Internetuppkoppling fungerar sporadiskt

Permalänk

Internetuppkoppling fungerar sporadiskt

Tjena.

Ber först och främst om ursäkt ifall ämnet har tagits upp tidigare; sökte men då jag inte hittade nått ämne som behandlade samma problem som mitt eget efter 3 sidor så tog mitt tålamod slut.

Iaf.

Har stora problem med internetuppkopplingen här hemma.

Saken är den att helt plötsligt så lägger internetuppkopplingen ned. Övriga nätverket funkar kanon.
Har 3 stationära datorer, 1 bärbar och 1 PS3 inkopplat. Utöver det består nätverket av en netgear router typ WNR834bv2, en netgear switch typ FS605 och ett silvrigt Zyxel P-660H-D1 Tripple play modem.

Har ringt Telia och gjort det dom föreslagit, kopplat bort router osv. De har mätt och allting är riktigt från deras håll, så de är mest troligt modemet, vilket även Telia's support trodde..

Har haft samma erfarenhet med ett likadant modem tidigare, så ja var ju förberedd på att de var modemet även denna gång.

Den gången jävlades ja bra länge i hopp om att få det att fungera, men löste problemet genom att plugga i vårt gamla svarta Zyxel-modem (tror även det är ett p660 tripple play, dock för 2.5 mbps) tills ja hade tid att köpa ett nytt silvrigt (Telia's supports förslag, vilket fungerade). När ja satte i det nya så fungerade detta bra i ett halvår.

Samma problem igen, samma åtgärd igen. Bort med silverskiten och dit med det svarta långsamma fanskapet, som dock intressant nog fungerar snabbare nu än vad det silvriga gjorde på slutet.

Nu har jag lessnat då jag avverkat ett svart Zyxelmodem för ett antal år sedan (fick då det jag har inkopplat nu från Telia gratis) och två silvriga. Jag får nog ett nytt på garanti om jag åker in till Telias butik. Men jag vill ju inte behöva byta ett till vintern också, så man funderar ju på att skaffa något annat märke.

Någon som har nån idé om ifall de är något annat som fallerar eller om det helt enkelt är så att Zyxels grejer är skit? Någon som har något förslag på ett annat modem som klarar bredbands tv och 8 mpbs uppkoppling?

MVH

Permalänk
Medlem

När du säger bredbands-tv är det telias egna tjänst du menar då eller? Om så är fallet finns det väl säkert någon typ av konfiguration i det modemet som dom skickar ut som är nödvändig för att tvn ska fungera? Är det någon typ av dreambox så är fungerar det i stort sett med vilket bryggat modem som helst.. Vad gäller 8 Mbits så tror jag att du får gå väldigt långt bak i tiden innan du hittar ett modem som inte klarar av 24/1.. Problemet med äldre modem brukar däremot vara att dom inte klara 24/3

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk

Yes. Det är telias tjänst jag syftar på. Modemet har ju ett antal utgångar, där en är för bredbandet till datorn, en för tv och sen är resten till nått annat. Frågan är ju om de finns något märke som stödjer detta utöver Zyxel. Förstår inte vad du menar med 24/1 och 24/3? Men de stämmer säkert att i stort sett alla modem idag klarar 8mbps. Det vi använder nu är ju snart 8 år så.

MVH

Permalänk
Medlem

Tror som sagt det blir svårt att hitta något annat modem utöver dom telia skickar ut som kan hantera deras tv-tjänst. Det som brukar var problemet med modem i övrigt är att dom äldre modemen inte har stöd för Annex M som gör det möjligt att ha 3 Mbits uppströms istället för den andra Annex varianten som jag inte minns namnet på som är begränsad till 1 Mbits uppströms. Men som sagt alla modem som finns att köpa idag klara utan problem av ADSL2+ som är 24 Mbits nedströms...

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |