Installera Windows 7 från USB

Permalänk
Melding Plague

Installera Windows 7 från USB

Många bärbara datorer levereras utan inbyggd DVD-läsare. SweClockers går igenom hur du istället installerar Windows 7 från ett USB-minne.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härlig guide, har en laptop utan cdläsare, med Win Vista, har länge velat installera Win7

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Det finns även ett utmärkt verktyg som heter WinToFlash som gör alla dessa steg automatiskt. Du installerar programmet, stoppar in Windows-skivan och USB-minnet, och trycker endast på en knapp.

WinToFlash - Install Windows from usb - Home page

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide dock Bokmärkt!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Bra guide!

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Bra guida, synd att ni inte la upp den igar nar jag forsokte med samma sak och misslyckades ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vodka:

Det finns även ett utmärkt verktyg som heter WinToFlash som gör alla dessa steg automatiskt. Du installerar programmet, stoppar in Windows-skivan och USB-minnet, och trycker endast på en knapp.

WinToFlash - Install Windows from usb - Home page

Sant, tummen upp!

Har noterat att Microsoft's eget verktyg inte fungerat på något USB-minne jag haft tillgängligt, det har blivit något fel när den ska göra minnet boot-bart. WinToFlash löser det utan strul på samtliga minnen jag har provat!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Grymt bra! Snabb fundering dock? Om jag har DVD och läsare, tjänar jag inte på att använda skivan då den har högre överföringshastigheter? Eller vad ligger en DVD läsare på i Read?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Bra guide, USB-sticka är så mycket snabbare än skiva.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Vodka:

Det finns även ett utmärkt verktyg som heter WinToFlash som gör alla dessa steg automatiskt. Du installerar programmet, stoppar in Windows-skivan och USB-minnet, och trycker endast på en knapp.

WinToFlash - Install Windows from usb - Home page

Som vi säger i artikeln och videon finns det mängder med metoder, vi har valt en vi själva tycker fungerar bra. Just WinToFlash har vi haft en del krångel med tidigare, men det kan ju ha blivit bättre med de senaste versionerna!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Är väl inte en jävel som använder skivor idag? men men var väl bra att den kom nu, dock har jag använt wintoflash i några år och aldrig stött på några problem.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Pff tycker att det går snabbare att kopiera skivan, och sedan köra bootsect i cmd.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk

Mycket bra. Jag som har en Netbook utan ODD är detta bra.

Hittade en sajt för ett tag sedan om just detta. Då gjorde man allt via CMD detta verkar enklare samt att den sajten jag hittade inte hittas längre. Tack SweC

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

Jag undrar vad mappen "Bilder på Jonas" innehåller, den lät lite kinky!

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem

"# Starta Windows kommandotolk och navigera dig till rätt plats.
# Kör det lilla programmet "isoavdpcopy.exe" med ISO-filens filnamn som inparameter."

Ska det vara en guide så ska det väl förklara hur man gör, även för en utan kunskaper inom området? Nu ser man ju på bilden hur man ska göra, och jag hade klurat ut det själv, men det går ju att skriva ut istället HUR man navigerar och kör programmet. Det sparar tid för oss som inte använder CMD mer än till att köra /ipconfig, ping, och tracert.

Bara en tanke, är det jag som är dum eller är det någon som håller med?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av korsnas11:

Jag undrar vad mappen "Bilder på Jonas" innehåller, den lät lite kinky!

Undrar jag med:)
"HD Radeon 6000- info" lät ju oxå intressant

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig guide Sweclockers

Vill däremot dela med mig av en annan metod som jag använt mig av i ett par år både privat och i jobbet och aldrig haft problem med (Drygt 50st installationer på olika system) som kan vara lite snabbare och smidigare i många fall.

Se till att ha en dator med minst Windows Vista (Och DVD läsare om du har ditt nya Windows på DVD)

Se till att ha UDB stickan du vill installera ifrån isatt i datorn
Öppna cmd () och kör dessa kommandon:

DISKPART
LIST DISK (Här visas din dators Diskenheter)
SELECT DISK X (Ange numret på din USB sticka som X)
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=NTFS QUICK
ASSIGN

Kopiera nu över alla filer från din Windows DVD till ditt USB minne och klart! bara att boota med och installera, Hoppas det hjälper någon

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Är väl inte en jävel som använder skivor idag?

Vad har jag gjort med min DVD läsare senaste året? Installerat Win 7 ungefär 3 gånger, och Bad Company 2. Allt annat är .iso som jag mountar i Daemon Tools, mycket bekvämare att ladda ner WoW än att Installera med X antal skivor "tex". Har även hänt att jag inte haft DVD "i" datorn på 6 månader, stoppat i den, installerat Win7, tagit ur igen, sedan legat på hyllan i 6månader+ i sträck.

