Installera Windows 7 från USB

Permalänk
Medlem

Härligt! Men jag saknar alternativet för att lägga till vilken ISO som helst. Så som programmet är utformat nu kan man bara lägga till de förutbestämda samt W7/Vista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Det kanske man gör... Dock inte vanliga hemanvändare.
Skivor blir oläsbara efter ett par år? Bra skämt.
Försök inte verka vara påläst.

Jag har haft flertalet skivor liggande i sina fodral i bokhyllan som har blivit oläsbara. Osäker på hur gamla de har varit men omkring 10 år skulle jag gissa. Jag har däremot aldrig haft problem med att läsa från lika gamla diskar som har legat i någon dator i ett förråd någonstans.

Ska man bara ta backup på några enstaka mindre filer kan det vara visserligen enkelt att använda en skiva, men om det rör sig om lite större datamängder är det dyrare och krångligare att använda skivor. Ska man exempelvis backa upp 2 TB så är alternativen för en hemanvändare i dagsläget en hårddisk för under tusenlappen alternativt skivor för minst det dubbla. Sedan kan man fråga sig hur kul det är att bränna 400+ skivor.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Relik 📜

Att hembrända skivor blir oläsbra efter X antal år är snarast ett konstaterat faktum. Varianter av högre kvalitet håller lite längre, men förr eller senare går nog de flesta åt skogen. Har själv flera från runt millennieskiftet som har tydliga färgskiftningar/bubblor och ger korrupt data.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

vf så krångligt sätt när man kan göra det mkt enkelt?

Permalänk
Hedersmedlem

Att ställa optiska media mot hårddiskar blir mer en fråga om vad som känns enklast. Flash baserad lagring har ungefär lika lång livstid som optisk media. Det är lite av hasard oavsett vad man väljer. Band är klart bättre, men det är inte många som tillgång, och det är klart mer krångligt den dagen du ska försöka hitta en fil någonstans längst remsan. Visst försämras skivor, och jag skulle helt klart rekommendera att både lagra den på hårddisk och optisk media, och efter 5 år göra en ny backup ifrån fungerande lagringsmedia. Bökigt, visst, men det finns inte något som heter helt säker lagring (inskrift i lera och sten har ju å andra sidan fungerat så bra att de "lagrats" längre än kunskapen att läsa dem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

För en gångs skull har Win-gänget gjort något bra.:) Men som den MacEntusiast jag är så finns det ett litet aber och det är att jag helst hade sett att man slapp överföra "hit och dit" från CD>USB, tänka på att special konfiguera. för att den ska funka.:P Jag vill ju ha något som funkar "Out of the box".;):D (Resonemanget bygger även på att man har en "dator nr. 2" för att kunna göra allt det där:P).

Isåfall får man helt enkelt köpa Windows 7 på internet från Microsoft Store, då kan man välja att ladda ner en ISO-fil.

Visa signatur

TiHi

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Jag undrar vilket som går snabbast. Från USB eller DVD?

Överlag USB, hastighet varierar mycket beroende på vilken sticka man använder, men söktiden är lika med noll medan söktiden på optiska enheter är.... sega...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gramner:

Jag har haft flertalet skivor liggande i sina fodral i bokhyllan som har blivit oläsbara. Osäker på hur gamla de har varit men omkring 10 år skulle jag gissa. Jag har däremot aldrig haft problem med att läsa från lika gamla diskar som har legat i någon dator i ett förråd någonstans.

Ska man bara ta backup på några enstaka mindre filer kan det vara visserligen enkelt att använda en skiva, men om det rör sig om lite större datamängder är det dyrare och krångligare att använda skivor. Ska man exempelvis backa upp 2 TB så är alternativen för en hemanvändare i dagsläget en hårddisk för under tusenlappen alternativt skivor för minst det dubbla. Sedan kan man fråga sig hur kul det är att bränna 400+ skivor.

Jag vet inget om just 10-åriga skivor. De äldsta jag har är väl runt ca 8 år, men de fungerar alla utmärkt att läsa. Precis som de gjorde när de var nya. Och dessa har jag också använt många gånger och inte bara varit liggande. Vilket talar till min fördel.

En gammal disk kan också bli skadad när man flyttar den eller bli avmagnetiserad. I vilket fall, du talade om "band".
Och sen är tråden om att installera operativsystem och de ryms lätt på DVD.

För övrigt så är blu-ray runt hörnet, och sådana rymmer i dagsläget med två lager, dubbla sidor 100 GB. Jag har dock läst om skivor med 3 lager.

