Problem med hårddisk vid installtion av Windows 7 (Nytt bygge)

Permalänk
Medlem

Problem med hårddisk vid installtion av Windows 7 (Nytt bygge)

Hej!

Jag har sökt igenom forumet i cirka en kvart, och på Google nästan lika länge utan resultat. Om det visar sig att det finns en tråd som besvarar min fråga, så ber jag om ursäkt för min okunnighet om hur man söker.

Nu över till ämnet!

Jag har nyss byggt ihop en ny dator, men nu har jag stött på problem vid installation av Windows. Jag försöker installera Windows 7, men när det är dags att välja hårddisk att installera så är listan över hårddiskar att välja mellan helt tom. Jag har kopplat i allt och kollat så att det är korrekt anslutet, och att alla kablar sitter i ordentligt. Därför tror jag skarpt att det rör sig om någon form av inställning som orsakar problemet.

Både hårddisk och DVD-brännare är markerade som slave i BIOS, jag har satt DVD-brännaren som första BOOT-enhet efter att jag haft problem att få igång installtionsskivan. Detta är dock löst nu.

Här är mina komponenter:
Fractal Design Define R3
Corsair 400W
AMD Phenom II X4 955
Western Digital Caviar 640GB
Optiarc 7200
Corsair 4GB
Gigabyte GA-890GPA-UD3H (Inbyggt moderkort)

Jag har försökt att ladda ned drivrutiner, men hittar inga. Samt att använda mig av medföljande drivrutinsskivan från moderkortet för att finna rätt drivrutin till hårddisken. Och slutligen tryckt Shift+F10 medan jag var i installationsgränssnittet för Windows 7, och försökt använda mig av promt för att formatera hårddisken - utan framgång.

Det känns som om det borde vara allt ni behöver veta.

Hoppas ni har ett svar!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

GA-890GPA-UD3H (rev. 1.0) - GIGABYTE

Sen beror de på vilken rev. av moderkortet du har.

Det som jag antar att du letar efter finns under "SATA RAID" testa att dra hem dom och släng in på t.ex ett usb minne och sen ladda in den drivrutinen och testa igen (:

Visa signatur

Stationära: [Fractal Design Define R2] | Corsair TX 750W | Intel Core i7 8700k | Xigmatek Gaia Cooler | 48GB G.Skill Flare X Black DDR4 | RAID 0 2xWD Black 640GB | NVME Samsung 970 EVO 512GB | EVGA Z370 FTW | KFA2 GeForce RTX 3070 | Logitech G9x + Logitech G19 | AOC 31,5" Q3279VWF |
Macbook Pro Retina: 13,3" | Intel Core i5 2,7Ghz | 8GB | Intel Iris 6100 | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Jag har rev. 2.1.

Efter att ha gjort precis som du sa, laddat ned, packat upp, lagt in på USB-minnet och kopplat in det i datorn så hittar tyvärr inte Windows några drivrutiner. Surt. Vad kan det vara för galet!? :S

Hårddisken är inkopplad med en HDD>SATA-kabel, den ligger på IDE i BIOS. Efter att ha försökt lösa problemet genom att byta detta till något annat hade datorn problem att hitta hårddisken. Därför bytte jag tillbaka till IDE-Native och IDE på inställningarna över hårddisken. Tänkte bara så att ni vet.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

hmm, men en sak som du skulle kunna testa är ju att ändra till AHCI eller RAID, och testa och lägga in drivrutinerna igen samma sätt. Det bör fungera?

Visa signatur

Stationära: [Fractal Design Define R2] | Corsair TX 750W | Intel Core i7 8700k | Xigmatek Gaia Cooler | 48GB G.Skill Flare X Black DDR4 | RAID 0 2xWD Black 640GB | NVME Samsung 970 EVO 512GB | EVGA Z370 FTW | KFA2 GeForce RTX 3070 | Logitech G9x + Logitech G19 | AOC 31,5" Q3279VWF |
Macbook Pro Retina: 13,3" | Intel Core i5 2,7Ghz | 8GB | Intel Iris 6100 | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem

Reseta bios och kolla sedan om hdd:n hittas i densamma, ställ den isf igen på AHCI i densamma och testa att installera igen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Resetta BIOS = Återställa till standardinställningarna i BIOS!?

Ska testa att byta till AHCI och RAID och försöka lägga in drivisarna om det inte funkar!

Danke!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarkkiz:

Resetta BIOS = Återställa till standardinställningarna i BIOS!?

Ska testa att byta till AHCI och RAID och försöka lägga in drivisarna om det inte funkar!

Danke!

Svar ja. Bara för att dubbelkolla så att de inte har blivit nån konstig inställning inställt eller så (:
Vi håller tummarna!

Visa signatur

Stationära: [Fractal Design Define R2] | Corsair TX 750W | Intel Core i7 8700k | Xigmatek Gaia Cooler | 48GB G.Skill Flare X Black DDR4 | RAID 0 2xWD Black 640GB | NVME Samsung 970 EVO 512GB | EVGA Z370 FTW | KFA2 GeForce RTX 3070 | Logitech G9x + Logitech G19 | AOC 31,5" Q3279VWF |
Macbook Pro Retina: 13,3" | Intel Core i5 2,7Ghz | 8GB | Intel Iris 6100 | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag har gjort allt ni har tipsat om, tyvärr utan resultat. Det enda som hände var att BIOS fick svårigheter att hitta hårddisken och visade lite extra text som blinkade förbi. Kan det vara så att man ska koppla i ett visst SATA-uttag eller något? Lite glapp? Har verkligen ingen aning. BIOS hittar ju med IDE och Native IDE påslaget, inte Windows setup. =\

Tack för er omtänksamhet att hjälpa mig, väldigt schysst!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Hedersmedlem

Byt till nya SATA-kablar, de kan ju var sönder/glappiga

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med ICD, Inet och nu Gigabyte. Varken ICD eller Inet hade någon lösning, och då kom Gigabyte till min räddning. Jag skulle helt enkelt bara köra med standardinställningar och köra hårddisken via SATA3_0, jag hade kört med dessa inställningar och andra, men med olika portar. Uppenbarligen aldrig just dessa två inställningar samtidigt, jag har nu installerat Windows 7 och allt rullar på finemang! Ni skulle mer än gärna få lägga upp detta i er FAQ, det står ingen annanstans (av vad jag har hittat på en vecka).

Nu sitter jag här i Windows 7 och har installerat det viktigaste, men ljudet funkar inte. Jag har ett minne av att en kontakt vid namn AC'97 inte hade någon port, av vad jag kan se som passade. Kan det vara därför jag inte får något ljud? Har ni någon aning om vad det kan vara för något, om det är det jag borde koppla in i Audio istället för Audio-kabeln, nääe?

Är tacksam för svar, vill helst bli klar så jag slipper mixtra mer. Har hållit på i en vecka!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Hedersmedlem

Har du tagit hem drivisarna till ljudkortet då? Finns ju på GB sida för moderkortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet nu, jag hade bara glömt att koppla in rätt ljudsladd. Jag har däremot fortfarande lite problem med hårddisken, men jag samarbetar med Gigabytes support för att lösa problemet!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."