Civilization V-tråden

Permalänk
Avstängd

Seg uppdate!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chobi:

Tråkigt att spelet som är så bra ska ha en sådan värdelös multiplayer del att man blir rädd. Går knappt att gå med i de hostade matcherna man ser, och om man kommer in så kan man inte byta lag eller inte trycka ready. Och om man väl får igång ett spel laggar det så mycket att de måste synca varje runda.

Man förväntar väl sig ändå lite kvalitet av ett spel som man köpt för fullpris.

fungerar utmärkt för mig när jag lirar med en polare. så är det alltid när det är p2p att det är problem för många men inte alla, det är oftast inte spelets fel.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Känns lite som att spelet premierar krigande... Det är ju så mycket roligare (och lättare?) att satsa på domination än culture, science, diplomatic...

Saker jag saknar:
- Hurry Production. Varför inte? Mer logiskt än att man bara *poof* får en ny grejj som det är nu när man köper saker.
- Social Policys. Bra tanke, taskigt utförande. De är lite... trista. Ofta som jag inte tycker att någon känns speciellt bra. Saknar statsskicken som Monarki, Republik, Kommunism. De var en central del av civilization. Social Policy borde bättre återspegla Monarki, Demokrati osv.
- Top 5 Cities! Kul grejj, trist att det inte finns med.
- Slutvideo. Någon slags video när man vinner hade ju varit kul. Nu är det - du vann - tack o hej.

Det var väl det. Ändå ett väldigt roligt spel. Men jag sitter och tänker mycket på Civ IV när jag spelar... Ofrånkomligt kanske.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Hm, 03:30; hur gick nu detta till?

Permalänk
Medlem

Köpte detta spelet i absolut första hand för att köra multi med ett gäng polare. Hade askul när vi gjorde det i de förra spelen, men här känns det verkligen inte färdigt. Inga animationer, problem att savea, AI verkar konstig osv... Grymt besviken.

Dock vet ja att civ4 inte var någon höjdare i början heller, så ja hoppas verkligen dom tar åt sig kritiken och att patchar/moddar kommer som ordnar upp detta.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig mer skriveri i denna tråden då civ5 är så efterlängtat vad jag däremot inte kommit på är ju att det är så grymt beroendeframkallande så alla spelar ju hela tiden och glömmer titta in på forumet

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Jag har bara klagomål på multidelen, inte ens kört singel än
Men ska bli några timmar sådant med.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jahapp nu har man spelat spelet. Epic fail från firaxis såklart, de använde killarna som gjorde revolutions till detta vilket betyder att civ5 är en console-port ungefär.

Fullt av buggar överallt. Orkar inte lista men.. kolla forumen och skratta.
horribel balans, spelet är helt trasigt och egentligen bortom spelbart. Man får helt enkelt låtsas om att man inte vet om alla trix och spela somde retarderade spelutvecklarna tänkt sig.

AI:n är det sämsta jag skådat, jag undrar vilka idioter det var vid pressrelasen som tyckte AIn va den bästa de spelet mot, de kan inte ha tillräckligt hög IQ för att öppna en dörr!

Grafiken är något jag aldrig brukar gå in på men jag blev riktigt besviken, spelet är mer plottrigt än 4:an och även om det kanske ser lite gulligare ut så är grafiken inte bättre än i föregångaren.

Totalt betyg: 1/10

Civilization V Review for PC from 1UP.com unbiased review.

Permalänk
Medlem

Jag har (efter att ha fått mitt Ryssland mosat i ett överaskningsanfall av Engelsmännen) utsett Elizabeth den första och hennes England till min ärkefiende.

England verkar alltid bygga enorma armèer och dra ut på erövringståg så jag ser det som min plikt att stoppa denna mördarmaskin.

Någon annan som har ett favorithatobjekt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

City-staten Osla av uppenbara anledningar

Neee Tyskarna får att de vägrar ingå i pakt med mig + att de låter arroganta när de pratar Tyska med mig! Utrotningskrig inc!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Tycker spelet är ganska bra, betyg 8/10. Iofs så är jag ingen Civ fantast, minns inte vilken Civ jag köpte/spelade senast, tror det var antingen Civ 3 eller 2. Är på mitt 2:a spel.

Permalänk
Medlem

Skit kul spel, älskar det. Ja har lirat 20 timmar nu, klarat det med England och fick stryk med Japan, hehe.

