Geforce GF104 avklädd och uppmätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Tycker snarare det är du och cratzky som gråter mest, och one in a lifetime. Om du hade varit med ett tag hade du vetat att ati har regerat mer än nvidia... Läser du ens inläggen innan du skriver

Jasså? säg ett annat tillfälle som ATI har sålt mer än Nvidia?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Kretsytan säger rätt mycket. Det som driver det är intressa av hårdvara, något som jag inte förstår varför man ska behöva försvara på en site som sweclockers.

pierretox: Hört det förut? Japp. Nu är det bekräftat att även GF104 lider av samma problem som GF100 gör och det här är en tråd som diskuterar kretsytan på GF104. GF104 har större kretsyta än Cypress. Cypress är snabbare; därför är Cypress en mer effektiv krets sett till kretsyta (och effektförbrukning). Det är ofärgad fakta.

Jag sa aldrig att påståendet var fel, utan bara att alt tjat om GF100 ineffektivitet är tröttsamt och har diskuterats i oändlighet till leda, har heller ingen betydelse för hur min spelrigg kommer fungera förutom att jag behöver ett lite bättre nättag samt ventilation kanske på sin höjd,
kan vi släppa det nu kanske eller om ett halvår efter samma upprepning i hundtratals trådar till?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnuso:

Tur AMD vet hur man gör grafikkort, för CPU är de hjälplöst efter Intel fortfarande på.

Det är inte AMD som vet hur man gör grafikkretsarna utan det är grabbarna från ATI som vet det & som tur är så är det inte nVida som sänkt sig till ATI´s nivå utan ATI som höjt sig till nVidias nivå & kört om medans nVidia trott att det går att trampa vidare i samma fotspår precis som Intel gjorde när AMD höjde sig & slog dom på fingrarna...

AMD är inte hjälplöst efter, AMD behöver resurser för att hänga med Intel fullt ut ... men AMD har processorer som fungerar alldeles utmärkt precis som nVidia har grafikkretsar som funger utmärkt, man köper det som man vill ha & tilltalar en samt till rätt pengar, allt annat är inte relevant...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

GF100 och GF104 är ineffektiva i jämförelse med Cypress/Juniper - så är det bara.

Då är de nog bara du som sett de, eftersom ja sett flera som byter sitt 5850 mot ett 460 just pga av att 460 är mer effektiv per krona...

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Då är de nog bara du som sett de, eftersom ja sett flera som byter sitt 5850 mot ett 460 just pga av att 460 är mer effektiv per krona...

Han påstår att dom är mer effektiva/kretsyta och effektförbrukning inte prisvärdhet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Då är de nog bara du som sett de, eftersom ja sett flera som byter sitt 5850 mot ett 460 just pga av att 460 är mer effektiv per krona...

Eh, så de säljer sitt 5850 och köper ett 460 istället, eller hur menar du då? Låter ju knappast som det kan vara en speciellt lönsam affär... Ett beggat 5850 kan väl inte ge många mer spänn än ett 460 kostar? (och man går ju ner i prestanda)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Orsaken till att kretsarea är i högsta grad intressant är att det är en av de faktorer som bestämmer vad tillverkningskostnaderna för en krets slutar på, de andra är pris/waffer och utbytet från tillverkningen (yield).
Det pris som AMD och Nvidia betalar för en 40nm waffer hos TSMC lär inte skilja speciellt mycket om ens något, vilket då gör att de faktorer som direkt påverkar priset/krets är kretsarean samt utbytet.

Som jag ser det är det betydligt lättare för AMD/ATI att vara konkurrenskraftiga på grafik- än cpu-marknaden iom att huvudkonkurrenten Nvidia är tvingade att tillverka kretsar på samma tillverkningsnod som AMD (Intel är givetvis en jätte även inom gpu). I fallet Intel kontra AMD har Intel nästan alltid fördelen av att vara en nod-förminskning före AMD vilket givetvis är en ordentlig fördel vid processor tillverkning.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

jasså? Säg ett annat tillfälle som ati har sålt mer än nvidia?

9700

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Jag sa aldrig att påståendet var fel, utan bara att alt tjat om GF100 ineffektivitet är tröttsamt och har diskuterats i oändlighet till leda, har heller ingen betydelse för hur min spelrigg kommer fungera förutom att jag behöver ett lite bättre nättag samt ventilation kanske på sin höjd,
kan vi släppa det nu kanske eller om ett halvår efter samma upprepning i hundtratals trådar till?

