Permalänk
Medlem

Dator i trä - Del 2

Fortsättning av "Dator i trä - Del 1( http://www.sweclockers.com/galleri/5981-dator-i-tra-del-1 )". I detta album visas de sista momenten i bygget samt några slutliga bilder på datorn. Fler bilder kommer nog att dyka upp här då datorn inte är till 100% klar.

Alla bilder är tagna med en Nokia n95. Anledningen till det är för att den var liten och alltid i närheten. Hoppas att det inte är något större fel på bilderna.
Om det är något i byggprocessen som saknas så fråga, tog totalt 260 bilder under byggets gång men bara 120 av dem ligger här på sidan.

Dator i trä - Del 2

Permalänk
Medlem

Wow, den var inte liten.. Snyggt bygge 5/5

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Wow, den var inte liten.. Snyggt bygge 5/5

Tack för poängen! Man kan säga att jag går mot strömmen när det gäller storleken men man får se på den som en möbel. Utseendemässigt så ska den passa med mitt ljudsystem som är av ek samt att den är tänkt att bli placerad i vardagsrummet som en form av Server/HTPC.

Permalänk
Entusiast

Diggar den stenhårt! Men dammfilter då? Eller är hålen för allt insug helt öppna?

Permalänk

Har kollat igenom båda, blev inte så snyggt i min personliga smak men 5p för arbetet utan tvekan

Permalänk
Medlem

Detta är det första trächassiet jag sett som ser bra ut 5p för det!

Permalänk
Avstängd

Blir en stark 4 av mig, hade fan satt en 5a om du hade fixat dammfilter(eller har du det bara fast de tinte syns då ere 5a inc)

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Najs bygge!!

Har du kollat hur temperaturerna bli än?

Vad är det för knappar på fronten?

Permalänk
Skrivet av Goo5e:

Detta är det första trächassiet jag sett som ser bra ut 5p för det!

Citerar dig för att jag inte tror/hoppas du har sett mina byggen, se sign.

Till TS: i del ett tänkte jag, spånskiva... ett av dom tråkigaste materialen i världen då många använder dess yta som färdig finnish. men så kollade jag Del 2 och fan vad grymt det blev när du fick på plasten! ruggigt snyggt även fast du "fuskat" till dig trä färgen gillar även ditt innandöme starkt med kanalerna!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

riktigt, riktigt BRA byggt!
Kul att du är en sådan pedant! när du fäste gummit över hdd hållare, var det samma gummimatta som i övriga burken?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saandberg:

Citerar dig för att jag inte tror/hoppas du har sett mina byggen, se sign.

Till TS: i del ett tänkte jag, spånskiva... ett av dom tråkigaste materialen i världen då många använder dess yta som färdig finnish. men så kollade jag Del 2 och fan vad grymt det blev när du fick på plasten! ruggigt snyggt även fast du "fuskat" till dig trä färgen gillar även ditt innandöme starkt med kanalerna!

/S

Herrejävlar!! va snyggt bigtowern va, bygg ett till mig!

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Skrivet av Miggish:

Herrejävlar!! va snyggt bigtowern va, bygg ett till mig!

Tack! Betala mig kostar en del för mig om jag vill ha rimlig timlön

/S

PS: du glömde att ge betyg... DS

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Ojojoj! Riktigt snyggt bygge! 5p!

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Fysatan vad snyggt det blev !

5p

Visa signatur

=)

Permalänk

Tuffaste bygget jag sätt på länge :0
Grymt med luftkanaler, men en fråga... hade det inte varit bättre med fläktar på sidan av lådan för hårddiskarna? ifs fulare men iaf...
Dessvärre föll inte vinylplasten och den vita fronten mig i smaken, men du får ändå 5P för det grymma arbetet.

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

Ser ju faktiskt väldigt bra ut. De sista bilderna så känns det ju som det är en köpemöbel från MIO eller något

Innandömet ser ju rätt okey ut dock så får diskarna verkligen tillräckligt med kall luft och det känns som att det blir väldigt varmt i lådan.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Superstark 5a!

