Permalänk
Medlem

AMP till Denon AH-D2000

Hej, jag planerar att köpa ett par Denon AH-D2000 inom en snar framtid, dessa ska dock vara lite mer tungdrivna och inte ge sitt allt utan en amp - funderar därför på att senare köpa en AMP (Inte direkt, blir nog ett GTX460 före så får jag klara mig med plattare ljud ett tag.)

Några tips? Är det Opi's T-amp som gäller eller går det att få tag i en duglig billigare? Eller för samma pris som är bättre?

Jag har inget behov av batteri-funktionen i Opi's och är lite besviken över att det är plast över hela.
Kollar lite på ebay efter T-amp 2020, de flesta har en 6mm aluminiumfront, som ser rätt OK ut. Grejen är att de skickas från Hong Kong eller random ställe i Kina, vilket jag helst slipper dels ifall det är DOA, dels för att frakttiden är så helvetiskt lång.

Några tips?

Kan tillägga att det är till datorn jag tänkt ha det - Min Creative Xmod har pajat så jag kör på moderkortets inbyggda x-fi-kort nu. Så ett alternativ är ju Xonar DS + amp senare, eller ett Xonar STX direkt, grejen är dock att jag inte kommer kunna köra SLI om jag köperl judkort, eftersom mitt moderkort har den kontakten precis mellan PCI-E

Ett alternativ vore ju en PCI-riser om det finns någon som inte har en kabel liknande IDE eller som är lång nog att gå över grafikkortet. Utan att kosta en förmögenhet.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Denon AH-D5000 och provlyssnade AH-D2000 flera gånger innan jag köpte. Mycket kompetenta hörlurar!

Om du vill ha en hörlursförstärkare för billiga pengar så skulle jag rekommendera en titt på NuForce uDac eller ännu bättre uDac-2 som kommer snart.
Då får du dessutom en bra DAC på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jespiir:

Jag har ett par Denon AH-D5000 och provlyssnade AH-D2000 flera gånger innan jag köpte. Mycket kompetenta hörlurar!

Om du vill ha en hörlursförstärkare för billiga pengar så skulle jag rekommendera en titt på NuForce uDac eller ännu bättre uDac-2 som kommer snart.
Då får du dessutom en bra DAC på köpet.

Så den är alltså att föredra över OPI T-amp?

Trots T-mpens storlek (Ja, dömer en bok efter dess omslag)? Går det verkligen att få in så mycket smaskens i en så liten manick? Och är den lämplig till datorn? Och hur är det jag kopplar den för att få ström osv?

Permalänk
Medlem

Det är ganska olika produkter skulle jag säga. uDacen har ju dels en DAC dvs den kommer att sköta omvandlingen till analogt ljud, du behöver alltså inget ljudkort. Den är också en dedikerad hörlursförstärkare, medans den du nämner också verkar vara för att driva vanliga högtalare.

uDacen är mindre och enkel att flytta/ta med sig, och den får sin ström via USB kabeln (som även ljudet överförs via).

Då jag inte hört T-ampen själv så kan jag inte uttala mig om den är bra eller dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jespiir:

Det är ganska olika produkter skulle jag säga. uDacen har ju dels en DAC dvs den kommer att sköta omvandlingen till analogt ljud, du behöver alltså inget ljudkort. Den är också en dedikerad hörlursförstärkare, medans den du nämner också verkar vara för att driva vanliga högtalare.

uDacen är mindre och enkel att flytta/ta med sig, och den får sin ström via USB kabeln (som även ljudet överförs via).

Då jag inte hört T-ampen själv så kan jag inte uttala mig om den är bra eller dålig.

Ah! Och hur påverkas ljudkvalitén av att den agerar ljudkort istället för ja, ett riktigt ljudkort?

Verkar mycket intressant - som märks är jag nybörjade på allt som gäller förstärkare, DACs och liknande.

Permalänk
Medlem

Ljudkvalitén är lika bra eller bättre än ett bra ljudkort. Enda nackdelen är ju om du vill ha möjlighet till surroundljud.
uDacen är bara stereo. Fördelen med extern DAC är bland annat att man minskar påverkan av alla störningar i datorlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jespiir:

Ljudkvalitén är lika bra eller bättre än ett bra ljudkort. Enda nackdelen är ju om du vill ha möjlighet till surroundljud.
uDacen är bara stereo. Fördelen med extern DAC är bland annat att man minskar påverkan av alla störningar i datorlådan.

Ah, men då klarar jag mig med DAC:en!

I värsta fall så får jag ju koppla lurarna direkt till datorn om jag ska lira spel och vill ha virtuellt surround.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Så ett alternativ är ju Xonar DS + amp senare, eller ett Xonar STX direkt, grejen är dock att jag inte kommer kunna köra SLI om jag köperl judkort, eftersom mitt moderkort har den kontakten precis mellan PCI-E.

Du kan inte köra på Xonar ST då annars?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

kör dem med ett essence stx, mycket trevliga lurar och mycket bra kort... enda nackdelen är väl att det inte blir så mobilt. st är väl pci? hur blev det nu med sandy bridge och intels slopande av pci (isf ej särskilt framtidssäkert att köra på st).

edit: har mobot inget pci-e x1, x4 eller x8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du kan inte köra på Xonar ST då annars?

ST ska väl vara mer anpassat för högtalare? Om jag minns rätt.

Sen så är det dubbelt så dyrt som uDAC, och jag antar att uDAC2 landar på samma pris när det släpps.

Skrivet av Aser:

kör dem med ett essence stx, mycket trevliga lurar och mycket bra kort... enda nackdelen är väl att det inte blir så mobilt. st är väl pci? hur blev det nu med sandy bridge och intels slopande av pci (isf ej särskilt framtidssäkert att köra på st).

edit: har mobot inget pci-e x1, x4 eller x8?

