Kopplingsschema till RJ45 och nätverksuttag.. :-/

Permalänk
Medlem

Kopplingsschema till RJ45 och nätverksuttag.. :-/

Hej å hå!

Jag har en liten fråga angående RJ45 och nätverksuttagens kopplingsschema, Jag kör med Telias FiberLAN just nu och det är bara strul med allt, tappar anslutningen till och från och telefonen fungerar inte längre, etc etc..

Till min fråga:
Jag tittade en snabbis i nätverksuttaget som sitter i hallen och det finns 2 kablar som inte är kopplade till uttaget, nämligen Rx+/Tx+ (Orange och vit kabel) och Rx-/Tx- (Helt orange kabel). Borde inte dem här kablarna också vara inkopplade eller har dem ingen speciell funktion?

Vore väldigt tacksam för svar,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om kablarna skulle behövas skulle ju dem också vara inkopplade, right?

Men det är klart, om teknikern inte varit ordentlig i sitt arbete så kanske han har missat dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Men det är klart, om teknikern inte varit ordentlig i sitt arbete så kanske han har missat dem.

Det är just det jag funderade på, Telia hittar inga fel, men det är väl som vanligt, Jag har fått gatewayn utbytt 2 gånger och det är samma sheit ändå :S

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har inte riktigt koll på vad fiberlan är.

1. Är det att ni har fiber in i bostaden och en fiberbox i lägenheten som omvandlar fibersignalen till ett vanligt cat5 eller cat6 nät?

2. Är det fiber in till flerfamiljshus där man har en switch i källaren med fiber in och cat5 eller cat6 till bostäderna.

I vilket fall som helst så om orange och orangevit inte är kontakterade så borde du inte ha någon anslutning alls. Stämmer det?

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar ju faktiskt som att ditt uttag är felkopplat, både enlgt den bild du hittat och enligt min lilla standardbibel för såna här problem
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dancar:

Hej

Jag har inte riktigt koll på vad fiberlan är.

1. Är det att ni har fiber in i bostaden och en fiberbox i lägenheten som omvandlar fibersignalen till ett vanligt cat5 eller cat6 nät?

2. Är det fiber in till flerfamiljshus där man har en switch i källaren med fiber in och cat5 eller cat6 till bostäderna.

I vilket fall som helst så om orange och orangevit inte är kontakterade så borde du inte ha någon anslutning alls. Stämmer det?

1. Fiber dras till en konverterare och därefter dras vanlig Cat5e/6
kabel in i lägenheten.

2. En fiberkonverterare > switch > cat kabel > lägenheter. Om jag förstått det någorlunda rätt.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker detta är väldigt bessynerligt. När installationskillarna dragit sin kabel från korskopplingspunkten upp till lägenheten så provmäts uttaget. det finns inte en chans i hela världen att ett uttag som inte är kontakterat skulle slinka förbi. Om de nu inte sket i provmätningen/certifieringen och tog en kopp kaffe istället. Det andra alternativet är att kablarn suttit dåligt i kontaktslitsen och gett upphov till de problem du haft (detta borde iofs också ha upptäckts vid kontrollmätning/certifiering) sen lossnade kablarna helt när du kollde. Detta kan förklara varför det funkat en tid.

Nu vet jag inte exakt hur just din kontakt ser ut. Det finns i stort sätt två varianter en som kontakteras med ett kroneverktyg dels en som man bara lägger kablarna i och fäller ner ett lock. I vilket fall som helst så brukar det vara uppmärkt vilken sladd som ska vara vart. Med hjälp av de kablar som faktiskt sitter fast och märkningen borde det inte vara för svårt att lura ut var orange och orange/vit ska sitta. Om det är kronemodellen och man inte har ett specialverktyg brukar det gå alldeles utmärkt att trycka ner kablen med en brytbladskniv. Använd den sidan på kniven där eggen inte sitter.

Permalänk
Medlem

Det borde ju gå att testa också. Testa koppla in en dator skarpt i uttaget. Ta reda på er skarpa gateway-adress och börja pinga en del (eller skapa mycket trafik i alla fall). Sedan kikar du upp efter CRC-fel eller liknande errors på interfacet/nätverkskortet. Tyvärr har jag inte koll på hur man gör detta i Windows, men det borde bara vara en google bort. Skadas en hel del paket på vägen dit så kan det ju vara någonting som strular med uttaget och ISPn:s switch/interface, eller kablaget där emellan. Men som någon skrev, det borde ju inte fungera alls om någonting där är felkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dancar:

Hej
I vilket fall som helst så om orange och orangevit inte är kontakterade så borde du inte ha någon anslutning alls. Stämmer det?

Anslutning har jag fast att orange och orangevit ej är kontakterade, Dock som jag skrev så tappar jag anslutningen till och från,

Jag har bara ett nätverksuttag i min lägenhet så det vara bara att skruva av locket och titta in och då såg jag att dem här kablarna stack rätt ut istället för in i RJ45/Ethernet-jacket, Eftersom att jag inte rörde och drog i något så kan inte dem här kablarna ha varit kontakterade när vaktmästaren (installationskillen) ordnade det här från början.

Tillbaks till min fråga, Vad är Orange- och Orangevit-kablarna till för, Deras funktion? Receive och Transmit har jag förstått men av vad? På google hittar jag inget som förklarar det där något vidare :-l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chop'ya:

Anslutning har jag fast att orange och orangevit ej är kontakterade, Dock som jag skrev så tappar jag anslutningen till och från,

Jag har bara ett nätverksuttag i min lägenhet så det vara bara att skruva av locket och titta in och då såg jag att dem här kablarna stack rätt ut istället för in i RJ45/Ethernet-jacket, Eftersom att jag inte rörde och drog i något så kan inte dem här kablarna ha varit kontakterade när vaktmästaren (installationskillen) ordnade det här från början.

Tillbaks till min fråga, Vad är Orange- och Orangevit-kablarna till för, Deras funktion? Receive och Transmit har jag förstått men av vad? På google hittar jag inget som förklarar det där något vidare :-l

Orange/orangevit har ingen speciellt funktion, så länge man använder par och kopplar de rätt så spelar färgen ingen roll.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nej det är helt riktigt att färg inte spelar någon roll. För att vara 100% säker på hur man ska koppla måste man se hur det är kopplat i andra änden. Dock förstår jag inte varför i hela friden man går ifrån att koppla på standardsätt. Vilket man måste ha gjort eftersom orange och orangevit hänger i luften.

Ethernet over twisted pair - Wikipedia, the free encyclopedia