AMD häcklar Fermi i ny reklamfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

HD5970, någon?

Nej det tycker jag inte räknas då det är ett dual gpu kort.
Jag skulle endå välja 480 före 5970 då jag bara hör att dual gpu skalar dåligt!
Hoppas dock att ati tar ikapp i 6000 serien så jag kan byta ut mitt 480^^

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av of-doom:

Nej det tycker jag inte räknas då det är ett dual gpu kort.
Jag skulle endå välja 480 före 5970 då jag bara hör att dual gpu skalar dåligt!
Hoppas dock att ati tar ikapp i 6000 serien så jag kan byta ut mitt 480^^

Ok, så om vi jämför processorer. Intel i5 680 är den snabbaste processorn,
i7 980X räknas inte, den har ju 6 kärnor.

Jag förstår inte logiken, gör ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Nej det tycker jag inte räknas då det är ett dual gpu kort.
Jag skulle endå välja 480 före 5970 då jag bara hör att dual gpu skalar dåligt!
Hoppas dock att ati tar ikapp i 6000 serien så jag kan byta ut mitt 480^^

Man kan inte ta ut all prestana från t.ex. två 5870s om man kör de i crossfire, men 5970 är ändå betydligt bättre än GTX480, även i prestanda. Ps. AMD ligger före just nu.

Nää, men nu tycker jag som som Johnny Calibanio sa att vi lägger ner diskussionen. Ingen av oss kommer att få ut mer av den. Endel tycker si och endel tycker så. Då får det väl vara så.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jornathan:

Ok, så om vi jämför processorer. Intel i5 680 är den snabbaste processorn,
i7 980X räknas inte, den har ju 6 kärnor.

Jag förstår inte logiken, gör ni?

Det finns givetvis ingen logik. Många här beter sig som politiker och försöker desperat vända allt så att det passar deras värld, inte hur det egentligen förhåller sig. Anledningarna till att det sker är väl tämligen uppenbara för alla som är normalt uppmärksamma.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Nää, men nu tycker jag som som Johnny Calibanio sa att vi lägger ner diskussionen. Ingen av oss kommer att få ut mer av den. Endel tycker si och endel tycker så. Då får det väl vara så.

Fast det är ingen tyckesak när det handlar om vilket kort som ger mest prestanda. 5970 är fortfarande det snabbaste grafikkortet i generell beräkningspacaitet, det är fakta.

5970 är ett grafikkort, alltså ETT grafikkort och bör därför lämpligast jämföras med ETT annat grafikkort. Att vissa fortsätter vrida på det och ändra vinklar på detta perspektiv är bara ett patetiskt för dessa konspirationstekniker. Du har nog rätt i att diskussionen inte lär ge något mer om dessa personer inte tar av sig sina gröna glasögon.

Sen tror jag nog inte att AMD själva har gjort reklamfilmen utan att några studenter gjort ett projekt utav det, men det är givetvis en gissning utan någon förankring någonstans.

Permalänk
Skrivet av Jarl:

Har de redan glömt sitt eget rekord i watt/prestanda? 2900XT som krävde sanslöst med kraft men gav mediokert resultat.

Word!
Den där videon var inte ens rolig...

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Jag förstår dig till hundra procent och håller helt med dig i många av dina åsikter. Men när det kommer till den evigt upprepande frågan gällande vilket grafikkort som har prestandatronen bortser man från pris, strömförbrukning och dylikt, eftersom att det är prestandan som är ifråga.

Jag äger inget gtx 480 själv, kommer aldrig någonsin att köpa ett gtx 480. Däremot tycker jag fortfarande att man måste placera det högst upp, av den enkla anledningen att grafikkortet är det snabbaste singel gpu kortet på marknaden.

