Cheferna vill köra Apple istället för PC

Permalänk

Istället för MS Office kan man ju köra OpenOffice. Är ju kompatibelt med MS Office helt och hållet och så är det gratis.

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle.Lid:

Istället för MS Office kan man ju köra OpenOffice. Är ju kompatibelt med MS Office helt och hållet och så är det gratis.

Visst kan man köra OpenOffice dock så saknar den funktioner som MS Office har för att koppla samman MS Office och Sharepoint 2010. Dock så är det ett tag sedan jag kollade så rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av hdk:

Visst kan man köra OpenOffice dock så saknar den funktioner som MS Office har för att koppla samman MS Office och Sharepoint 2010. Dock så är det ett tag sedan jag kollade så rätta mig om jag har fel.

Oops, missade det.
Finns det några bra anledningar till varför dina chefer vill byta till OS X?

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Musikälskare

Snygg design på datorerna så klart

Nej har själv en Mac men i detta fallet låter det lite onödigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det är väl upp till dina chefer att bestämma vilken IT miljö företaget skall använda, men ifall bara cheferna skall köra Mac tycker jag att det är klart omoget.
I dagsläget är MS Win Office rejält överlägset Mac Office. Det kommer bli svårt att använda samma dokumentmallar.
Det går alltid att köra Dual boot. MS windows på jobbet och Mac privat.
Jag har försökt att köra Mac Office på dokument skapade i MS Office. Det fungerar dåligt eller inte alls. Talar alltså om företagsdokument med speciella dokumentmallar. Vanliga standarddokument fungerar däremot bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdk:

Visst kan man köra OpenOffice dock så saknar den funktioner som MS Office har för att koppla samman MS Office och Sharepoint 2010. Dock så är det ett tag sedan jag kollade så rätta mig om jag har fel.

Dessutom så fungerar inte excel dokument med macron som de ska när man öppnar dom i open office.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Quart:

Mycket bra skrivet. Jag håller helt med dig. vi är 23 st på firman, de cheferna som vill byta är de "högsta" så
de kör lite sitt eget race. Visst kommer det bli mer support men Cheferna är medvetna om detta.
Min bärbar är 3 år gammal, så jag kanske skall fjäska till mig en Macbook oxå ?
Vi är bara 3st som har bärbara, alla andra kör terminalserver/citrix och tunna klienter.
Hur är det med stöd för MS Terminal Server, jag kommer installera en ny Win 2008 terminal server under hösten.

Om du ska kunna erbjuda vettig support så är det väl i princip ett krav att du har en mac också. Det kommer ju sannolikt bli väldigt mycket dyrare om du inte har en mac, i form av längre driftstopp och sämre support.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AtreX:

Nu har jag ju ingen aning om hur stort företaget är eller hur "viktiga" just de två cheferna är, men -inget- medelstort eller stort företag jag vet i sverige (som inte är reklambyråer eller likn.) skulle gå med på det du föreslår. Helt enkelt därför att det räcker inte att en eller två byter utan alla måste göra det.. Ur supportmässig synpunkt får man tidigt lära sig att aldrig behandla användare som individer utan som ett kollektiv (så långt det alls är möjligt).. Därför "måste" hela resterande företaget rätta sig efter två chefers önskemål.. Har de ens skissat på kostnaderna och frågat runt vad övriga användare tycker..?
Om man bortser från dessa bitar låter det som en stor utmaning som du kan känna dig stolt om du ror iland!

Här visar sig ju alla IT avdelningars rätta sida !

Företaget finns ju till för IT avd. och inte tvärtom !

SUCK !

Om IT har varit så j-vla kassa på att bygga infrastruktur att inget annat än M$ passar in, ja då bör man ju verkligen tänka över sin uppgift en gång till....

mina 0.02 SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

Här visar sig ju alla IT avdelningars rätta sida !

Företaget finns ju till för IT avd. och inte tvärtom !

SUCK !

Om IT har varit så j-vla kassa på att bygga infrastruktur att inget annat än M$ passar in, ja då bör man ju verkligen tänka över sin uppgift en gång till....

mina 0.02 SEK

Det börjar lösa sig som tur är, med lösningar som Novell Zenworks osv. kan du hantera flera olika plattformar från samma support-konsoll. Du kan fjärrstyra användare på flera olika operativsystem.

