Installera Windows 7 från USB

Permalänk
Skrivet av Dracc:

wintoflash fungerar även med XP, inte krångligare på något sätt.

Hittade en guide här på SWEC med tre program/script som fungerade utmärkt. Provade att boota en 6år gammal Fujitsu-Siemens och det fungerade utmärkt...och snabbt...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Hittade en guide här på SWEC med tre program/script som fungerade utmärkt. Provade att boota en 6år gammal Fujitsu-Siemens och det fungerade utmärkt...och snabbt...

Lust att länka? Wintoflash funkade nämligen inte så värst bra för mig, kan inte boota windows utan USB-stickan sen.

Permalänk
Skrivet av Nietszche:

Lust att länka? Wintoflash funkade nämligen inte så värst bra för mig, kan inte boota windows utan USB-stickan sen.

Sök!

http://www.sweclockers.com/artikel/6015-installera-windows-xp...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har lite problem med patchen av iso filen (isoavdpcopy_0.1). när jag kör patchen i cmd. så står det ERROR: Specified ISO is read-only. någon som vet hur man ändrar iso filen så man kan skriva?

Permalänk
Medlem

Guuud... vad jag är irriterad just nu!

Byggde en HTPC för några månader sedan och har aldrig fått den att fungera ordentligt. Hela bygger var egentligen bara för att kunna titta på SVT play och visa bilder i vardagsrummet. För att spara in pengar valde jag då att köra på Linux, Ubutu för att vara exakt. Men ljudet vill inte fungera via HDMI! Så efter en massa krångel med drivrutiner mm så köpte jag Windows nu i veckan...

Ingenting fungerar dock när jag försöker installera det:
Har bara två Sataportar på moderkortet så jag testa bland annat att koppla ur en av mina två hårddiskar och sätta i min DVD läsare från systemet i signaturen där och försökte installera, men det ville helt enkelt inte. Hur tydlig jag än var i BIOS att ställde om allt till att boota från läsaren så vill det inte boota utan någon text blinkar och sedan startat Ubuntu... testade nu att installera vis USB efterson det var så jag fick in Ubuntu från början, men vid det lilla verktyget som sweclockers kallar det så kommer detta upp:

??? vad gör jag för fel...

sedan såg jag någon som rekommenderade WinToFlash - Install Windows from usb - Home page, men dår händer samma sak som när jag kopplade in dvdläsaren...

Har till ock med försökt använda en extern USB dvdläsare.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Pff tycker att det går snabbare att kopiera skivan, och sedan köra bootsect i cmd.

Jag hade problemet att efter kopieringen säger programmet att stickan inte är bootbar. Läste på lite och man ska kunna lösa det med bootsect.exe, min fråga är hur? Är det bara jag som har det här problemet? Gärna att ni uppdaterar guiden så att detta är inkluderat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Moonrift:

Guuud... vad jag är irriterad just nu!

Byggde en HTPC för några månader sedan och har aldrig fått den att fungera ordentligt. Hela bygger var egentligen bara för att kunna titta på SVT play och visa bilder i vardagsrummet. För att spara in pengar valde jag då att köra på Linux, Ubutu för att vara exakt. Men ljudet vill inte fungera via HDMI! Så efter en massa krångel med drivrutiner mm så köpte jag Windows nu i veckan...

Ingenting fungerar dock när jag försöker installera det:
Har bara två Sataportar på moderkortet så jag testa bland annat att koppla ur en av mina två hårddiskar och sätta i min DVD läsare från systemet i signaturen där och försökte installera, men det ville helt enkelt inte. Hur tydlig jag än var i BIOS att ställde om allt till att boota från läsaren så vill det inte boota utan någon text blinkar och sedan startat Ubuntu... testade nu att installera vis USB efterson det var så jag fick in Ubuntu från början, men vid det lilla verktyget som sweclockers kallar det så kommer detta upp:

http://img3.imageshack.us/img3/4988/varfrvad.jpg

??? vad gör jag för fel...

sedan såg jag någon som rekommenderade WinToFlash - Install Windows from usb - Home page, men dår händer samma sak som när jag kopplade in dvdläsaren...

Har till ock med försökt använda en extern USB dvdläsare.

Packat upp isofilen?

Funkar inte det kan du testa mitt skript 7integrator eller så kan du pröva MS egna verktyg "Windows 7 USB/DVD Download tool"

Permalänk
Medlem

har en ISO fil men kör atm med ubuntu, och får inte Windows7-USB-DVD-tool.exe fungera via wine, nån som vet något annat program eller liknande?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av saltiiz:

har en ISO fil men kör atm med ubuntu, och får inte Windows7-USB-DVD-tool.exe fungera via wine, nån som vet något annat program eller liknande?

Måste du absolut skapa en USB-pinne, gå till en bekant som kör Windows. Är inte det möjligt, installera en virtuell maskin där du installerar Windows eller skapa en dual-boot där du installerar Windows - och därifrån skapa din USB-pinne.

Permalänk

Riktigt bra guide! Ska testa detta på min nya speldator. Har bara en liten fundering: Vart får man ISO AVDP Copy ifrån? Antar att man laddar ner den .exe filen också?

EDIT: Läste lite nogrannare och hittade svaret på andra sidan

Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk

Har ett problem, någon som kan hjälpa mig?
Har precis "försökt" att skapa en ISO-fil med Imageburn. Jag startade Imageburn, klickade på Create image file from disc, valde (G:) där w7 ligger på, och klickade sedan på den stora knappen read. Under "Destination" (Innan man klickat på den stora knappen) står det: D:\Windows_7_Ultimate_64.iso. Är väl kanske inget problem men varför hamnar den inte i C: istället för :D? Iallafall, jag går sedan in i Lokal disk (D:) och letar efter filen men hittar endast en fil där det står Windows_7_Ultimate_64, OBS! MDS-fil? Vad har jag gjort för fel? Är det ingen riktig ISO-fil?
Sedan förstår jag inte heller hur man får isoavdcopy.exe till C:\ eller D:\ ifrån Mina mottagna filer i Mina dokument?
Och vad är det egentligen för kommandon man ska skriva i kommandotolken? Använder inte den så mycket.
Hoppas jag kan få hjälp här annars kanske jag måste starta en tråd om detta Mvh
Kan ju tillägga att jag kör med XP för stunden, är det något problem?

Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk
Medlem

Jag hänger fan inte med när han går igenom vad man ska göra i komandot.

kan någon hjälpa mig å säga vad jag ska skriva exakt?

använder xp om det hjälper...

Permalänk
Medlem

Har använt Windows7-USB-DVD-tool men när jag ska boota från usb-stickan har jag följande alternativ
1. USB-FDD
2. USB-ZIP
3. USB-CDROM
4. USB-HDD

Har installerat på min bärbara utan problem, men på min stationära har jag dem alternativen och inget funkar, nån som vet vad som är galet?

Permalänk

du ska inte välja nåt av dom, ändra hdd istället

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

när ja kört isoavdpcopy i cmd, så kommer bara informationen om de upp men de kommer inget copy complete eller error. vad kan vara fel?

edit: löste det med programmet poweriso, där man ändrar inställningar i iso-filen till udp och sen sparar den som det, då funkar det i microsoft-verktyget.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk

Har ett problem att windows inte hittar drivrutiner när jag ska trycka på install! ingen aning vad som är fel, har gjort allting som det stod här!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

Har ett problem att windows inte hittar drivrutiner när jag ska trycka på install! ingen aning vad som är fel, har gjort allting som det stod här!

säker på att din windows installationsfil är fullständig? Har du använt dig av den tidigare?

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av Royael:

säker på att din windows installationsfil är fullständig? Har du använt dig av den tidigare?

Hejsan! har en cd som jag brände iso från msdn en gång i tiden, har installerat windows med den tidigare utan problem. Det jag gjorde nu var att jag stoppade in cd'n, gjorde en iso fil, kopierade in på usb mha windows verktyget, allting ser rätt ut.

När man ska boota upp så sätter jag usb'n som boot enhet och då laddar den installationen, sen när man ska trycka på install så söker den och så står detta:

http://mcbsys.com/techblog/wp-content/uploads/2010/09/PBUMCHV...

Vill nämna att det är en laptop jag installerar på, med ssd som man precis stoppat i!

Edit: vill också tilllägga att jag har lagt ner många timmar på att fixa detta, leta överallt på internet men har inte lyckats med något! alla får gärna komma med förslag!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

du måste ha drivrutin, kolla i bios efter ahci/raid prova ändra lite där

annars så behöver du drivrutin till sata/ ssd disken

ska inte usb minnet synas där med? gör mit ialalfall

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Nackdelen med laptop bios är att man kan knappt ändra på några inställningar, boot är väl den enda som är nyttiga om man säger så! hur funkar det med drivrutin till disken?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Ville bara säga att jag får samma problem på min stationära. Har ändrat på inställningar i bios utan resultat, ingen aning vad som kan vara fel. Har testat allting förutom att uppdatera sata (om man ska ens göra det). Hårddisken är Corsair force GT 120gb.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Denna var bra

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

Ville bara säga att jag får samma problem på min stationära. Har ändrat på inställningar i bios utan resultat, ingen aning vad som kan vara fel. Har testat allting förutom att uppdatera sata (om man ska ens göra det). Hårddisken är Corsair force GT 120gb.

Har du fixat det? I så fall hur? Har samma problem.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Det dyke eraldrig upp något "Copy successful" i CMD för mig. Tar detta tid eller gör jag fel?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Går detta att göra från en vanlig hårddisk?

Permalänk

ja

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

extern USB disk?

Permalänk

både intern och extern

det går att instalera från i princip allting du kan lagra på och koppla till datorn

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Jag och Thinkpaddan säger: TACK!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Klockren guide!! Stort tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X, Asus TUF 570, Gigabyte 3070 Gaming OC, 32 gig Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX AMD, Fractal Design Define 7 Compact, Corsair CX650M 650W, Corsair Force MP510B 480GB, Kingston A2000 500GB M.2 NVMe