Snabbt köp av speldator (8000kr inkl. skärm)

Permalänk
Medlem

Snabbt köp av speldator (8000kr inkl. skärm)

Tjena!

Jag är student och behöver verkligen en dator när jag ska plugga. Nu är det så att min bärbara dator ska iväg på lagning i helgen och då får man väl räkna med minst tre veckor. Jag får lön på onsdag nästa vecka och hade då tänkt att lägga slantarna på en ny stationär dator + en ny tv (men det hör inte hit). Kan tyckas vara lite impulsivt men jag har länge gått och tänkt på att köpa en ny stationär så att jag kan spela mitt favoritspel (Football Manager) utan att jag behöver scrolla (som jag måste göra på en bärbar).

Vad vill jag ha för typ av dator då? Jo eftersom Football Manager måste flyta fint så bör nog fokus läggas på processorn och snabba minnen. Ett bra grafikkort kan väl vara roligt också då jag ibland spelar Starcraft 2 och liknande spel men det stör inte mig om jag behöver dra ner lite på grafikinställningarna i spel som dessa och behöver därför inget "monsterkort".

Hursomhelst eftersom jag vill få datorn så snabbt som möjligt är det viktigaste och prio nummer ett att jag ska kunna beställa datorn på måndag för att sedan åka och hämta/köpa den någonstans här i Göteborg (där jag bor) på onsdag då lönen kommer. Alternativt att jag helt enkelt åker och köper allt på onsdag. Därför har jag kollat upp Webhallen, Inet och Komplett.se. Någon som har något annat förslag där man kan se lagersaldo och hämta i GBG?

Detta var i alla fall vad jag fick ihop efter några dagars pysslande och trixande:
Del, Namn, Butik, Pris
Chassi: Cooler Master Elite 334 Svart, Utan nätagg, Inet, 399kr
- Cooler Master har jag haft och det duger bra för mig.
Nätagg: OCZ PowerSupply (PSU) 500W ModXStream Pro, Webhallen, 469kr
- 400/450W+ känns ganska väsentligt.
Moderkort: MSI 870A-G54, Socket-AM3, Komplett.se, 869kr
- Här har jag ingen aning förutom att jag vill ha USB3.0, hjälp tack.
Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition, Komplett.se, 1595kr
- Vill ha quadcore iaf...
Grafikkort: XFX Radeon HD5770 1GB, Inet, 1449kr
- Har hört att det ska vara riktigt prisvärt.
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9, Komplett.se, 875kr
- Känns som det är snabba och pålitliga minnen.
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.12 500GB, Komplett.se, 365kr
- Har inte råd med SSD, om jag vill ha mer diskutrymme kan jag köpa en till disk sen.
Brännare: Samsung Intern SATA DVD±RW 22x - Svart (Dual-Layer) (SH-S223C) (Bulk), Webhallen, 195kr
- Bara det går att bränna så...
Skärm: BenQ TFT 21.5" G2220HD, Inet, 1399kr
- Ja, skärm ska ingå, helst 20"+ men jag är ingen bildexpert så behöver inte vara bästabästa.
Uthämtningskostnad: Komplett.se, 39kr
------------------------------------------------------------------------------------------------
Totalt: 7654kr

Mina frågor/påståenden för att sammanfatta.
1. Hjälp mig att hitta ett moderkort!
2. Passar allt detta? Första gången jag bygger. Ska jag köpa band/skruvar/whatever för att kunna sätta ihop dessa grejer?
3. Några förslag på att förbättra datorn till ett billigt pris alternativt försämra kvalitén lite men tjäna mycket pengar på det (få en mer prisvärd dator alltså).
4. OS, tangentbord osvosv fixar jag på sidan av. Dock så är det ju helt "ok" att ligga en bra bit under maxbudgeten.

Maxbudget: 8000 kr inklusive uthämntningskostnaden hos komplett.se, paket med priser över detta undanbedes.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Hur ser detta ut?...Fått lite tips på en annan sida. HD 5770 1GB eller GTX 460 768MB verkar hugget som stucket. Kommer jag som spelar icke grafikkrävande spel verkligen uppleva sååå stor skillnad?

