/8 sekund. Alldeles för långsamt för att jag skulle kunna handhålla kameran, så jag ställde upp ISO-talet med ett steg till 200 ISO, och kunde tryggt handhålla denna exponering vid f/16 i 1/15 sek."
Det är ganska stor skillnad mot det 1/60 du nämnde tidigare. Jag får väl testa mig fram helt enkelt.

En lite dum fråga bara: 1/60 står bara som 60 på min kamera va?

Japp, står som 60.
Angående 1/15 så får man fan vara redigt stadig på handen och fotografera ett stillastående objekt om det ska vara möjligt. Jag är ganska skakig och går inte gärna under 1/100, helst 1/200 eller snabbare.
Så satans lätt att få oskärpa från skak. Kan se bara ut på kamerans lilla display, men när man drar upp bilden på datorn ser man att det inte är helt skarpt. Därför stativ finns!

Men som du själv säger är det bara att testa sig fram. Du kanske är stadig som en terminator och då kan du säkerligen använda ganska långsamma slutartider.
Så länge objektet du vill få skarpt inte är rörligt dvs.

Angående autofokus använder jag det nästan hela tiden. Ofta med manuell override. Alltså autofokus - ser med hjälp av rutorna vart fokuseringen hamnar - korrigerar smått med fokusringen.
Använt helmanuellt när jag testat stopmotion och nattfotografering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av david311:

Du kan högerklicka på bilden och klicka egenskaper, och öppna sedan fliken information.

I utforskaren i datorn? Där stod det bara information om filen så som storlek och namn, inte kamerainställningarna. Jag letar i manualen och hittar något om visningsläge men den inställningen tycks inte göra något för filerna när jag kopplar in kameran i datorn.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Hedersmedlem

Med träning kan man få bra resultat med längre slutare och nu för tiden kan man ta många bilder så det blir alltid någon som blir bra. Man kan som du skriver också påverka slutartiden genom att höja ISO nivån och på din kamera blir resultatet riktigt bra med ISO 800 och ISO 1600 är helt användbart för de flesta. På proffskameror kan man finjustera ISO talet men på vanliga kameror är stegen 100, 200, 400, 800, 1600 och 3200.

Jag glömde att skriva att din D90 har en bättre sökare än billigare kameror så den är riktigt bra om man skall fota manuellt men den saknar det som var vanligt förr där man ofta hade en delad prisma i mitten av sökaren som visar en delad bild tills man är i fokus.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Japp, står som 60.
Angående 1/15 så får man fan vara redigt stadig på handen och fotografera ett stillastående objekt om det ska vara möjligt. Jag är ganska skakig och går inte gärna under 1/100, helst 1/200 eller snabbare.
Så satans lätt att få oskärpa från skak. Kan se bara ut på kamerans lilla display, men när man drar upp bilden på datorn ser man att det inte är helt skarpt. Därför stativ finns!

Mycket en vanefråga. Det skiljer sig väl i princip inte så hemskt mycket från exempelvis skytte. Andningen är t.ex. rätt viktig - håll andan när du trycker av. Ofta har jag även märkt av att själva tryckandet i större grad ger lite rörelse neråt i kameran för mig, vilket är mer av ett icke-problem när jag skjuter med gevär, för att komma från det har jag ibland valt att ha två sekunders fördröjning mellan avtryckare ner och tagning av bild. Sedan har ju längden på objektivet en hel del inverkan det med.

Men det går helt klart att få hyfsat skarpa handhållna bilder med lång slutartid - ex., 1/15 55mm (med IS, iofs):

1/50 200mm utan IS:

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Mycket en vanefråga. Det skiljer sig väl i princip inte så hemskt mycket från exempelvis skytte. Andningen är t.ex. rätt viktig - håll andan när du trycker av. Ofta har jag även märkt av att själva tryckandet i större grad ger lite rörelse neråt i kameran för mig, vilket är mer av ett icke-problem när jag skjuter med gevär, för att komma från det har jag ibland valt att ha två sekunders fördröjning mellan avtryckare ner och tagning av bild. Sedan har ju längden på objektivet en hel del inverkan det med.

Jag har egentligen inte tänkt så mycket på hur jag gör när jag trycker av hittills, har haft fullt upp med att se till att det som ska vara med i bilden faktiskt kommer med och inget mer. Men jag skall börja vara noggrannare och se vad det det ger för resultat. Vad är det för emblem? Sitter det på en bil?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk

Sedan beror det ju mycket på brännvidd med. Ju högre brännvidd ju snabbare slutartid är att rekommendera. Ganska logiskt med tanke på att små rörelser gör större och större utslag på högre brännvidder.

Permalänk
Medlem

Det har jag inte alls tänkt på. Tar inte kameran brännvidden i beaktning när den via exponeringsvisaren säger vilken slutartid som är rätt vid ett visst tillfälle?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Skrivet av kakua:

Det har jag inte alls tänkt på. Tar inte kameran brännvidden i beaktning när den via exponeringsvisaren säger vilken slutartid som är rätt vid ett visst tillfälle?

Jag är inte helt hundra (Också ny inom foto), men det tror jag inte. Tror kamerans automatiska inställningar mer eller mindre bara eftersträvar att få till en korrekt exponering, påverkat av dina inställningar. Jag kör t.ex. ofta bländarprioritet med en fast iso på 200. Då ändrar kameran slutartid beroende på hur mörkt/ljust det är så att bilden blir lagom exponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Jag har egentligen inte tänkt så mycket på hur jag gör när jag trycker av hittills, har haft fullt upp med att se till att det som ska vara med i bilden faktiskt kommer med och inget mer. Men jag skall börja vara noggrannare och se vad det det ger för resultat. Vad är det för emblem? Sitter det på en bil?

Det är en kylarprydnad, ja.

Skrivet av Generalkyckling:

Jag är inte helt hundra (Också ny inom foto), men det tror jag inte. Tror kamerans automatiska inställningar mer eller mindre bara eftersträvar att få till en korrekt exponering, påverkat av dina inställningar. Jag kör t.ex. ofta bländarprioritet med en fast iso på 200. Då ändrar kameran slutartid beroende på hur mörkt/ljust det är så att bilden blir lagom exponerad.

En bra tumregel är att ha slutartiden till 1/brännvidden. med 200mm satt så blir det således, givet bra ljusförutsättningar, 1/(200*1.6)= 1/320 givet en crop på 1.6.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp det är en anledning till varför jag undviker telezoom objektiv när jag är ute och går då det är svårt att få bra bilder med dem (de jag har råd med...).

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag blev borttrollad nu måste jag erkänna. Jag tror inte jag hört uttrycket crop i fotosammanhang.
MaLo, du använder sällan telezoom därför att de stora brännvidderna i princip kräver ett stativ för att bli skarpa?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kakua:

Jag blev borttrollad nu måste jag erkänna. Jag tror inte jag hört uttrycket crop i fotosammanhang.
MaLo, du använder sällan telezoom därför att de stora brännvidderna i princip kräver ett stativ för att bli skarpa?

Exakt och det är sällan eller snarare aldrig som jag orkar dra med ett stativ på mina promenader.

Crop i det här sammanhanget handlar om att sensorn i din kamera är mindre än vad 35mm filmformatet är och man utgår från 35mm formatet när man talar om brännvidden. Så ett 50mm objektiv blir med crop faktorn x1.5 75mm. Så när du hör uttrycker fullformat (FF) så talar man om att sensorn motsvarar den gamla 35mm standarden och skall inte förväxlas med mellanformat som har en större sensor.

Detta med crop faktor har ställt till det lite för de av oss som gillar äldre objektiv då brännvidden ökar med våra nya fina kameror och särskilt vidvinkel försvinner helt så vill man fota fina vyer så är det bara nytt som gäller och bra vidvinkel är tyvärr riktigt dyrt. Så en kamera jag vill få tag i är den gamla Canon EOS 1Ds som då har FF sensor och då kan man verklige få vidvinkel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hmm, okej. Hur vet jag vad min cropfaktor är? 1,5 eller 1,6 eller något annat kanske? Jag är fortfarande rätt förvirrad så det kanske är en underlig fråga men när är det relevant att veta detta? Handlar det just (och endast?) om när man skall se till att slutartiden är rätt i förhållande till brännvidden man ställt in objektivet på?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kakua:

Hmm, okej. Hur vet jag vad min cropfaktor är? 1,5 eller 1,6 eller något annat kanske? Jag är fortfarande rätt förvirrad så det kanske är en underlig fråga men när är det relevant att veta detta? Handlar det just (och endast?) om när man skall se till att slutartiden är rätt i förhållande till brännvidden man ställt in objektivet på?

D90 har en crop faktor på 1.5 så det är vad du skall använda när du skall kolla vilken brännvidd objektivet har. När du köper ett nytt objektiv så är det bra att veta vilken brännvidd den har i verkligheten gentemot din kamera men annars så brukar jag testa mig fram till vad som fungerar med slutaren så jag bryr mig bara om just brännviden.

Nu säger inte dessa siffror så mycket om man inte har en referens och man brukar säga att ca 50mm motsvarar vad ögat ser så det är en hyfsad referens att utgå från. Det betyder att 35mm motsvarar detta när man räknar in crop faktorn

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för filter längst fram på objektivet? Jag hade ett Kenko UV för att skydda objektivet men jag fick många suddiga bilder. Tog ett bra tag innan jag begrep att filtret ställde till det ibland för AF. Hade kameran inne på koll och allting. Nu har jag inget filter och jag får nu alltid jätteskarpa bilder.

Permalänk
Medlem

Filter? Jag ska nog inte ha något filter på. Filter köps väl alltid separat och används vid mer specifika fotosituationer eller? Jag har bara objektivet på kameran. Men tack ändå.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem

En del fotografer har alltid ett UV filter på sina objektiv för att inte repa frontlinsen. Men man bör i så fall köpa kvalitetsfilter för att inte försämra bildkvaliten och de brukar gå på 700-800kr och uppåt.

Själv har jag inte något UV filter som skydd på mina objektiv. Det är ganska svårt att repa glas ändå om man inte råkar få nåt vasst objekt på linsen. Bara akta när man putsar linsen så att där inte är några småstenar eller andra vassa små föremål som ligger på linsen. Blås bort damm och sånt med en blåsbälg innan du börjar putsa. Och använd en ren mikrofiberduk.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt ingen blåsbälg men ska skaffa det, finns det något lätt sätt att hålla mikrofiberduken ren? Tex något att ha den i eller så.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)