Permalänk

Bygga NAS

Hej,

Tänkte bygga en NAS av en PC jag har hemma..
Jag är dock osäker på vad jag behöver för hårdvara..

Jag har en äldre HP stationär miditower celerion,, 512mb RAM. och en IDE 300mb disk.

Jag har 3st sata 1TB samsung diskar som jag tidigare haft i en Intel NAS låda som var det värsta jag kört i prestandaväg..sjukt dålig. fattar inte varför det var gbit interface på den. (Tur jag fick den gratis och bara köpt disken)

för att få freenas att fungera behöver jag köpa ett kontrollerkort för sata..
vad tror ni om detta kort?
Deltaco SX-109 4xSata PCI Deltaco SX-109 SATA PCI - Dator - Datorkomponenter - Kontrollerkort - Hårddisk och minneskort

PCn har 100mbit och behöver ett gbit kort,
någon som kan rekommendera något?

Hur är det med prestanda och freenas?

Please help..
kan inte så mycket om hårdvara och PCs

Thanks!

Permalänk
Medlem

Har nu satt upp min gammla lapptop "glapptop" med en P III 800Mhz 254Ram. Funkar kanoners. Men skulle gärna vilat hosta Ventrilo server på denna. Läste på deras hemsidas forum att någon lyckats med att göra en special version av ventrilo server. Men länken där man kan ladda ner finns inte tillgänglig längre : /. Någon som fått tag på servern?`.

Undrar också va datorn kan tänkas dra i Watt. Går de läsa av på något sätt?

Permalänk
Skrivet av Eawo:

Undrar också va datorn kan tänkas dra i Watt. Går de läsa av på något sätt?

Köp en watt mätare på Kjell o CO eller Clas Olsson, kostar 100:- eller nått.
Kan du testa alla dina elprylar

Permalänk

Väldigt trevlig guide!

Slängde in en celeron 420 2gb ram och installerade på ett USB minne. Känns stabilt hittills.
Kan passa på att påpeka att bygga upp en raid5 med 5st 1tb diskar tar ungefär 17-18 timmar.

Edit: Nu har jag dock ett problem. Har skapat min array utan problem, nu ska jag bara montera den. Går in under mount point och ställer in allt korrekt enligt mig. Får dock felmeddelandet:

Wrong partition type or partition number.

Har testat med både GPT och MBR partition, testat nr 1 och 2. Inget tycks lösa det. Någon som har några tips?

Edit2: Blev mycket lättare efter att jag formaterade allt arrayen, hade helt glömt bort det.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

En liten konstig fråga har jag
Jag håller på och fildelar filmer och tänkte jag vill inte ha datorn stå på hela tiden dygnet runt!
Kan man då ha en NAS stå på asså bara den inget annat (förutsatt att man tankat ner till den då)
Tacksamm för svar

Permalänk
Skrivet av Robban_73:

En liten konstig fråga har jag
Jag håller på och fildelar filmer och tänkte jag vill inte ha datorn stå på hela tiden dygnet runt!
Kan man då ha en NAS stå på asså bara den inget annat (förutsatt att man tankat ner till den då)
Tacksamm för svar

Jag skulle säga Ja på den frågan, dock är det inte tillåtet att diskutera sånt (=fildelning) här.

Permalänk
Skrivet av jonssonen:

Jag skulle säga Ja på den frågan, dock är det inte tillåtet att diskutera sånt (=fildelning) här.

Men han fiildelar bara semesterfilmer med släkten och det är ju inte olagligt...

Visa signatur

Framtiden är aldrig säker (detta gäller även datorer...)

Permalänk

Hej
Jag har aldrig förut sysslat med NAS men tycker det verkar spännande och har en gammal burk liggande hemma. Dock har jag märkt att det finns en del saker jag inte vet, till exempel vad är raid och vad fyller det för funktion?

Tacksam för svar

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

Hej
Jag har aldrig förut sysslat med NAS men tycker det verkar spännande och har en gammal burk liggande hemma. Dock har jag märkt att det finns en del saker jag inte vet, till exempel vad är raid och vad fyller det för funktion?

Tacksam för svar

Då jag tycker att man borde klara söka sig till sådan information själv egentligen;
Let me google that for you

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har tänkt fixa en egen server med FreeNAS och jag undrar om det går att köra Twonky media server på den för jag använder det till min Lacie LaCinema mini HD Connect.

Och sen undrar jag hur jag ska ha servern kopplad i nätverket? Jag har fiber och använder Telias SMART router. Jag har fyra portar på den en går till digitalboxen, en till Lacie media boxen och en till stationära datorn. Sen kör jag trådlöst till bärbara och Iphonen. Ska jag koppla in NASen i routern för att alla ska kunna komma åt den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muxfire:

Hej

Jag har tänkt fixa en egen server med FreeNAS och jag undrar om det går att köra Twonky media server på den för jag använder det till min Lacie LaCinema mini HD Connect.

Och sen undrar jag hur jag ska ha servern kopplad i nätverket? Jag har fiber och använder Telias SMART router. Jag har fyra portar på den en går till digitalboxen, en till Lacie media boxen och en till stationära datorn. Sen kör jag trådlöst till bärbara och Iphonen. Ska jag koppla in NASen i routern för att alla ska kunna komma åt den?

Du skall koppla in NAS burken på routern.

Är det nån som vet vad som händer med Freenas, deras forum säger inte jättemycket?!
Verkar lite som om utvecklingen stannat av sedan Wolker lämnat för att skapa OpenMediaVault tror iofs att Mediavault kommer bli grymt.

Permalänk
Medlem

Lyckades fixa till mina "bekymmer"
Men en fråga, kan man använda ett USB minne som hårddisk, alltså installera FreeNAS på USB-minnet istället för en vanlig hårddisk?

En fråga till, jag har tre datorer som kör Windows 7 men tjejen ska flytta in och hon har en Macbook, kommer hon kunna komma åt sakerna på servern utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muxfire:

Lyckades fixa till mina "bekymmer"
Men en fråga, kan man använda ett USB minne som hårddisk, alltså installera FreeNAS på USB-minnet istället för en vanlig hårddisk?

En fråga till, jag har tre datorer som kör Windows 7 men tjejen ska flytta in och hon har en Macbook, kommer hon kunna komma åt sakerna på servern utan problem?

JA, på alla dina frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

JA, på alla dina frågor

Perfek

Permalänk

mina diskar vill inte montera sig ?
jag har två diskar som jag har musik och film på
jag har monterat flera diskar för att skapa ett raid

Citat:

ATA channel 0:
Master: ad0 <WDC WD15EARS-00Z5B1/80.00A80> SATA revision 2.x
Slave: no device present
ATA channel 1:
Master: ad2 <WDC WD15EADS-00P8B0/01.00A01> SATA revision 2.x
Slave: ad3 <WDC WD20EARS-00MVWB0/50.0AB50> SATA revision 2.x
ATA channel 2:
Master: ad4 <WDC WD20EARS-00MVWB0/50.0AB50> SATA revision 2.x
Slave: no device present
ATA channel 3:
Master: ad6 <WDC WD20EARS-00MVWB0/50.0AB50> SATA revision 2.x
Slave: no device present
ATA channel 4:
Master: ad8 <WDC WD20EARS-00MVWB0/50.0AB50> SATA revision 2.x
Slave: no device present
ATA channel 5:
Master: no device present
Slave: no device present

och lite från loggen

Citat:

Sep 8 06:10:51 freenas kernel: WARNING: ZFS is considered to be an experimental feature in FreeBSD.
Sep 8 06:10:51 freenas kernel: ZFS filesystem version 6
Sep 8 06:10:51 freenas kernel: ZFS storage pool version 6
Sep 8 06:11:18 freenas root: mount: /dev/ad12p1 : No such file or directory
Sep 8 06:11:18 freenas root: Error: Failed to mount /dev/ad12p1 using UFS
Sep 8 06:16:25 freenas nmbd[1656]: [2010/09/08 06:16:25, 0] nmbd/nmbd_become_lmb.c:become_local_master_stage2(396)
Sep 8 06:16:25 freenas nmbd[1656]: *****

Permalänk

jag kanske är lite kryptisk
men jag har en tid haft en freenas burk med två diskar i
som jag har monterarat och delat ut
det hela har fungerat klockrent
men efter allt alltför mycket läsande här inne så fick jag för mig att jag skulle köra ett raidsett och efter detta
så vill inte de två första diskarna montera sig

Permalänk

jag löste det genom att avmontera dikarna och montera dom igen
men varför blev det såhär?

Permalänk
Medlem

Någon som har kört en Squeezebox Server på en freenas maskin?

Permalänk

Jag har stora strul med trasiga sektorer på min raid, för att det ska finnas en chans i helvete att fixa det måste jag unmounta min raid och sedan köra fsck. Jag har dock fortfarande inte klurat ut hur man unmountar, notera att detta är under boot så går inte riktigt att klicka runt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Hej jag kan inte radera några filer i min mapp på servern står bara "du måste ha behörighet från UNIX USER Transmission för att ändra filen" Jag har vart inne o ändrat inställningar hit o dit men inget funkar för mig. Någon som vet var felet är?

Permalänk
Medlem

Hej, det du behöver göra är att gå in i http://freenas/quixplorer/

Gå in i den mappen som du har problem i, mnt > "Disk namn" > "mapp namn"
I kolumnen "Perm's" (Tillstånd) står det något i still med "drwxrwxr-x" klicka på dessa bokstäver för den aktuella mappen och välj så att de grupper som du vill har rätt "permission".

Hoppas detta hjälper, mvh Roman

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Nu funkar det bra tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Hitta rätt namn på swap partition (växlingspartition)

Håller som bäst på att (för första gången) installera FreeNAS på ett hemmabygge (utgick från ett Gigabyte P35-DS4 som jag hade över).
Är helt ny på detta så jag följer de guider som finns - främst med hjälp av:
freenas-dummies
Guiden för egen filserver
FreeNAS.org - Setup

Missade dock, direkt efter installationen att skriva upp vad min swap-partition (växlings-partitionen) heter.
Nu vill jag försöka hitta den (rätt namn) för att kunna aktivera swappartitionen - den har ju ett kodat namn som måste skrivas in (under fliken "Växling" - i "System"), så som nämns just i freenas-dummies.

Någon som vet hur man får reda på detta i efterhand?

Visa signatur

ICIT

Permalänk

Hade samma problem att jag inte hitta swapen å jag installerade om eftersom det gick relativt snabbt att installera för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellanslagBTX:

Hade samma problem att jag inte hitta swapen å jag installerade om eftersom det gick relativt snabbt att installera för mig!

Det var en tanke som också slog mig. Det som gjorde att jag dröjde med att verkligen göra det var funderingen, som antagligen är typiskt nybörjarmässig, om det vid den nya installationen skulle skapas ytterligare en swappartition - eller om FreeNAS automatiskt skulle upptäcka att det redan fanns ett sådant utrymme sparat (det kanske rent av är så att utrymmet inte blir "fysiskt" implementerat förrän man aktiverar det enligt ovan?).
Du, eller någon annan kanske har svar på dessa nybörjarfrågor?

Sedan vore det ju inte dumt att ändå veta hur man gör i efterhand - om det finns någon som har svar på det också.

EDIT:

Började från början. All partitioner och all data togs naturligtvis bort.
Följde guiderna igen.
Allt gick bra. Ett tag. Sedan hände det som inte fick hända.

Mountade alla diskar (jag kör en enskild WD-disk på 160 för OS, swap samt datalagring och så två st. WD på 2 TB styck för RAID1).
Stötte på en del saker (gällande monteringspunkt för SWAP:en) som avviker från guiden till den här tråden - kan återkomma till det senare.

Det stora bekymret inträffade när jag ändrat på IP-adressen för NAS:en. Den jag fick vid ominstallationen hade så låg slutsiffra (192.168.0.2) att jag blev orolig för att den adressen lika gärna skulle kunna fås av någon annan datorn i nätverket via DHCP (har för närvande 3 stycken och NAS:en kommer inte alltid att vara ansluten).

