Köpråd, Hörlurar, DAC + Förstärkare under 10k?

Permalänk
Medlem

Köpråd, Hörlurar, DAC + Förstärkare under 10k?

Som rubriken, någon som har bra tips? Skulle vara kul med ett någorlunda portabelt system som går att använda med en laptop när jag har tillgång till vägguttag, men ljudkvalitén är viktigast.
Skulle också vara fint om det går att växla till högtalare istället för hörlurar med förstärkaren.

Tipsa gärna även om det bara är en av delarna, behöver inte vara ett helt system.

Permalänk
Medlem

Ska du ha pc högtalare eller till en stereo?

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

Ska du ha pc högtalare eller till en stereo?

Någon form av datorhögtalare eller studiomonitorer hade jag tänkt.

Permalänk
Medlem

En NuForce Icon HDP för dyga femtusingen så har du navet i anläggningen. I den får du en fantastisk hörlursförstärkare och en grym dac(även usb) samt ett högklassigt försteg. Viket gör att du kan växla till högtalare också som var ett önskemål.
Att sen hitta hörlurar och eventuellt högtalare för 5 tusen är inga problem alls.
Det finns lurar för runt 2-3 tusen kronor idag som håller mycket hög klass. Sennheiser HD650, Grado SR325, Denon AH D2000, Beyerdynamic DT880 el DT990, AKG 601 el 701 är bara ett axplock av allt godis som finns. Och här gäller det att provlyssna innan man köper då det kan skilja endel i karaktär och komfort. Men när du är uppe i den summan för ett par hörlurar så kommer du få riktigt bra ljud om du kan driva lurarna rätt och det fixar HDP'n utan problem.

Mina åsikter är dock färgade då jag själv äger en HDP och ett par HD650. Men jag har gått igenom ett par setuper innan denna och nu känns det som om jag hittat rätt.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

En NuForce Icon HDP för dyga femtusingen så har du navet i anläggningen. I den får du en fantastisk hörlursförstärkare och en grym dac(även usb) samt ett högklassigt försteg. Viket gör att du kan växla till högtalare också som var ett önskemål.
Att sen hitta hörlurar och eventuellt högtalare för 5 tusen är inga problem alls.
Det finns lurar för runt 2-3 tusen kronor idag som håller mycket hög klass. Sennheiser HD650, Grado SR325, Denon AH D2000, Beyerdynamic DT880 el DT990, AKG 601 el 701 är bara ett axplock av allt godis som finns. Och här gäller det att provlyssna innan man köper då det kan skilja endel i karaktär och komfort. Men när du är uppe i den summan för ett par hörlurar så kommer du få riktigt bra ljud om du kan driva lurarna rätt och det fixar HDP'n utan problem.

Mina åsikter är dock färgade då jag själv äger en HDP och ett par HD650. Men jag har gått igenom ett par setuper innan denna och nu känns det som om jag hittat rätt.

Tackar för ett bra inlägg! Har kollat upp Nuforce Icon HDP och den ser riktigt fin ut. Kikade runt lite på head-fi och det verkar vara många som gillar den där också.

Frågan är bara var jag ska kunna jämföra hörlurar, ska ta en sväng till några lokala handlare och höra om dom kan ta in några lurar. Högtalare än mindre prio och behöver inte ingå i den här budgeten men det vet jag att butiker som säljer instrument brukar ha bra av.

Permalänk
Medlem

För pengarna får du te.x Grado RS-1 eller Denon D-7000, sedan är det bara köpa ljudkort för resten, te.x ESI maya44.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

En Pico DAC/AMP månne? Skulle även kika lite på ett par Alessandro MS-2 eller liknande..

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

MS-2 kan jag inte uttrycka mig om, men jag själv kör med MS-PRO vilket rymms i budgeten och måste säga att jag är imponerad. Man får även plats med te.x E-MU 0404 ljudkort.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Fina tips, jag har ett E-MU 0404 sen ett par år tillbaks som jag har använt med ett par Philips SHP-895 och det tycker jag har funkat helt okej. Nu jobbar jag utomlands och använder mest min laptop så jag vill kunna ta med prylarna så jag vill ha en extern DAC/AMP.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag med DIY förslag igen som vanligt men det är där man får mest av pengar. Pallar du att bygga en egen förstärkare/DAC så kan du få bra mycket mer för pengarna. Men jag tror att NuForce HDP och HD650 duger jäkligt bra ändå

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Little Dot DAC II (dac+förstärkare) och ett par AKG K 701 vilket fungerar ypperligt, har dock inte så mycket att jämföra med.

4500 gick allt på ungefär, vilket är rätt bra för det man får. Kan ju även uppgradera till en separat amp om man vill det i framtiden.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

För pengarna får du te.x Grado RS-1 eller Denon D-7000, sedan är det bara köpa ljudkort för resten, te.x ESI maya44.

Till ett par sådana fina lurar hade iaf jag velat ha en förstärkare att kunna driva dem med. Det är riktigt grymma lurar vi talar om och de förtjänar bättre än bara ett ljudkort.

Edit: Personlig hifi(lurar och lursetup'er) verkar vara på ordentlig uppgång och det är kul att se för en lur-entusiast som mig. Man får så otroligt mycket mer välljud för pengarna med ett par vettiga lurar och en hörlursförstärkare jämfört med högtalare och förstärkare!
Har man råd, och om man lyssnar på mycket musik så SKA man ha en ordentlig setup

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Ett bra ljudkort för 1-2000:- presterar så bra att det inte är så stort kliv uppåt med en separat förstärkare. Grado RS1 är väldigt lättdrivna, går bra via mp3-spelare. Denonlurarna hade också enormt hög känslighet. Så man behöver inte lika mycket power som till ett par 600Ohms beyerdynamics.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Ett bra ljudkort för 1-2000:- presterar så bra att det inte är så stort kliv uppåt med en separat förstärkare. Grado RS1 är väldigt lättdrivna, går bra via mp3-spelare. Denonlurarna hade också enormt hög känslighet. Så man behöver inte lika mycket power som till ett par 600Ohms beyerdynamics.

Inte så stort kliv uppåt kanske stämmer, men likväl är det ett kliv uppåt. Har man råd att köpa dyra lurar så har man råd med en sjysst förstärkare.
Rent tekniskt kanske inte kraften från en lurstärkare behövs. Men en dedikerad förstärkare är mer än bara kraft.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Men om du ser på klivet upp i ljudkvaliten från ett par "billigare" lurar till ett par "dyrare" lurar mot bytet från en billigare källa/förstärkare till en dyrare källa/förstärkare ger oftast de dyrare lurarna större lyft.

Idag finns det mycket bra ljudkort för 1-2000:- som med lätthet kan matcha andra källor/förstärkare som kostar flera gånger mer.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja rekommendera Audio-GD Fun, en vidaruteckling av Compass (som också var inspirerad av Tianyun Zero). Som alla andra produkter från Audio-GD så den enormt prisvärd och uppskattad på Head-Fi.

Permalänk
Medlem

Jag måste också rekommendera Nuforce Icon HDP. Väldigt mycket välljud för pengarna, och många möjligheter för att koppla in mer grejer senare.
När det gäller hörlurar så har jag både HD-650 och ett par Denon AH-D5000 och vilka som är bäst beror på dina öron, så försök att lyssna på så många lurar som möjligt innan du bestämmer.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte provlyssna på olika lurar då utbudet är kasst i min stad. Har beställt Nuforce Icon HDP som har alla funktioner jag behöver och Sennheiser HD 650 som verkar ha det ljud jag letar efter om jag ska gå på omdömen och recensioner. Tackar för tipsen.