Fattar inte hur ni som säger att gtx 480 är det snabbaste kortet resonerar. Spelar ju ingen roll hur många gpuer som tillverkaren väljer att slösa på ett enda kort, utan det som räknas är prestandan. Ska man tänka som ni så kan man inte jämföra grafikkort över huvud taget, eftersom ett grafikkort består av massor av små processorer (streamprocessorer eller vad det kallas), och gtx480 innehåller mer såna än ett hd5870, så därför kan man inte jämföra dem enligt eran logik! Spelar väl ingen roll om tillverkaren väljer att sätta 6000st stremprocessorer på en gpu, eller om de väljer att dela upp dessa på 2 stycken (3000st på varje) och sedan koppla samman dem på samma kort. Det som räknas är ju resultatet. Vad är resultatet? Jo, att hd5970 presterar bättre än gtx480, och dessutom drar mindre ström, vilket gör det till det bästa grafikkortet på marknaden! Nvidia kan ju lycka till att göra ett dubbel-gpu kort med fermi

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Hmm, kan inte påstå att jag tycker det var speciellt roligt. Gillar inte när företag gör reklam på andras företags bekostnad.

Personligen tycker jag isåfall det är roligare när driver med sig själva som nVidia gjorde med FX-serien, det visar på lite självdistans: YouTube - ‪nVidia GeForce FX 5800 - nVidia's Thoughts‬‎

Haha den va sinnessjukt rolig

Tycker sånna här videos är helt ok (AMD: s t.ex) sålänge dom är sanningsenliga och inte går till överdrift Företaget som gör filmen ska ju bara ha i åtanke att konkurrerande företag med enkelhet kan göra samma sak själva.

Ingen klår ju Apple: s videos iaf, så detta känns rätt lugnt

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Nja så extremt är det inte riktigt. men GTX 480 drar defenitivt mer ström än en 5970 som har dubbla 5850 chip i sig.

Fan vad alla tar fel om HD5970. HD5970 är INTE 2st HD5850, utan 2st HD5870 som jobbar i HD5850s frekvenser. Skillnaden mellan HD5850 och HD5870 är att det senare har fler streamprocessorer osv, medans hos HD5850 är en del av dem låsta.

HD5970 är alltså 2st nedklockade hd5870, och bör därför prestera bättre än 2st HD5850, som i sin tur både är strypta och nedklockade hd5870

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Den här videon kan man tycka vad man vill om... men som jag ser det (min tolkning) finns det en underton av allvar i budskapet och det är att framtiden kan inte utvecklingen med framtida grafikkort (och för den delen även annan elektronik i bl.a. hushåll och företag) inte (helst inte) dra iväg på energiförbrukningen ännu mer och med ökad värmeutvecklingen där prestandaökningen är begränsad i förhållande till den energi som matas in i en produkt, som följd då många elnät och elddistributioner runt om i världen går stundtals på knäna redan idag. Att bygga ut t.ex. elförsörjningen kraftigt på kort tid blir en kostsam process när det gäller ekonomi, tid och naturresurser för såväl privatpersoner som företag och annan verksamhet i de länder som berörs och är särskilt utsatta/sårbara för en eventuell kollaps av elförsörjningen. Skulle det även ske i större skala världen över kan det även leda till framtida instabilitet och oro när det gäller länders lag och ordning, ekonomi och politik för att nämna något i sämsta scenariot d.v.s. en större depression kan uppstå som sprider sig världen över. I ett läge av större kos kan människor då med onda krafter/sinnen vilja ta över länders styrning för i första hand sin egen eller sin egen grupps vinnings skull i något avseende. Vi själva har nu sett vad instabilitet i världshandel och världsekonomi kan påverka olika länder olika mycket världen över, som ett exempel.

Så jag ser den här videon som en möjlig "väckarklocka" inför framtiden - som inte behöver betyda att det är totalt nattsvart framtid som möter oss därute om man inte väljer medvetet olika felaktiga vägar att gå på mot framtidens samhällen som vi själva eller våra efterkommande människor och annat levande på vår jord ska leva med.

/Saint25

Permalänk

AAAHH! Får jag använda Hyper Threadingen på min CPU?

Ska vi inte alla ta å skruva ur våra grafikkort, mötas på nån dunkel parkeringsplats å slåss om saken? Som fotbollshuliganerna gör?

Visa signatur

ASUS ZENiTH EXTREME ALPHA | TR 2970WX | 64GB RAM | RTX 2080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av preciousillusion:

AAAHH! Får jag använda Hyper Threadingen på min CPU?

