Systemkamera för 2-3k (objektiv inkluderat)

Permalänk
Casemod-mästare

Systemkamera för 2-3k (objektiv inkluderat)

hejsan, jag har min kassa mobil kamera nu men skulle vilja ha en bättre, skulle helst vilja ha en systemkamera med objektiv för ca 2-3000kr jag kommer i stort sett endast ta bilder på min dator

och kommer jag kunna ta bilder i klass med dessa bilder, med en systemkamera i min prisklass?
MDPC 032 | murderbox 008 by Charles Harwood

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Jag analyserade inte bilderna du länkade till så ingående, men jo, det bör du kunna göra, förutsatt att dina egna kunskaper räcker till.

Du kan dock glömma att köpa nytt i den prisklassen, utan du får titta på begagnade Nikon D50/D70/D40 eller Canon 350D/400D eller liknande med sina tillhörande kitobjektiv.
Kan du stäcka budgeten till runt 4000, eller lite drygt det så kan du kolla på nytt åxå, tex detta:
Nikon D3000 + 18-55/3,5-5,6 VR - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

Eller detta:
Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

Båda är bra kameror, men Nikonen levereras med bättre objektiv som dessutom har bildstabilisering.

Permalänk
Hedersmedlem

Denna Pentax K100D kanske kan vara något och lär gå mycket billigt då det är batteriglapp men indikatorproblemet är inget fel utan beror i första hand på batterierna och är ett känt problem på alla Pentax kameror som använder AA batterier.
systemkamera Pentax k100D + objektiv 18-55/F3.5-5.6 AL på Tradera.

K100D har inbyggt bildstabilisering så man kan använda objektiv från mitten av 70-talet och framåt och få denna fördel och man kan bygga upp en riktigt fin samling bra objektiv för ganska lite pengar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Casemod-mästare

tack för svaren personligen så gillar jag att köpa nytt men om jag får mycket mer kamera för pengarna när jag köper begagnat så kör jag nog på det och objektiv, behöver jag köpa något speciellt macro objektiv eller borde medföljande objektiv funka bra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr 3D:

tack för svaren personligen så gillar jag att köpa nytt men om jag får mycket mer kamera för pengarna när jag köper begagnat så kör jag nog på det och objektiv, behöver jag köpa något speciellt macro objektiv eller borde medföljande objektiv funka bra?

Ett standard 18-55mm objektiv klarar de bilderna som du länkade till.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av MaLo:

Ett standard 18-55mm objektiv klarar de bilderna som du länkade till.

då blir det antagligen en Nikon D3000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr 3D:

då blir det antagligen en Nikon D3000

Ett bra kamera som kommer ge fina bilder men kameran är bara en del av fotograferandet och du kommer få öva en hel del då det handlar om alla aspekter av ljus för kameran kan bara fånga det den ser och det är upp till dig att få kameran att se det du vill att den skall se. En sak som du kommer upptäcka är att damm är din värsta fiende när du skall ta foton som skall vara så rena som på bilderna och dammvippa, duk och blåsboll är bra redskap...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Annars är Sonys A230 ganska billig. Går att få ny för cirka 3500kr inklusive ett 18-55mm objektiv. Och Sony är ett bra märke det också inom kameror. Så det tål att tänkas på :>

Eller så kan jag rekommendera en begagnad Nikon D80. Det är en riktigt bra kamera enligt mig för enthusiaster.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

då blir det antagligen en Nikon D3000

Om du tycker den känns som en leksak som jag kan jag rekommendera en 450D med objektiv om du klarar av att vänta till de här erbjudanden som dyker upp KONSTANT på t.ex mediamarkt på den som drar ned priset på den till under 4,5. Då får du dessutom IS med. Eller ännu bättre, en begagnad 40D. Jag hade rekommenderat en begagnad D300 men den är relativt dyr.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

450D har min farsa, och den tycker jag känns som en leksak (plastig) jämfört med min Nikon D80. Men jag har inte känt på D3000 så den kanske är ännu värre då?

Edit: 450D är dock en riktigt bra kamera rent funktions och bildkvalitetsmässigt. Så inget illa sagt om den saken :>

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Skrivet av synt4x:

450D har min farsa, och den tycker jag känns som en leksak (plastig) jämfört med min Nikon D80. Men jag har inte känt på D3000 så den kanske är ännu värre då?

