Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

Har ett formula, 1090T och en D-H14 påväg, kommer ju självklart byta ut pastan som sitter på noctuan, och har läst att NB och SB har lite värmeproblem på formulan, så jag undrar hur mycket pasta och hur ska man applicera den för att få det bra?

Jag bytte aldrig kylpasta, jag filade bara ner distanserna för nordbryggan. Fick fina temps

Men om du ska byta kylpasta, så är det väl en liten droppe, behövs inte mycket.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jag bytte aldrig kylpasta, jag filade bara ner distanserna för nordbryggan. Fick fina temps

Men om du ska byta kylpasta, så är det väl en liten droppe, behövs inte mycket.

okej, kan och vill nog inte fila ner, då jag aldrig gjort det, garantin försvinner och jag äger ingen fil

men ska se hur det ser ut om någon dag när jag får hem det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

okej, kan och vill nog inte fila ner, då jag aldrig gjort det, garantin försvinner och jag äger ingen fil

men ska se hur det ser ut om någon dag när jag får hem det.

Har du problemet med för höga temps så måste du fila, om du inte vill lämna tillbaka moderkortet ofc.
Finns ingen annan lösning.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har du problemet med för höga temps så måste du fila, om du inte vill lämna tillbaka moderkortet ofc.
Finns ingen annan lösning.

jaha, ja om jag får problemet får jag väll låna en fil och köra igång, hoppas jag inte behöver dock.

Permalänk
Medlem

Hejsan. Jag har lite problem här. Några har varit inne på samma problem jag upplever , men ingen har gett något direkt svar..
Jag har precis köpt Ett IV formula. en 1090tbe och kör 4 gb Dominator 1600mhz.
Någon skrev att han fick mängder med bluescreeens, en skrev att internet explorer håller på att krångla. Exakt samma för mig.
Jag har utöver detta en samsung spinpoint 1tb. och HD 5850 . 2 st. tror ni att det kan bero på att jag kör 850w nätagg ?
Jag blir vansinnig. har säkert fått 30 BS:s Jag har provat att ställa in massa olika inställningar i bios.
Jag har haft prollen inställd på turbo core.. overclock. ja precis allt. Kört allt i AUTO. och ändå krånglar de.
Och sen förstår jag inte. Jag har 1600 minnen. Varför sänker den minnena till 1333mzh när jag kör allt på auto ?
Snälla hjälp mig. :'(

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem

IE har krånglat för mig med, anledningen vet jag inte men det slutade då jag ställde NB på auto istället för 2700 mhz och klockade CPUn till 3.9 iustället för 4GHz+.

Minnena måste du ställa in manuelt i BIOS så att de går i 1600 och har RÄTT timings.

Permalänk
Entusiast

När jag beställde mitt moderkort så märkte jag att jag kunnat dunka på 50:- spänn och fått detta moderkort. Men efter att ha läst hur mycket problem folk verkar ha så är jag nästan glad att jag valde moderkortet jag har... samma chipset och allt.

Den lilla differensen som skiljer dessa åt kan jag leva med. Utseendet kunde jag bry mig mindre om... men skulle man skapa ett galleri så skulle väl det kanske betyda en extra stjärna

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ett formula iv och en phenom ii x6 1050 be men vet inte vad jag skall ha för minnen till. Hade tänkt ett R3 skal med en NH-D14 CPU kylare och vill därför kunna överklocka måttligt utan att för den delen behöva ställa in fläktarna på max(tyst är fint ).

Någon som har ett förslag på en perfekt setup? Vilka minnen(exakt version) och vilka volt och inställningar man skall göra. Svårt att hitta på google för alla vill vara så extrema med sin överklockning. Jag vill ha det lilla extra men det skall vara STABILT!

Kan passa på att fråga. 2x2gb, 2x4gb eller 4x2gb. Hur mycket får man i performanceökning av mer minne? Märkte när jag gick från 2x1GB till 2x2GB med mina nuvarande DDR2 minnen gjorde det stor skillnad men händer det mer efter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calimi:

IE har krånglat för mig med, anledningen vet jag inte men det slutade då jag ställde NB på auto istället för 2700 mhz och klockade CPUn till 3.9 iustället för 4GHz+.

Minnena måste du ställa in manuelt i BIOS så att de går i 1600 och har RÄTT timings.

Jag har redan provat det innan att ställa in alla timings på minnena. då får jag fler bluescreeens :S
Datorn blir stabilare om jag kör allt på auto. men dock 1333mhz. hm...
Sen kör jag alla oc funtioner till cpun på auto också . så den ligger bara på 32,ghz och turbocore är inaktiverat. det beter sig väldigt konstigt.
Men jag ska prova det med Nordbryggan.
Har du den klockad till 3,9 konstant utan turbocore eller någon utav de andra oc funktionerna ?

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem

Jag hörde någonstans att det här moderkortet och vissa dominator minnen inte funkar så bra tillsammans, funkar dock fint för mig

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jag hörde någonstans att det här moderkortet och vissa dominator minnen inte funkar så bra tillsammans, funkar dock fint för mig

Kan jag mkt väl tänka mig. min första tanke var att minnena krånglade..
Men dessa dominator 1600 finns ju både för amd och intel. fråga mig inte varför.
här kommer 2 exempel ifrån en icke nämn hemsida.

*Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL8/XMS3 DOMINATOR w. DHX, Supports AMD Phenom II

*Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1.65V, XMS3 DOMINATOR® with DHX+ - Core i7, i5 and Core 2 (4GBx2)

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Kan jag mkt väl tänka mig. min första tanke var att minnena krånglade..
Men dessa dominator 1600 finns ju både för amd och intel. fråga mig inte varför.
här kommer 2 exempel ifrån en icke nämn hemsida.

*Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL8/XMS3 DOMINATOR w. DHX, Supports AMD Phenom II

*Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1.65V, XMS3 DOMINATOR® with DHX+ - Core i7, i5 and Core 2 (4GBx2)

Det är ett flertal saker som skiljer de där minnena åt, storlek, timings, kylfläns etc. Den största anledningen till att siter överhuvudtaget skriver att minnen fungerar till Intels processorer är att de varit känsliga för minnen med en viss volt - kommer inte ihåg exakt men nåt åt det hållet. Men om du tittar på två exakt likadana kit så kan fortfarande ena listas som kompatibelt med Phenom II och det andra med Intel - det som brukar skilja dem åt då är kompatibilitet med auto-överklockning av minnen. I Phenoms fall BEMP och i Intels fall XMP. Det ska inte ha någon inverkan på stabilitet om du har "fel" version.

Har du kollat så att det inte är överhettning du lider av?

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Det är ett flertal saker som skiljer de där minnena åt, storlek, timings, kylfläns etc. Den största anledningen till att siter överhuvudtaget skriver att minnen fungerar till Intels processorer är att de varit känsliga för minnen med en viss volt - kommer inte ihåg exakt men nåt åt det hållet. Men om du tittar på två exakt likadana kit så kan fortfarande ena listas som kompatibelt med Phenom II och det andra med Intel - det som brukar skilja dem åt då är kompatibilitet med auto-överklockning av minnen. I Phenoms fall BEMP och i Intels fall XMP. Det ska inte ha någon inverkan på stabilitet om du har "fel" version.

Har du kollat så att det inte är överhettning du lider av?

Jag är inte så insatt i de. men det verkar som att jag har fått den att fungera stabilt nu. gjorde som Calimi sa. Ställde in timings på minnen (igen) och volten på manuellt(1,65) och kör allt annat på auto. Sen höjde jag cpun till 3,9 ghz. och turbo core är inaktiverad. nb står också på auto. har funkat galant nu i ca 24 timmar. hoppas på fler.

Överhettning.. Absolut inte.. min cpu med stock kylare ligger på 29 grader när jag surfar och kollar film..går upp till 45 när jag spelar bad company.(alla inställningar på högsta).. har 2 st 140 mm fläktar i sidan på chassit som hjälper till lite.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calimi:

IE har krånglat för mig med, anledningen vet jag inte men det slutade då jag ställde NB på auto istället för 2700 mhz och klockade CPUn till 3.9 iustället för 4GHz+.

