Permalänk
Medlem

Windows 7 Ultimate 64bit kraschar

Hej!

Började med att några program i windows kraschade, spotify, internet explorer, firefox sedan blev det blåskärm och jag fick inte igång windows igen.

Försökte att reparera men detta hjälpte inte, så jag formaterade och installerade om windows på nytt.

Efter det körde jag orthos, prime95, furmark, occt, och allt möjligt annat utan några problem överhuvudtaget.

Stängde av datorn igår, och nu idag när jag slog igång den så blev det samma problem som tidigare, program kraschar för att sedan följas av blåskärm.

Nu fungerar dock windows en stund ibland på normalt läge, sitter nu på failsafe utan problem.

Vet inte riktigt vad det är för information jag ska ge er.

Tänkte testa köra ett memtest, måste bara fixa en usb sticka.

Körde orthos efter att det här hade hänt och innan jag gick in i felsäkertläge och fick detta meddelande:

http://u.snelhest.org?v=2010/10/02_2404.png

Vet inte om jag ska testa något annat nu när jag är i felsäkertläge, därför jag skriver här för att få hjälp!

Vet som sagt inte vad det är för info jag ska förse er med, så hjälp mig gärna

Det här är minnena: A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800
Kör dom förövrigt i 1333mhz i bios, bios är uppdaterat, grafikdrivrutiner uppdaterade, windows uppdaterat osv..

Helt ny dator allt monterat av inet och testat utan problem hos dem, levererad utan os.

Kan notera att jag även har spelat spel i flera timmar utan problem, det är inte fören jag har stängt av datorn och att denna har varit avstängd ett tag som problemen verkar komma.

Alla temperaturer har legat på bra nivå i alla tester jag har gjort!

Hoppas att jag kan få hjälp med detta och ursäkta om det är lite rörigt.

Permalänk
Medlem

http://u.snelhest.org?v=2010/10/02_9670.JPG

Det här är det som händer när jag kör memtest.

Nu är det uppe i 32768 errors efter 40 min....

Kan det vara någon inställning som är fel på minnena i bios, eller är dom helt körda eller vad är det?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Du kan prova testa minnena individuellt. Plocka bort ena minnet och kör memtest på varje. Låter lite som du fått ett defekt minne.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

testade att köra memtest med bara ett utav minnena, inga errors efter ett test och 17 min.

Antar att man kan dra slutsatsen att det andra är paj...

Permalänk
Medlem

prova det som du tror är sönder då, så har du ju ett ganska så bra svar.

mvh

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cecil:

testade att köra memtest med bara ett utav minnena, inga errors efter ett test och 17 min.

Antar att man kan dra slutsatsen att det andra är paj...

Testa andra minnet också. visar sig dock den skulle fungera så är det med god sannolikhet att volt värdet för minnena i BIOS är för lågt. Prova då ändra det manuellt till 1.65v

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Problemet är att processorkylaren sitter i vägen för att ta ut det första minnet, har ingen erfarenhet av att ta bort och montera sånt.

Dock så fungerar det andra minnet utan problem i en annan dator när man kör memtest.

Borde jag montera bort kylaren och testa allt i min dator?

Eller kan det vara just den minnes platsen som är trasig?

Ska jag testa att sätta i båda minnena igen och öka volten?

Permalänk
Medlem

Måste förmodligen hur som helst skicka in allt till inet igen...

Om nu inte det med volten kan orsaka såna här stora problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Det du kan göra är att testa höja spänningen på minnet (1.6 - 1.7V), blir det stabilt och utan fel är det antagligen ok.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hjälpte inte att höja spänningen, får precis samma fel.

Testade att ställa in en annan mhz också men det hjälpte inte heller.

Permalänk
Medlem

Hittade det här via google: [Solved] Asus M4N98TD Evo only works with one stick of my A Data ram - Memory - Motherboards-Memory

Antar att jag har råkat ut för ett dåligt moderkort då.