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Sa min fraga blir, hur lite later den egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saandberg:

Tack! Betala mig kostar en del för mig om jag vill ha rimlig timlön

/S

PS: du glömde att ge betyg... DS

Kunde inte rösta, måste sett galleriet när jag varit på fyllan kanske då ja inte har ett endaste minne av att ja sett det: P

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk

vet inte med dig men tror de hadde blivit mycket snyggare om du kostat på och köpt in limträskivor (eller tillverkat egna för den delen.) iaf till utsidan tycker faner är det fulaste som finns... men annars ett helt ok bugge enligt mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte med dig men tror de hadde blivit mycket snyggare om du kostat på och köpt in limträskivor (eller tillverkat egna för den delen.) iaf till utsidan tycker faner är det fulaste som finns... men annars ett helt ok bugge enligt mig.

jag tycker inte han hade kunnat gjort något för att göra det ännu bättre. Allt var helt perfekt i min åsikt. solklar 5a från mig, hur lång tid tog det att bygga lådan?

Permalänk
Medlem

När den var målad vit såg den ut som ett av mina byggen, som är typ lika stort xD

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

de här e kalrt 5p, snygg, lär kyla riktigt bra och de känns inte som att den låter så väldigt mycket

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara tacka för de fina poängen, alltid kul när andra uppskattar det man gör

Skrivet av Zpnk:

Diggar den stenhårt! Men dammfilter då? Eller är hålen för allt insug helt öppna?

Jag har faktisk gjort ramar till dammfilter men inte spänt något nät över dem. Hoppas på att få det gjort snart. Problemet är att nu när datorn fungerar så bra som den gör så tappar man lite orken när det kommer till småsaker :P. Men jag har en liten lista på saker som ska göras nu när den vart igång ett tag

Skrivet av Miggish:

Blir en stark 4 av mig, hade fan satt en 5a om du hade fixat dammfilter(eller har du det bara fast de tinte syns då ere 5a inc)

Säger samma sak till dig som ovan, hoppas nu nöjer dig med det

Skrivet av Mattza:

Najs bygge!!

Har du kollat hur temperaturerna bli än?
Jo då jag har tempsen för nuvarande setup. Har tyvärr ingen printScrn på tempsen tidigare men jag sänkte temperaturen på grafikkortet med ungefär 10 grader och resterande delar med ungefär 5 grader. Det kanske inte säger så mycket eftersom att det är olika i alla datorer men alla hårddiskar som satt i mitt gamla chassi värmde en del.
Vad är det för knappar på fronten?

Den översta knappen man ser öppnar DVD-läsaren och blinkar även när data skrivs/läses. Sedan ser man två USB-portar och under det har vi den knapp som startar datorn. Även knappen som startar datorn blinkar när hårddiskarna jobbar.

Skrivet av Kel:

riktigt, riktigt BRA byggt!
Kul att du är en sådan pedant! när du fäste gummit över hdd hållare, var det samma gummimatta som i övriga burken?

man vill ju att allt ska bli bra, synd bara att det tar så mycket längre tid! Japp, gummit som sitter på HDD-racket är samma som i resterande dator. Kan absolut rekommendera det till alla chassin om man har vibrationer. Blev förvånad över hur mycket vibrationsljud som försvinner!

Skrivet av 427_Cobra_Jet:

Tuffaste bygget jag sätt på länge :0
Grymt med luftkanaler, men en fråga... hade det inte varit bättre med fläktar på sidan av lådan för hårddiskarna? ifs fulare men iaf...
Dessvärre föll inte vinylplasten och den vita fronten mig i smaken, men du får ändå 5P för det grymma arbetet.