Minnena måste du ställa in manuelt i BIOS så att de går i 1600 och har RÄTT timings.

by the way. har du stock kylare till din cpu ?

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Jag är inte så insatt i de. men det verkar som att jag har fått den att fungera stabilt nu. gjorde som Calimi sa. Ställde in timings på minnen (igen) och volten på manuellt(1,65) och kör allt annat på auto. Sen höjde jag cpun till 3,9 ghz. och turbo core är inaktiverad. nb står också på auto. har funkat galant nu i ca 24 timmar. hoppas på fler.

Överhettning.. Absolut inte.. min cpu med stock kylare ligger på 29 grader när jag surfar och kollar film..går upp till 45 när jag spelar bad company.(alla inställningar på högsta).. har 2 st 140 mm fläktar i sidan på chassit som hjälper till lite.

Har du klockat till 3,9 GHz och temp på 29 grader under surf/film, och 45 grader under spel?
Vad kollar du dina temps med egentligen?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har du klockat till 3,9 GHz och temp på 29 grader under surf/film, och 45 grader under spel?
Vad kollar du dina temps med egentligen?

Japp.. lådan är riktigt sval. mina 5850 håller just nu 45 grader.. när jag spelar går de upp i runt 55-63.

Cpun kollar jag både i bios och Coretemp. Grafikkortet kollar jag i Catalyst Control Center.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk

Hej!

Mitt mobo har precis samma värmeproblem som de flesta verkar ha, tråkigt nog. Jag har tänkt att fila ner distanserna imorgon och undrar hur mycket jag bör fila? Dessutom undrar jag om det är något speciellt jag ska tänka på?

Om jag filar ner distanserna och jag någon gång i framtiden får problem med kortet, icke northbridgerelaterade, kan då ASUS neka mig garanti pga. att jag filat ner distanserna?

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Japp.. lådan är riktigt sval. mina 5850 håller just nu 45 grader.. när jag spelar går de upp i runt 55-63.

Cpun kollar jag både i bios och Coretemp. Grafikkortet kollar jag i Catalyst Control Center.
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs155.ash2/41067_...

Hur kan det stämma att cpu är så sval?
Min 1055T ligger på ca. 30 grader nu, och jag kör med H50 PnP.
Du kan ju omöjligt få bättre med stock.

Edit: Sitter du i en källare eller något?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumstock:

Hej!

Mitt mobo har precis samma värmeproblem som de flesta verkar ha, tråkigt nog. Jag har tänkt att fila ner distanserna imorgon och undrar hur mycket jag bör fila? Dessutom undrar jag om det är något speciellt jag ska tänka på?

Om jag filar ner distanserna och jag någon gång i framtiden får problem med kortet, icke northbridgerelaterade, kan då ASUS neka mig garanti pga. att jag filat ner distanserna?

Fila ner dom så dom är lika långa som distanserna för SB.

Troligen så ryker garantin, men inget jag vet säkert.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Cpun kollar jag både i bios och Coretemp.

Och du har inte reagerat på att CPU tempen i BIOS är ca 10-15 grader högre än CORE tempen i coretemp???
Det är cpu tempen du ska ha koll på INTE core tempen, så använd annat monitoreringsprogram.
EX: Asus PC Probe som du fick med moderkortet eller HWiNFO32.

BTW: Nytt BIOS är på G, borde komma denna veckan...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

Har skruvat loss flänsen från mobot nu och tydligen så hade flänsen kontakt med chipen. Ändå ligger temperaturerna på 55C i idle för nordbryggan och ca 5-10C lägre för syd. Antar att det är det där mysko vaxet som är boven?

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FiddeX:

Japp.. lådan är riktigt sval. mina 5850 håller just nu 45 grader.. när jag spelar går de upp i runt 55-63.

Cpun kollar jag både i bios och Coretemp. Grafikkortet kollar jag i Catalyst Control Center.

Om du har en temperatur som ligger väldigt nära rumstemp skall du alltid dra öronen åt dig, för med luftkylning bör du alltid minst hamna mellan 7 -10 grader C över densamma, så antingen kollar du fel temp i programmet eller så läser progget av fel från systemet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumstock:

Har skruvat loss flänsen från mobot nu och tydligen så hade flänsen kontakt med chipen. Ändå ligger temperaturerna på 55C i idle för nordbryggan och ca 5-10C lägre för syd. Antar att det är det där mysko vaxet som är boven?

Troligen så får den inte nog med kontakt, jag hade filat ner dom.
Jag hade fått lite kontakt på mitt första crosshair iv formula, men det blev bara värre och värre.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumstock:

Hej!

Mitt mobo har precis samma värmeproblem som de flesta verkar ha, tråkigt nog. Jag har tänkt att fila ner distanserna imorgon och undrar hur mycket jag bör fila? Dessutom undrar jag om det är något speciellt jag ska tänka på?

Om jag filar ner distanserna och jag någon gång i framtiden får problem med kortet, icke northbridgerelaterade, kan då ASUS neka mig garanti pga. att jag filat ner distanserna?

Jag frågade ÅF samma sak, och fick svaret om jag vet vad jag gör så fixar dom med garantin så den fortfarande gäller..
(Altså dom hävdar att det var dom som gjorde ingreppet på distanserna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Och du har inte reagerat på att CPU tempen i BIOS är ca 10-15 grader högre än CORE tempen i coretemp???
Det är cpu tempen du ska ha koll på INTE core tempen, så använd annat monitoreringsprogram.
EX: Asus PC Probe som du fick med moderkortet eller HWiNFO32.

BTW: Nytt BIOS är på G, borde komma denna veckan...

Den håller samma temp i bios. så antagligen stämmer graderna!
men visst, jag kan hålla med om att de tär kallt..
Känner jag med fingrarna i datorn är allt faktiskt svalt så jag betvivlar inte att något läses av fel ska lägga upp bilder på chassit.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Den håller samma temp i bios. så antagligen stämmer graderna!
men visst, jag kan hålla med om att de tär kallt..
Känner jag med fingrarna i datorn är allt faktiskt svalt så jag betvivlar inte att något läses av fel ska lägga upp bilder på chassit.

Vad har du för rumstemperatur då?
(skummade igenom tidigare inlägg så ber om ursäkt om jag missade de)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hur kan det stämma att cpu är så sval?
Min 1055T ligger på ca. 30 grader nu, och jag kör med H50 PnP.
Du kan ju omöjligt få bättre med stock.

Edit: Sitter du i en källare eller något?

Jag vet faktiskt inte hur jag kan få de. men graderna stämmer

vi har 20 grader inomhus och bor på översta våningen mitt i centrala halmstad

Jag har ju ett riktigt bra gamer cooling chassi.. EDGE 990 PRO GAMER case heter de.
Det är nog de bästa chassi man kan få för dom pengarna.. plus att det medförljer 2 läktar.. på detta sitter det även en fläkt på cpun (badsida moderkort) som kyler.. och nätagget sitter mot golvet som drar igenom kallluft istället för varm luft ifrån lådan.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Jag vet faktiskt inte hur jag kan få de. men graderna stämmer

vi har 20 grader inomhus och bor på översta våningen mitt i centrala halmstad

Jag har ju ett riktigt bra gamer cooling chassi.. EDGE 990 PRO GAMER case heter de.
Det är nog de bästa chassi man kan få för dom pengarna.. plus att det medförljer 2 läktar.. på detta sitter det även en fläkt på cpun (badsida moderkort) som kyler.. och nätagget sitter mot golvet som drar igenom kallluft istället för varm luft ifrån lådan.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs189.ash2/45186_...

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs003.snc4/33523_...

Jag rekommenderar starkt detta chassi för er som kör luftkylning. Läs recensioner om de!

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Vad har du för rumstemperatur då?
(skummade igenom tidigare inlägg så ber om ursäkt om jag missade de)

ca 20 grader kvällar och 23 dagar.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem

Ok kan nog stämma då
Själv har jag 26C idle nu men 27C när jag surfar runt på alla kärnor. cpu ligger på 29-30C. *OBS* 965 C3
Inne temp på 24C (mätt 4dm bort)

*EDIT*
A just de glömde att du körde stock.
då vart de lite annorlunda,