Knasigt att du inte vill diskutera effektivitet - som är direkt relaterad till kretsytan - i en tråd som handlar om just kretsytan. Finns en rätt enkel lösning på problemet och det är att inte läsa de trådar som diskuterar det.

Skrivet av snozan:

Då är de nog bara du som sett de, eftersom ja sett flera som byter sitt 5850 mot ett 460 just pga av att 460 är mer effektiv per krona...

Du säger det, ja, men vad har du för belägg? 2 trådar i grafikkortsdelen här på Sweclockers? Sen förstår jag inte logiken i det resonemanget för 5 öre. HD5850 är snabbare, vad är då vitsen med att byta ner sig om man redan har tidigare nämnda kort?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag C64 är mycket bättre en Spectrum, Sinclair är ett jävla skit företag jämfört med Commodore...

Att folk orkar ta ställning för olika företag och verkligen "hålla" på dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Jag förstår inte. Du menar att GF100 och GF104 är effektiva i jämförelse med Cypress? Trots högre energiförbrukning och större die? Eller menar du kanske att AMD inte säljer slut på det de producerar? Eller menar du kanske att GTX460 är en kassako för Nvidia? Eller är det faktum att AMD tar bra betalt för sina kort som du inte håller med om? Eller du kanske inte tycker att AMD har vunnit den här gången? Du kanske tycker att det ska vara 1-1 för att Nvidia faktiskt försökte.

Eller? Vad är det som du tycker är fanboy-aktigt?

Tycker att om man ska räkna mål och p o grejjer genom tiderna så står det 20-3 till nvidia faktiskt.

Har hållt räkningen med att sätta en streck för den som vinner i matcherna.

Men helt seriöst jag citerar dig "Eller du kanske inte tycker att AMD har vunnit den här gången?", Jag tror inte han tycker att nån har vunnit för han är inte så mkt fanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Att folk orkar ta ställning för olika företag och verkligen "hålla" på dom.

Så är det ju, varför tror du annars företag spenderar så mycket pengar på Public Relations?

Dricker du hellre Cola är Pepsi, äter du hellre på Max än McDonalds, brukar du köpa ett visst märke underkläder?
Känn dig delaktig.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Men helt seriöst jag citerar dig "Eller du kanske inte tycker att AMD har vunnit den här gången?", Jag tror inte han tycker att nån har vunnit för han är inte så mkt fanboy.

Haha

Det är klart att någon vinner och någon förlorar. När ett företag tar marknadsandelar av ett annat företag så förlorar det andra företaget. Den här generationen är det konsumenten som är den största förloraren i.o.m. att det tog så lång tid för Nvidia att få ut något som kunde konkurrera. Hade GF100 släppts på tid (ie, inte 6 månader sent) så hade kanske priserna kunnat gå ner istället för upp.

Och Nvidia har absolut många bra år och många bra grafikkortsserier bakom sig, jag har då inte sagt något annat. G80 vs R600 var rent av tragisk för AMDs del. Varje år och varje kvartal är en ny match; då ska resultat redovisas.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Mmm, lättklädda kretsar såhär på onsdagkvällen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Då är de nog bara du som sett de, eftersom ja sett flera som byter sitt 5850 mot ett 460 just pga av att 460 är mer effektiv per krona...

Haha vad är det jag läser? Det måste ju vara en lose-lose situation. Först sälja ett kort som de betalat ca2500 för och sedan eventuellt behöva lägga till för att få ett kort som presterar sämre än kortet de sålde.

Kan medela, innan du börjar tjuta, att jag väntade in i det sista för jag ville köpa ett nVidiakort så jag kunde få bra stöd under linux. Fick dock nog av nVidias halvårsförsening och köpte mig ett 5850 lagom till jul. Ett köp jag är mycket nöjd med. För att göra det än mer tydligt så har jag haft 3 nvidiakort och 4 atikort i mina maindatorer, men kalla mig ati-fanboi, för det är ju det kortet som råkar sitta i min rigg för tillfället.

Trots någon form av försvarsställning som vissa verkar inta och även behovet av att förfina något så måste ju faktiskt folk här kunna erkänna att ATi lyckades bättre med sina kort denna gång.

