Vilket är bästa raid-kortet LSI 9260-8i vs LSI 3Ware 9750-8i?

Permalänk
Medlem

Vilket är bästa raid-kortet LSI 9260-8i vs LSI 3Ware 9750-8i?

Hej,

Är ute efter ett riktigt bra hårdvaru-raidkort. De två som anges i topic har jag hört ska vara bra - men vilket av dem är bäst?

Ge även gärna tips på andra som är bättre, om det finns? Vill ha 8st interna portar som ska köra SATA-diskar och raid5 på.

Visa signatur

R600 fanboy

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att dom båda baserar sig på samma RoC-krets från LSI. Jag skulle tagit 9260-8i av just den anledning att deras mjukvara är bättre, speciellt i Windows miljö om du har tänkt köra det. Areca har precis lanserat sin nya ARC1880 serie med motsvarande specifikationer mot konkurrenterna. Jag skulle själv ha valt Areca eftersom dom erbjuder bäst mjukvara och support. En klar fördel för Areca är att dom har ett nätverksgränsnitt som går att använda för både management (http) och felrapporting (smtp, snmp) oberoende av vilket OS du tänker köra.

Vilka SATA diskar planerar du på att köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyx:

Jag är ganska säker på att dom båda baserar sig på samma RoC-krets från LSI. Jag skulle tagit 9260-8i av just den anledning att deras mjukvara är bättre, speciellt i Windows miljö om du har tänkt köra det. Areca har precis lanserat sin nya ARC1880 serie med motsvarande specifikationer mot konkurrenterna. Jag skulle själv ha valt Areca eftersom dom erbjuder bäst mjukvara och support. En klar fördel för Areca är att dom har ett nätverksgränsnitt som går att använda för både management (http) och felrapporting (smtp, snmp) oberoende av vilket OS du tänker köra.

Vilka SATA diskar planerar du på att köra?

Hej och tack för svar!

Till en början tänkte jag köra 8st 1TB Samsung F3 men på sikt uppgradera till 8st 2TB WD RE4. Jag har kikat en del mot ARECA också men hittar inga vettiga återförsäljare i Sverige. Har du något tips på vilket ARECA-kort man ska skaffa om man vill ha minst 8 interna SATA-portar? Har du dessutom något säkert tips om var man köper dessa - en bra återförsäljare (behöver inte vara i Sverige)?

Visa signatur

R600 fanboy

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det bara en ÅF i Sverige.

ITWorks --> ITWorks Group - Home

Jag köpte mitt Areca kort utav dom, ringde in.

Samt är det SATA kort du är ute efter så skulle jag gå på ett ARC-1231M (12 portar) eller ARC-1261ML (16 portar).

Men funderar du på att köra med tex ett HP SAS Expander kort för att få ut 32-64 portar så är det SAS kort du ska gå på.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så ska Samsungs hårddiskar fungera väldigt dåligt med hw-raid. Om du ska köra icke-Enterprise diskar så är det Hitachi som gäller för Areca kontrollerkort.

Förutom ITWorks i Sverige så kan man beställa från Norge:
http://www.nextron.no/

Går att köpa på Ebay också.

Permalänk

Billigast jag hittat är nog 3ware - Areca ARC 1880I Raid Controller lite oklart om dom skickar till sverige och ev kostnad för frakten...
Annars finns ARC 1880I Raid Controller D-16468359999 eller som tidigare nämnts, ebay.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Billigast jag hittat är nog 3ware - Areca ARC 1880I Raid Controller lite oklart om dom skickar till sverige och ev kostnad för frakten...
Annars finns ARC 1880I Raid Controller D-16468359999 eller som tidigare nämnts, ebay.

Tack Merlinen, Fyxim, sweloop64 för svar.

Får fundera lite på vad jag behöver. Har googlat en del till och det verkar vara som ni säger att LSI och LSI 3ware-kortet bygger på exakt samma hårdvara fast det skiljer sig lite gällande bios och programvara. Areca verkar också hett, tack för alla tips. Lutar ändå lite åt 3Ware-kortet eftersom det finns i Sverige och är billigare än de övriga.

Visa signatur

R600 fanboy

Permalänk

Eller så har du is i magen och fiskar på ebay...
Fick tex tag i en lsi 9280de-8e för ca 1k för ett tag sedan...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid