Permalänk

2.1 Ljud till dator

Kollat runt länge, men är de någon som kan säga fördelar/nackdelar med dessa system eller nämna något bättre? Pris helst under 1500

Altec Lansing Expressionist Ultra MX6021
Altec Lansing FX4021
Altec Lansing MX5021
Harman Kardon Soundsticks II
Edifier S330
M-Audio Studiophile AV40 är ju dock inte 2.1 men är saknaden så stor av sub?

Permalänk

Har H/K Soundsticks II och är mycket nöjd! Jag är ingen audiofil precis, men de har fått bra kritik för sitt ljud i många recensioner. De är dessutom väldigt snygga och jag älskar volymknapparna på högern. Enda nackdelen jag kan komma på är att man inte kan stänga av lysdioden på suben utan att stänga av hela skiten, lyser lite jobbigt på natten.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Haha, läste en rolig recension av Edifier S330 för ett tag sen

Här är den:

Det här blir väl nästan lite av en lovsång.

Var på Inet på Torp i Uddevalla och hämtade dessa högtalare idag. Van vid att hämta datorprylar blev jag mäkta förvånad över vikten på kartongen. Den här var tung. Fick be ungarna bära påsen med övriga prylar jag köpt. Påminner mer om vikten på mina Hifi prylar. Lite förvånad och med en uppskruvad förväntan åkte jag hem för att få dessa inkopplade.

Väl hemma med öppnad kartong kom första överraskningen. Det första jag får upp är volymkontrollen. Den är tung och bara utstrålar kvalitet. Gummerad undersida gör att den ligger där jag lagt den.
Nästa steg är fronthögtalarna. Lite större än jag bedömt av bilden. Men vilken känsla. Och den svarta pianolacken bara glänser. Dessutom, inga fasta kablar utan terminaler och bifogade kablar. Här ges en viss möjlighet till att prova med andra kablar då hålen för kablarna är väl små för många av kablarna på marknaden. Men va sjutton. Koppla in dom nu.

Så upp med basen. Här ligger större delen av tyngden. Kanske inte så konstigt då större delen av innehållet ligger här.
Väl inkopplat kör jag windows7 exempel låtar. Och här kommer största överraskningen. Stereobilden är fullkomligt enorm. Blundar jag finns inga högtalare, utan bara en helt suverän stereobild. Högtalarna fullkomligt försvinner, och en konstnärlig uppmålad ljudbild uppenbarar sej. Detaljerna i ljudet kommer fram på ett kanske aningen varmt, men suveränt detaljerat sätt. Här kan jag sitta och lyssna i timmar utan att irritera mej på ljudet. I alla fall efter lite justerande av basvolymen som i minläge är väl liten och i maxläge är väl mycket. Mycket bra justeringsmöjligheter med andra ord. Är enkelt att hitta just min justering. Testade med en socka i basporten, men kände att den justeringen var inte alls nödvändig.
Mina töser, en aning smittade av min audiofila läggning, har snart sina födelsedagar, och önskade sej raskt varsitt par av dessa.

Så vad vill jag då egentligen säga med allt detta. Jo, svinga lädret och köp dessa högtalare. Har provat en hel del högtalare till min dator och kan bara säga att jag har aldrig hört några som låter ens i närheten av dessa för detta pris. Visst, min hifi anläggning för runt 25 tusen i begagnat pris låter klart bättre.

Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mej att någon kan bli besviken på dom här högtalarna. I alla fall inte om det är musik du lyssnar på. Kan inget om hur spelare vill ha sitt ljud så i det fallet håller jag tyst och låter någon med den kunskapen få säga sitt.

Skulle va mycket intressant att få se en test i Hifi & Musik där dessa ingår. Kan tänka mej att de skulle få ett jäkligt bra omdöme.

Köp & Njut

Permalänk
Medlem

Edifier S330 finns recensioner på nätet och youtube där de är helt klart överlägsna Z-2300 och Z-5500.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

Överlägsna Logitech ja, men dom som jag har nämt? Som alla enligt recensioner ska vara bättre än z2300

Permalänk

Jag har själv Logitech Z-2300 och är nöjd. Men av de du har listat så skulle jag nog välja Altec Lansing Expressionist Ultra MX6021 om jag var ute efter nya 2.1 högtalare till datorn idag. Grym design! Lagom stark bas! Och så är det Altec Lansing! Man kan inte bli missnöjd med dessa.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111