Ska vi inte alla ta å skruva ur våra grafikkort, mötas på nån dunkel parkeringsplats å slåss om saken? Som fotbollshuliganerna gör?

Jomen självklart, det gör vi.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Din logik är bländande avancerad.................

Läs resten av inläggen. Det är inte min logik, det var han som sa att HD5970 bara kan köras 2 av i crossfire medans GTX480 kan köras i quad-sli, och därför kan man inte räkna HD5970 som ett grafikkort tydligen. Jag citerar:

Skrivet av Johnny Calibanio:

Du kan inte köra tre eller fyra 5970 under samma system, det kan du däremot med 480 gtx. Därför borde 5970 jämföras mot 480 gtx som ett derivat av 5870 med lägre klockfrekvens.

Skrivet av Devrer:

Fattar inte hur ni som säger att gtx 480 är det snabbaste kortet resonerar. Spelar ju ingen roll hur många gpuer som tillverkaren väljer att slösa på ett enda kort, utan det som räknas är prestandan. Ska man tänka som ni så kan man inte jämföra grafikkort över huvud taget, eftersom ett grafikkort består av massor av små processorer (streamprocessorer eller vad det kallas), och gtx480 innehåller mer såna än ett hd5870, så därför kan man inte jämföra dem enligt eran logik! Spelar väl ingen roll om tillverkaren väljer att sätta 6000st stremprocessorer på en gpu, eller om de väljer att dela upp dessa på 2 stycken (3000st på varje) och sedan koppla samman dem på samma kort. Det som räknas är ju resultatet. Vad är resultatet? Jo, att hd5970 presterar bättre än gtx480, och dessutom drar mindre ström, vilket gör det till det bästa grafikkortet på marknaden! Nvidia kan ju lycka till att göra ett dubbel-gpu kort med fermi

Agreed.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

ATI når ett nytt lågvatten märke antagligen så ser dom problem med att möta Fermis prestanda med den kommande 6600 GPU'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

ATI når ett nytt lågvatten märke antagligen så ser dom problem med att möta Fermis prestanda med den kommande 6600 GPU'n

Du menar att du tror att de känner sej rädda att HD6000 ska prestera dåligt jämfört med Fermi?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Japp, det är så mycket fjortisaggressioner här på sidan att det är dags för en ATI-Nvidia sammandrabbning.
Alla som håller på ATI/AMD möter alla Nvidia-fantaster.
Banka och slå på varandra så mycket ni orkar, jag sköter filmningen och lägger upp det på dutub sen.
Kommer att bli en klassiker.

Permalänk

HAHAHAHA bra natt humor xD jag skrattade nog i 1 minut ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

ATI når ett nytt lågvatten märke antagligen så ser dom problem med att möta Fermis prestanda med den kommande 6600 GPU'n

Exakt varför tror du att AMD skulle ha problem med att möta fermis prestanda? De krävs inte jättemycket från dem för att vara om och förbi. Effektivitetsmässigt så är ju rv870 arkitekturen det ju fortfarande låååångt före.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

5970 må vara det snabbaste 'Kortet', men 480'n är snabbaste 'GPU'. (blir det bra om vi säger så?)
(( eller föresten, borde inte detta kort vara snabbast? http://www.sweclockers.com/nyhet/12376-asus-grafikkort-med-du... ))

Som jag förstår det så ser ett 5970 ut som ett system med 2st GPU i crossfire ?
Om det ser ut som, och beter sig som, ett system med 2 st GPU i crossfire/SLI , Då tycker jag att det spelar ingen roll om det sitter på ett kort eller om det sitter på 7½ kort, för det beter sig ändå som 2st GPU. vilket innebär att man måste köra crossfire/SLI med allt vad det innebär i och med att vissa spel kanske inte stödjer det osv osv, och då spelar det ju ingen roll hur många PCB grejorna sitter på.

Därför tycker jag att man inte skall jämnföra ett dual GPU kort mot singel GPU kort.

