Cheferna vill köra Apple istället för PC

Permalänk
Medlem

Cheferna vill köra Apple istället för PC

Nu behöver jag Er hjälp.
Jag har själv kört lite Mac genom tiderna men är ingen guru.
Nu är det så att 2 av Cheferna vill byta till Macbook.
Det är jag som skal supportera detta, så säger jag att det är OK att köra så är det mitt "fel" om det strular.
Vi kör en Microsoft miljö, MSExchange mailserver, MS fileserver, MS Printserver, jag håller också på att sätta
upp en MS Sharepoint 2010 server.

Vad har jag att vänta mig, vad funkar och vad kan gå fel ?
Givetvis kommer det bli en del support då de inte kört Apple förut.
Tacksam för alla synpunkter positiva som negativa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quart:

Nu behöver jag Er hjälp.
Jag har själv kört lite Mac genom tiderna men är ingen guru.
Nu är det så att 2 av Cheferna vill byta till Macbook.
Det är jag som skal supportera detta, så säger jag att det är OK att köra så är det mitt "fel" om det strular.
Vi kör en Microsoft miljö, MSExchange mailserver, MS fileserver, MS Printserver, jag håller också på att sätta
upp en MS Sharepoint 2010 server.

Vad har jag att vänta mig, vad funkar och vad kan gå fel ?
Givetvis kommer det bli en del support då de inte kört Apple förut.
Tacksam för alla synpunkter positiva som negativa.

Jag har tyvärr inte de bästa erfarenheter av OSX på företagsmiljö baserat helt på Microsoft-lösningar. Det har å andra sidan fungerat tillslut efter ett tag.

Se till att använda Entourage som mailklient till Exchange, det fungerar bäst. En del vill använda sig av mail.app och iCal, visst det fungerar men inte alltid. Det är min erfarenhet. Jag har upplevt delay av mail, man som inte läses av från Exchange-servern, rättighetsproblem i kalendrar m.m.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Kalendern måste funka, då alla på firman bokar varandra samt konferansrum med Outlook/Exchange idag.
Körde Entourage för ett par år sen, tyckte det funkade sisådär.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju ingen aning om hur stort företaget är eller hur "viktiga" just de två cheferna är, men -inget- medelstort eller stort företag jag vet i sverige (som inte är reklambyråer eller likn.) skulle gå med på det du föreslår. Helt enkelt därför att det räcker inte att en eller två byter utan alla måste göra det.. Ur supportmässig synpunkt får man tidigt lära sig att aldrig behandla användare som individer utan som ett kollektiv (så långt det alls är möjligt).. Därför "måste" hela resterande företaget rätta sig efter två chefers önskemål.. Har de ens skissat på kostnaderna och frågat runt vad övriga användare tycker..?
Om man bortser från dessa bitar låter det som en stor utmaning som du kan känna dig stolt om du ror iland!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Nu har jag ju ingen aning om hur stort företaget är eller hur "viktiga" just de två cheferna är, men -inget- medelstort eller stort företag jag vet i sverige (som inte är reklambyråer eller likn.) skulle gå med på det du föreslår. Helt enkelt därför att det räcker inte att en eller två byter utan alla måste göra det.. Ur supportmässig synpunkt får man tidigt lära sig att aldrig behandla användare som individer utan som ett kollektiv (så långt det alls är möjligt).. Därför "måste" hela resterande företaget rätta sig efter två chefers önskemål.. Har de ens skissat på kostnaderna och frågat runt vad övriga användare tycker..?
Om man bortser från dessa bitar låter det som en stor utmaning som du kan känna dig stolt om du ror iland!

Mycket bra skrivet. Jag håller helt med dig. vi är 23 st på firman, de cheferna som vill byta är de "högsta" så
de kör lite sitt eget race. Visst kommer det bli mer support men Cheferna är medvetna om detta.
Min bärbar är 3 år gammal, så jag kanske skall fjäska till mig en Macbook oxå ?
Vi är bara 3st som har bärbara, alla andra kör terminalserver/citrix och tunna klienter.
Hur är det med stöd för MS Terminal Server, jag kommer installera en ny Win 2008 terminal server under hösten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quart:

Mycket bra skrivet. Jag håller helt med dig. vi är 23 st på firman, de cheferna som vill byta är de "högsta" så
de kör lite sitt eget race. Visst kommer det bli mer support men Cheferna är medvetna om detta.
Min bärbar är 3 år gammal, så jag kanske skall fjäska till mig en Macbook oxå ?
Vi är bara 3st som har bärbara, alla andra kör terminalserver/citrix och tunna klienter.
Hur är det med stöd för MS Terminal Server, jag kommer installera en ny Win 2008 terminal server under hösten.