Jo, det har det. Men det kommer blockeras om jag kör SLI. Då måste jag köpa en riser - jag vet inte var jag hittar en bra och billig som fungerar att dra över grafikkort, eller om ST skulle fungera till hörlurar - bara en slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

ST ska väl vara mer anpassat för högtalare?

Sen så är det dubbelt så dyrt som uDAC, och jag antar att uDAC2 landar på samma pris när det släpps.

Njae, såvitt jag vet är ST och STX i princip identiska förutom att de skiljer i korttyp. ... jo några smågrejer: ST har i speacarna en "jitter clock" som inte finns med i STX specen... Kanske nån liten ljudförbättring i och med detta? ST är även utbyggbart med ett extrakort fler analoga utgångar, om det är relevant. Bortsett från det ska de ha samma DAC:ar, samma hörlursförstärkare osv...
Så vill du ha ett internt ljudkort kanske det faktiskt kan vara ett alternativ?

Men jo, DAC:en kanske blir ett vettigare och mer prisvärt alternativ för dig?

Aser, chipsetet må kanske slippa PCI-platserna, men jag tror definitivt moderkortstillverkarna kommer lösa det den närmsta tiden! Så sker väl med gamla IDE-kontakterna redan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, såvitt jag vet är ST och STX i princip identiska förutom att de skiljer i korttyp. ... jo några smågrejer: ST har i speacarna en "jitter clock" som inte finns med i STX specen... Kanske nån liten ljudförbättring i och med detta? ST är även utbyggbart med ett extrakort fler analoga utgångar, om det är relevant. Bortsett från det ska de ha samma DAC:ar, samma hörlursförstärkare osv...
Så vill du ha ett internt ljudkort kanske det faktiskt kan vara ett alternativ?

Men jo, DAC:en kanske blir ett vettigare och mer prisvärt alternativ för dig?

Aser, chipsetet må kanske slippa PCI-platserna, men jag tror definitivt moderkortstillverkarna kommer lösa det den närmsta tiden! Så sker väl med gamla IDE-kontakterna redan?

Blir att fundera på ST om jag hittar en fin och välfungerande riser som inte kostar en förmögenhet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Njae, såvitt jag vet är ST och STX i princip identiska förutom att de skiljer i korttyp. ... jo några smågrejer: ST har i speacarna en "jitter clock" som inte finns med i STX specen... Kanske nån liten ljudförbättring i och med detta? ST är även utbyggbart med ett extrakort fler analoga utgångar, om det är relevant. Bortsett från det ska de ha samma DAC:ar, samma hörlursförstärkare osv...
Så vill du ha ett internt ljudkort kanske det faktiskt kan vara ett alternativ?

Men jo, DAC:en kanske blir ett vettigare och mer prisvärt alternativ för dig?

Aser, chipsetet må kanske slippa PCI-platserna, men jag tror definitivt moderkortstillverkarna kommer lösa det den närmsta tiden! Så sker väl med gamla IDE-kontakterna redan?

Det har du förmodligen helt rätt i.

ST>_STX (förutom PCI-aspekten), ljudet bör vara väldigt lika då det mindre jittret från ST borde vara svårt att höra. Kan du tänka dig att köra i en PCI så är det ett väldigt slagkraftigt alternativ.

Permalänk
Medlem

Det berömda jittret ska om jag har förstått det rätt endast påverka SPDIF utgången så analogt ska de vara likvärdiga (förutom att man kan få ut flerkanaligt analogt från ST med ett extrakort).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Doh, tog till nu innan jag fattade du hade ett micro ATX mobo... Jo, då blir det ju omöjligt med vare sig ST eller STX, om du ska ha SLI... Om du inte hittar en bra riser då. (kan inte hjälpa dig där tyvärr)

Förstår om du är sugen på extern DAC istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Doh, tog till nu innan jag fattade du hade ett micro ATX mobo... Jo, då blir det ju omöjligt med vare sig ST eller STX, om du ska ha SLI... Om du inte hittar en bra riser då. (kan inte hjälpa dig där tyvärr)

Förstår om du är sugen på extern DAC istället.

Du är inte den enda haha.

Permalänk
Medlem

Ah, jag kanske skulle ha haft det lite högre upp i texten (Där jag som vanligt missbrukar radbrytningar.)

Men det blir att läsa upp och kolla när uDac2 kommer, och sen jämföra!
Har bara hittat en riser som kostar 300, var inte det lättaste att hitta heller. Alltså kostar Xonar + riser det dubbla så det blir lite att tänka på.
Är ju inte ens 17 än och lever på 550 spänn i månaden så det är ju ett hopp i pris.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sasha:

Ah, jag kanske skulle ha haft det lite högre upp i texten (Där jag som vanligt missbrukar radbrytningar.)

Men det blir att läsa upp och kolla när uDac2 kommer, och sen jämföra!
Har bara hittat en riser som kostar 300, var inte det lättaste att hitta heller. Alltså kostar Xonar + riser det dubbla så det blir lite att tänka på.
Är ju inte ens 17 än och lever på 550 spänn i månaden så det är ju ett hopp i pris.

och ändå köper du ett par lurar för 3k?

edit: iofs jävligt bra sådana

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

och ändå köper du ett par lurar för 3k?

edit: iofs jävligt bra sådana

2400 från Tyskland, fungerande butik!

Och jofan, har fått ihop cash nu, födelsedag som kommer så då har jag lite cash. Sen så känns det rätt vettigt att spendera pengarna på lurarna! Fast sen ska jag uppgradera grafikkortet!