Del, Namn, Butik, Pris
Chassi: Cooler Master Elite 334 Svart, Utan nätagg, Inet, 399kr
- Cooler Master har jag haft och det duger bra för mig.
Nätagg: Fractal Design Integra 400W, Webhallen, 399kr
- 400/450W+ känns ganska väsentligt även fast jag vet att det inte bara är Watten som "räknas".
Moderkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3, Komplett.se, 1250kr
- Här har jag ingen aning förutom att jag antar att moderkort med USB3.0 är något att ha...stort hjälpbehov här.
Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition, Webhallen, 1490kr
- Vill ha quadcore iaf...
Grafikkort: HD 5770 1GB, Inet, 1449kr
- Tips om GTX 460 istället för HD 5770 på Sweclockers. Ändrat tillbaks...
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9, Komplett.se, 875kr
- Känns som det är snabba och pålitliga minnen.
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.12 500GB, Komplett.se, 365kr
- Har inte råd med SSD, om jag vill ha mer diskutrymme kan jag köpa en till disk sen.
Brännare: Samsung Intern SATA DVD±RW 22x - Svart (Dual-Layer) (SH-S223C) (Bulk), Webhallen, 195kr
- Bara det går att bränna så...
Skärm: BenQ 24" LCD G2420HD, Komplett.se, 1549kr
- Ja, skärm ska ingå, helst 20"+ men jag är ingen bildexpert så behöver inte vara bästabästa.
Uthämtningskostnad: Komplett.se, 39kr
------------------------------------------------------------------------------------------------
Totalt: 8010

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta GTX 460(även 768MB) för 5770 alla dagar i veckan. Förutom möjligtvis om man inte har plats för en kylare som tar upp 2 platser.
http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-... kolla prestanda per krona där. Och det var före Nvidia sänkte priset på GTX 460 768MB, så ja GTX 460 är ett bättre alternativ på nästan alla punkter.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem

Okej, ja det såg ju ut att vara bättre helt klart! Men om mitt huvudsyfte inte är att spela grafikkrävande spel. Tänk att jag spelar BF 1942, CoD 2, Starcraft och Starcraft 2 sammanlagt kanske 5-10 timmar per månad i snitt (och då inte per spel utan tillsammans). Medan jag spelar ett sånt spel som Football Manager i alla fall 60 timmar+ i snitt per månad. Är det då värt att dra upp grafikkortet till ett GTX 460 768 MB för att dra ner något annat? Jag kan lösgöra 26 kronor på RAM-minnena om jag tar Kingston istället men annars vet jag inte riktigt var jag kan försämra?

Känns som jag är nere på minsta möjliga marginal när det gäller Chassi, nätagg, hårddisk, minnen, dvd-brännare, processor (eftersom jag inte vill hoppa ner till athlon och det är den billigaste phenom som finns på lager med quad-core på dessa tre butiker). Jag har nog hellre 24" Full HD-skärm och HD 5770-kort än 22" average skärm med GTX 460...Men jag kanske tänker fel då? Moderkort har jag som sagt dålig koll på, där kanske det går att tjäna den där 100-lappen som saknas?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashbag:

Medan jag spelar ett sånt spel som Football Manager i alla fall 60 timmar+ i snitt per månad. Är det då värt att dra upp grafikkortet till ett GTX 460 768 MB för att dra ner något annat?

Nej

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Såhär då.

Då har du processorn du ville ha, grafikkortet du ville ha, en bra 24" skärm samt allt annat du behöver. Sen tar du det fraktfritt med sweclockers koden på inet och tar det på faktura och beställer idag, så hämtar du ut delarna på tisdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Såhär då.

http://img20.imageshack.us/img20/641/datorpaket.png

Då har du processorn du ville ha, grafikkortet du ville ha, en bra 24" skärm samt allt annat du behöver. Sen tar du det fraktfritt med sweclockers koden på inet och tar det på faktura och beställer idag, så hämtar du ut delarna på tisdag.

Blir lite svårt att tyda när du printar hela skärmen, ta ut den lilla biten med varukorgen istället.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sådär, bara kundvagnen

Permalänk
Medlem

Byt ut grafikkortet mot Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se istället, den har GRYMT mycket bättre fläktar

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem

Hmm, inte tänkt på Inets webshop tidigare. Men tror ni att jag kan hämta ut datorn onsdag efter klockan 16.00 om jag beställer måndag före klockan 16.00?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashbag:

Hmm, inte tänkt på Inets webshop tidigare. Men tror ni att jag kan hämta ut datorn onsdag efter klockan 16.00 om jag beställer måndag före klockan 16.00?