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Nvidia kan ju lycka till att göra ett dubbel-gpu kort med fermi

Kanske inte nVIDIA, men ASUS har gjort redan det med MARS II.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Sen tror jag nog inte att AMD själva har gjort reklamfilmen utan att några studenter gjort ett projekt utav det, men det är givetvis en gissning utan någon förankring någonstans.

Om du clickar på videos i denna länk AMD Newsroom så kommer du till viden nedan

YouTube - ‪AMDUnprocesseds kanal‬‎

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Tänk om det bra fanns ett företag som tillverkade grafikkort till speldatorer. Å en cpu-tillverakre för all del.

Vad skulle alla forum då handla om?

Permalänk
Medlem

Varför börjar all denna smutskastningsreklam bli allt vanligare (apple/windows någon?)

Är ATI`s grejor såpass dåliga att dom måste smutskasta NVIDIA istället för att fokusera reklamen på vad dom själva (inte?) har?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Varför börjar all denna smutskastningsreklam bli allt vanligare (apple/windows någon?)

Är ATI`s grejor såpass dåliga att dom måste smutskasta NVIDIA istället för att fokusera reklamen på vad dom själva (inte?) har?

Jag gissar på att de vill försöka få bort fokus från GF104 tills HD6000-serien lanseras. Att vi knappt fått någon bekräftad information om HD6000 gör iallafall mig lite oroad.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tog bort inlägg som inte hörde till ämnet.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Rolig reklam, även för mig som faktiskt lutar lite mer åt GeForce från och till
"I bet we're gonna find something green in there!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Jag gissar på att de vill försöka få bort fokus från GF104 tills HD6000-serien lanseras. Att vi knappt fått någon bekräftad information om HD6000 gör iallafall mig lite oroad.

Ati är väldigt bra på att vara tysta fram till lanseringen. Så var det väl med 4000-serien. Nvidias kort var väldigt dyra och ingen trodde att AMD skulle kunna ha en chans mot dem. Sen så släppte de korten och Nvidia sänkte priserna rejält på deras grafikkort, flera tusen på endel, för attt kunna konkurera. Det var väl ganska tyst innan 5000-lanseringen också? Eyefinty visste man väl i alla fall inte om föränn vid lanseringen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som det var tyst om G80 innan det slog undan fötterna på ATi under ett bra tag.

Eyefinity var ett intressant exempel. Inte dåligt att helt lyckas dölja det för precis alla. Jag minns iaf inga läckor innan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hahaha, och otippat nog sitter 14-åringarna här och skakar vuxet på huvudet.

Fruktansvärt bra reklam, svarar Nvidia med något liknande kommer jag skratta då med. Folk här tar saker på alldeles för stort allvar.

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klimpen2:

Ati är väldigt bra på att vara tysta fram till lanseringen. Så var det väl med 4000-serien. Nvidias kort var väldigt dyra och ingen trodde att AMD skulle kunna ha en chans mot dem. Sen så släppte de korten och Nvidia sänkte priserna rejält på deras grafikkort, flera tusen på endel, för attt kunna konkurera. Det var väl ganska tyst innan 5000-lanseringen också? Eyefinty visste man väl i alla fall inte om föränn vid lanseringen?

Iofs kan mitt minne svika mig men jag har för mig vi hade en hel del halv-officiell info innan lanseringen. Denna gång vet vi ju inget, mest bara rykten. Men om HD6000 baseras på HD5000 så är jag tillräckligt säker på att det blir bra iallafall.

Skrivet av MultiMan:

Precis som det var tyst om G80 innan det slog undan fötterna på ATi under ett bra tag.

Eyefinity var ett intressant exempel. Inte dåligt att helt lyckas dölja det för precis alla. Jag minns iaf inga läckor innan.

Eyefinity var riktigt intressant men det visades upp strax före lanseringen. Sweclockers hade en artikel någon vecka innan som tog upp det: http://www.sweclockers.com/nyhet/9836-amd-eyefinity-driver-se...

Jag hoppas att de har något nytt trevligt till HD6000-lanseringen. Eyefinity lyckades de då riktigt bra med kan jag lova.