Du kan ändå inte övertyga mig om att det är "onödigt" eller svårt att försvara att ha en optisk läsare. Sådana gör för min egen del livet oerhört mycket enklare. Jag använder inte min dagligen, men relativt ofta.
I så fall kan man lika gärna resonera bort USB-minnen, för såna använder jag mer sällan. Och de är dyrast per GB. Sen är USB i förhållande till en mekanisk disk avsevärt mycket långsammare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

@ hajdeff
Du tycks onekligen gilla dina skivor iaf
Men du måste ju inse att även om man lagrar på blu-ray så är det billigare att köpa mekaniska hårddiskar och köra i Raid, eller lägga allt på ett par usb-minnen och säkerhetskopiera då och då.
När kunde du senast ändra infon på en bränd skiva? uppdatera dokument och filer? vad sägs om att lämna den framme en solig dag?
Skivor är kul och trevliga, finsn fortfarande folk som köper LP-skivor, men framtiden är digital lagring. Jag kan ta fram en gammal hårddisk och enkelt installera i valfri dator och komma åt filerna, för en skiva krävs att datorn fortfarande har "rätt" läsare och det är långt svårare att göra en back-up (ingen raid för skivor).
Jag tog min gamla 20Gb hårddisk från min win 95-dator och kunde läsa all filer på min nya med Windows 7, lika bra gick det inte med disketterna som följde med den datorn. Även skivorna som bara har nått år på nacken hade också en del problem...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

@ hajdeff
Du tycks onekligen gilla dina skivor iaf
Men du måste ju inse att även om man lagrar på blu-ray så är det billigare att köpa mekaniska hårddiskar och köra i Raid, eller lägga allt på ett par usb-minnen och säkerhetskopiera då och då.
När kunde du senast ändra infon på en bränd skiva? uppdatera dokument och filer? vad sägs om att lämna den framme en solig dag?
Skivor är kul och trevliga, finsn fortfarande folk som köper LP-skivor, men framtiden är digital lagring. Jag kan ta fram en gammal hårddisk och enkelt installera i valfri dator och komma åt filerna, för en skiva krävs att datorn fortfarande har "rätt" läsare och det är långt svårare att göra en back-up (ingen raid för skivor).
Jag tog min gamla 20Gb hårddisk från min win 95-dator och kunde läsa all filer på min nya med Windows 7, lika bra gick det inte med disketterna som följde med den datorn. Även skivorna som bara har nått år på nacken hade också en del problem...

Mjo, vars. Inte så jag gör vågen, men jag inser bara att de är ett bra komplement. Vem minns inte tiden då man inte ens hade hårddisk eller då man hade disketter som bara rymde en halv MB? Jag är glad att det gått framåt. Vad som är framtiden får just framtiden utvisa. Men nutiden pekar på att optiska media är värt att ha parallellt med andra lösningar.
Förresten är ju optisk lagring digitalt. Går ju inte att jämföra med LP.
För övrigt kan du ju råka ut för annat med en disk. Om den har fel filsystem, osv.
Jag pratar inte om optisk lagring som ersättning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Avstängd

testa ultra iso

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yommie:

Isåfall får man helt enkelt köpa Windows 7 på internet från Microsoft Store, då kan man välja att ladda ner en ISO-fil.

Jadu det är ju lätt när man vill installera ISO filen på en dator som du jaa ska installera den på som inte har nåt operativsystem för tillfället.:P:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

det tar ungefär 3-4 minuter att installera windows7 från scratch tills man loggar in i windows, rätt snabbt (om man har ssd disk)

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

Lite ot
Men skivor är mer tåliga än HDD på vissa sätt och HDD är tåligare på andra
Tex om du nu tar en HDD och kastar den som en frisbee och gör samma sak med en cd det är ju mest troligt att cd:n klarar det

HDD klarar i många fall att lagra data längre än cdskivor (tex har en HDD på 800MB och den fungerar fortfarande

Så jag skulle ju säga att en HDD är mest pålitlig att hålla info en längre tid.
Sen så skiljer ju kvalitén på cd till cd, jag har cd skivor som bara hållt ett år medans andra hållt i nästan 10

Jag känner nog mig lite utanför eftersom att jag fortfarande anv diskettstation (anv den till att lägga in spel till mitt supernintendo m.m

Srry för att min txt är lite oläslig.

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Inaktiv

Gjorde en USB installation och det funkade hur bra som helst.
Den var något snabbare i uppstarten av installationen och kopieringen av filer under installation gick snabbare.

Permalänk

Tjena får något fel när jag försöker med det här. Har laddat hem en Windows 7 Home då min skriva är borta, så jag har en färdig .ISO fil. Men när jag BROWSAR filen och trycker på nästa får jag något fel..

Kan någon hjälpa mig? steg för steg?

Så ser det ut.
[URL="http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-----fail.png"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindholmen:

Tjena får något fel när jag försöker med det här. Har laddat hem en Windows 7 Home då min skriva är borta, så jag har en färdig .ISO fil. Men när jag BROWSAR filen och trycker på nästa får jag något fel..

Kan någon hjälpa mig? steg för steg?

Så ser det ut.
[URL="http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-----fail.png"]

Din länk är ju inte riktigt komplett...

Visa signatur
Permalänk

kul att få windows 7 på usb

Hej...jag ville bara säga att det är bra att även windows 7 går att installera via usb..
många(mig inkluderad) kommer säkert ihåg når dom första netbook datornera gjorde sitt intåg..
och att Microsoft då erbjöd folk den möjlighet att installera microsoft windows xp via usb.
Det har doch under flera år gått att installera os på datorer genom Linux i ett antal år..
så bra att Microsoft börjat bli lika "userfriendly".
iövrigt får jag tacka folket på sweclockers
ni gör ett lysande jobb
"Keep up the great work,Guys"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubuntujanne:

så bra att Microsoft börjat bli lika "userfriendly".
"

den där lät roligt att linux är användarevänlig system, gates skulle inte vara världens rikaste om inte hans os var mest användarevänlig system, att windows crashar och buggar är nåt annat

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ARICE:

den där lät roligt att linux är användarevänlig system, gates skulle inte vara världens rikaste om inte hans os var mest användarevänlig system, att windows crashar och buggar är nåt annat

Du blir inte rik på att endast göra användarvänlig mjukvara. I så fall hade andra än Microsoft dominerat skrivbordet idag. Microsofts väg till dominans, och med det Gates rikedom, hade mer att göra med en smart affärsstrategi, som visserligen med dagens ramverk knappast tillåtits.

Att Windows är det mest användarvänliga systemet är verkligen att ta i. För det första avgörs det av användaren, vilket gör att ett så pass låst gränssnitt som Windows erbjuder aldrig kan bli användarvänligt för alla. Det finns ingen given norm för vad användarvänlighet är; är det automatisk konfigurering eller är det användarkontroll, eller vad är den ideala balansen mellan de två? Windows tilltalar vissa användare, inte tal om annat, men det blir i dagsläget svårt att objektivt veta hur stor roll vana och igenkänning spelar. När PC eran väl drog igång fanns det tyvärr inte ens något val, så användarvänlighet var egentligen inget problem.

Permalänk
Skrivet av lindholmen:

Tjena får något fel när jag försöker med det här. Har laddat hem en Windows 7 Home då min skriva är borta, så jag har en färdig .ISO fil. Men när jag BROWSAR filen och trycker på nästa får jag något fel..

Kan någon hjälpa mig? steg för steg?

Så ser det ut.
[URL="http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-----fail.png"]

Pröva med att packa upp filen först.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Mitt ISO AVDP Copy vägrar att bli Succsefull, vad kand et bero på?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av AndersLjungdahl:

Mitt ISO AVDP Copy vägrar att bli Succsefull, vad kand et bero på?

Jag snackade med en annan kille som hade samma problem, vet inte vad det kan bero på.. Vi testade med både Windows Vista och Windows 7 i 32- och 64-bitarsversion flera gånger utan problem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Det tog en stund men det funka till slut. Kanske tog 30 min eller nått. Lätt den stå på ibackrunden medans jag spela

Permalänk

testade att lägga in W7 på USB och installerade W7 på min lillebrors dator det tog ca 14 minuter att installera (AMD athlon 64 X2 4200; 3 gig RAM; 7900GTX; ASUS M4A78)

man skulle nog fått ner tiden rätt mkt om man har en dator med SSD och 2 ghz minnen och en hexa-core CPU

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Asså! Det är så hög mysfaktor på den här mannen! Diggar hela redaktionen på Swec

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk

Går det på något bra sätt att lägga in XP Home ED. OEM på en USB-sticka? Hur gamla datorer stöder boot från USB?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Går det på något bra sätt att lägga in XP Home ED. OEM på en USB-sticka? Hur gamla datorer stöder boot från USB?

Min pentium3 1ghz stödjer det och den är nog från 2000 eller 2001. Jag har för mej att det går även med XP, men det är betydligt struligare.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

wintoflash fungerar även med XP, inte krångligare på något sätt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6