Till och med skicka ut mjukvara till olika typer av klienter från samma konsoll. Så rätt snart kan it-avdelningar fortfarande vara stela, men ändå erbjuda altenativ.

Det är inte heller IT-avdelningarna som är kassa, det handlar ofta om att man jagar de kortsiktiga utgifterna utan att tänka långsiktigt. Och det är hela företagen som tänker så.
Sedan är det inte alltid företag har chans att bygga nytt, utan man har ofta massa bagage man måste ta vara på tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

Här visar sig ju alla IT avdelningars rätta sida !

Företaget finns ju till för IT avd. och inte tvärtom !

SUCK !

Om IT har varit så j-vla kassa på att bygga infrastruktur att inget annat än M$ passar in, ja då bör man ju verkligen tänka över sin uppgift en gång till....

mina 0.02 SEK

Ojojoj.. Du är välkommen tillbaka när du har någon form av koll på hur stora system fungerar i verkligheten eller åtminstonde vet någonting om IT-drift.. IT-avdelningen finns till för att fullfölja sin uppgift, inte tillfredsställa två chefers nyckfullhet. Det är inte direkt IT-teknikernas fel att microsoft/novell/välj-själv bygger sina system för att de ska integreras med varandra och därför i vissa fall får begränsad funktionalitet när man blandar system från olika tillverkare.
Jag säger inte att det inte går att blanda system men det är en mardröm som nog är svår att föreställa sig. Och ska man då köra ett system så får normalt sett majoriteten bestämma och 2/25 var inte en majoritet sist jag kollade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AtreX:

Ojojoj.. Du är välkommen tillbaka när du har någon form av koll på hur stora system fungerar i verkligheten eller åtminstonde vet någonting om IT-drift.. IT-avdelningen finns till för att fullfölja sin uppgift, inte tillfredsställa två chefers nyckfullhet. Det är inte direkt IT-teknikernas fel att microsoft/novell/välj-själv bygger sina system för att de ska integreras med varandra och därför i vissa fall får begränsad funktionalitet när man blandar system från olika tillverkare.
Jag säger inte att det inte går att blanda system men det är en mardröm som nog är svår att föreställa sig. Och ska man då köra ett system så får normalt sett majoriteten bestämma och 2/25 var inte en majoritet sist jag kollade.

Men det är ju hela min poäng, JAG SKITER i hur systemen är uppbyggda.

Jag hävdar med bestämdhet att IT avdelningen är en SERVICE avdelning som skall SERVA resten av företaget, särskilt dom närande delarna, med den service som efterfrågas. Detta innefattar vanligtvis INTE sådana ting som, inlåsning hos leverantör, idiotiska pw policys (byta varje dag minst 43 tkn samt 4 siffror ), webfiltrering etc etc

Permalänk

Quart: Du skulle inte kunna be om att få köpa in en billig maskin att experimentera med?
Tror det kan vara en bra idé att bara köpa en maskin till en början, få allt att rulla på den och sen låta cheferna leka med den ett par dagar för att se att allt fungerar till belåtenhet, för att Sen köpa in fler Macar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle.Lid:

Istället för MS Office kan man ju köra OpenOffice. Är ju kompatibelt med MS Office helt och hållet och så är det gratis.

Openoffice är inte alls "helt och hållet" kompatibelt med MS Office. Jisses, inte ens MS Office är ju kompatibelt med MS Office alla gånger om man sitter på lite olika versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

Men det är ju hela min poäng, JAG SKITER i hur systemen är uppbyggda.

Jag hävdar med bestämdhet att IT avdelningen är en SERVICE avdelning som skall SERVA resten av företaget, särskilt dom närande delarna, med den service som efterfrågas. Detta innefattar vanligtvis INTE sådana ting som, inlåsning hos leverantör, idiotiska pw policys (byta varje dag minst 43 tkn samt 4 siffror ), webfiltrering etc etc

Fast jag vet inte hur mycket det inräknar att köpa designprodukter för att det är ett låst operativsystem bara för att kunna stimulera en eller två användare. Det hade varit en sak om vi hade pratat om Ubuntu eller OpenSuSe, men här snackar vi om Mac OS X och då måste man köpa en dyr leksak för 25k upp (såvida man inte vill ha en gigantisk skärm som täcker tre skrivbord eller en Mac Mini med prestanda från en billig Dell-kontorsdator från 2006)

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

Men det är ju hela min poäng, JAG SKITER i hur systemen är uppbyggda.

Jag hävdar med bestämdhet att IT avdelningen är en SERVICE avdelning som skall SERVA resten av företaget, särskilt dom närande delarna, med den service som efterfrågas. Detta innefattar vanligtvis INTE sådana ting som, inlåsning hos leverantör, idiotiska pw policys (byta varje dag minst 43 tkn samt 4 siffror ), webfiltrering etc etc

IT avdelningen är ju där för att serva företagets IT miljö och områden och då dom jobbar ÅT företaget så är det ju företaget som sätter riktlinjerna vad det vill göra.

Det enda man kan göra är att rekomendera men en chef är en chef och då får dom lära sig den hårda vägen att det kanske itne alltid går som just dom vill.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Vad man tycker om Mac os i detta fall är ju helt ointressant, men i detta fall så är det ju en ren dumhet, i alla fall ur en vinstsynpunkt.

Dyrare hårdvara, mycket tid till intrimning av systemet osv osv.

Bättre att tala om för dina chefer att dom är fria att njuta av Mac på fritiden istället.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Jag har ingen större erfarenhet av att arbeta i stora nätverk med mjukvara och lösningar från varken Novell eller Ms.

Borde man inte kunna börja arbeta mot ett mer kompatibelt och öppet system i stället för att stänga in sig?

Jag menar inte att man ska riva alla servrar och köra in Linux men att man försöker utöka kompabiliteten i de nuvarande systemen? Kanske även ha som mål att i framtiden helt gå över till öppen mjukvara?

Ska man envisas med att köra Ms hela vägen så ska man inte sitta och bråka i att Mac Os X inte är väldens mest kompatibla plattform för Ms mjukvara för det är det inte.

De lösningar jag har sett med Mac i Ms system är:

  • Man kör med OsX stödet för Exchange och nöjer sig med det trots begränsningarna.

  • Man använder Ms Office med Entourage för Exchange.

  • Man kör med allt Ms relaterat i en VM på Macen.

Själva VM-lösningen är kanske mer en "work around" än en lösning men det är i alla fall bra mycket mer kompatibelt än någon annan lösning.

Själva kostnaden för arbetet att få ordning på mjukvarorna och systemet för "bara 2 chefer" kan naturligtvis disskuteras. Jag tycker dock att man inte ska se det som en kostnad för bara 2 pers utan som en utökning av företagets IT.

Tänk på att det kanske inte bara är 2 pers i hela företagets framtid som kommer att ha önskemål om att köra Mac.

Personligen så tycker jag att du ska efterfråga en dator åt dig själv först att labba med, fungerar det dåligt så skrota förslaget men arbeta lite på det över tid. Fungerar det bra så kör stenhårt med det.

Hur som helst så blir det mer erfarenhet för hela IT-avdelningen och ni får dessutom en Mac att jobba mot i framtiden.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

Men det är ju hela min poäng, JAG SKITER i hur systemen är uppbyggda.

Jag hävdar med bestämdhet att IT avdelningen är en SERVICE avdelning som skall SERVA resten av företaget, särskilt dom närande delarna, med den service som efterfrågas. Detta innefattar vanligtvis INTE sådana ting som, inlåsning hos leverantör, idiotiska pw policys (byta varje dag minst 43 tkn samt 4 siffror ), webfiltrering etc etc

