Permalänk
Medlem

Vilken mac?

Tjenare

En arbetskollega kom till mig idag med en fråga, hans son som är 16år önskar sig en ny mac dator i födelsedags present. Han spelar ytterst lite på datorn, men han håller främst på med skolarbete och foto redigering sen så går han rörligbild som studie inriktning så dem håller på en hel del med 3d animation och vfx (special effekter) vad jag uppfattade det som.

Jag vet inte vad prisklassen är på datorn, men den är väl max 25tusen skulle jag tro, då skall skärm inkludera. Kollat en del på imac 27 med i7, men hur är deras värmeutveckling? Hört att folk har haft problem med hårddiskarna att dem gjort konstigt ljud eller liknande. Samtidigt känns det lite som en Mac pro är overkill för en 16 åring?

Visa signatur

Macbook pro 15.4 - Intel i7 + 8GB + Intel 160GB SSD

Permalänk
Medlem

Instegsmodellen 21,5" iMac med i3 räcker långt för en 16-årig grabb som inte ens spelar spel. iMacarna har kanonskärmar för foto och bild.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående. Men om man har råd att köpa en mac pro så kommer man enkelt kunna upgradera och på så sätt ha en dator man kan behålla i många många år. Själv har jag en mac pro och en macbook och kan säga att mac pro är riktigt riktigt bra om man behöver en stationär dator och har råd. Imac känns (personlig åsikt) inte som något man behåller mer än 2-3 år max, precis som med en laptop.

Permalänk
Medlem

iMac 27" med fyrkärnig i5.
"Ganska" bortskämd pojke. Inte för att jag anser att Mac OS är särskilt lämpligt för bildredigering, men smaken är som baken.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Själv så tycker jag att iMac 27 är najs. Det problem som du har hört är folk som har fått otur och så. Om kollegan har råd eller att pojken är villig att betala lite själv så hade 27" vart ett bra val. Han kommer älska storleken och upplösningen. Det enda dock är skärmen är blank så tänk på att undvika fönster så mycket som möjligt för att slippa jobbiga reflektioner.