Jag ville ha kall luft men utan massor med fläktar som skapa olujd. Resultat blev en fläkt längst upp som drar ut varmluften och jag måste säga att det fungerar ypperligt. Atm ligger HDD-temperaturen på runt 33 grader +/- 3. Och det duger fint för mig
Självklart är det folk som inte skulle valt vinylplast på datorn men det var det enda alternativet. Jag pratade med snickare och byggvaruhus och riktig fanér och andra lösningar men i slutänden så var detta billigt, smidigt och passade bra med resterande möbler i rummet

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ser ju faktiskt väldigt bra ut. De sista bilderna så känns det ju som det är en köpemöbel från MIO eller något

Innandömet ser ju rätt okey ut dock så får diskarna verkligen tillräckligt med kall luft och det känns som att det blir väldigt varmt i lådan.

Du får samma svar som ovan du också Jag antar att isoleringen tar upp en del värme ja dock så är temperaturen på diskarna i sig ganska låg. Man känner en klar temperaturskillnad om man håller handen vid insug och utblås.

Skrivet av Zegrod:

Sa min fraga blir, hur lite later den egentligen?

Trotta skulle bli den första frågan Om man säger såhär, det enda i datorn som kan låta (förutom hårddiskarna) är fläktarna som är monterade i chassit. De skulle tydligen vara tysta (jag vet att det kanske finns tystare) och de sitter i sin tur bakom "ljudisolerade väggar". Så det man faktiskt hör om man har örat mot baksidan är att det susar och detta i sin tur beror på att kanterna inte är aerodynamiskt utformade. Men den är tyst kan jag lova!

Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte med dig men tror de hadde blivit mycket snyggare om du kostat på och köpt in limträskivor (eller tillverkat egna för den delen.) iaf till utsidan tycker faner är det fulaste som finns... men annars ett helt ok bygge enligt mig.

Som jag skrev tidigare så pratade jag med både bygghandlare och snickare för att använda mig utav det som verkade bäst. Anledningen till spånskiva var att jag använt mig mycket av det tidigare (ett mycket förlåtande material).

Skrivet av roskai:

de här e kalrt 5p, snygg, lär kyla riktigt bra och de känns inte som att den låter så väldigt mycket

Tackar! Jo då den gör sitt jobb än jag trodde först. Men för att citera något jag såg på ett annat forum "När man väl har börjat ljudisolera en dator så blir den aldrig tillräckligt tyst" Detta gäller dock vanliga plåt-chassin men det är helt sant. Alla mina tidigare lådor har varit ljudisolerade men det är alltid något man stör sig på Atm så duger ljudnivån bra för mig.

Permalänk

En 5:a tilldeleas för att du har gjort det på ett proffsigt sätt och väl genomtänkt. Sen att man kanske skulle ha använt lite tunnare plattor iallafall på insidan av chasit. Men ett väl utfört arbete. Snyggt på näst näst sista bilden måste jag ju då säga (hoover), och verkar ju passa bra ihop med golvet

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Detta var något av det snyggaste byggen jag har sett här.
Helt klart 5p!
Snyggt noggrant och väl genomtänkt.
Nu fattas bara en rökmaskin och vit ljus under datorn XD ser ju redan ut som om den svävar så varför inte göra lite roligt av det XD
Skämtar bara XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Coolt bygge. Hur mycket väger lådan?

Permalänk
Skrivet av pert:

Coolt bygge. Hur mycket väger lådan?

Satt just och funderade på detta med

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Detta var något av det snyggaste byggen jag har sett här.
Helt klart 5p!
Snyggt noggrant och väl genomtänkt.
Nu fattas bara en rökmaskin och vit ljus under datorn XD ser ju redan ut som om den svävar så varför inte göra lite roligt av det XD
Skämtar bara XD

Tackar för den komplimangen
Jo lite rök som "pyser" ut under datorn skulle ju inte vara helt tokigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Pepper:

Satt just och funderade på detta med

Hehe den väger ganska mycket faktiskt, ganska mycket spånskiva samt annan utrustning som sitter i
Jag ställde mig på vågen med datorn och fick det till 22kg. Men som jag skrev i prologen så ska den ju inte flyttas på så vikten är egentligen inget problem