Sedan frågade någon när ATi någonsin varit bättre än nVidia: 9700 kanske får en klocka att ringa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Cypress är snabbare; därför är Cypress en mer effektiv krets sett till kretsyta (och effektförbrukning). Det är ofärgad fakta.

Hur kan det vara "ofärgad fakta" när du påstår att den är bättre i effektförbrukning, när ett HD 5830 slås av GTX 460 i prestanda med ungefär likadan effektförbrukning (bättre i idle, likadan under load, något högre på 1GB modellerna) men också har lägre värmeutveckling? Med andra ord är GF104 bättre än en hårt avstängd RV870. Större kretsyta, ja, men fortfarande bättre och överlag lägre effektförbrukning (utom på 1GB modellerna).

Här är en länk med lite info om du vill läsa;
NVIDIA?s GeForce GTX 460: The $200 King - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Hur kan det vara "ofärgad fakta" när du påstår att den är bättre i effektförbrukning, när ett HD 5830 slås av GTX 460 i prestanda med ungefär likadan effektförbrukning (bättre i idle, likadan under load, något högre på 1GB modellerna) men också har lägre värmeutveckling? Med andra ord är GF104 bättre än en hårt avstängd RV870. Större kretsyta, ja, men fortfarande bättre och överlag lägre effektförbrukning (utom på 1GB modellerna).

HD5830 är en nödlösning för att slippa skrota chip. Det är ett dåligt kort ur effektförbrukningsynpunkt (i jämförelse med övriga i Cypress-familjen). Ta en kik på HD5870 och HD5850 istället. GF104 är mer effektiv än HD5830, men mindre effektiv än övrigt Cypress-kort. Jag har tyckt att HD5830 är helt fel ute sen det släpptes. Allt AMD gör görs inte bra, men att sälja halvkassa kort är bättre än att skrota chipet.

Sen vet jag inte riktigt hur du mäter värmeutveckling. Tittar du på temperaturen så säger det inte mycket eftersom olika kylare används.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av snozan:

Då är de nog bara du som sett de, eftersom ja sett flera som byter sitt 5850 mot ett 460 just pga av att 460 är mer effektiv per krona...

Det finns bara 2 alternativ till att göra det du påstår att folk gjort.

1. 5850 sönder

2. Personen är väldigt dåligt informerad om prestandaskillnaderna korten emellan

3. Personen är en halv fanboy som kört 5850 sen förra hösten bara för att nvidia inte hade något vettigt alternativ.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det är inte AMD som vet hur man gör grafikkretsarna utan det är grabbarna från ATI som vet det & som tur är så är det inte nVida som sänkt sig till ATI´s nivå utan ATI som höjt sig till nVidias nivå & kört om medans nVidia trott att det går att trampa vidare i samma fotspår precis som Intel gjorde när AMD höjde sig & slog dom på fingrarna...

AMD är inte hjälplöst efter, AMD behöver resurser för att hänga med Intel fullt ut ... men AMD har processorer som fungerar alldeles utmärkt precis som nVidia har grafikkretsar som funger utmärkt, man köper det som man vill ha & tilltalar en samt till rätt pengar, allt annat är inte relevant...

Jag håller med dig, de har alla sina problem o sina bra o dåliga år. Jag har kört mycket AMD prollar men tyvärr så tyck de aldrig ut sin quad förr så jag skaffade intel senast och AMD har väl inte riktigt hängt med Intel sen dess men på budget nivån så har de riktigt bra saker för bra pris. Nvidia är stort o de kommer nog att hänga på ATI, själv kör jag nvidia eftersom jag inte riktigt gillar ATIs frånvaro på linuxmarknaden.

Men vi får bra priser på grafikkorten o de e viktigare än hur stor chipytan e för mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

9800 som iof var en refresh var även den bättre en FX v.2

9700pro var snabbare än FX5800 Ultra
9800 XT var snabbare än FX5950 ?
X850XT PE (mycket extra bokstäver) knäppte även detta 6800 ultra på fingrarna
X1950XTX var snabbare än 7800GTX 512
HD2900XT var långsammare än G90 8800GTX
HD3870 var långsammare än G92 9800
HD4890 var långsammare än GTX285 (dock otroligt mer prisvärd,) GTX275+4890 var likvärldiga och de helt klart bästa köpen denna gen.
Cypress VS. Fermi vet vi hur det ser ut.

