Civilization V-tråden

Permalänk

Känns som om det är ett ofärdigt spel. Atmosfären är helt borta!

Permalänk

Gillar och avskyr precis samma saker som alla andra, + för stridssystemet, hexagon mattan, enormt - för ai och diplomati.
Självklart ändras allierade och samarbetspartners under tiden men så irrationella som ai´n kan vara tar bort det roliga, tycker man kunde gjort någon mätare för hur olika civ såg på varandra och ge en medel för att underhålla dom.

Annars sjukt beroendeframkallande, kör största kartan med "riktiga" världen och på epic med 1+ svårighetsgrad från prince? Tagit över nordamerika och har precis landstigit i norra Frankrike. Tar typ 45s mellan turns nu :P. Svänger från +200guld till -150 utan att jag egentligen ser exakt varför, har iofs mkt maintenace och många workers som går på auto men lite trist att man inte kan gå minus. Det straffet jag får på science är inte så hårt att jag endå kan ligga en age före alla andra :(.

Roligaste biten är endå öppningen av ett spel, mellan och slut tycker jag är inte så intressant. Hade velat ha mer info när man är klar med ett spel inte bara några listor, mer fakta hur allt utvecklats under tiden, grafer statistik allt på min nation och mina motståndare! Gillar också tanken på mer unika enheter per nation om det så bara är utseende.
Och om inte multiplayer biten blir bättre plockar jag bort det här spelet snart.

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem

Borta på CivFanatics har de en "Civ V Hall of Fame - Beta Gauntlet 1", dvs en utmaning. De kommer köra sådana med jämna mellanrum. Tänkte att vi kunde köra samma här på sweclockers kanske? Om någon är intresserad. Om det blir poppis kan man göra en egen tråd bara för det kanske men vi kan ju hålla oss här så länge.

Reglerna är som följer:

=============================================
Settings:
Victory Condition: Cultural (though all victory conditions must be enabled)
Difficulty: Prince
Starting Era: Ancient
Map Size: Standard
Map Type: Continents
Speed: Normal
Civ: Arabia
Opponents: Any, 8 only, 16 City States only
Resources: Standard
Must Not Be Checked: No Barbarians, New Random Seed, Random Personalities
Date: 29th September to 29th October 2010

The earliest finish date wins, with score as a tiebreaker. See the game thread for further details.

Good luck!

==============================================

Vi kan väl kanske nöja oss med att dra en/flera screenshots på poängtavlan när vi är klara. Orkar inte hålla på med save-games fram och tillbaka.

Jag kan säga att jag började på ett spel men blev invaderad av Frankrike och allt gick åt helvete, så ett tips är att iaf bygga några units...

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

kul idé, börjar direkt

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Tycker också det var en bra idee, mitt jättespel går inte att spela förbi turn 67X då det hänger sig, om o om igen.

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem

Fan..va uppe till kl 03:00 igår, sjukt beroendeframkallande spel. Tycker också AI behöver jobbas med lite. Grafiken är ungefär lika snygg som black & white 2 var, eller nej B&W2 var nog tom snyggare! Men kul är det!

EDIT: Har dock inte haft några problem med prestanda eller frysningar. Kör allt på high i DX11. verkar som dom hunnit fixa sånt med senaste patchen. Fick ju spelet lite "sent" så jag slapp va betatestare för den opatchade versionen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Inga problem för mig med buggar

Dock som sagt AI'n är lite av en besvikelse

Hur många turns är det till år 2050? om någon vet

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Hur många turns är det till år 2050? om någon vet

500 är antalet innan spelet avslutas (fast man kan förstås fortsätta ändå).

Permalänk
Skrivet av Buio:

500 är antalet innan spelet avslutas (fast man kan förstås fortsätta ändå).

Beror på vilken game pace man spelar på. 500 gäller säkert för någon pace men den kan vara mkt mkt högre

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk

Bra början?

Är det någon som har någon idé på hur man bäst börjar ett spel? Nu snackar vi i lagom grovt hur era första drag kan/brukar(?) se ut. Vilka byggnader/sciences som är bra att börja med. Ni behöver ju inte delge er hemliga überstrategi(om ni inte absolut vill ).

Sen förstår jag ju själv att typ allt beror på hur läget ser ut och inte minst ens spelstil, men det vore kul att se hur ni gör för att dra upp en stabil stat - om den så är expansiv eller literate eller pointy sticked.

Visa signatur

Förbannat!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bara anders:

Bra början?

Är det någon som har någon idé på hur man bäst börjar ett spel? Nu snackar vi i lagom grovt hur era första drag kan/brukar(?) se ut. Vilka byggnader/sciences som är bra att börja med. Ni behöver ju inte delge er hemliga überstrategi(om ni inte absolut vill ).

Sen förstår jag ju själv att typ allt beror på hur läget ser ut och inte minst ens spelstil, men det vore kul att se hur ni gör för att dra upp en stabil stat - om den så är expansiv eller literate eller pointy sticked.

scout på auto explore
mining

så brukar jag öppna.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av bara anders:

Bra början?

Är det någon som har någon idé på hur man bäst börjar ett spel? Nu snackar vi i lagom grovt hur era första drag kan/brukar(?) se ut. Vilka byggnader/sciences som är bra att börja med. Ni behöver ju inte delge er hemliga überstrategi(om ni inte absolut vill ).

Sen förstår jag ju själv att typ allt beror på hur läget ser ut och inte minst ens spelstil, men det vore kul att se hur ni gör för att dra upp en stabil stat - om den så är expansiv eller literate eller pointy sticked.

Beror på hur mycket food och production som finns i närheten av huvudstaden. Mycket food så väntar jag länge innan jag bygger settler, är det lite bygger jag tidigt.

Bygger oftast 2x scout 1x worker 1x settler med mycket/medel mat i närheten. Bor man i öken så är det settler dirr typ.

Research beror på var man bor, vad för resurser osv. som finns i närheten - bananer, rökelse osv. så går jag mot calendar, medan med vatten i närheten går jag självklart mot kompass.

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

scout på auto explore
mining

så brukar jag öppna.

Brukade sätta scout på auto explore i fyran men nu har de en tendens att jogga in på statsstaternas territorier vilket vilket försämrar inflytandet

Permalänk
Medlem

I setup kan man välja mängden resurser, där det finns 5 alternativ:

1. Sparse
2. Standard
3. Abdudant
4. Legendary Start
5. Balanced strategy

Sparse är ju säkert med lite resurser, standard säger sig själv och abdudant är rikligt, men vad är legendary start och Balanced strategy?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av bara anders:

Bra början?

Är det någon som har någon idé på hur man bäst börjar ett spel? Nu snackar vi i lagom grovt hur era första drag kan/brukar(?) se ut. Vilka byggnader/sciences som är bra att börja med. Ni behöver ju inte delge er hemliga überstrategi(om ni inte absolut vill ).

Sen förstår jag ju själv att typ allt beror på hur läget ser ut och inte minst ens spelstil, men det vore kul att se hur ni gör för att dra upp en stabil stat - om den så är expansiv eller literate eller pointy sticked.

Här är två strategier (dock inte mina egna):
Apolyton Civilization Site - CITY STATES, who's your buddy
Quick Expansion Strategy with France

Gillar den med frankrike mest faktiskt då det händer lite mer än att man klicka end turn och väntar på att wonders byggs..men samtidigt är det den jag har mest problem med, AI blir rätt arg när man expandar agressivt och man får fina happiness problem om man expandar för fort och har otur med att det inte finns resources som ger happiness i närheten (eller bara samma typ). Samt att AI'n är EXTREMT ovillig att byta resourcer i ett 1:1 förhållande, ofta vill han ha flera hundra guld och 1-3 resources i byte för en..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockesjö:

Beror på vilken game pace man spelar på. 500 gäller säkert för någon pace men den kan vara mkt mkt högre

Ah, jo men det är förstås Standard som jag menar.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt inhandla mitt ex av Civ 5 nu, är det någon som vet var det finns billigast online? Steam går ju bort, D2D har det för ca 30 pund. Finns det billigare, har någon isf tips på någon site som indexerar priser, eller drekt till någon annan site som säljer?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Finns några som har det för 348:- i Sverige.
Civilization V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om PC-spel
Sen finns det för cirka £25 på ett par ställen i UK, t.ex. Amazon.co.uk/Play.com
Civ V - Amazon.co.uk
Civ V - Play.com

Vet inte om det går att hitta så mycket billigare just nu om man inte hittar någon med erbjudande på spelet eller nån grå butik (dvs som säljer nycklar osv).

Permalänk
Medlem

Orkade bara läsa sista sidan, men är det ingen som stör sig på multiplayer? Det är ju kärnan i spelet, för mig och de flesta jag känner i alla fall, i nuvarande tillstånd fungerar den nästan inte alls, enheterna har inga rörelseanimationer (ARGH!), vissa textremsor blir ersatta av errormeddelanden, och har t.o.m fått bluescreen.

SP tycker jag fungerar utmärkt, lite för krigsinriktat kanske men inga större klagomål, beroendeframkallande.

Visa signatur

Gigabyte P55-UD4 | XFX 5850 + VTX3D 5850 CF | Corsair 650 W | 4 GB corsair XMS3 @ 1520 Mhz | Intel i5 750 3.8 Ghz | Corsair H50 | Fractal Design R2 | Benq T2200HD

Permalänk
Medlem

Hmm har det kommit en patch? Har inte fått något meddelande om det via steam eller är det bara jag som missat något

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Finns några som har det för 348:- i Sverige.
Civilization V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om PC-spel
Sen finns det för cirka £25 på ett par ställen i UK, t.ex. Amazon.co.uk/Play.com
Civ V - Amazon.co.uk
Civ V - Play.com

Vet inte om det går att hitta så mycket billigare just nu om man inte hittar någon med erbjudande på spelet eller nån grå butik (dvs som säljer nycklar osv).

Det där är ju alla "fysiska" utgåvor, jag kan tänka mig att köpa den som nedladdning, men jag vet inte var jag ska leta...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Hmm har det kommit en patch? Har inte fått något meddelande om det via steam eller är det bara jag som missat något

Det har kommit 3
mest småfixar bara.

Citat:

1.0.0.20
Released 9/30/2010

* Fix for a crash that occurs on bootup for customers using a Spanish Windows XP operating system.

1.0.0.20
Released 9/27/2010

* Modding - Installer and permissions fixes. Should address any remaining mod download and install issues.
* Full screen crash fix. Game will now restart in Windowed mode if it cannot find a suitable full-screen resolution on first start.
* Hall of Fame now records data correctly when using a Windows username with special characters.
* Fix for Puppet State production exploit.
* Misc crash fixes.

1.0.0.17
Released 9/23/2010

* Special character fix for Windows usernames: Users with non-english characters in their windows username would experience a game crash. This has been fixed, and a forthcoming fix will address an issue related to this where game victories are not recorded in the Hall of Fame.
* Default resolution fix for DX9: Some users who have non-standard or below the minimum specification resolutions crashed before starting. Now, the system will change to Windowed mode and start so it does not crash.
* AI city weighting: AI will not quite as freely offer up their cities when asking for peace.
* Gold per turn glitch: When agreeing to a deal for anything above 5 gold per turn in exchange for something else (like a luxury), the deal would always only pay 5 gold per turn, regardless of the amount proposed. This has been corrected.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Det där är ju alla "fysiska" utgåvor, jag kan tänka mig att köpa den som nedladdning, men jag vet inte var jag ska leta...

En sak till... Är det "värt" att köpa Deluxe edition, eller är det inget man kommer sakna? Det enda jag kan tänka mig att värdesätta är möjligheten att spela Babylon...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Det där är ju alla "fysiska" utgåvor, jag kan tänka mig att köpa den som nedladdning, men jag vet inte var jag ska leta...

Ah, tänkte inte på det när du sa "online". De fysiska utgåvorna är billigare överlag och de är samma som digitala utgåvan då alla utgåvor är knutna till Steam oavsett. Om du kan hitta digital download för £30 tror jag det blir svårt att få det billigare.

Permalänk
Medlem

Jag har läst om att det kan ta upp till 60 sekunder mellan de olika turerna. Stämmer det verkligen?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag har läst om att det kan ta upp till 60 sekunder mellan de olika turerna. Stämmer det verkligen?

Kan ta t.om. längre, själv tröttnade jag på det så jag började stänga av allt som hade med city-states att göra förutom att konceptet är dåligt implementerat, ai:n en ren besvikelse så är city states inget annat än money\timesinks.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Seså upp med hakorna nu alla som misströstar. Några patchar till så är det här tidernas spel! Nackdelen är enligt mig bara att det äter rätt mycket datorkraft.

Men bara musiken! Jag häpnar över den höga klassen. Pragfilharmonikerna har gjort det igen

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Kan ta t.om. längre, själv tröttnade jag på det så jag började stänga av allt som hade med city-states att göra förutom att konceptet är dåligt implementerat, ai:n en ren besvikelse så är city states inget annat än money\timesinks.

Håller med om att city states är lite utfyllnad. Har knapt brytt mig om dem. Det känns inte värt det att bry siig om dem när man förlorar inflytande så pass fort.

Permalänk
Medlem

Håller inte med om City States. Hanterar man dem på rätt sätt så behöver man knappt lägga några pengar på att få dem till allierade, men förstås lägga lite tid och göra rätt saker. I en kampanj jag hade så fick jag enheter väldigt ofta från två city states, vilket hjälpte till en hel del i kriget jag hade. Detta utan att det kostade mig ett öre i mutor.

Permalänk
Medlem

City States är ju the shit alltså! Supervärt att alliera sig med dem.

Fast de är ganska tråkiga och de borde spela en mer aktiv roll kanske...

Visa signatur