Ja, du kommer till och med kunna hämta ut på tisdag om du beställer innan 16:00 på måndag. Iaf så det varit för mig alla ggr jag beställt från inet. Brukar få besked att varorna packas inom 10min också, underbar affär.

Permalänk
Medlem

Sista check nu. La till 500 för till budgeten för att det är så smidigt att beställa från en butik och via faktura samt behöver jag ju mus och ljud (dock det mest basic som finns duger för mig). Det där verktygskitet är det bra eller är det överflödigt? Har ingen skruvmejsel eller liknande alls hemma (nyinflyttad student) men det kanske man kan köpa för Clas Ohlsson för 30 spänn istället?

Blev 9124 kronor då. Dock kanske jag byter ner mig till ett HD 5770 och då landar det på runt 8500-8600. Får se hur jag känner mig när jag fått slutgiltlig bekräftelse här. Vill dock också vara helt 100 på att detta Corsair nätagg på 400W duger även fast det står att 450W är rekommenderat till HD 5770 & GTX 460?

Tack så jättemycket för all hjälp!

Btw bytte vissa saker pga att jag vill vara säker på att det ska komma så vill jag att det ska finnas i weblagret

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashbag:

Sista check nu. La till 500 för till budgeten för att det är så smidigt att beställa från en butik och via faktura samt behöver jag ju mus och ljud (dock det mest basic som finns duger för mig). Det där verktygskitet är det bra eller är det överflödigt? Har ingen skruvmejsel eller liknande alls hemma (nyinflyttad student) men det kanske man kan köpa för Clas Ohlsson för 30 spänn istället?

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/sistadator.png

Blev 9124 kronor då. Dock kanske jag byter ner mig till ett HD 5770 och då landar det på runt 8500-8600. Får se hur jag känner mig när jag fått slutgiltlig bekräftelse här. Vill dock också vara helt 100 på att detta Corsair nätagg på 400W duger även fast det står att 450W är rekommenderat till HD 5770 & GTX 460?

Tack så jättemycket för all hjälp!

Btw bytte vissa saker pga att jag vill vara säker på att det ska komma så vill jag att det ska finnas i weblagret

Köp Gigabyte GeForce GTX 460 768MB OC - Inet.se och sen skulle ja köpt Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! - Inet.se för att vara säker

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashbag:

Sista check nu. La till 500 för till budgeten för att det är så smidigt att beställa från en butik och via faktura samt behöver jag ju mus och ljud (dock det mest basic som finns duger för mig). Det där verktygskitet är det bra eller är det överflödigt? Har ingen skruvmejsel eller liknande alls hemma (nyinflyttad student) men det kanske man kan köpa för Clas Ohlsson för 30 spänn istället?

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/sistadator.png

Blev 9124 kronor då. Dock kanske jag byter ner mig till ett HD 5770 och då landar det på runt 8500-8600. Får se hur jag känner mig när jag fått slutgiltlig bekräftelse här. Vill dock också vara helt 100 på att detta Corsair nätagg på 400W duger även fast det står att 450W är rekommenderat till HD 5770 & GTX 460?

Tack så jättemycket för all hjälp!

Btw bytte vissa saker pga att jag vill vara säker på att det ska komma så vill jag att det ska finnas i weblagret

Agget räcker gott och väl. Jag kör mitt 5850(900/1200)+i5 750@3,8Ghz på det corsair-agget. Inga problem alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashbag:

Hmm, inte tänkt på Inets webshop tidigare. Men tror ni att jag kan hämta ut datorn onsdag efter klockan 16.00 om jag beställer måndag före klockan 16.00?

Inte för tillfället tyvärr. Dem har stor belastning på avdelningen för tillfället. Räkna med 10 arbetsdagar iallafall från det datumet då dem har fått in produkterna. Alltså då dem har allt du beställt, reserverat.
Om du har tur så har dem allt direkt, annars blir det en lång väntan.
Försök att kolla igenom efter andra alternativ som finns på lager, tänk på att inte stressa ihjäl dig. Offra inte prestanda för att få den fort, då kan man lika väl sticka till närmsta Elgiganten och bli totallurad på en superbra Packard Bell dator vars processor flaskhalsar när man skaffar ett Geforce4.

Allt mellan 5-10 arbetsdagar för tillfället.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus