Permalänk
Medlem

Spel/Framtidssäker dator 20k

Ska Nu satsa på en ny dator och jag vill ha en dator som klarar de nyaste spelen idag och att den ska vara uppgraderbar i framtiden. Viss bild/videoredigering kommer också att utövas på denna burk.

Jag satte ihop det här paketet efter vad jag läst på recensionerna och om det som stod om delarna. Vet inte om de blev en bra dator men jag hoppas det:)

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk

Ett väldigt dåligt paket för 20.000 Kronor.. Du behöver verkligen inte 1000 Watt till den setupen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Ett väldigt dåligt paket för 20.000 Kronor.. Du behöver verkligen inte 1000 Watt till den setupen.

Har du möjligen ett förslag på hur jag kan förbättra det?

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaljon:

Har du möjligen ett förslag på hur jag kan förbättra det?

Se min signatur och köp samma delar utom skärm. Det landade ganska precis på 20.000:-

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Finns inga framtidssäkra datorer.
Inte heller är uppgraderingsmöjligheter så mycket att tänka på. Om säg 1,5-2 år så är troligen processorerna som ditt moderkort stödjer och du kan uppgradera till inte något lyft jämfört med den du har. Och de kan även ligga hästlängder efter de moderna grejerna då. Och uppgraderar man grafikkortet så kanske det blir strypt av processorn osv. Så då slutar det ofta med att man behöver köpa det mesta nytt.
Kanske låter lite pessimistiskt, men det jag menar är att:
Köp en dator som du är nöjd med nu och tycker är värd pengarna

Det man däremot kan tänka på är sådant som man tar med sig till nästa dator.
Nätagg, chassi, hårddiskar, tangentbord, mus, skärm. Sådant som består och inte blir omodernt så snabbt.

Edit: du har glömt fri frakt https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Mitt försök, vet inte om det funkar ihop eller är bra ens då jag föredrar AMD Men då du nu har denna budget så :=)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Moderator

Byt processorn...

Intel Core i7 950, 3.06GHz - Inet.se
Billigare, snabbare.

Och 3st DIMMs, ej 4 som någon föreslog.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Iceman17:

Se min signatur och köp samma delar utom skärm. Det landade ganska precis på 20.000:-

Prisvärd dator:)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat lite i burken så att det kanske blir lite bättre

Kunde även dra ner priset lite så de va ju ngt positivt:D

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk
Permalänk
Medlem

inte i7 930m ta 950

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

H70 känns lite overkill. En H50 borde räcka alldeles utmärkt. Personligen är jag f.ö. skeptisk till Asrocks moderkort; har haft ett par som varit skitdåliga, men det är ett tag sen, så det kan väl ha ändrats...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Jag tog i lite extra ifall jag ska uppgradera i framtiden eller om nästa dator behöver mer kraft.

Skrivet av Layon:

inte i7 930m ta 950

Det har jag redan fixat:D

Skrivet av thomas67lundberg:

H70 känns lite overkill. En H50 borde räcka alldeles utmärkt. Personligen är jag f.ö. skeptisk till Asrocks moderkort; har haft ett par som varit skitdåliga, men det är ett tag sen, så det kan väl ha ändrats...

Den tog jag bara för att den verkade mer lämplig att sätta 2st av fläcktarna på desutom tycker jag att h50 har aldeles för hög "pump"

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

H70 känns lite overkill. En H50 borde räcka alldeles utmärkt. Personligen är jag f.ö. skeptisk till Asrocks moderkort; har haft ett par som varit skitdåliga, men det är ett tag sen, så det kan väl ha ändrats...

Finns ingen anledning att köpa H50 istället för H70 idag, om det inte är så att H70:n inte passar eller dylikt..

Är ett fint paket, byt till i7 950 och att ha stora marginaler på nätagget kan vara bra om man ska uppgradera datorn.
Edit: Såg att du bytt till i7 950.. Har inte hört så mycket bra om Asrock så jag skulle satsa på Asus eller Gigabyte eller något annat känt märke. Lycka till med datorn!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kotan:

Finns inga framtidssäkra datorer.
Inte heller är uppgraderingsmöjligheter så mycket att tänka på. Om säg 1,5-2 år så är troligen processorerna som ditt moderkort stödjer och du kan uppgradera till inte något lyft jämfört med den du har. Och de kan även ligga hästlängder efter de moderna grejerna då. Och uppgraderar man grafikkortet så kanske det blir strypt av processorn osv. Så då slutar det ofta med att man behöver köpa det mesta nytt.
Kanske låter lite pessimistiskt, men det jag menar är att:
Köp en dator som du är nöjd med nu och tycker är värd pengarna

Det man däremot kan tänka på är sådant som man tar med sig till nästa dator.
Nätagg, chassi, hårddiskar, tangentbord, mus, skärm. Sådant som består och inte blir omodernt så snabbt.

Edit: du har glömt fri frakt https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Bra inlägg, håller helt med förutom HDDs då. I mina ögon är de färskvara, men skadar ju inte med en bra systemdisk (SSD) iaf. Sedan beror det ju på använding om man kan köra prollen i 1.5år eller 3.5år (typ), och uppgradera grafikkortet oftare istället.

edit: är man dock som jag är det inte mycket som får vara kvar så länge i burken.... (finns alltid något att uppgradera!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Finns ingen anledning att köpa H50 istället för H70 idag, om det inte är så att H70:n inte passar eller dylikt..

Är ett fint paket, byt till i7 950 och att ha stora marginaler på nätagget kan vara bra om man ska uppgradera datorn.
Edit: Såg att du bytt till i7 950.. Har inte hört så mycket bra om Asrock så jag skulle satsa på Asus eller Gigabyte eller något annat känt märke. Lycka till med datorn!

Tog det kortet för att det hade fått bra recensioner och att det var i en bra prisklass fast får väll se hur bra det håller.

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Bra inlägg, håller helt med förutom HDDs då. I mina ögon är de färskvara, men skadar ju inte med en bra systemdisk (SSD) iaf.

Beror väl på, diskar i sig är väl kanske inte så mycket att lita på efter några år. Men säg att du köper en 1TB hdd idag så är den ju fortfarande värdefull i åtanke på lagringsutrymme senare om något år. Så länge du inte har alla hdd-platser använda. En 1TB hårddisk kommer ju även i rimlig framtid rymma mycket musik/dokument/bilder, så den blir ju inte riktigt gammal på samma sätt som andra komponenter.
Din gamla 250GB-1TB hårddisk (förutsatt att den funkar) kommer ju fortfarande funka hur bra som helst för en mp3-samling till garage/stug -datorn även om 10 år.
Var ju lite annat på den tiden som diskarna låg på fåtal GB eller ännu mindre.
Ur slitagesynpunkt kanske det är lite annorlunda, men handlar väl lite om ekonomi. Använder tex några 80GB i datorer som inte behöver varken lagringsutrymme eller prestanda. Snart 10 år gamla.

Och nog har man tänkt sig många ggr att man ska kasta ut flera smådiskar när man köper ny större. Men brukar sluta med att man hittar mer grejer som måste sparas.
Som sist när man köpte en 1,5TB fast man egentligen inte behövde så mycket mer plats (trodde jag då iaf). Så när jag väl började strukturera om lite grann så blev det bara en 400GB hårddisk jag kunde prioritera bort. Så sitter fortfarande med 2 st 400GB och 2 st 500GB i denna dator. Men har lyckats "göra mig av" med 5 st 400GB och alla diskar därunder hittills :).
Men beror väl lite på en kass ekonomi för datordelar de senaste åren. Hade man haft råd hade det blivit ett antal nya 1,5-2TB diskar, så kanske man äntligen blivit av med alla diskar under 1TB.

Edit: Och ur prestanda synpunkt så är det väl inte så stor nytta att uppgradera en mekanisk hårddisk. Däremot att byta till SSD är ju en helt annan sak.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Är sinnesjukt nöjd med mitt ASRock x58 Extreme III.

Prisvärt som f*n IMO.
Är ju också ett dotterbolag till Asus så ser inte varför det skulle vara dåligt.

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Skrivet av ettanlös:

Är sinnesjukt nöjd med mitt ASRock x58 Extreme III.

Prisvärt som f*n IMO.
Är ju också ett dotterbolag till Asus så ser inte varför det skulle vara dåligt.

Kan dock inte hålla med dig riktigt, som överklockare är det ingen höjdare...

OT, har du ens en susning om hur mkt 6 st 3000 rpm fläktar låter? Jag har 6 st själv dock har jag datorn i rummet bredvid men det surrar genom väggarna helt galet va de låter mycket dock flyttar dem ju fint med luft

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Skrivet av xaljon:

Den tog jag bara för att den verkade mer lämplig att sätta 2st av fläcktarna på desutom tycker jag att h50 har aldeles för hög "pump"

Jag tycker att det är skrämmande att någon som skriver "fläcktar" har 20k att lägga på en dator.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem

Det första jag reagerade va 6st 3000RPM fläktar, en kompis har 1 likadan, och vägrar har den inkopplad pga ljudet, så, yay, eller något.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Alfa-Omega:

Jag tycker att det är skrämmande att någon som skriver "fläcktar" har 20k att lägga på en dator.

Jag tycker att det är skrämmande att någon tror att korrekt stavning har en signifikant inverkan på personlig ekonomi.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Glimbrink:

Kan dock inte hålla med dig riktigt, som överklockare är det ingen höjdare...

OT, har du ens en susning om hur mkt 6 st 3000 rpm fläktar låter? Jag har 6 st själv dock har jag datorn i rummet bredvid men det surrar genom väggarna helt galet va de låter mycket dock flyttar dem ju fint med luft

Där kan jag dock t.o.m hålla med dig, var en del trixande för att komma upp i 4Ghz på brädan. Men för pengarna är det en suverän bräda tycker jag!
Hade det varit idag jag skulle handla moderkort så skulle jag kika närmre på Asus SaberTooth, verkar onekligen vara en schysst bräda för pengarna.

Ang fläktarna bör du nog leta efter något tystare. Får ryck på mina 4 Fractal Silent Series som går i 1000..

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaljon:

Jag har ändrat lite i burken så att det kanske blir lite bättrehttp://img843.imageshack.us/img843/1235/35856397.png

Kunde även dra ner priset lite så de va ju ngt positivt:D

lägg till ett till 470 så klarar sig grafiken ett tag.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

SLI med GTX 470 och i7 950 så är du hemma.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro