Permalänk

Byggt ny dator, skärmen startar inte.

Jag har precis köpt en PC i delar från komplett.

Moderkort: Gigabyte ga-p55-usb3 socket 1156
Processor: Intel Core i5 quad core 760. 2.8 Ghz.
Minne: 2x2GB Corsair XMS3 DDR3 1600Hz.
Grafikkort: XFX Radeon hd 5850 1GB GDDR5.
Nätagg: Chieftech Super Series 650W.

Satt ihop den. När jag startar den kommer ingen bild på skärmen, inte ens första rutan som räknar minnet. Alla fläktar snurrar, inklusiva grafikkortets. Hdd-arna och cd-läsaren går igång men skärmen är svart.

Skärmen fungerar med min gamla dator. Jag har testat både dvi-kabel och vga med dvi-vga adapter. Jag har strömförsörjt grafikkortet både med kablarna som kom med nätagget och med molex-kablarna som följde med grafikkortet. Jag har testat att ha minnena i slottarna 1, 3 och 2, 4. Distanserna sitter där dom ska. Har även testat utan chassi med bara processor, minne och grafikkort ikopplat. Samma fel ändå.

Jag har plockat isär och satt ihop många datorer så jag är ingen nybörjare på detta. Och alla delar är valda av komplett så dom borde ju vara kompatibla med varann.

Är det nån som vet vad felet kan vara?

Permalänk

Du har antagligen inte glömt bort ATX12V -kontakten som försörjer processorn med spänning,
men jag måste ändå skriva detta eftersom den är främsta problemorsaken för detta fel.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Nej den sitter i. Har testat mig fram lite med beep-coden vid boot. När processor, minne och grafikkort sitter i piper det inte alls. När jag tar ur grafikkortet så piper den för det. Men när jag tar ut minnet så signalerar den inte att minnet är borta utan för ''Power Error''. Betyder det att moderkortet inte får tillräckligt med ström?

Permalänk

Okay. Det kan vara så att du missläst signalen för saknat minne.
Sätt in ETT av minnena i vita DDR3_1 eller DDR3_3 (2'a eller 4'de från processorn).

The following Award BIOS beep code descriptions may help you identify possible computer problems.
(For reference only.)
1 short: System boots successfully
2 short: CMOS setting error
1 long, 1 short: Memory or motherboard error
1 long, 2 short: Monitor or graphics card error
1 long, 3 short: Keyboard error
1 long, 9 short: BIOS ROM error
Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly
Continuous short beeps: Power error

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Har testat med bara ett minne, grafik och processor nu.

Med minnet i 1 eller 3 händer inget. Med 2 eller 4 får jag en lång rad korta pip.

Har testat båda minenna, ett åt gången, och rensat BIOS innan varje ny start.

Permalänk

Kolla stömkablarna till grafikkortet...du har inte glömt dem?...tag ut grafikkortet och montera om det...kolla att det sitter ordentligt i. Hur ser ATXkontakten ut...4 pin eler 8?
Såg på komplett att du har 8pin....sätt i en 8 eller 2st 4pins ATX....många glömmer att ta bort det svarta plastskyddet som täcker 4 av hålen...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Om det nu skulle vara så att strömmen inte räcker till (trasigt nätagg? eller för mycket last på samma 12V-skena),
så prova att koppla ifrån grafikkortet och sätt en av matningskablarna mellan grafikkortets egna två kontakter (för att lura kortet).
Du får ju ingen bild men kanske att du kan få fram Okay-pipet och slippa power-error-pipen.

P.S. Använder du de röda PCI-E kontakterna på nätaggregatet till grafikkortet (enligt påklistrad anvisning) ?!
Arena Electronic GmbH - Chieftec - CFT-650-14CS

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Tack så mycket för tipsen förresten.

Det gick inte att koppla så, ena änden av kabeln passar inte i kortet.

Ja, jag kör med pci-e-kablarna med dom röda kontakterna i dom röda uttagen på nätagget.

Jag tror jag har hittat felet nu. Änden på två av guldkontakterna längst ner på grafikkortet har gått av. Kan det räcka för att kortet ska bli värdelöst? Den borde ju få kontakt med moderkortet ändå.

