Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Du skall spela på NORMAL (kan vara låg volym också) volym i x antal timmar (50-100~ timmar kanske beroende på högtalre) innan du drar på för fullt.
det som händer är att upphängningen etc blir "lösare" och ändrar på så vis parametrarna på högtalaren.
pga av detta så låter inte en högtalare så pass bra som den borde göra när man precis får den men kommer bli bättre med tiden

OT:
Jävligt fint bygge Basnarkomaner ftw
Väntar på lite mätningar i rummet nu asså!

Vad äre mer exakt för mätningar ni vill ha? några spec eller är ni bara intresserade av max spl :P?

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Skrivet av mofflan:

Vad äre mer exakt för mätningar ni vill ha? några spec eller är ni bara intresserade av max spl :P?

jag själv är basnarkoman så spl för min del

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Ska försöka få tag på en db mätare

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt Mofflan Ser ju ut att blivit riktigt bra (fast du får lite uppläxning för att du körde mdf i stället för plyfa )

Håller på med lite projekt atm så är inte inne lika mycket men jag hjälper dig gärna vidare med finliret om någon dag då borde jag av klar med det jag grejar med atm. Skriv ett Pm så länge ifall du fastnar någon stans. Glöm inte att ta det lugnt när du spelar in dem och även spela in dem med rätt hög delning Kul att du blev nöjd med peavey steget bte

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Visste inte att man måste "spela in" högtalare, hur funkar det?!

Som någon tidigare sade så "mjukar" man upp upphängningen och spidern. Parametrarna ändras i vissa fäll väldigt mycket. Jag vet att David Dlugos på planet10hifi hade någon tabell med en massa högtalare innan och efter inspelning.
Mina CSS EL70 4" fullrangeelement kräver 100-300h. Många Fostex-element (nu pratar jag fullrange) kräver uppemot 500h för att komma till rätta. Och ofta så låter icke-inspelade högtalare vasst och skarpt för öronen. Mina EL70 har blivit MYCKET snällare under inspelningstiden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Hahha helt jävla sjukt! Dom skulle man haft när grannjäveln stör på nätterna

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

najs e de bra ljud

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaskarlsson3:

Du bygger ihop något sånt där skit , när du har cerwin vega X 8 , kan inte förstår . snyggt bygge iaf

Man kan aldrig få för mycket
Kommer ihåg när jamo professional 300 var inne. Själv ägde man x10 12" i ett rum på 16kvm.
Som sagt. Bas ska kännas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Hahha helt jävla sjukt! Dom skulle man haft när grannjäveln stör på nätterna

Haha ja vore helt perfekt själv brukar jag gå upp extra tidigt och spela högt när grannen har haft fest långt in på natten men jag har inte riktigt samma resurser. :/

Permalänk
Medlem

Visst har det hänt att grannarna har flippat :S men det är sånt man får ta, dessa pajsare har ju fest in på morgonkvisten i bland : <

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk

ÄÄ så petigt äre inte med inspelningen, speciellt inte på PA. Du kan nog lirar på rätt bra redan ifrån start

Synd att 4x18" tok dör efter 30-35Hz, typiskt PA... Det är ju där det roliga börjar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpolanen:

ÄÄ så petigt äre inte med inspelningen, speciellt inte på PA. Du kan nog lirar på rätt bra redan ifrån start

Synd att 4x18" tok dör efter 30-35Hz, typiskt PA... Det är ju där det roliga börjar!

Det känns ju dock väldigt fel att säga att det är sant gällande alla PA element.
Men visst finns det mycket som inte pallar det ^^

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk

Jo men PA element har oftas ganska stora marginaler vad de gäller talspolgapet och runt om spolen. Brukar även vara bottenlös dvs upphängningen tar i innan talspolen slår i botten. Så desssa element är till för att misshandlas lite. Klart att konen ska röra sig lite annars blire ingen uppmjukning som ni säger, och 4st 18" måste man vrida på lite för att få dem att rör sig.

Dock blir ljudkvaliten väldigt lidande....

Permalänk
Medlem

Det är ingen mening att spela lägre än runt 35hz i PA eftersom det bara är meningslöst och kräver extra slaglängd och kraft.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

ÄÄÄ:..?! Varför skulle man inte vilja det..? Har du någonsin kännt en rejäl basknuff under 20Hz...?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timpolanen:

ÄÄ så petigt äre inte med inspelningen, speciellt inte på PA. Du kan nog lirar på rätt bra redan ifrån start

Synd att 4x18" tok dör efter 30-35Hz, typiskt PA... Det är ju där det roliga börjar!

det där är bara fel på alla plan orkar inte rabbla upp samtliga punkter men.....zzzz

1. Det är petigt med inspelning om du vill att grejerna skall låta bra och framförallt funka smärtfritt vid full belastning, nu kommer detta ju inte ske i Mofflans rum men om han är ute och faktiskt trycker på grejerna med ett steg som passar fullt ut. Då är det väldigt lämpligt om lådorna är ordentligt inspelade.