Vadå? Det är väl bara att använda sig av en RDP-klient? Microsoft har ju en officiell RDP-klient till OSX.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Vadå? Det är väl bara att använda sig av en RDP-klient? Microsoft har ju en officiell RDP-klient till OSX.

Absolut, för ett antal år sen var dock RDP stödet lite dåligt.
Har för mig att upplösning och förger var lågt samt stöd för lokala enheter lämnade en del att önska.
Men om MS har släppt en för OSX är det ju inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

så jag kanske skall fjäska till mig en Macbook oxå ?

Säg bara att du också behöver en mac om du skall kunna supporta och anpassa it-miljön:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en dator som inte förstör ditt liv, se till att det blir en Pro och inte en vanlig.
Snow Leopard har stöd för MS Exchange om jag minns rätt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Hur är det med 3g donglarna idag ? Finns det drivrutiner ?
Vi kör både Telia och Telenor

Permalänk
Medlem

Givetvis bör du få tillgång till en Mac för att ha som lab/testdator, annars blir det ju support direkt på chefernas datorer och det är ju knappast praktiskt..

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Givetvis bör du få tillgång till en Mac för att ha som lab/testdator, annars blir det ju support direkt på chefernas datorer och det är ju knappast praktiskt..

Sant, detta skall tas upp.
Hur är det med själva hårdvaran.
Förstod att det skall vara Macbook PRO jag skall rekommendera.
Skall man köpa mer minne ? (4GB standard)
Något annat jag skall med vid beställining ?
Programvara eller dylikt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Hur är det med 3g donglarna idag ? Finns det drivrutiner ?
Vi kör både Telia och Telenor

Telia fungerar utan problem.

Annars kan du ju låta cheferna byta telefon i samma svep, det finns ju bra stöd för tethering i iphone och android 2.2

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Ska ni in med datorerna i en domän? Jag skulle nämligen vilja veta hur jag får in min Mac Book PRO med Snow leopard i en windows domän. Har googlat lite på det, men mest hittat lösningar för 10.4.x. Finns det något enkelt sätt för snow leopard att joina en domän? Har hört att det ska finnas ett inbyggt program för det, men kan inte hitta det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Vad är anledningen till att ni ska skaffa Mac? Finns det någon praktisk anledning eller är det bara för att cheferna vill det?

Mycket pengar i överflöd kommer gå förlorade, och tiden det kommer ta ska vi inte ens börja diskutera...

Jag hoppas du förstår detta och får cheferna att förstå vad de ger sig in på(olönsamhet, driftstopp i företaget, irriterade anställda osv). De måste ju också ta med i beräkningen att väldigt få är vana i OSX-miljö, även om de är det.

Mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Snow leopard ska ha stöd för exchange 2007 ifrån start . Någon som testat? Entourage har jag hört inte ska vara något vidare.
MS Sharepoint vet jag ej så mycket om men tror det blir svårare. OS X går att jojna i AD men ingen större vits om datorn är personlig.

Vill man kan man gå helt över köpa en mac server och köra Kerio t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

OS X går att jojna i AD men ingen större vits om datorn är personlig.

Ok, vet du hur man gör och vill dela med dig?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Permalänk
Medlem

haha oj! Likewise open har jag ju använt tillsammans med Linux, men aldrig tänkt tanken på att det också finns till Mac. Hehe, då var det inte så svårt då.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag har samma jobb som dig fast 60 pers och helt macbaserat.
Vet inte hur det är med kompabiliteten till MS serversidan men jag skulle anta att den är dålig.
Kan dock säga att entoruage och office är skit på mac. Office genererar mer fel för mig än något annat.

Apples servermjukvara är ganska rutten öht och jag tycker inte att det finns någon plats för apple i en företagsmiljö alls ( förutom bild- och ljudarbete kanske ).

Dina chefer verkar läsa för mycket idg.se.

Permalänk
Medlem

3G-donglar funkar. Det beror inte på vilken operatör man har utan vem som tillverkat stickan du har och vilken modell det är.

Office 2011 kommer senare i år och ska ha riktig outlook i sig. Hur bra den fungerar vet jag inte, jag skulle inte vara för optimistisk med tanke på kvalitén på microsofts nuvarande macprodukter men bättre än Entourage lär det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laserlars:

Jag har samma jobb som dig fast 60 pers och helt macbaserat.
Vet inte hur det är med kompabiliteten till MS serversidan men jag skulle anta att den är dålig.
Kan dock säga att entoruage och office är skit på mac. Office genererar mer fel för mig än något annat.

Apples servermjukvara är ganska rutten öht och jag tycker inte att det finns någon plats för apple i en företagsmiljö alls ( förutom bild- och ljudarbete kanske ).

Dina chefer verkar läsa för mycket idg.se.

Vad är det för strul med Office i mac ?
Andra chefer i vårt ägar företag kör mac så då vill inte mina chefer vara sämre.
Dessutom så skall väl mac ha "skärpt till" sig gällande MS stöd sista åren ?!

Permalänk
Medlem

Office för mac är ett instabilt och buggigt skitprogram. Det känns som om det bara finns till för att macanvändare ska kunna öppna officefiler ordentligt. Det är inte alls samma kvalitetsprodukt som på Windows.

Version 2011 som snart kommer ska vara bättre, men det sa dom om 2008 och 2004 också. En ny Outlook kommer att komma i 2011 iallafall, skriven från grunden. Vissa har också problem med kompatibilitet mellan office på Mac och office på Windows även om jag inte råkat ut för några såna problem själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quart:

Hur är det med 3g donglarna idag ? Finns det drivrutiner ?
Vi kör både Telia och Telenor

Har inte läst hela tråden men kan bara säga att du har kloka chefer som vill byta till Mac.:):D Tror inte du kommer få några problem på arbetsplatsen när du väl har gått över till Mac: det som kan vara lite krångligt kanske kan vara att föra över alla företagsfiler som är win-baserade men detta kan man ofta lösa med tex. Office för Mac för att ta ett exempel.:) Så mellanperioden kan vara lite "tricky" men sen ska det bara vara tuta och köra.:):D

Donglarna stöder Apple fullt ut: jag har Tre och det var bara plugga in, följa installationsanvisningen och bara och tuta och köra!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

MacEnkronan: Du har fel. Och du verkar vara något av en attentionseeker (finns ett bättre ord för detta men det lär bryta regler, hehe) att döma av mac-delen här som har dig som författare på sistaposten på ett gäng ämnen just nu. Samtidigt har du en del bra tips att komma med i typ hälften av trådarna och jag tror säkert folk uppskattar din hjälp men snälla, du drar ner kvaliteten på forumet när du kommer med inlägg som detta.

Läs hela tråden innan du uttalar dig. Läge också att inse att Mac inte är svaret på alla världens problem. Fokusera på att ge svar angående saker du har koll på istället för att macfanboya all over the place utan ynka försök till objektivt tänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Nu behöver jag Er hjälp.
Jag har själv kört lite Mac genom tiderna men är ingen guru.
Nu är det så att 2 av Cheferna vill byta till Macbook.
Det är jag som skal supportera detta, så säger jag att det är OK att köra så är det mitt "fel" om det strular.
Vi kör en Microsoft miljö, MSExchange mailserver, MS fileserver, MS Printserver, jag håller också på att sätta
upp en MS Sharepoint 2010 server.

Vad har jag att vänta mig, vad funkar och vad kan gå fel ?
Givetvis kommer det bli en del support då de inte kört Apple förut.
Tacksam för alla synpunkter positiva som negativa.

Jag jobbar väldigt hårt emot en Microsoft Miljö med Exchange, Sharepoint 2010, AD m.m
Och allt fungerar, dock blev jag tvungen att köpa Office till mac för att få alla funktioner i Sharepoint att fungera riktigt bra. Så jag tror inte dina chefer kommer få så himla mycket strul, beror lite på hur ni tänker använda sharepoint 2010 också. Tar ni bort filservern och ersätter den med doc-center i sharepoint kommer det fungera riktigt bra. För det är bara ett problem jag har märkt med att köra min macbook på jobbet och det är att prata med filservern går otroligt segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdk:

Jag jobbar väldigt hårt emot en Microsoft Miljö med Exchange, Sharepoint 2010, AD m.m
Och allt fungerar, dock blev jag tvungen att köpa Office till mac för att få alla funktioner i Sharepoint att fungera riktigt bra. Så jag tror inte dina chefer kommer få så himla mycket strul, beror lite på hur ni tänker använda sharepoint 2010 också. Tar ni bort filservern och ersätter den med doc-center i sharepoint kommer det fungera riktigt bra. För det är bara ett problem jag har märkt med att köra min macbook på jobbet och det är att prata med filservern går otroligt segt.

Är du admin eller vanlig user? Själv har jag fått mycket att fungera i företagets windowsmiljö från min MBP, som joina domänen, bläddra på filservrar, sharepoint, mail mot Exchange osv, men något jag skulle vilja kunna göra är att köra något liknande AD: Users and computers för att kunna administrera datorer och användare. Är det överhuvudtaget möjligt i OSX eller måste jag använda mig av Windows då?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av c-boi:

MacEnkronan: Du har fel. Och du verkar vara något av en attentionseeker (finns ett bättre ord för detta men det lär bryta regler, hehe) att döma av mac-delen här som har dig som författare på sistaposten på ett gäng ämnen just nu. Samtidigt har du en del bra tips att komma med i typ hälften av trådarna och jag tror säkert folk uppskattar din hjälp men snälla, du drar ner kvaliteten på forumet när du kommer med inlägg som detta.

Läs hela tråden innan du uttalar dig. Läge också att inse att Mac inte är svaret på alla världens problem. Fokusera på att ge svar angående saker du har koll på istället för att macfanboya all over the place utan ynka försök till objektivt tänkande.

Ta det nu lugnt detta är första gången (vad jag kan komma ihåg så här på rak arm) som jag faktiskt säger att "Nu har jag inte läst hela tråden men..." och det finns fler som bl.a. kan säga "har inte orkat läsa igenom hela tråden men..." och då är det inga klagomål.:P

Allt jag säger är att jag brukar läsa igenom alla trådar jag svarar i men just i detta fallet så gjorde jag inte det.:P Hoppas att du kan ha överseende med att jag inte läste hela tråden, så lovar jag att undvika att skumma igenom en tråd innan jag svarar!:)^^

Det är absolut inte min mening att dra ner på någon kvalité och jag är heller inte ute efter att "fanboy:a" utan vill - medans jag ger råd - passa på och tala om hur bra Mac är utifrån mina upplevelser och erfarenheter.:):) Vill passa på att nämna att jag har sett trådar där folk tilltalar varandra genom fula ord, runda ord och mindre trevliga epitet samt ibland personangrepp (menar dock inte att du gör det nu) och sådant sysslar jag aldrig med.:) Så om jag "drar ner på kvalitén" genom att skumma igenom en tråd = svaret blir dåligt, det kan jag köpa.:) Men det andra känner jag inte alls igen mig i.:) Varför jo låt mig ta ett exempel:):

Folk klagar på att jag skriver för mycket smileysar i mina och andra trådar/inlägg. Jag menar vad ska man svara på sånt?:S Jag menar jag skriver ut smileysar för att jag är en glad och extrovert person. -->:D:) Inte för att reta någon. På samma sätt så "skriver jag ut" hur bra jag tycker Apple är, inte för att reta någon utan för att sprida budskapet om vad jag i mitt tycke anser vara en i datavärlden "himmelens portar öppnar sig" -dataupplevelse som har förbättrat mitt datoranvändande.:):D (Kan det vara så att du är "sur" för att jag i princip har slutat ge råd på win-sidan? Någon nämnde - i vänliga ordalag - att jag numer "mest syns i forumdelen för Apple, Mac").

Folk har en tendens att "racka ner" på tex. andra medlemmar som inte kan lika mycket som de själva (i förtäckta ordalag: "J*vla n000b kan du inte det") eller folk klagar på rubriksättningen på trådar och andra detaljer.:O:S Jag menar om någon då klagar på att jag tex. skriver för mycket smileysar eller "fanboyar" ja då blir det ju svårt att ta "kritiken" på allvar när man ser hur snarstuckna folk verkar bli för ja småsaker av ringa för och inte säga av --> 0 värde.:P

Vill inte "Macfanboya all over the place" (också en anledning till att jag använde smileysar så ingen ska kunna missuppfatta min text och hävda att jag "fanboy:ar" i trådarna - sånt tar jag avstånd ifrån:)) och intressant att notera är att de/TS som skapat sin frågeställning inte har klagat utan det är oftast "externa" personer som har haft synpunkter på min objektivitet.:)^^ Så jag hör vad du säger, absolut men tar det lite med en nypa salt då TS:e inte klagat när jag ger råd som jag nyss sa.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Är du admin eller vanlig user? Själv har jag fått mycket att fungera i företagets windowsmiljö från min MBP, som joina domänen, bläddra på filservrar, sharepoint, mail mot Exchange osv, men något jag skulle vilja kunna göra är att köra något liknande AD: Users and computers för att kunna administrera datorer och användare. Är det överhuvudtaget möjligt i OSX eller måste jag använda mig av Windows då?

Eftersom det bara är jag som kör Mac på jobbet så har inte orkat bry mig i att lägga till den i domänen. När jag behöver pilla i AD: Users and computers så loggar jag helt enkelt bara på servern via RDP och styr allt därifrån. Kanske finns något program där ute men det är inte så att jag har letat för jag ser inget behov utav det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

bla bla bla....

Whatever.

ONT: Har inte bra erfareneheter alls av Mac+PC. Vill cheferna köra Mac för att de gillar operativssystemet eller för att Mac är coolt och snyggt? Om det senare kan du ju dra in Windows på dem, alternativt köra vmware eller dylikt. Det fungerar prima.