Så ser man till dessa gen, som jag själv försökt vara uppdaterad om så är det ganska lika i prestandatron mellan de två tillverkarna 5-3 prestanda(grovt räknat). men det är ju inte svart på vitt då 6x serien från nvidia hade 6600gt som var ett underbart mellanklass kort.
7600gt vs X1600XT tror jag även nvidia hem
8600gt var snabbare än 3670?
9600GT var ett bra kort men iom 4670+4770 som var bättre iaf det senare och klart bättre pris och ström mässigt. (GT2XX mellanklass skippar jag då det är samma kort)
5770 vann då det inte finns något motstånd här än.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är bara att inse att GF100 och GF104 är väldigt ineffektiva kretsar i jämförelse med Cypress och Juniper. Ja, Nvidia har prissatt GTX460 mycket bra (men bara för oss konsumenter) för att inte tappa alltför mycket mot AMD, men AMD säljer slut på alla kort de producerar och tar inte direkt dåligt betalt för sina kort.

AMD: 1
Nvidia: 0

om du hade skippat

AMD: 1
Nvidia: 0

delen av ditt inlägg hade du nog inte låtit som en fanboy...
vet inte hur du menade ditt inlägg men den delen ser för mig ut som mycket "fanboy stil" medans resten är bra konkret information som stämmer dessutom

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

HD5830 är en nödlösning för att slippa skrota chip. Det är ett dåligt kort ur effektförbrukningsynpunkt (i jämförelse med övriga i Cypress-familjen). Ta en kik på HD5870 och HD5850 istället. GF104 är mer effektiv än HD5830, men mindre effektiv än övrigt Cypress-kort. Jag har tyckt att HD5830 är helt fel ute sen det släpptes. Allt AMD gör görs inte bra, men att sälja halvkassa kort är bättre än att skrota chipet.

Sen vet jag inte riktigt hur du mäter värmeutveckling. Tittar du på temperaturen så säger det inte mycket eftersom olika kylare används.

Oavsett hur du försöker förklara det så hade du fel i ditt tidigare påstående. Det går inte att generalisera på sånt sätt som du gjorde.

Angående värmeutveckling, så GTX 460 är i testerna både svalare och tystare. Om det inte är så att HD 5830 är sämre på det området, så har den i så fall en oerhört ineffektiv kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kretsytan säger rätt mycket. Det som driver det är intressa av hårdvara, något som jag inte förstår varför man ska behöva försvara på en site som sweclockers.

pierretox: Hört det förut? Japp. Nu är det bekräftat att även GF104 lider av samma problem som GF100 gör och det här är en tråd som diskuterar kretsytan på GF104. GF104 har större kretsyta än Cypress. Cypress är snabbare; därför är Cypress en mer effektiv krets sett till kretsyta (och effektförbrukning). Det är ofärgad fakta.

Hur kan det vara ett fakta att Cypress är snabbare än GF104?, möjligtvis ett färgat fakta, men knappast någon ofärgad fakta! (Och med den här meningen antar jag att jag kommer få tiotalet svar som påstår att jag är ett fanboy...men lugn jag skrev det halvprovocerande)

Ingen av oss vet hur snabb GF104 egentligen är, ska man jämföra effektivitet så bör det ju jämföras efter samma förutsättningar för de båda kretsarna, dvs de kompletta helt upplåsta versionerna).
Ska man tro ryktena att den fulla får namnet GTX475 så indikerar ju det prestanda bättre än 470, vilket borde betyda att det också är lika snabbt eller snabbare än 5870. Visst nu har ju inte namngivning varit nvidias starka sida på sistonne, men det är fullt realistiskt att GF104 kan vara snabbare än en full Cypress.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Se33:

om du hade skippat

AMD: 1
Nvidia: 0

delen av ditt inlägg hade du nog inte låtit som en fanboy...
vet inte hur du menade ditt inlägg men den delen ser för mig ut som mycket "fanboy stil" medans resten är bra konkret information som stämmer dessutom

Skrivet av Buio:

Oavsett hur du försöker förklara det så hade du fel i ditt tidigare påstående. Det går inte att generalisera på sånt sätt som du gjorde.

Angående värmeutveckling, så GTX 460 är i testerna både svalare och tystare. Om det inte är så att HD 5830 är sämre på det området, så har den i så fall en oerhört ineffektiv kylare.