2 du menar 2st 2x18 antar jag (4x18 skulle innebära 4 st 18 i en låda) Dem tokdör inte vid 30-35Hz utan Mofflans lådor är avstämda vid 30Hz @ -6 Db (dem går alltså ännu lägre även om jag som jobbar med PA har lite svårt för att man anger vad frekvensomfång i termer om +/- 10 DB vilket inte är ovanligt i Hifi och Bil sammanhang) elementen http://www.rcf.it/c/document_library/get_file?p_l_id=251789&f... svarar ner till 25Hz vilket väll iofs inte vore särskilt önskvärt i och med att dem har en FS på 28Hz. I det flesta professionella sammanhang där det krävs mycket och bra bas (större konserter nattklubbar ravefester etc) så brukar vi sätta en lowcut på våra spu dbx® DriveRack® Family på mellan 27-31Hz beroende på vilket system vi jobbar men samt den akustiska miljön.

Det hade varit jättekul att få höra exakt vad det är för roligt som börjar under 30Hz och i vilket sammanhang? Jag kan ju kanske missat något väldigt viktigt här

Skrivet av Timpolanen:

Jo men PA element har oftas ganska stora marginaler vad de gäller talspolgapet och runt om spolen. Brukar även vara bottenlös dvs upphängningen tar i innan talspolen slår i botten. Så desssa element är till för att misshandlas lite. Klart att konen ska röra sig lite annars blire ingen uppmjukning som ni säger, och 4st 18" måste man vrida på lite för att få dem att rör sig.

Dock blir ljudkvaliten väldigt lidande....

Talspolen slår i botten?..... öhh va? Dessa element är definitivt inte till frö att misshandlas ens lite i den bemärkelsen. Dem klara betydligt mer effekt och värme än vad en par 8" hifi bassar gör och är naturligtvis byggda för det. Helt i proportion till de specar dem har inte mer eller mindre Dock har du helt rätt i att konen skall röra sig lite

Har du bra en 100w rms 10" hifi bas med respons på 30-500Hz så är den byggd för det och lämpad för det. Har du en 18" 1000w rms PA bas med en respons på 30 - 500 HZ så är den byggd och lämpad för det. Så mycket svårare än så är det inte om man nu utgår från man jobbar med märken och modeller som håller en bra kvalitets nivå

Skrivet av Timpolanen:

ÄÄÄ:..?! Varför skulle man inte vilja det..? Har du någonsin kännt en rejäl basknuff under 20Hz...?

Det har de flesta människor som varit ute i ett rejält åskväder, varit med vid start av en rymdraket eller som haft lite mer avancerad sprängtjänst i lumpen. Men i vilket ljudtekniskt sammanhang detta skulle hänt är jag rätt nyfiken på? Och framförallt vad skulle det i så fall vara bra för?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ala_95:

Det är ingen mening att spela lägre än runt 35hz i PA eftersom det bara är meningslöst och kräver extra slaglängd och kraft.

Missade den innan I sak har du rätt dock så är frekvensen snarare runt 30 Hz i stora sammanhang

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Frågan är VARFÖR, även om det är en hobby.. XLS-215 > ALLT

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Missade den innan I sak har du rätt dock så är frekvensen snarare runt 30 Hz i stora sammanhang

Kan nog stämma. Du kan ju aaaaningen mer om PA än vad jag gör

Skrivet av zhrooms:

Frågan är VARFÖR, även om det är en hobby.. XLS-215 > ALLT

Dom klår inte Wilson Audio MAXX3 t.ex.... Inte i någon punkt alls om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

UNTZ UNTZ UNTZ! nice one

Visa signatur

Foto: Canon 1Dmk4, 5Dmk2, Canon 24-70 2.8L, TS-E 24mm 3.5L II, TS-E 45 2.8, 300mm 2.8L IS, 85mm 1.2L II, Sigma 105mm 2.8 Macro, Samyang 14mm 2.8 | Leica M8 + Voigtlander 35mm 1.2 ASPH II, 12mm 5.6 ASPH II

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Det är lungt.
Att köpa dyra högtalarkablar är bara idioti!
Läste senaste HiFi&Musik i helgen och dom hade skrivit om en kabel som kostade 180.000kr för en meter.

Förresten, skulle man få kunna se några mätningar från rummet ditt?

Beror förstås på hur kräsen man är. Man kan få helt olika karaktärer på ljudet med olika kablar.
Billig skitkabel ger gärna ett tråkigt och tröttsamt ljud.
En kabel med silver i ger en skarpare diskant och en mer distinkt bas.

Men personligen tycker jag man skall lägga slantarna på signalkablaget då det gör större skillnad.

Placering av högtalarna, rummets akustik och framförallt lyssnarens smak är tre andra faktorer man kan ha i åtanke.

Dämpkuddar under förstärkare och spelare ger även det en fastare bas men det är för den kräsne lyssnaren...

Permalänk

Har en 11,4 Tums bas som skall spela ner till 7hz enligt spec.
Modellen heter cyclone och den har nån sorts roterande magnet och inga membran har jag för mig.
Fantastiskt välljud och snabb respons men ingen dunka-dunka bas.

Kan tillägga att den är till bilstereo.

http://www.usenclosure.com/COMPANY%20HISTORY/CYCLONE.jpg

Permalänk
Medlem

Bara en inflikning

Jag försökte jaga fram stora tunga grymma grejer me slutsteg o sånt i yngre dagar men jag gav upp för det skulle bli så jäkla dyrt o mycket jobb
Köpte istället ett par Dali Evidence 870 som är helt fucking underbara. Visst "bara" 2x8" basar per låda men dom är kvalitet rakt igenom så de räcker o blir över för att förpesta grannskapet med rent ljud och tryckande bas.
Självklart går det ju inte att jämföra dessa med 15/18" basar men sjukt bra ljud i dessa om man ser på alla "billigare" fullsize högtalare man köpt genom tidgerna.

Permalänk
Medlem

Enligt mig så ska rummets akustik och högtalarnas placering ses över LÅNGT innan man börjar köpa en massa dyra kablar som tillför i stort sett ingenting till ljudet.

Förresten Guteklockaren, du har väl sett den där Rotary-subben? Den skulle ju spela ner till 2-3hz om jag minns rätt.
Men varför ska man kunna spela ner till 7hz i bilstereo? Du hör ju inget under 35hz i en bil ändå. Det hörs bara utanför.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Brutalt bygge måste jag säga.

Dock undrar jag vad de som hjärtar CV eftertraktar i musikväg? CV är väl inte direkt finlirshögtalare utan byggda för att över lag flytta mycket luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

byggda för att över lag flytta mycket luft?

Och låta illa. Jag har testat alla sorters musik på XLS215 och inte blivit nöjd. VE-12F lät okej när jag var ny i ljudvärlden, sedan dess har jag inte lyssnat på CV förutom XLS215 och jag antar att min uppfattning om CV har ändrats en del.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det är en smaksak, Alla kanske inte diggar finlr.

Benkaboy: "CV är väl inte direkt finlirshögtalare utan byggda för att över lag flytta mycket luft?"

På dig låter det som att finlir är det enda vilket det inte är ^^

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mofflan:

Det är en smaksak, Alla kanske inte diggar finlr.

Benkaboy: "CV är väl inte direkt finlirshögtalare utan byggda för att över lag flytta mycket luft?"

På dig låter det som att finlir är det enda vilket det inte är ^^

Finlir betyder inte att det inte kan flytta luft. Det finns högtalare med både finlir och ett sjuhelvetes tryck. Mer än någon CV-högtalare klarar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jo men med vissa pris skillnader. Syftar du på dem du kom med i ett av dina förra inlägg? Som var bättre på alla punkter? Dom kosta ju dock 60.000 Dollar +

Du får gärna tycka om finli, inte jag. Men tack för att du kommer med dina åsikter

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mofflan:

Jo men med vissa pris skillnader. Syftar du på dem du kom med i ett av dina förra inlägg? Som var bättre på alla punkter? Dom kosta ju dock 60.000 Dollar +

Du får gärna tycka om finli, inte jag. Men tack för att du kommer med dina åsikter

Man behöver inte gå så långt upp ens. Finns många högtalare för mycket billigare peng som klarar både och.

Jag gillar balanserat ljud, finlir är ju alltid trevligt men till den tyngsta deathmetal ska man bara kunna vrida upp volymen och känna basgångarna i kroppen. Just nu är det lite svårt men ska fixa två subbor nu framöver. Till en början RSW-1060 (som ska kunna spela infrabas rätt så skapligt) och sedan byta till CSS SDX10. Det blir ingen dedikerad finliranläggning, det kommer klara allt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare