Nvidia möter Radeon HD 6800 med överklockade Geforce GTX 460

Permalänk
Melding Plague

Nvidia möter Radeon HD 6800 med överklockade Geforce GTX 460

Det gröna laget sitter stilla i båten i väntan på den nya Radeon HD 6800-serien och räknar med att överklockade Geforce GTX 460 ska klara av att hålla utmanarna stången.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hm, too bad om det är sant, hoppades på ett massivt priskrig här

Men lite sur blir man för vilseledande bild och text, trodde det var ngt prestandatest av ett kort ni på ngt mystiskt sätt kommit över

Permalänk
Medlem

Strömsnåla Barts vs överklockade Fermi? Jag vet iaf vilket chip som kommer dra det längsta strået när det gäller värmeutveckling.

Konkurrens är bra oavsett.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Strömsnåla Barts vs överklockade Fermi? Jag vet iaf vilket chip som kommer dra det längsta strået när det gäller värmeutveckling.

Konkurrens är bra oavsett.

Jag kan nästan sätta min högra pungkula på att ett överklockat gtx460 fortfarande är kallare än nya ATI korten.

Vilken flopp av ATI .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Jag kan nästan sätta min högra pungkula på att ett överklockat gtx460 fortfarande är kallare än nya ATI korten.

Vilken flopp av ATI .

Och jag kan nästan sätta min vänstra på att det inte är så.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tyreiz:

Jag kan nästan sätta min högra pungkula på att ett överklockat gtx460 fortfarande är kallare än nya ATI korten.

Vilken flopp av ATI .

Säg inte hej förrns du hoppat över bäcken... Vi lär ju få svaret ganska så snart.

Permalänk
Medlem

hppas bara korten blir hållbara, Har haft 2 st 460 fabriks oc och båda har havirerat, övergått till 470 nu, Men nog bör väl amd bli svalare, det är ju "andra generationens" 58 serie. Nästa generation av 460 blir väl naturligtvis både strömsnålare och svalare. Konkurans vill vi ha därmed får vi hoppas att båda lagen lyckas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tyreiz:

Jag kan nästan sätta min högra pungkula på att ett överklockat gtx460 fortfarande är kallare än nya ATI korten.

Vilken flopp av ATI .

Så du är redo att sätta dun högra testikel på att lösa rykten på internet är sanna?
Mycket modigt.
Också intressant hur du redan kan påstå att det är en flopp redan innan vi säkert vet prestanda och pris på de nya korten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Om 460 klarade mer än 2-way SLI så vore det grymt, men men man kan ju inte få allt väldigt spännande nu, dock så räknar jag inte dagar som jag gör med spelsläpp

Permalänk
Medlem

Vore kul om AMDs drivrutiner är schyssta från början den här generationen, så att alla recensioner visar prestanda som i alla fall nästan liknar den vi kommer se tre drivrutinsversioner senare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Jag kan nästan sätta min högra pungkula på att ett överklockat gtx460 fortfarande är kallare än nya ATI korten.

Vilken flopp av ATI .

Hoppas du har två kulor, så du har en kvar efter nästa vecka

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Vore kul om AMDs drivrutiner är schyssta från början den här generationen, så att alla recensioner visar prestanda som i alla fall nästan liknar den vi kommer se tre drivrutinsversioner senare.

Så har det sett ut för Cypress.

"We also learned that the launch driver AMD provided to us, Catalyst 8.66 RC6 to use when the video card was launched was not handicapping the video cards in performance to any major degree. It is also good that the launch driver matches the performance of the first official driver released supporting the HD 5800 series. This means that the driver we tested with on launch told us the true performance of the hardware then, matching the performance of Catalyst 9.10 WHQL that would be the public driver. "

- HardOCP

Games Cont. and Conclusion - AMD ATI Catalyst Driver Performance Comparison | [H]ard|OCP

Crossfire och SLi är det som tjänar mest på uppdaterade profiler, men för ensamma grafikkort är det inga stora förbättringar att se.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Jag hade personligen hoppats på något kort som använder hela GF104-kretsen. 384 SP's eller vad en sådan nu skulle hamna på.

Permalänk

Att GTX460 med två 6-pin skulle vara ström snålare än 6850 med en 6-pin är väldigt underligt... men, vill man vara närmre enuk så vill man.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Helt OT

Vad heter chassiet man ser på bilden samt går det att få tag i nuförtiden vet att jag sett nåt liknande för x antal år sedan..

Permalänk
Skrivet av Ztubben:

Vad heter chassiet man ser på bilden samt går det att få tag i nuförtiden vet att jag sett nåt liknande för x antal år sedan..

Antec skeleton tror jag

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztubben:

Vad heter chassiet man ser på bilden samt går det att få tag i nuförtiden vet att jag sett nåt liknande för x antal år sedan..

Jadå, går att köpa i de flesta datoraffärer. Komplett har i lager.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det saknas djuplodande artiklar här på sajten, trodde det var ett test

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Att GTX460 med två 6-pin skulle vara ström snålare än 6850 med en 6-pin är väldigt underligt... men, vill man vara närmre enuk så vill man.

460GTX konkurrerar inte med 6850 utan med 6870.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Vad skådar mitt norra öga?? SweC hårdvarutest av nya 6xxx! Eller inte :< Synd...undra hur många som gick på den

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad skådar mitt norra öga?? SweC hårdvarutest av nya 6xxx! Eller inte :< Synd...undra hur många som gick på den

Jag gjorde

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Dom lär inte maxa crysis :/, dvs inget köp för min del. Finns det några rykten om 7xxx?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Vad skådar mitt norra öga?? SweC hårdvarutest av nya 6xxx! Eller inte :< Synd...undra hur många som gick på den

Jag var en

Ha, egentligen har nog Nvidia ganska heta diskussioner inne på sina kontor om hur 6*** serien ska prestera.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Jag kan nästan sätta min högra pungkula på att ett överklockat gtx460 fortfarande är kallare än nya ATI korten.

Vilken flopp av ATI .

Bra att du har 2 kulor då. Skulle bli väldigt förvånad om så är fallet.

Men det ska bli kul att se givetvis! Börjar ju bli riktigt spännande detta!

Om ett par dagar får vi se vems nötter och vems fötter som ska smashas!

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Jag trodde med det var ett prestanda test

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Gtx 460 det enda lyckade Fermi kortet fick inte sitta länge.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Jag hade personligen hoppats på något kort som använder hela GF104-kretsen. 384 SP's eller vad en sådan nu skulle hamna på.

Kanske mitten november. Allt handlar just nu om timing inför julhandeln.
Eftersom nvidia har haft GF104-kretsen i produktion i flera månader så borde alla problem vara lösta nu.
De låter förmodligen AMD "leka av sig" nu för sätt in stöten i mitten av november.
Nvidia får inte förlora en julhandel till !! Annars kommer huvuden att rulla i ledningen.
Jämnför (skenbara) lugnet från nvidia nu med förra årets desperation så....

Jag tjatar på: Slutet av januari kommer det att vara bra läge för uppgradering.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Nvidia borde släppa 460's med stöd för tri och quad sli för att förnya uppmärksamheten. Sen förstås satsa lite pengar i förbättrad prestanda i dem lägena och stöd till spelindustrin så de lägger till stöd för tri och quad sli i dem större spelen

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Määähhh, jag som trodde det va prestandatest.
Nyhetstorka?????

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w