Permalänk
Hedersmedlem

LLC - ja tack!

Jag håller just nu på och leker lite med mina nya grejer. Ett Asus P7P55D, en i5 760 och 4GB Corsair 1600Mhz CL8. Jag har överklockat framför allt 775-system förr, erfarenhet av 1156 har jag inte, så ta det ska skriver mest som en nybörjares tankar och idéer.

Efter att ha läst lite guider, bland annat Sweclockers egen guide för överklockning av Lynnfield inaktiverade jag LLC (Load-Line Calibration) i BIOS, för att det sägs att det orsakar spänningsspikar, vilket kan vara skadligt.

LLC är till för att minska vdroop, vilket alla överklockare borde älska, eftersom man då slipper ha en CPU som går extremt varm idle helt i onödan. Efter att ha läst guiden så satte jag igång att överklocka. Det jag snabbt märkte var att jag helt enkelt verkar ha fått ett helt värdelöst exemplar, det krävdes ~1.4v för 3.8 Ghz. 4 Ghz fungerade inte ens med 1.45v, vilket vissa påstår skulle vara skadligt att köra 24/7. I 4 Ghz (1.45v) fick jag BSOD efter 10s i Linpack.

Då började jag fundera på vad i hela världen jag gör för fel, för att ett så dåligt exemplar borde inte existera. Då kikade jag i HWMonitor, och ser att jag har en extrem vdroop (minns inte exakt hur mycket, men det var minst 0.1v). Om värdena stämmer exakt vet jag inte, men jag tar genast och aktiverar LLC i BIOS, kör igång igen med samma inställningar, och då visar HWMonitor att vcore inte droppar alls. Jag kör Linpack i OCCT nu, och den har rullat i 30 min utan problem.

Då frågar man sig så klart om LLC verkligen kan döda min lilla älskling, som vissa påstår? Anandtech rekommenderar att stänga av LLC, och Anandtech är en otroligt seriös och bra testsida, som många av er som läser detta säkert vet. Det som fångade mitt intresse var detta test. För det första är det färskt (i stort sett all info om LLC är gammal), för det andra har testpersonen använt väldigt seriös utrustning för att sedan komma fram till att LLC inte är skadligt om man har ett kvalitetsmoderkort.

Sammanfattning: Detta blev längre än jag trodde! LLC kanske är farligt, men det borde vara lugnt så länge man har bra grejer och kör någorlunda låga spänningar. För min del tänker jag ha det aktiverat, helt enkelt eftersom jag kan klocka högre med lägre vcore. Jag slänger även in en omröstning, och ni får hemskt gärna diskutera vad ni tror och tänker om LLC. Dela gärna med er av era egna erfarenheter också!

edit: Lite extra info: Jag använder en Noctua NH-D14 som kylning, och har endast använt OCCT Linpack x64 för att stresstesta.

Permalänk

Har också LLC aktiverat pga BSOD när jag nådde 3.6GHz. Med LLC aktiverat och vcoren låst på 1.2312 har jag klockat den till 3.8GHz helt stabil. (har datorn i sign)

Mvh Peter

Permalänk
Entusiast

För extremöverklockning är det ingen tvekan, LLC ska vara på alt att man hårdmoddar bort vdroop. Det baserar jag mestadels på s775-erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Samma erfarenhet här, läste på sweclockers lynnfield OC test att man borde stänga av LLC. Men då blev den bara ostabil, hade ställt in typ 1,30625v med 3,8ghz. Men visade då ~1,224-1,28v ungefär.

Drog igång LLC och voila, stadig på 3,8ghz med ~1,3v och peakar runt 70 grader med maximum på IBT.

Permalänk
Skrivet av Kuzul:

Samma erfarenhet här, läste på sweclockers lynnfield OC test att man borde stänga av LLC. Men då blev den bara ostabil, hade ställt in typ 1,30625v med 3,8ghz. Men visade då ~1,224-1,28v ungefär.

Drog igång LLC och voila, stadig på 3,8ghz med ~1,3v och peakar runt 70 grader med maximum på IBT.

när jag aktiverar LLC så ligger jag på 1.49v-core IDLE som jag satt den på i bios men i load höjjs den nått så djävulskt. Ligger i 1.55 som max.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av widL:

LLC är till för att minska vdroop, vilket alla överklockare borde älska, eftersom man då slipper ha en CPU som går extremt varm idle helt i onödan. Efter att ha läst guiden så satte jag igång att överklocka. Det jag snabbt märkte var att jag helt enkelt verkar ha fått ett helt värdelöst exemplar, det krävdes ~1.4v för 3.8 Ghz. 4 Ghz fungerade inte ens med 1.45v, vilket vissa påstår skulle vara skadligt att köra 24/7. I 4 Ghz (1.45v) fick jag BSOD efter 10s i Linpack....
...

Då frågar man sig så klart om LLC verkligen kan döda min lilla älskling, som vissa påstår? Anandtech rekommenderar att stänga av LLC, och Anandtech är en otroligt seriös och bra testsida, som många av er som läser detta säkert vet....
...
[/I]

Jag har under mina dagar som datornörd klockat en hel del. Jag har märkt att när man vill maxa sin prolle så bör man ha LCC aktiverat om man har en hög vdroop. Annars så måste man ju höja spänningen på vcore för att uppnå samma stabilitet som man får med LCC.

Ett exempel:
Jag kör min Q9650 i 4.1Ghz med en vcore på 1.4volt LCC är igång. I bios har jag ställt in att vcoren skall vara på 1.42. Får en vdrop på 0.02v. Spänningen som blir avläst med Cpu-z stannar konstant på 1.4 volt idle som load, det spelar ingen roll.

Skulle jag istället stänga av LCC så ligger prollen och idlar på 1.4 volt. Men så fårt jag sätter den i full load så droopar spänningen till 1.32v och vipps datorn blir instabil. Min prolle behöver 1.4 volt i full load.

Vill jag nu prollen skall få 1.4 volt i full load så får jag helt enkelt höja spänningen i Bios till 1.5v. Resultatet blir att prollen ligger och stekts med 1.48 volt idle---> inte bra. Som ni alla vet så är allt över 1.4volt på en 45nm cpu skadligt i längden.

Slutsats: Loadline calibration är bra för din processor om du har ett stort vdroop och planerar på att maxa din prolle.

Edit: Läste precis inlägget ovan mitt inlägg. Jag har också varit med om samma sak på en billigare bräda.
Skulle man nu råka ut för detta så bör man ju INTE har LCC aktiverat. Jag menar att om LCC gör sitt jobb så är det bra som bara den. Hur bra LCC fungerar hänger ju på tillverkare och modell av moderkort.

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden på en fråga: Jag kör med 1.41vcore i bios, vilket blir konstant 1.4vcore i Windows.
Då ligger jag ju över 1.4vcore vilket inte är bra, men i Windows ligger det ju på konstant 1.4vcore även i max load, är detta "safe"?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av robalm:

Lånar tråden på en fråga: Jag kör med 1.41vcore i bios, vilket blir konstant 1.4vcore i Windows.
Då ligger jag ju över 1.4vcore vilket inte är bra, men i Windows ligger det ju på konstant 1.4vcore även i max load, är detta "safe"?

http://img828.imageshack.us/img828/5888/namnlsmt.png

Jo det anses som säkert. Du ligger på gränsen på vad som anses vara säkert om du skall behålla processorn i några år till.

Permalänk

Bara för mig som V-coren höjs i load med LLC ?
Ställer in ca 1.49 sen i load lägger den sig i 1.52-1.54 med LLC aktiverat.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bockstensmannen:

Bara för mig som V-coren höjs i load med LLC ?
Ställer in ca 1.49 sen i load lägger den sig i 1.52-1.54 med LLC aktiverat.

Vad får du utan LCC då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av necrodude:

Jo det anses som säkert. Du ligger på gränsen på vad som anses vara säkert om du skall behålla processorn i några år till.

Så då är 1.4v min "riktiga" vcore?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Kanske skulle ta och testa aktivera det, har lite stabilitetsproblem med min prolle i 4 GHz. Någon som vet vad max vcore är för 1055T?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Kanske skulle ta och testa aktivera det, har lite stabilitetsproblem med min prolle i 4 GHz. Någon som vet vad max vcore är för 1055T?

1.55V

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Skrivet av necrodude:

Vad får du utan LCC då?

typ det jag skriver fast då får jag lägre vcore i load aka v-dropp..

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Tackar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av robalm:

Så då är 1.4v min "riktiga" vcore?

Yepp!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av necrodude:

Låter bra dock har jag kört med 1.408vcore i 3-4 månader tror du den tog stryck av det?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av robalm:

Låter bra dock har jag kört med 1.408vcore i 3-4 månader tror du den tog stryck av det?

Det skall nog inte vara någon fara. Du märker när din prolle har tagit stryk.

En vacker dag startar den inte. Du får gå in i bios och höja spänningen för att det skall fungera. Några veckor-månader händer samma sak igen. Du får höja spänningen ännu mer för att bibehålla klocken. Några dagar senare händer det igen. Men nu måste du köra med 1.8 volt och datorn idlar vid 75 grader pga av den höga spänningen.-----> Du inser att du det helt enkelt inte går att köra överklockat längre. Den kanske inte ens klarar stockhastigheten längre.

Så illa kan det gå. Men det tar tid innan det går så långt. Jag har sett folk i andra forum som hade kört med ca 1.45v i ca 1 och ett halvt år. Sedan hände det som jag beskrev ovan. Så du kan nog slappna av.