De två vettigaste inläggen i tråden idag tror jag nog. Saklighet och vett i två inlägg i rad. Kanske får denna tråd ett lyckligt slut ändå ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Man skäms över att vara svensk när man läser hur mycket folk träter på det här forumet.
Skärpning!

Permalänk
Medlem

Kretsytan är inte allt.. lyckas Nvidia bättre med marknadsföringen och säljer fler kort gör de ändå en större vinst, även om vinsten är mindre per krets.. Så länge korten säljs till rätt pris i förhållande till prestandan och inte drar onödigt mycket ström/utvecklar för mycket värme spelar kretsytan inte någon roll... om man inte jobbar på Nvidias ekonomiavdelning då..

Nvidia har lyckats placera GTX460 precis där AMD är som svagast - Mitt emellan 5830 och 5850. 5830 är långsammare, drar mer ström och utvecklar mer värme, och korten är större med mer avancerad strömförsörjning. 5850 har färre nackdelar, men det är betydligt mycket dyrare än så länge.

Sen får man komma ihåg att det i en GTX460-krets ingår 1 avstängd SM av 8, och kretsarna körs i förhållandevis låg frekvens och sitter monterade på ganska enkla kort. Det känns som om Nvidia skulle kunna använda GF104 för att konkurrera med 5870, om de slog på den sista SM:en och klockade upp det i 750-800 MHz med snabbare minne. Den känns helt klart effektivare än GF100, som ju har väldigt mycket "extravikt" som inte används för spel utan endast i professionella applikationer avsedda för Tesla.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

9800 som iof var en refresh var även den bättre en FX v.2

9700pro var snabbare än FX5800 Ultra
9800 XT var snabbare än FX5950 ?
X850XT PE (mycket extra bokstäver) knäppte även detta 6800 ultra på fingrarna
X1950XTX var snabbare än 7800GTX 512
HD2900XT var långsammare än G90 8800GTX
HD3870 var långsammare än G92 9800
HD4890 var långsammare än GTX285 (dock otroligt mer prisvärd,) GTX275+4890 var likvärldiga och de helt klart bästa köpen denna gen.
Cypress VS. Fermi vet vi hur det ser ut.

Så ser man till dessa gen, som jag själv försökt vara uppdaterad om så är det ganska lika i prestandatron mellan de två tillverkarna 5-3 prestanda(grovt räknat). men det är ju inte svart på vitt då 6x serien från nvidia hade 6600gt som var ett underbart mellanklass kort.
7600gt vs X1600XT tror jag även nvidia hem
8600gt var snabbare än 3670?
9600GT var ett bra kort men iom 4670+4770 som var bättre iaf det senare och klart bättre pris och ström mässigt. (GT2XX mellanklass skippar jag då det är samma kort)
5770 vann då det inte finns något motstånd här än.

Allt detta stämmer säkert om man kör Windows samt directX applikationer, men om man inte gör det????

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det skulle va riktigt intressant att få veta ungefär vad ett sånt eller ett liknande chip kostar att tillverka igentligen, typ hur mycket kostar det om jag tänkte starta grafikkorts tillverkning och beställde x antal chip.

nån som har nån koll på detta? hundra spänn stycket (gissar vilt), är det ett rimligt antagande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

-Text -

Sen får man komma ihåg att det i en GTX460-krets ingår 1 avstängd SM av 8, och kretsarna körs i förhållandevis låg frekvens och sitter monterade på ganska enkla kort. Det känns som om Nvidia skulle kunna använda GF104 för att konkurrera med 5870, om de slog på den sista SM:en och klockade upp det i 750-800 MHz med snabbare minne. Den känns helt klart effektivare än GF100, som ju har väldigt mycket "extravikt" som inte används för spel utan endast i professionella applikationer avsedda för Tesla.

Mycket möjligt, men då har det gått ett helt år sedan Cypress lanserades och GF 104 är fortsättningsvis en större krets. Då är det inte heller länge tills HD 6xxx-serien börjar finnas på butikshyllorna. Nvidia skulle eventuellt kunna påskynda lanseringen av GTX 475 men GTX 470 står i vägen. Känns allt mera som att AMD kommer att ta hem segern i 40 nm klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Allt detta stämmer säkert om man kör Windows samt directX applikationer, men om man inte gör det????

Vad tror du majoriteten använder?

Visa signatur