Permalänk
Skrivet av Rovdjuret:

Jag tror jag har hittat felet nu. Änden på två av guldkontakterna längst ner på grafikkortet har gått av. Kan det räcka för att kortet ska bli värdelöst? Den borde ju få kontakt med moderkortet ändå.

Hur menar du "gått av" ? och du kan se om guldkontakterna har ledningsanslutning som går vidare in på kortet. Annars kanske de skall vara så. Alla stift mot moderkortet används inte för alla kort. Därför kan man koppla in ett PCI-Ex4 kort på en PCI-Ex16 eller PCI-Ex8 plats.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

En kontakt på varsin sida av kortet på olika ställen är ca 25% kortare än resten. Dom kanske ska se ut så. Dom leder ett par mm upp på kortet sen slutar det. Som med ungefär hälften av alla kontakter.

Permalänk

Succé!

Jag testa ett femtioelfte sätt att nollställa bios.
Drog ur strömkabeln ur nätagget,
Tog ur mobo-batteriet, väntade en minut,
Tryckte på resetknappen,
väntade 30 sek och startade datorn igen.

Efter det kom ett pip och skärmen funkade.
Misstänker att det var bios-inställningarna för minnet som spökade.
Har ändrat till 1600Hz och 1.65V nu.

En fråga bara. Jag har grejerna utanför chassit och sitter i bios, och cpu-tempen ligger på 52 grader.
Är det normalt för denna processor? Verkar väl varmt för att bara ha bios uppe. Kylaren sitter ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Rovdjuret:

Succé!

Jag testa ett femtioelfte sätt att nollställa bios.
Drog ur strömkabeln ur nätagget,
Tog ur mobo-batteriet, väntade en minut,
Tryckte på resetknappen,
väntade 30 sek och startade datorn igen.

Efter det kom ett pip och skärmen funkade.
Misstänker att det var bios-inställningarna för minnet som spökade.
Har ändrat till 1600Hz och 1.65V nu.

En fråga bara. Jag har grejerna utanför chassit och sitter i bios, och cpu-tempen ligger på 52 grader.
Är det normalt för denna processor? Verkar väl varmt för att bara ha bios uppe. Kylaren sitter ordentligt.

Har du stockkylaren?...tycker det verkar aningens högt...grabbens kärnor (i5 750) med stockkylaren innan byte till CoolIT ECO var 40-44 grader i Idle och 71-75 grader i Load...detta var installerat i Chassi..du borde ha lägre värden.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite pga liknande problem

Jag har liknande problem. Köpte dessa delar från komplett

# 347165 - Chieftec Super Series 650W PSU, ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Fan
# 609506 - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan
# 601184 - Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58, Socket-1366, DDR3, ATX, USB3.0, SATA 6Gb/s, 2xPCI-Ex(2.0)x16, Revision 2.0
# 492643 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7
# 604134 - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 725MHz
# 575684 - Hitachi Deskstar™ 7K1000.C 1TB 7200RPM, 3,5", 32MB Cache, SATA 3Gb/s

och kopplade ihop allt, funkade inte i början, hade samma problem som ts datorn startar alla fläktar/lampor e på men ingen kontakt med skärmen. Jag stoppade in mus/tangentbord för att testa om det verkligen var grafikkortet, inget lös.. efter lite pill med minnena (var tvungen och koppla dual channel) så funkade det den dagen, jag installerade windows7 ultimate lite program/spel. lekte med datorn till läggdags. Nästa dag när man kom hem från jobbet är det samma problem igen fast man inte rört datorn sedan sist. Det enda jag märkte var enligt Kompletts hemsida så stödjer inte moderkortet ramhastigheten på ram-minnena man fick med i detta paket. Och jag ser att det är samma för TS.

Har inte testat det TS gjorde, borde jag göra det?

btw: jag har försökt få moderkortet att pipa, genom att leka med ram-minnen men verkar inte som att den har den funktionen.

Permalänk
Medlem

samma problem ska testa de idag

Permalänk
Medlem

..

Jag testade nollställa bios. har gjort flera felsökningar, lekt med ram minnena, testat grafikkortet och kommit fram till att moderkortet e defekt, ska skickas in.