Civilization V-tråden

Permalänk
Medlem

Vad är bästa sättet att vinna en "cultural victory"? Har försökt 2 gånger nu utan att lyckas innan år 2050.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tricket är att inte ha för många städer. För varje stad du skaffar blir det dyrare, så testa att håll dig till 1-4 städer så ska du se att det går lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Tricket är att inte ha för många städer. För varje stad du skaffar blir det dyrare, så testa att håll dig till 1-4 städer så ska du se att det går lättare.

Tråkigt. Älskar att ha massor av städer

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Tråkigt. Älskar att ha massor av städer

Kör för tech-victory då istället, det är fullt möjligt med med många städer, för att inte säga en fördel.

Permalänk

Mjo, för space race victory bör man ha många städer. Det gäller att få upp teknologiforskningen ordentligt och kanske t.o.m låta några städer bara producera forskingspoäng. Man måste ju forska ända fram till nanoteknologi och samtidigt bör man ha ett antal städer med bra produktionsmöjligheter som kan tillverka alla delar till rymdskeppet. Det var så jag vann mitt maraton

Nu ska jag försöka mig på en kulturell vinst med England (som har betydligt mysigare musik än Japan btw).

Permalänk
Medlem

Patchen fixade inte mkt för mig. Har fortfarande grafikbuggar och spelet flyter sjukt dåligt när man upptäckt mkt på kartan och har mkt units.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Patchen fixade inte mkt för mig. Har fortfarande grafikbuggar och spelet flyter sjukt dåligt när man upptäckt mkt på kartan och har mkt units.

Mvh J

Är det någon som hunnnit testa nya patchen i multiplayer? Singleplayer har ändå funkat hyfsat.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som kan vet huruvida spelet fortfarande krashar när man spelar stora kartor med mycket enheter, jag är 882 turns in i en marathon på huge map, spelet krashar hela tiden när jag intar en specifik stad, eller om jag fortsätter spela så krashar det lite då och då...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Haha, skön! 58/50!
"Den som har fred har också rikedom"

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Ha, awesome!

Permalänk
Medlem

I single player flyter det fint när det inte är min tur för då laggar det apa. Kör det med i5 760 3.6, HD5870 och 4gb ram. Har maxxat allt. Vilka inställningar kan man dra ner på utan att tappa för mkt?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Hedersmedlem

Innan patchen hade jag problem med att spelet kraschade väldigt ofta i DX11-läge. DX9 fungerade bättre, men inte perfekt. Efter patchen funkar DX11 hur bra som helst, inte en enda krasch än så länge (spelat 5-6h).

Permalänk
Medlem

Hej jag har spelat Demot nu några gånger och tycker det är kul. Så funderar på att köpa. Men jag undrar är det värt att köpa detta istället för 4an som är mycket billigare? Är det bara dumt att skaffa 4an?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag spelade aldrig 4an så mycket, men jag tycker att det är många bra grejer i 5an som är lätt att sakna om/när man spelar en äldre version. En enhet per ruta, hexrutor, citystates skulle jag inte vilja spela utan iaf. Dessutom, 310kr som 5an kostar på d2d är inte speciellt dyrt tycker jag, det är ju tom billigare än vad Civ4+expansionspack kostar (iaf vad en snabb google sa att priset var)!

Permalänk
Medlem

DLC är släppt idag nu iaf

Mongolerna och Genghis Khan och hans hästarmér är gratis för alla (expertis att strida mot CS och +1 movement för alla mounted units)
Babylon och King Nebucanezzard (stava) finns att köpa för 3 euro. (great scientist bonus) Bågskyttar och "Walls of Babylon"

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Jag spelade aldrig 4an så mycket, men jag tycker att det är många bra grejer i 5an som är lätt att sakna om/när man spelar en äldre version. En enhet per ruta, hexrutor, citystates skulle jag inte vilja spela utan iaf. Dessutom, 310kr som 5an kostar på d2d är inte speciellt dyrt tycker jag, det är ju tom billigare än vad Civ4+expansionspack kostar (iaf vad en snabb google sa att priset var)!

Okej du har övertalat mig att ta 5an. Och tack för att du tog upp det med priset. jag gick efter Steams priser och då kostade 4an hälften av 5an men efter en titt på prisjakt såg jag att priserna på steam var helt åt helvete.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hej jag har spelat Demot nu några gånger och tycker det är kul. Så funderar på att köpa. Men jag undrar är det värt att köpa detta istället för 4an som är mycket billigare? Är det bara dumt att skaffa 4an?

En enhet per ruta, hexagoner och en del strömlinjeformning på UI:n är ju vad som tilltalar mest med CivV. Däremot är diplomatin bedrövlig och frustrerande jämfört med fyran. En del andra detaljer och simplifieringar kan också väcka missnöje hos en del men går ofta att förbise.

CivIV med Beyond the Sword är utan tvekan den mest kompletta versionen i hela Civ-serien, så i förhållande till pris får man egentligen mer ur det alternativet. Annars rekommenderar jag båda två

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

DLC är släppt idag nu iaf
Babylon och King Nebucanezzard (stava) finns att köpa för 3 euro. (great scientist bonus) Bågskyttar och "Walls of Babylon"

För att vara exakt så är det €3,49, vilket i nuvarande kurs blir 32 SEK (och fjorton öre).
Sid Meier?s Civilization® V: Babylon (Nebuchadnezzar II) on Steam
Billigare än de sa från början, men en civ för 32, det är 18 civs med i spelet och 18x32= 576. Visst fel att räkna på så sätt men ändå.

Personligen vill jag hellre spela som Babylon än Mongolerna, så synd att de inte var tvärtom för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej du har övertalat mig att ta 5an. Och tack för att du tog upp det med priset. jag gick efter Steams priser och då kostade 4an hälften av 5an men efter en titt på prisjakt såg jag att priserna på steam var helt åt helvete.

Den är ännu billigare på dustin home med studentrabatt

EDIT: verkar som dom satt det på 299kr även utan studentrabatten nu Bra pris tycker ja!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Annars rekommenderar jag båda två

Bara ett av 2 anledningar hårrdisk utrymme och att det ena bara lär bli liggande. Men blir nog 5an.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Den är ännu billigare på dustin home med studentrabatt

EDIT: verkar som dom satt det på 299kr även utan studentrabatten nu Bra pris tycker ja!

Edit har nu varit iväg och köpt det på siba. Men har en fundering för har en hårddisk och sen en SSD disk. Alla steamspel är isntallerade på hårddisken eftersom steam är installerat där. men skulle gärna ha detta spel på ssdn går det?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Körde den nya utmaningen

* Victory Condition: Space (though all victory conditions must be enabled)
* Difficulty: King
* Starting Era: Ancient
* Map Size: Standard
* Map Type: Archipelago
* Speed: Epic
* Civ: America
* Opponents: Any, 7 opponents only, default option (8 civs in total), 16 City States only
* Resources: Standard
* Must Not Be Checked: No Barbarians, New Random Seed, Random Personalities
* Date: 10th October to 10th November 2010

Lyckades vinna efter 728 turns men fick bara 1336 poäng. klantade mig rejält och tog en great enginer till sydney operan hade lätt kommit under 700 iaf om jag tagit den till apollo programmet istället

493 turns. Går garanterat att göra snabbare, spelade inte så optimerat och var första ggn jag kört space race-vinst i civ5. Andra försöket var det, hade en väldigt bra start på mitt första men tyvärr blev jag lite överraskad av datorn som ägde mig en bit in i spelet så jag blev tvungen att börja om vilket var lite surt.

Nr 1 verkar vara o hamna på en bra ö som är ganska stor, iaf så att en dator finns där så man har nån att slåss mot och mark att expandera på. Sen pressa på så man får upp sin forskning. Jag var lite kass med happiness också, den går nog o sköta bättre, -10 är inte så hett. Har ju typ bara kört kultur-utmaningen innan och då behövde man inte bekymra sig så mycket

Dock tror jag inte jag kommer orka försöka igen, var ganska segt i början/mitten innan man fick ihop några städer på den slöa hastigheten. Och tar ju sån tid att spela igenom.

btw, får man använda engineer till apollo? Till rymddelarna får man det ju inte?

Permalänk
Avstängd

Jävlar vad snabbt och vilken poäng Och nej det går inte att använda en engineer till apollo.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Dagens fummel. Körde ett eget game och fransmännen var extremt irriterande så joina ett krig mot dem när England frågade. Dödade typ 6 enheter och intog en stad samtidgt som England tog en annan från dem. Då frågade fransmännen om fred och jag antog att det var ett "vi ger allt bara ni slutar kriga" avtal, men såg inte att resurserna var på min sida, haha. Så gav han typ 3 städer (två av mina bra) och en massa annat. Blev till att backa till förra saven.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga här. Jag krigar mot monogolerna men så fort jag utrotat hans trupper och ska börja ta städer så blir det automatiskt fred med honom och jag måste vänta ungefär 10 turns medans han bygger upp trupperna igen, Borde inte jag själv få bestämma om jag vill ha freden eller inte? Har jag ställt in något konstigt och går det i så fall att återställa utan att behöva starta om?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har en fråga här. Jag krigar mot monogolerna men så fort jag utrotat hans trupper och ska börja ta städer så blir det automatiskt fred med honom och jag måste vänta ungefär 10 turns medans han bygger upp trupperna igen, Borde inte jag själv få bestämma om jag vill ha freden eller inte? Har jag ställt in något konstigt och går det i så fall att återställa utan att behöva starta om?

Ska inte bli nån automatisk fred, han brukar dock veta när han e slagen (ie när han inte har några trupper)
och fråga om han kan få fred mot någon deal, men det är ju bara att säga nej om du inte vill.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Ska inte bli nån automatisk fred, han brukar dock veta när han e slagen (ie när han inte har några trupper)
och fråga om han kan få fred mot någon deal, men det är ju bara att säga nej om du inte vill.

Ja så brukar det bli dock inte denna omgången och det upprepar sig så fort hans trupper är borta. När man trycker next turn och det laddat klart kommer det i en av dom grejerna som ploppar upp till höger att jag har fått fred med honom, utan att jag fått alternativ.
Men får la ta o starta en ny och se om de blir som det brukar där:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har en fråga här. Jag krigar mot monogolerna men så fort jag utrotat hans trupper och ska börja ta städer så blir det automatiskt fred med honom och jag måste vänta ungefär 10 turns medans han bygger upp trupperna igen, Borde inte jag själv få bestämma om jag vill ha freden eller inte? Har jag ställt in något konstigt och går det i så fall att återställa utan att behöva starta om?

Är det så att du spelar med någon allierad, vet att det var så jag upplevde det och varför jag aldrig spelade med ai "lag" igen där jag spelar med en ai. Ain gör deals för din räkning eller er räkning där dom avslutar krig oftast när man ska pusha tillbaka. Förövrigt så la jag ner civ v.

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk

Damn! Djupa tankar från en 8 åring!

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem

Har spelat en del i helgen och patchen har gjort spelet klart bättre, tyckte iofs det var kul innan men nu är det suveränt (även om jag hade gärna sett en del features från Civ 4)