Det tråkigaste med liret (som jag funnit hittills) är att alla enheter ser likadana ut. Dvs, är du Tyskland så ser ditt Infantry likadant ut som alla andras. Pajar inlevelsen för mig då CIV IV hade unika enhets modeller..... jäkligt trist faktiskt. Någon mer än jag som är besviken på detta fenomen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knuppe:

Okej, alla andra reviews är biased för att dom inte håller med dig om att det är dåligt? 1UP är de enda som gett det under 80%.

Så jag undrar vilka som är biased egentligen?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

1UP:s recension är bra och ärlig tycker jag. Alla måste dock förstå att en recension aldrig kan vara objektiv för då vore det en observation snarare än recension. Jag har redan dragit upp några punkter själv som Tom Chick gjorde i sin text om exempelvis hur klen diplomatin är mm. Samtidigt kan man aldrig sätta "fel" betyg då allt är subjektivt.

Om jag måste sätta betyg så skulle jag väl säga en stark 7/10. Varav diplomati och AI sänker spelet mest.
Spelet känns också väldigt krävande och för närvarande buggigt. Det sistnämnda kan jag dock förlåta då spelet är just släppt och när det kommer till PC-spel får man i dagsläget ofta räkna med en ojämn start. Har haft fortsatta kraschproblem så jag funderar på att vänta ett tag med att spela då jag blir frustrerad (har fått ändra autosave från var tionde till varannan runda), men jag tror fortfarande på Firaxis.

Ang. enheternas utseende så var det väl ganska variationsklent i CivIV vanilla också om jag inte minns fel? Har för mig alla nationer hade likadana städer dessutom. Det var väl först i Beyond the Sword de fick lite mer karaktär.

Permalänk
Medlem

Håller med några föregående talare att det blir nästan alltid så att man krigar istället för att gå mot någon av dom andra grejorna för de är mer fokuserat.

Jag spelade faktiskt en omgång när jag försökte hålla mig i min egen lilla del av världen och bara bygga kanske 2-3 städer och försöka bli kulturell och fredlig, men av nån anledning har romarna alltid tendens att förstöra för mig och bygger städer precis brevid mig och sen förklarar han krig.
Och han har 10 städer jag har 3.
Slutar med att jag äger hela föredetta romarriket, och jag spelar som Ghandi

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

1UP:s recension är bra och ärlig tycker jag. Alla måste dock förstå att en recension aldrig kan vara objektiv för då vore det en observation snarare än recension. Jag har redan dragit upp några punkter själv som Tom Chick gjorde i sin text om exempelvis hur klen diplomatin är mm. Samtidigt kan man aldrig sätta "fel" betyg då allt är subjektivt.

Om jag måste sätta betyg så skulle jag väl säga en stark 7/10. Varav diplomati och AI sänker spelet mest.
Spelet känns också väldigt krävande och för närvarande buggigt. Det sistnämnda kan jag dock förlåta då spelet är just släppt och när det kommer till PC-spel får man i dagsläget ofta räkna med en ojämn start. Har haft fortsatta kraschproblem så jag funderar på att vänta ett tag med att spela då jag blir frustrerad (har fått ändra autosave från var tionde till varannan runda), men jag tror fortfarande på Firaxis.

Ang. enheternas utseende så var det väl ganska variationsklent i CivIV vanilla också om jag inte minns fel? Har för mig alla nationer hade likadana städer dessutom. Det var väl först i Beyond the Sword de fick lite mer karaktär.

Får vi hoppas att de kommer en expansion så de får karaktär, hjälper ju till med inlevelsen

Permalänk
Avstängd

mitt spel sluta svara för första gången! och jag hade inte sparat på länge!

när jag fick upp aktivitetshanteraren så såg jag att spelet sluta svara och körde i dx 11!

har ju dx 10 kort! går det ändra så man bara kör dx 10?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Alltså, att inte alla kör autosaves varje turn är ett mysterium.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Skrivet av judge:

mitt spel sluta svara för första gången! och jag hade inte sparat på länge!

när jag fick upp aktivitetshanteraren så såg jag att spelet sluta svara och körde i dx 11!

har ju dx 10 kort! går det ändra så man bara kör dx 10?

Om du inte har sparat på länge så kan du kolla dina autosaves.
Ang. DX11 så är väl det någorlunda bakåtkompatibelt med DX10-kort har jag för mig. Enligt diagnostikverktyget i Windows (dxdiag) sittter även jag på DX11 fast jag har ett DX10.1-kort. Det finns såklart en del DX11-exklusiva funktioner men rent generellt är det mer bakåtkompatibelt än vad DX10 var när det släpptes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ColinZeal:

Alltså, att inte alla kör autosaves varje turn är ett mysterium.

Visste inte att det fanns!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hockey Stick:

Om du inte har sparat på länge så kan du kolla dina autosaves.
Ang. DX11 så är väl det någorlunda bakåtkompatibelt med DX10-kort har jag för mig. Enligt diagnostikverktyget i Windows (dxdiag) sittter även jag på DX11 fast jag har ett DX10.1-kort. Det finns såklart en del DX11-exklusiva funktioner men rent generellt är det mer bakåtkompatibelt än vad DX10 var när det släpptes.

okej! tack för svaret!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

Visste inte att det fanns!

Dax att läsa manualen , sen har autosaven funnits åtminstone från civ 3:an, 1:an och 2:an hade jag till Atari ST och dom var på disketter, så där fanns inte autosave.

Hittills har spelet funkat hur bra som helst för mig, utom igår fick jag nåt konstigt fel på grafiken, på norra delen av kontinenten, såg det som en enorm mur, man såg skyltarna med stadsnamnen genom det, men inte själva marken. Då gjorde jag quicksave, gick till huvudmenyn och laddade om, men det hjälpte inte, så stängde ner spelet och sen ladda om, och då var det som vanligt igen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

mitt spel sluta svara för första gången! och jag hade inte sparat på länge!

när jag fick upp aktivitetshanteraren så såg jag att spelet sluta svara och körde i dx 11!

har ju dx 10 kort! går det ändra så man bara kör dx 10?

Dx 11 är ett superset av DX 10, vilket (om jag förstått det rätt) betyder att alla spel som kräver DX 11 även funkar på DX 10 kort. Vill du veta mer så använd Google.

Permalänk
Medlem

Normalt har det varit att i en stad så kan dom arbeta 2 rutor i varje riktning, men är det i Civ5 3 rutor, åtminstone om jag klickar på staden och ser i vilka rutor det finns arbetare och i vilka jag kan sätta någon i arbete. Men i manualen står det 2 rutor från staden.
"Working the Land
Cities thrive based upon the land around them. Their citizens “work” the land, harvesting
food, wealth, production and science from the tiles. Citizens can work tiles that are within
two tiles’ distance from the city and that are within your civilization’s borders. Only one city
can work a single tile even if it’s within two tiles’ distance from more than one."

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

3 rutor är det som gäller iaf, oavsett vad det står i manualen.

edit: Fast det kanske är dumt att säga rutor, tre ringar kanske man bör säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man går in på Tools-fliken i Steam kan man nu ladda ner Sid Meier's Civilization V SDK.

Bild och nyhet hittat på Neowin här;
Civ 5... here it comes! - Neowin Forums - Page 6

Permalänk
Medlem

Kan. Inte. Sluta. Spela... Men, AIn är kass på vatten. Körde Tiny Islands och tyskarna och grekerna startade krig tillsammans mot mig, oklart varför.
Hade i alla fall rensat bort grekernas skepp och ligger strax utanför Aten med flottan och förbereder en dubbel omfattning med infanteri och artilleri samtidigt som mina fregatter skall bomba staden. De grekiska dumskallarna börjar då skicka ut sina marktrupper i vattnet till höger och vänster... Plockpotatis för mina jägare... Hela den grekiska ön var snart tom på trupper och jag kunde, utan att förlora en enda enhet, ta över deras 5 städer... Stor besvikelse...

Tacka vet jag pangea och likande kartor, mycket tajtare även om AIn gör bort sig här med, om än inte lika grovt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zosma:

Dax att läsa manualen , sen har autosaven funnits åtminstone från civ 3:an, 1:an och 2:an hade jag till Atari ST och dom var på disketter, så där fanns inte autosave.

Hittills har spelet funkat hur bra som helst för mig, utom igår fick jag nåt konstigt fel på grafiken, på norra delen av kontinenten, såg det som en enorm mur, man såg skyltarna med stadsnamnen genom det, men inte själva marken. Då gjorde jag quicksave, gick till huvudmenyn och laddade om, men det hjälpte inte, så stängde ner spelet och sen ladda om, och då var det som vanligt igen.

hitta det ändå och det var aktiverat! så jag kunde köra vidare!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom har dummat ner spelet för mycket, känns inte lika djupt som fyran. Om fyran hade femmans stridssystem hade jag aldrig köpt femman. För stridssystemet är helt klart så mycket bättre.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Ja, precis. De borde tagit Civ IV, infört 1UTP, hex-rutor och smackat på lite bättre grafik. Klart!

Visa signatur