Även där har du helt fel. IT-Avdelningen finns inte till för att serva användare, den finns till för att serva företaget med en stabil it-miljö och tillhörande lösningar för att företagets anställda ska kunna göra sitt jobb. När detta ska planeras tar man hänsyn till många faktorer, bland annat ekonomi och användarvänlighet, men framför allt säkerhet och pålitlighet. Ur företagssynpunkt är det fullständigt irrelevant att system A har 48 coola extra features eller kostar hälften så mkt som system B om system B är välbeprövat, kommer från ett STORT och pålitligt företag som inte kommer att riskera en konkurs på mkt mkt lång sikt. Det är till och med så att säkerheten och pålitligheten oftast prioriteras högre än priset på grejerna..
Att du sedan tar upp grejer som 43 tecken långa lösenord som byts varje dag och webbfiltrering tycker jag bara bevisar att du inte är mogen nog att förstå vad som ska göras och inte göras på jobbet samt hur viktigt det är för stora företag att inte nån lat användare blir ansvarig för att en hacker kommer över känslig företagsinformation..
Sammanfattningsvis kan man säga att extremt många företag skiter i om ett system kostar lite mer, innebär att man låser sig till en leverantör och inte är det system som två chefer av 25 anställda vill ha om det är det mest beprövade och använda systemet på marknaden. Du kan inte tänka som en hemanvändare i företagssammanhang, det går helt enkelt inte..
Oh, en sak till av mindre relevans.. De som ska ge användarna den service du tycker borde komma från IT-Avdelningen brukar vanligtvis IT-Service eller Helpdesk stå för, det är oftast två olika avdelningar som är ansvariga för servrar/nät resp. användare i stora/medelstora företag..

Skrivet av Josasp:

Jag har ingen större erfarenhet av att arbeta i stora nätverk med mjukvara och lösningar från varken Novell eller Ms.

Borde man inte kunna börja arbeta mot ett mer kompatibelt och öppet system i stället för att stänga in sig?

Jag menar inte att man ska riva alla servrar och köra in Linux men att man försöker utöka kompabiliteten i de nuvarande systemen? Kanske även ha som mål att i framtiden helt gå över till öppen mjukvara?

Ska man envisas med att köra Ms hela vägen så ska man inte sitta och bråka i att Mac Os X inte är väldens mest kompatibla plattform för Ms mjukvara för det är det inte.

De lösningar jag har sett med Mac i Ms system är:

  • Man kör med OsX stödet för Exchange och nöjer sig med det trots begränsningarna.

  • Man använder Ms Office med Entourage för Exchange.

  • Man kör med allt Ms relaterat i en VM på Macen.

Själva VM-lösningen är kanske mer en "work around" än en lösning men det är i alla fall bra mycket mer kompatibelt än någon annan lösning.

Själva kostnaden för arbetet att få ordning på mjukvarorna och systemet för "bara 2 chefer" kan naturligtvis disskuteras. Jag tycker dock att man inte ska se det som en kostnad för bara 2 pers utan som en utökning av företagets IT.

Tänk på att det kanske inte bara är 2 pers i hela företagets framtid som kommer att ha önskemål om att köra Mac.

Personligen så tycker jag att du ska efterfråga en dator åt dig själv först att labba med, fungerar det dåligt så skrota förslaget men arbeta lite på det över tid. Fungerar det bra så kör stenhårt med det.

Hur som helst så blir det mer erfarenhet för hela IT-avdelningen och ni får dessutom en Mac att jobba mot i framtiden.

Även du tänker för mycket som en hemanvändare.. Om en företagskritisk server går ner så finns det liksom inte ens på kartan att den ansvariga teknikern antingen inte kan lösa problemet själv eller kan ringa leverantören för att få ut en tekniker därifrån. I företagssammanhang är pålitlighet, upptid och säkerhet så viktigt att man gärna låser sig till en leverantör för att få det.. Och leverantörerna är naturligtvis inte sena att se till att man blir "tvungen"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConVicTen:

Quart: Du skulle inte kunna be om att få köpa in en billig maskin att experimentera med?
Tror det kan vara en bra idé att bara köpa en maskin till en början, få allt att rulla på den och sen låta cheferna leka med den ett par dagar för att se att allt fungerar till belåtenhet, för att Sen köpa in fler Macar.

Tack för alla svar.
Nu har jag lagt beställninig på en MacBook Pro 13" 2.66GHz, 4GB ram m.m fjärrkontroll och VGA adapter.

Tanken är att jag skall köra den ett tag för att sen lämna över till VDn så får han säga sitt.
Efter det bestämmer vi om det skall beställas fler.

Tycker diskutionen om IT-avdelningarna har varit intressant.
imo så är IT-avdelningen en serviceorganisation, som skall serva företaget och skapa nytta och uppfylla användarnas krav inte tvärtom.