Kommer jag höra skillnad med nytt ljudkort?

Permalänk
Medlem

Kommer jag höra skillnad med nytt ljudkort?

Hejsan
Jag har:
ARGON 7350A högtalarsystem | Hi-Fi Klubben
och nyligen även:
ARGON SUB 850 Subbas | Hi-Fi Klubben

Jag kör med mitt inbyggda ljudkort nu på mitt gigabyte-moderkort. Kommer jag höra stor skillnad om jag uppgraderar till typ:
Komplett.se - ASUS Xonar DS

Vad tror ni?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Jag monterade ett Xonar DX för ett halvår sedan i min burk. Och märkte en liten skillnad. Blev lite klarare ljud, lite mer "kristall" klart. Inte någon värds revolution men ändock en förbättring. Ska också tillägga ett jag då inte hade några värstinghögtalare. 500:- 5 år gamla 4.1 dator högtalare.
Du har ju lite finare saker så du kommer nog märka skillnad. Men förvänta dig inte en revolution. Men klart värt pengarna om man vill ha lite bättre ljud

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Skrivet av sundsten:

Hejsan
Jag har:
ARGON 7350A högtalarsystem | Hi-Fi Klubben
och nyligen även:
ARGON SUB 850 Subbas | Hi-Fi Klubben

Jag kör med mitt inbyggda ljudkort nu på mitt gigabyte-moderkort. Kommer jag höra stor skillnad om jag uppgraderar till typ:
Komplett.se - ASUS Xonar DS

Vad tror ni?

knappast om du kör digitalt ut i stärkaren.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Har haft på känn att det kanske är dags att byta, tror det får bli så. Har du eller någon annan något bra tips på ett prisvärt ljudkort,? Kortet jag länkade till var bara första bästa jag såg på komplett.

Skrivet av femkantig:

knappast om du kör digitalt ut i stärkaren.

Mja vet inte riktigt, är bara en 3.5 mini jack kabel till högtalarna från datorn. Högtalarna är aktiva förresten.
Tror inte det är digital, nu gjorde du mig lite osäker.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundsten:

Har haft på känn att det kanske är dags att byta, tror det får bli så. Har du eller någon annan något bra tips på ett prisvärt ljudkort,? Kortet jag länkade till var bara första bästa jag såg på komplett.

Mja vet inte riktigt, är bara en 3.5 mini jack kabel till högtalarna från datorn. Högtalarna är aktiva förresten.

För sitt pris finns inget bättre, och den är bra även jämfört med lite dyrare
Vill du ha nått som är bättre blir det Asus xonar STX eller ST dessa har även inbyggd hörlursförstärkare av riktigt bra kvalite samt RCA utgångar av riktigt hög kvalite

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag blev lite bortdribblad där vid digitalsnacket så jag blev lite osäker nu hur jag ska göra :/
Och över 7-800kr börjar det bli svettigt.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundsten:

Jag blev lite bortdribblad där vid digitalsnacket så jag blev lite osäker nu hur jag ska göra :/

Såvitt jag kan se finns det ingen digital ingång på dina högtalare, så du kan bortse från det med digitalt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Såvitt jag kan se finns det ingen digital ingång på dina högtalare, så du kan bortse från det med digitalt.

Var hyffsad säker :D, men det kändes som han hade mer koll. Men det låter ju bra det, får bli ett "ASUS Xonar DS" när det passar för plånboken.

Tack för hjälpen med att bena ut frågorna

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Skulle vilja sticka ut hakan och säga att det blir en hejdundrande skillnad på de de oftast tråkiga och platta inbyggda ljudkorten jämfört med ett fristående ljudkort exempelvis DS. De gångerna jag tvingats använda det inbyggda ljudkortet (då mitt ljudkort gått sönder eller vid nybygge) har det gförbluffat mig varje gång hur dåligt det låter jag flera gånger jag har krupit ned på baksidan om datorn för att verkligen se efter så att högtalarkontakten sitter ordentligt i

DS är ett grymt bra kort, punkt (och inte bara bra för sin prisklass). Du blir säkert nöjd!