När ändringen av IP var gjord och NAS:en rebootad gick det inte att få kontakt med NAS:en igen! Varken på den nya eller gamla IP-adressen. Gjorde även några försök på andra, till de två andra datorernas närliggande, IP-adresser utan att lyckas.

Gick då istället till prompten för NAS:en och ändrade IP-adressen via steg 2 "Set LAN IP address"
Fick åter den ursprungliga IP-adressen (192.168.0.2).
Återvände till min stationära dator och knappade in dessa uppgifter från webbläsaren och nu fick jag kontakt.
Kunde däremot inte logga på servern med de nya inloggningsuppgifter jag tidigare lagt in för user och password. Oroväckande.
Mycket riktigt. Det var default settings som gällde. Med dessa inknappade kom jag in till konsollen.
Under "Status > System":
"Disc space usage: No disk configured".

Allt jobb borta!
Alla settings för språk, tid, lösenord, etc. också borta!

I infon under "Diagnostics > Information" är alla diskarna listade som "detected". Där har systemdisken också behållit sina partitionsindelningar från den ursprungliga installationen.

Bortsett ifrån bibehållna partitioner på systemdisken och att det alltså ändå gick bra att logga in samt att även pinga de andra datorerna blev resultatet efter att ändringen av IP-adressen alltså mer eller mindre tillbaks till ruta 1!

Fråga 1: Varför kan man inte ändra IP-nummer via prompten utan att allt jobb raderas?
(Jag mountade systemdisken igen - data- och swappartitionen. RAID:en återstår - vad hade hänt om jag hade haft 2 TB data lagrade - hur hade jag kommit åt dem innan jag blivit tvungen att formatera och mounta igen?)

Fråga 2. Om man vill ändra IP-adress utan att råka ut för ovanstående - hur gör man?

Visa signatur

ICIT

Permalänk

Alltså kör man en full install så förlorar man hela disken?
embedded sög ju ***
Jag får inte in OpenVPN på skiten har följt guiden som finns men det funkar inte suck...
så nu tar jag använder usb:n till något vettigare... jobbigt bara att köpa en 500gb disk för att köra ett 100mb OS..... eller går det att göra på något annat sätt.

Permalänk
Skrivet av Sushikocken:

Alltså kör man en full install så förlorar man hela disken?
embedded sög ju ***
Jag får inte in OpenVPN på skiten har följt guiden som finns men det funkar inte suck...
så nu tar jag använder usb:n till något vettigare... jobbigt bara att köpa en 500gb disk för att köra ett 100mb OS..... eller går det att göra på något annat sätt.

jävlar vad jag är less på linux... ungefär lika kul som att söka något jävla papper på någon annans kontor.

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt förstått freenas. Vad går det ut på?

Vad är det man behöver? Gör men en NAS på en en stationär dator?

Permalänk
Inaktiv

fan vilken dummy ja e (därför ja skriver i den här tråden)
har haft freenas 7 ett tag nu o de funkat perfekt! men som dom säger ut me de gamla in me de nya, så formatera om usbstickan me freenas 7 på o drog en clean install av freenas 8 RC3
asså fan skulle verkligen behöva en freenas 8 for dummies guide!
hur sätter man upp en webserver? i freenas 7 fanns en tjänst som hette webserver nu har ja dessa att välja på:
* AFP
* Active Directory
* CIFS
* Dynamic DNS
* FTP
* LDAP
* NFS
* SNMP
* SSH
* TFTP
* ISCSI
fattar inte vilken de e ja ska använda?

add ZFS dataset, e de nåt man ska/vill göra?

under Services -> CIFS finns ett alternativ som heter local master, va e de?

ja har googleat men finns inte mycke på freenas 8

OffTopic: fyfan va dom har byt ner sig, från freenas 7 typ de snyggaste gui:et ja sett till freenas 8 halv snyggt/inte så snyggt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller