Permalänk
Medlem

Men alla vet att de röd-gröna vill ha mer skatt för att finansiera högre bidrag, så om dom kommer till makten nu i höst så får vi allt vänta oss att vi som arbetar kommer tjäna mindre och dom som inte arbetar kommer tjäna mer, småföretagarna kan lika gärna lägga ner helt.

Jag vill leva i en värld där man kan jobba sig rik, men det ser ut som att det bara är en dröm som alla röd-gröna vill krossa. Typiskt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Självklart skulle inte VP försöka införa en internetskatt! Det heter faktiskt Internetavgift och är till för att främja internetanvändandet i demokratiskt riktning! Avgiften skall vara en procentuell summa av din inkomst. Avgift alltså, inte skatt! Inte första ggr vänstertomtarna hade hittat på något sådant om det skulle ske.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Tydligen inte många som har besvärat sig med att klicka på länken som lagts in tidigare:

Nej till internetskatt | Valet 2010 | SvD

Eller själv ta reda på lite fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Tydligen inte många som har besvärat sig med att klicka på länken som lagts in tidigare:

Nej till internetskatt | Valet 2010 | SvD

Eller själv ta reda på lite fakta.

Fast som jag antydde i mitt senaste inlägg så kallar den rödgrönaröran inte arbetsgivaravgiften en skatt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

"Fast som jag antydde i mitt senaste inlägg...". Jaså?

Vad jag vet har de inget förslag om vare sig internetskatt eller internetavgift i dagsläget. Du kanske syftar på förslaget om "digitala bibliotek" men det är ju inte direkt samma sak och det nämns inget om en "procentuell summa av din inkomst..." i det sammanhanget. Detta är tänkt att rymmas inom kulturbudgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

"Fast som jag antydde i mitt senaste inlägg...". Jaså?

Jag tror att Sentenced ironiserar över att vänstern har skapat en herrans massa indirekta skatter och kallat dessa socialavgifter. Det verkar inte ha något egentligt att göra med internetskatter.

Skrivet av MammaMumin:

Vad jag vet har de inget förslag om vare sig internetskatt eller internetavgift i dagsläget. Du kanske syftar på förslaget om "digitala bibliotek" men det är ju inte direkt samma sak och det nämns inget om en "procentuell summa av din inkomst..." i det sammanhanget. Detta är tänkt att rymmas inom kulturbudgeten.

Nja. Förslag och förslag. Om du med det menar förslag till riksdagsbeslut så har du rätt. Men Vänsterpartiet har ställt sig positiva till konceptet med "någon form av licens, t ex en avgift på bredbandsuppkopplingen som gör det lagligt att ladda ned och möjliggör för konstnärerna att få ersättning", för att citera Lars Ohly. Det var dock 2006.

(v):Fildelningen kräver nya lösningar

Edit: 1996 -> 2006

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att dom aldrig får igenom det. Vi har ju så fantastisk bandbredd i Sverige

Permalänk

djonn: Nej, jag tror inte det.

"...internetavgift i dagsläget.". 2006, inte direkt aktuellt idag. Det var väl förresten då som Alliansen funderade på att föreslå en avgift för att gå in på apotek? Tiden går.

Och rödgrönaröran? Tröttnar inte folk på alla dessa löjliga uttryck som poppar upp i media, sprungna från fantasilösa och menlösa politiker som försöker plocka några extrapoäng i brist på något vettigt att säga? Ger lite sken av "jag har inte direkt någon koll men har snappat upp lite från kvällspressen" till användarna av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

djonn: Nej, jag tror inte det.

"...internetavgift i dagsläget.". 2006, inte direkt aktuellt idag. Det var väl förresten då som Alliansen funderade på att föreslå en avgift för att gå in på apotek? Tiden går.

Och rödgrönaröran? Tröttnar inte folk på alla dessa löjliga uttryck som poppar upp i media, sprungna från fantasilösa och menlösa politiker som försöker plocka några extrapoäng i brist på något vettigt att säga? Ger lite sken av "jag har inte direkt någon koll men har snappat upp lite från kvällspressen" till användarna av dessa.

Det var exakt det som osyftades. Och ja rödgrönaröran är en alldeles perfekt omskrivning som beskriver den nuvarande oppositionen. Knappast något som skrivs i kvällspressen för övrigt. 2006 är inte alls långt bak i tiden och illustrerar klart vilket tankesätt man har på skatter och "avgifter". Eller menar du att man helt kan skita i allt som skrevs på den tiden? Vart är förslaget om avgift för att besöka apotek då, någon källa på det eller fabulerar du fritt från kvällspressen kanske?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Det var exakt det som osyftades. Och ja rödgrönaröran är en alldeles perfekt omskrivning som beskriver den nuvarande oppositionen. Knappast något som skrivs i kvällspressen för övrigt. 2006 är inte alls långt bak i tiden och illustrerar klart vilket tankesätt man har på skatter och "avgifter". Eller menar du att man helt kan skita i allt som skrevs på den tiden? Vart är förslaget om avgift för att besöka apotek då, någon källa på det eller fabulerar du fritt från kvällspressen kanske?

Jag skulle vilja ha en Like-knapp på Sweclockers, likt den på facebook, för att flagga poster såsom denna!

RGR - utmärkt uttryck, myntat av Calle Bildt (antagligen dennes sekreterare el dyl) om jag inte minns fel.
Avgift för Apoteket? Dra mig på en tallpinne... du blandar inte ihop det med utförsäljning av apotek, även s.k. avsossifiering? x)

Permalänk

De rödgröna är inte värre än Alliansen. Politiska poäng är vad det handlar om och många går på det. Och det gäller naturligtvis de flesta partier.

Nej, jag fabulerar inte men gjorde en liten ändring för att se om någon reagerade (på ett intelligent sätt) men... Det gällde en avgift per expedieringstillfälle (inte inträde) vilket dock i praktiken inte skiljer sig så mycket.

http://lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/9C017998CDD220C5C12571...

I slutet av sidan 11 (tolv om man skriver in sidnumret).

"Eller menar du att man helt kan skita i allt som skrevs på den tiden?". Och Alliansen har inte ändrat synpunkt i några frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

De rödgröna är inte värre än Alliansen. Politiska poäng är vad det handlar om och många går på det. Och det gäller naturligtvis de flesta partier.

Nej, jag fabulerar inte men gjorde en liten ändring för att se om någon reagerade (på ett intelligent sätt) men... Det gällde en avgift per expedieringstillfälle (inte inträde) vilket dock i praktiken inte skiljer sig så mycket.

http://lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/9C017998CDD220C5C12571...

I slutet av sidan 11 (tolv om man skriver in sidnumret).

"Eller menar du att man helt kan skita i allt som skrevs på den tiden?". Och Alliansen har inte ändrat synpunkt i några frågor?

Vad mummlar du om med "och alliansen har inte bytt synpunkt i några frågor"? Det bryr jag mig inte om överhuvudtaget. Det handlade om en åsikt som figurerade år 2006, dvs knappast långt bak i tiden. Att ta sådana åsikter i beaktande när det handlar om nuvarande politiska riktningar är knappast långsökt eller omöjligt. Vill du diskutera en åsikt alliansen ändrat helt om under de senaste åren så står det dig fritt.

Vi tar det igen, år 2006 uppkom det ett förslag, det är knappast långsökt att inte utesluta att liknande tankar existerar fortfarande. Alldeles oavsett om moderaterna, kalle anka-partiet eller vilket som helst annat parti har fört fram åsikter som de sedan ändrat. Det får stå för dem i sådant fall. Det var inte det saken handlade om nu.

Försök med något högre nivå än "Men titta på dem då! De är minst lika elaka!". Det håller inte som argument utanför lekis.

Samma sak med "än alliansen då! de är inte bättre"-tjafs. Vad har det med saken att göra. JAG ser bättre sammanhållning hos alliansen än hos tramset som skall föreställa opposition. Det tror jag knappast är ensam om heller för den delen. Eller menar du att Ohly som minister inte är en öm punkt för socialdemokraterna? Du får kalla alliansen vad du vill vad mig anbelagar. Den rödgrönaröran anser jag (mfl.) beskriver läget alldeles utmärkt. Konstigt nog verkar det inte finnas ett vedertaget negativt ord för alliansen.

Du fabulerade i alla fall inte helt fritt men underbar källa verkligen! en rapport från LO-ekonomer. Tycker du verkligen den verkar faktautvärderad och kritisk granskad med hög trovärdighet i den här frågan?

Och vad du menar med att alliansen inte är värre är det nog väldigt få som förstår. Värre på vad? Att föra inkonsekvent och förvirrad politik? Vet du jag tror det handlar om vilken ståndpunkt man har inte på något slags politik som är magiskt rätt. Något sådant finns det inte utan det handlar om olika slags förhållningssätt i olika frågor. Vänstern gillar skatter och avgifter och högern gillar den fria marknaden enkelt uttryckt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Vem är det som mumlar? Och är ute och cyklar. Vänsterns åsikter från 2006 skall mer eller mindre stå fast men Alliansen vändningar i vissa frågor är fullständigt ointressanta? Inte svårt att se att du står till höger när det gäller politik.

Inget större fel på källan och hade du brytt dig om att läsa källhänvisningar så hade du efter lite letande hittat:

http://www.alliansforsverige.se/wp-content/uploads/2007/09/Ek...

sidan 92.

Men det är ju naturligtvis alldeles för jobbigt. Men när du ändå har dokumentet framme så kan du ju göra en sökning på "avgifter" i den (angående: "Vänstern gillar skatter och avgifter...").

"Försök med något högre nivå än...". Du läser uppenbarligen inte vad du själv skriver.

Visst handlar det (grovt uttryckt) om olika sätt att se på saker och ting: "ställ upp för varandra" eller "sköt dig själv och skit i andra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Vem är det som mumlar? Och är ute och cyklar. Vänsterns åsikter från 2006 skall mer eller mindre stå fast men Alliansen vändningar i vissa frågor är fullständigt ointressanta? Inte svårt att se att du står till höger när det gäller politik.

Inget större fel på källan och hade du brytt dig om att läsa källhänvisningar så hade du efter lite letande hittat:

http://www.alliansforsverige.se/wp-content/uploads/2007/09/Ek...

sidan 92.

Men det är ju naturligtvis alldeles för jobbigt. Men när du ändå har dokumentet framme så kan du ju göra en sökning på "avgifter" i den (angående: "Vänstern gillar skatter och avgifter...").

"Försök med något högre nivå än...". Du läser uppenbarligen inte vad du själv skriver.

Visst handlar det (grovt uttryckt) om olika sätt att se på saker och ting: "ställ upp för varandra" eller "sköt dig själv och skit i andra".

Hur tolkar du egentligen? När jag säger att åsikter från 2006 kan vara relevanta så blandar du ihop det med att alliansen kan ändra sig i frågor? Det var inte riktigt det jag sa, läs om läs rätt. Det handlade självklart om att ditt argument om "än alliansen då! de har också ändrat sig!" är på lekisnivå och att det inte var relevant i det här sammanhanget. Det är inte jag som pekar på en åsikt alliansen hade 2006 som något fullständigt irrelevant att peka på om de skulle presentera något 2010 med liknande tema.

Vad duktigt att du lyckats lista ut vad källhänvisning är i alla fall. Synd att du inte riktigt greppat att det är du som skall styrka din åsikt med källan och det är inte meningen att JAG ska behöva leta upp saker som DU vill använda som argument. Men man kan inte kräva allt här i världen.

Och ja, vänstern gillar skatter och avgifter. Högern försöker sänka skatterna och avgifterna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Och ja, vänstern gillar skatter och avgifter. Högern försöker sänka skatterna och avgifterna.

Visst är det härligt. När högern drivit igenom sin politik till fullo behöver inte de med miljoninkomst betala för en arbetares cancerbehandling utan kan fortsätta att slå ut champagnen i vasken.

Vilken allians var det som höjde arbetsgivaravgiften och gjorde försämringar för våra småföretagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Visst är det härligt. När högern drivit igenom sin politik till fullo behöver inte de med miljoninkomst betala för en arbetares cancerbehandling utan kan fortsätta att slå ut champagnen i vasken.

Vilken allians var det som höjde arbetsgivaravgiften och gjorde försämringar för våra småföretagare?

Jasså, det är alltså en höjning av avgiften det handlar om eller är det din magiska omskrivning för att man tar bort en slags byråkrati som handlar om en automatisk nedsättning som socialdemokraterna införde i slutet av 90-talet? Menar du vidare på att skatter och avgifter inte sänkts under nuvarande regering eller svamlar du bara?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Vilken allians var det som höjde arbetsgivaravgiften och gjorde försämringar för våra småföretagare?

Som egenföretagare märkte jag bara lägre skatt?

Permalänk

Sentenced: du verkar ha en ganska selektiv läsförmåga och minne som en guldfisk. Meningslöst att diskutera med en sådan person. Och källhänvisning? Om du misstror informationen i ett dokument med källhänvisningar så är det ditt problem.

Vad gäller skatter och avgifter (eller någonting överhuvudtaget) så verkar du inte vara särskilt intresserad av fakta. Det är ju bekvämare att bröla ur sig: -Vänstern höjer skatter/avgifter och högern sänker. Fantastiskt enkelspårigt och ingen som helst blick för helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Sentenced: du verkar ha en ganska selektiv läsförmåga och minne som en guldfisk. Meningslöst att diskutera med en sådan person. Och källhänvisning? Om du misstror informationen i ett dokument med källhänvisningar så är det ditt problem.

Vad gäller skatter och avgifter (eller någonting överhuvudtaget) så verkar du inte vara särskilt intresserad av fakta. Det är ju bekvämare att bröla ur sig: -Vänstern höjer skatter/avgifter och högern sänker. Fantastiskt enkelspårigt och ingen som helst blick för helheten.

Nej det är inte selektivt läsförmåga eller minne som en guldfisk. Du förstod bara inte att jag menade på att det inte är alls intressant att veta om alliansen också agerat inkonsekvent när jag påpekar att det är relevant att ta i beaktande åsikter så sent som 2006. Du tror att det är ett argument

Ja så du förstår inte vad som menas med en källhänvisning och har problem med att vara källkritisk. Ska du presentera ett argument och hänvisa till en källa så är det självklart 1) du som ska redovisa källan och 2) källan skall vara någorlunda rimlig om du tror att det ska vara ett fungerande argument. Att du sedan inte förstår att folk ifrågasätter en källa som är baserad på partisk information får stå för dig. Du skulle förmodligen ifrågasatt om någon annan slängt fram moderaternas analys av skattläget som fakta på samma sätt. För att deras analys självklart är färgad av deras politiska åsikt. Självklart är det inte din uppgift i det läget att leta upp en källa så att den personen kan ha fungerande argument. Det är den personens uppgift om han eller hon vill använda det som argument. Trillar poletten ner då?

Jag skrev att det var en förenklad syn på saken. Och återigen menar du att den sittande regeringen inte sänkt skatter och avgifter om du jämför med den föregående regeringens förehavanden? Vad är problematiken?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Zlayphir:

Kollektiv bestraffning!

Skatter hit och skatter dit... är det inte nog med skatter nu?

Om staten får bestämma så kan det inte finnas nog med skatter.
Nästan så man börjar gråta när man inser hur mycket av ens tid som staten stjäler i form av skatter.
Av ens arbetsdag så är det kanske 3 timmar som man arbetar för sig själv, 4 timmar försvinner direkt i inkomstskatt och arbetsgivaravgift, därefter så är det ju moms på precis allt man köper och alla möjliga skatter man knappt ens kan tänka sig.

Permalänk
Skrivet av apspektakel:

Om staten får bestämma så kan det inte finnas nog med skatter.
Nästan så man börjar gråta när man inser hur mycket av ens tid som staten stjäler i form av skatter.
Av ens arbetsdag så är det kanske 3 timmar som man arbetar för sig själv, 4 timmar försvinner direkt i inkomstskatt och arbetsgivaravgift, därefter så är det ju moms på precis allt man köper och alla möjliga skatter man knappt ens kan tänka sig.

I veckan ska jag och ett par kompisar bygga "Tuta för lägre skatt"-skyltar och sätta upp längs några vägar i Östergötland