PvT Letar efter tips

Permalänk
Medlem

PvT Letar efter tips

Hej allihopa, är relativt grön (Silver) när det gäller just starcraft (spelade tidigare AoE2&3 på hög nivå).
Mitt stora problem är just Protoss mot Terran, där jag tycker terran har det alldeles för lätt att bara sitta i sin bas och kita med banshees etc.
Så därför undrar jag vad bör man göra, har speciellt svårt när terran går air, tycker att protoss counters är både för dyra och ineffektiva.

Här är ett exempel på hur jag normalt sett spelar ungefär
http://screplays.com/system/files/replays/5923/[scr5923](P)Ace_vs_(T)Iriya.SC2Replay

Permalänk
Medlem

Counters mot t air är ju t.ex. stalkers och dem skaffar man ju oftast. Annars får du ta kommandot i matchen och köra voids eller liknande.

Permalänk
Medlem

Problemet med stalkers är ju att de är långsamma (i jämförelse) och i mitt tycke inte speciellt kostnadseffektiva. Hurpass mycket effekt ger armor/attack upgrades?

Permalänk
Medlem

Dessutom är det ju svårt att ta kommandot när terranen sitter bakom byggnader med siege tanks, även om man har obs och immortals.

Permalänk

Måste säga att jag har sjuka problem i Guld mot terran, hur faen kontrar man Marines+Murauders+medivacs ?

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Måste säga att jag har sjuka problem i Guld mot terran, hur faen kontrar man Marines+Murauders+medivacs ?

En hög med chargelots är rätt nasty. Har han inga ghosts äter high templars upp dem rätt lätt. Imortals är bra som fan mot all ground dessutom.

Kan du dessutom micra hyffsat är sentry's bra med illusions och fields för att dela upp hans armé

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

En hög med chargelots är rätt nasty. Har han inga ghosts äter high templars upp dem rätt lätt. Imortals är bra som fan mot all ground dessutom.

Kan du dessutom micra hyffsat är sentry's bra med illusions och fields för att dela upp hans armé

Mmm, medivac är inga större problem, mycket värre när de kör massive air XD

Permalänk
Medlem

Btw, vore klockrent om någon kunde titta på replayen och ge lite tips

Permalänk
Medlem

Poängen är att när du bygger stalkers och tar hans banchees så ska du inte gå på han om han deffar utan du ska expa. Eller bygga en armé och gå på han när han kommer ut ur sin bas.
Ska kolla på din rep, återkommer om det.

Permalänk
Medlem

Btw jag kommer inte kolla din rep om jag måste regga mig och skit, lägg upp den någon annan stanns tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spadeace:

Btw, vore klockrent om någon kunde titta på replayen och ge lite tips

Nu spelar jag förvisso terran och bara i mitt-guld men det du kan försöka tänka på när dom anfaller i rampen är använda force field lite effektivare genom att halvera deras styrkor mitt i rampen. Såg bara 1 force field och den va helt felplacerad..
Sen gillade jag det du gjorde med warp prism. Va väl det som avgjorde matchen mer eller mindre..

Tyckte väl du jobbade bra annars mot det du mötte.. Förväntade mig en replay mot banshees eftersom det va det du tog upp i förstaposten men.
Det som är ruskigt bra mot banshees är Stalkers med blink. Då är det gonatt om du har nån form av detection.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

@Paa, tack för inputen, kommer som sagt från AoE3 och var mer av en macroexpert snarare än micro, just första attacken hanterade jag väl minst sagt illa :/
Hursomhelst när man möter banshees, vilka tech förutom just weapon/armour och blink bör man skaffa? Snabbare observers?

Permalänk
Medlem

En observer som följer efter hans banshees, samt lite stalkers med blink fixar biffen vill jag lova. En och annan välplacerad cannon gör dessutom basen säker.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Entusiast

terran är min svåraste matchup som protoss, börjat klura ut dom nu dock. 2gate robo timing attack (med 2 immortals å gateway enheter). Det verkar fungera bäst vad jag sett hittills.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Det svåra med terran tycker jag personligen är att veta vad dom ska göra. Visst, du kan skicka in en worker tidigt för att se vad han tänker börja med. Men strax efter det är du blind om du inte lägger stålar direkt på observer mm. Dessutom skyddar antiairturrets så jävla bra mot allt flyg så det är svårt att scouta dom mid/endgame. Terran däremot har full koll på vad du sysslar med.

Personligen tycker jag terran är de svåraste (för mig) att möta då de kan göra vad som helst, känns det som. De techar om otroligt snabbt och kan flytta runt byggnader för att använda olika addons "gratis" osv. Mot protoss brukar Terran jag möter gå bio/air. Dvs typ MMM, Vikings. Och ett par siege tanks samt bunkers och airtowers.

Nyss i ett game hade jag nukes på mig det har jag faktiskt aldrig haft på mig innan trots att jag läst mkt om att nukes ska vara effektivt mot toss osv så det kanske bara är en tillfällighet att jag inte fått det förrän nu.

Annars försöker jag faktiskt avsluta PvT så fort som bara möjligt. Känns som att ju längre man spelar mot terran ju svårare blir det. Men det har givetvis att göra med hur bra man är osv med, men så tycker jag det känns iallaf.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Blink Stalkers är ett helvete att komma undan om dom micras rätt.
Om din motståndare har snabb cloak på dem så har han/hon förmodligen behövt lägga all sin gas på det och bör inte ha ett alldeles för fett försvar i form av tanks och andra gastjuvar.

Så. Blink Stalkers eller en skön counter attack.

Permalänk
Medlem

Det gäller att harassa tidigt för att sätta han uinder press och få han göra misstag.
En void ray eller 2 kan göra susen eller massa stakers tidigt med blink och blinka dig upp i hans bas. focus fire på tanks medan resten går upp. när de spawnar klart.

Själv guld terran spelare.

Permalänk
Avstängd

Mitt tips är, byt ras till Terran. Det är besta counter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Måste säga att jag har sjuka problem i Guld mot terran, hur faen kontrar man Marines+Murauders+medivacs ?

borde väl fungera hyffsat med hightemplars och psionic storm eller var den heter, om du använder de rätt, eller fungal growth/banelings slaktar marines/marauders rätt enkelt

Blev bjuden på bögfest när jag tog ner en marine arme på c:a 30-50 med banelings

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av final stretch:

Mitt tips är, byt ras till Terran. Det är besta counter.

Hehe, jo så kan man oxo göra. Men nånstans ska man lära spela sin class oavsett.
Jag har många gånger blivit ägd av protoss. Nyckel är konstant harass. Dark templars är ruskigt bra i blandning då man oftast är så fokuserad i det man ser. Handlar om och spela smart i slut ändan.

Oftast är en blandning av enheter den bästa armen. 3DT som gör skada i det fördunkla. 3HT med psionic storm eller feedback på medivacs, lite chargelots osv...
Gå inte på det du alltid gör utan testa olika enheter med varandra.

Såg en protoss match mot MMM där han med 3-4 pheonix som lyfte tanks i tummltet och sköt ner medivacs. Krävs en del micro, men den belöning man får när man lärt sig är enorm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lootis:

-_-'' WoW har skadat många människor för livet.