Edit: 450D är dock en riktigt bra kamera rent funktions och bildkvalitetsmässigt. Så inget illa sagt om den saken :>

450D är absolut plastig jämfört med en D80 men det är den jämfört med en 40D också. D3000 känns snarare som en överdimensionerad kompaktkamera. Alltså, jag kan inte sätta fingret på vad det är, men den känns bara... *äcklig*.
Det är inget Canon vs Nikon det rör sig om då Nikons D300 är en av mina favoritkameror oavsett märke.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Ah då förstår jag. Lite som Nikon D40 då kanske att den är så jäkla liten?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

mjo, när jag kände på den första gången kändes den nästan lagom men alla andra gånger har den nästan känts mindre än min morsas G11...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Samsung NX10 och den är mycket liten men den känns inte liten i handen så det där är mycket konstigt hur olika kameror kan kännas.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Casemod-mästare

jag har hört att Nikon D3000 inte kommer klara bilder med samma kvalite som på MDPC, men viket är det? MaLo säger att det går men en kompis säger att det inte kommer att gå, för hans kusin har varit proffs fotograf i 20år och han säger att man ska hålla sig ifrån billiga systemkameror, så vilket är det?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns så mycket som styr hur färger blir och alla kameratillverkare har sina egna preferenser och inte ens de dyraste av de dyra kamerorna ligger i allas smak. Här tycker jag att Nikon faktisk är bäst på just den delen och D3000 ger bästa färger och bildkvalité av de som använt just den sensorn. Men det finns givetvis en anledning till att andra kameror kostar bra mycket mer men för priset får man inget bättre nytt enligt mig om man gilla fina färger.

En kamera som jag fortfarande blir förvånad över hur bra den presterar är min gamla Pentax *ist DL som med repat sensorglas och numera i händerna på en glad amatör fortfarande ger enastående färger så det är mycket smak i mina ögon.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av MaLo:

Det finns så mycket som styr hur färger blir och alla kameratillverkare har sina egna preferenser och inte ens de dyraste av de dyra kamerorna ligger i allas smak. Här tycker jag att Nikon faktisk är bäst på just den delen och D3000 ger bästa färger och bildkvalité av de som använt just den sensorn. Men det finns givetvis en anledning till att andra kameror kostar bra mycket mer men för priset får man inget bättre nytt enligt mig om man gilla fina färger.

En kamera som jag fortfarande blir förvånad över hur bra den presterar är min gamla Pentax *ist DL som med repat sensorglas och numera i händerna på en glad amatör fortfarande ger enastående färger så det är mycket smak i mina ögon.

ok, så du rekomenderar Nikon D3000? (vill vara säker på att jag väljer rätt) men kommer inte köpa den riktigt än, ska köpa 980 först

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr 3D:

ok, så du rekomenderar Nikon D3000? (vill vara säker på att jag väljer rätt) men kommer inte köpa den riktigt än, ska köpa 980 först

Ja om man ser till vad man får för pengarna. 1000D är bra den med men det var det där med objektivet som följer med. Jag har själv varit nöjd med alla mina systemkameror billig som dyr när det gäller bildkvalitë så du skall inte bry dig så mycket om det utan koncentrera dig på fotandet då det är vad som gäller i praktiken.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av MaLo:

Ja om man ser till vad man får för pengarna. 1000D är bra den med men det var det där med objektivet som följer med.

okej, tack så mycket då kör jag på det, men inte än

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att bland bilderna du länka till var vissa tagna på natten med stativ. Om du vill ta nattbilder med allt lysande i en dator så är stativ ett måste. (Eller nått annat som håller kameran still, tex Stativ / Resestativ, ministativ och bordsstativ The Pod Red Pod, bönpåse)

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av varget:

Värt att tänka på är att bland bilderna du länka till var vissa tagna på natten med stativ. Om du vill ta nattbilder med allt lysande i en dator så är stativ ett måste. (Eller nått annat som håller kameran still, tex Stativ / Resestativ, ministativ och bordsstativ The Pod Red Pod, bönpåse)

jo jo, det förstår jag ett stativ ska inhandlas när jag köper kameran

Permalänk

Ett litet tips angående stativ, dom dära 500 kronors stativen på Expert / Elgiganten / randomelkjedja, dom är inte roliga att leka med... Satsa hellre på någonting bättre redan ifrån början :x

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

jo jo, det förstår jag ett stativ ska inhandlas när jag köper kameran

får jag rekommendera; Digipod Attitude A2841P - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Kamerastativ

Permalänk
Casemod-mästare

tackar tips/rekomendationer är alltid välkommna