Flash-Hårddiskar, Flash-Minnen > Mekaniska-Hårddiskar, Mekaniska CD Läsare

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Tackar!
Installerade Windows 7 senast denna vecka och jag önskade då att jag kunde göra det via USB

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag har förut använt mig av verktyget från Microsoft ni tipsar om men det vägrar ta ISO-filer som har blivit manipulerade med vLite. Jag undrar om det kan vara så att det räcker att köra "ISO AVDP Copy" på dessa ISO's för att då få dem att funka? En bantad och uppdaterat windows-installation till netbooks är ju schysst.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

min dvd spelar för ett jävla oväsen är väll näst intil det ända den gör men mit me2 ligger på skiva och om jag ska vara laglig så måste skivan sitta i

bra guid för dom som behöver den även om jag inte hör till den gruppen...
börja få ett veritabel harem utav gamla dvd läsare/brännare
enda problemmet är att alla är pata

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av aMp:

"# Starta Windows kommandotolk och navigera dig till rätt plats.
# Kör det lilla programmet "isoavdpcopy.exe" med ISO-filens filnamn som inparameter."

Ska det vara en guide så ska det väl förklara hur man gör, även för en utan kunskaper inom området? Nu ser man ju på bilden hur man ska göra, och jag hade klurat ut det själv, men det går ju att skriva ut istället HUR man navigerar och kör programmet. Det sparar tid för oss som inte använder CMD mer än till att köra /ipconfig, ping, och tracert.

Bara en tanke, är det jag som är dum eller är det någon som håller med?

Tanken är att guiden ska vara en kombination av text, videon och några bilder, därför kom kanske inte alla detaljer med överallt. Jag stoppade in lite kort om cd-kommandot samt en uppmaning att titta på bilden.

Skrivet av DeluxXxe:

Hmm.. Jag har förut använt mig av verktyget från Microsoft ni tipsar om men det vägrar ta ISO-filer som har blivit manipulerade med vLite. Jag undrar om det kan vara så att det räcker att köra "ISO AVDP Copy" på dessa ISO's för att då få dem att funka? En bantad och uppdaterat windows-installation till netbooks är ju schysst.

Så kan det mycket väl vara! Microsoft-verktyget vill gärna ha AVDP-strängen på ett visst ställe i filen.

Trevligt att folk bidrar med alternativa metoder! Som tidigare konstaterat finns det en uppsjö, och ju fler varianter man hittar vid krångel, desto större chans att i alla fall EN fungerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av 3rixon:

Tack för en trevlig guide Sweclockers

Vill däremot dela med mig av en annan metod som jag använt mig av i ett par år både privat och i jobbet och aldrig haft problem med (Drygt 50st installationer på olika system) som kan vara lite snabbare och smidigare i många fall.

Se till att ha en dator med minst Windows Vista (Och DVD läsare om du har ditt nya Windows på DVD)

Se till att ha UDB stickan du vill installera ifrån isatt i datorn
Öppna cmd () och kör dessa kommandon:

DISKPART
LIST DISK (Här visas din dators Diskenheter)
SELECT DISK X (Ange numret på din USB sticka som X)
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=NTFS QUICK
ASSIGN

Kopiera nu över alla filer från din Windows DVD till ditt USB minne och klart! bara att boota med och installera, Hoppas det hjälper någon

Jag provade denna metoden en gång men windows installationen avbröts halvvägs pga korrupt fil =/

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

en minimal miss i filmen var att inte tala om att man behöver sätta den generella hårddisken som prioritet ett , före floppys cd/dvd osv , förutom att bara göra usb minnet till hårddisk prio 1

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rixon:

Tack för en trevlig guide Sweclockers

Vill däremot dela med mig av en annan metod som jag använt mig av i ett par år både privat och i jobbet och aldrig haft problem med (Drygt 50st installationer på olika system) som kan vara lite snabbare och smidigare i många fall.

Se till att ha en dator med minst Windows Vista (Och DVD läsare om du har ditt nya Windows på DVD)

Se till att ha UDB stickan du vill installera ifrån isatt i datorn
Öppna cmd () och kör dessa kommandon:

DISKPART
LIST DISK (Här visas din dators Diskenheter)
SELECT DISK X (Ange numret på din USB sticka som X)
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=NTFS QUICK
ASSIGN

Kopiera nu över alla filer från din Windows DVD till ditt USB minne och klart! bara att boota med och installera, Hoppas det hjälper någon

Det där är den variant jag har använt mig av också, men själva tanken med denna guiden är ju att det ska bli enklare så det blir fler klick på musen än tryckningar på tangentbordet

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Haha vilken perfekt timing, skulle just googla på detta

Permalänk
Geeks
SweClockers

Är det någon som tycker någonting är oklart så är det bara att säga till, vi uppdaterar med fler instruktioner. Svårt att veta var man ska dra gränsen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Bra guide. Skulle även gärna se guide för att göra ghost filer för supersnabb återinstallation av OS.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Asså skivor känns så jäkla 90 tal hoppas Microsoft fixar usb stickor från start till nästa operativ.
Eller varför inte bara licenser som man köper online.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Jag undrar vilket som går snabbast. Från USB eller DVD?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|