Permalänk
Hedersmedlem

18år födelsedags bygge

Hej på er

När en kille jag känner fyllde 18 nyss och ville ge sig själv sin första ordentliga dator i present, så bestämde jag att han skulle få byggande i present av mig. Jag passar redan nu på att ursäkta en del av bilderna som är lite väl oskarpa men jag hade tyvärr inte tillgång till bättre kamera/fotograf

Bygget hade naturligtvis fokus på prestanda/pris men en del prioritering gick även till tycke och smak.

Systemet består av följande:

Asus Rampage III Gene 2 212 kr 1 st
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 549 kr 1 st
Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" 1 295 kr 1 st
Intel Core i7 950, 3.06GHz 2 590 kr 1 st
Corsair 6GB (3x2048MB) DOMINATOR GT DHX+ 1 989 kr 1 st
Arctic Cooling MX-3kylpasta 121 kr 1 st
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0 kr 1 st
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare 699 kr 1 st
Corsair HX 750W 80+ 1 240 kr 1 st
Lian Li PC-P50R Red, utan nätdel 1 708 kr 1 st
Samsung SH-S223C 22X DL Svart 198 kr 1 st
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM 1 009 kr 1 st
Fractal Design Vibrationsdämpningskit 149 kr 1 st
Gigabyte GeForce GTX 470 SOC 1280MB inkl. Mafia2 2 790 kr 1 st
Norton Internet Security 2011 Svensk 3 anv. Attach 390 kr 1 st
PC Mafia2GTX465/470/480 KAMPANJ 0 kr 1 st

Totalt, inkl. moms: 16 939 kr

Håll till godo!

Välkkomna med frågor tankar och kunstruktiv kritik

18år födelsedags bygge

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Sjuk snyggt

Permalänk

riktig klockrent bygge.. högsta betyg

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt bygge! Det kommer nog prestera riktigt bra!
5 solklara poäng.

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Musikälskare

Bra jobbat!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Grymt fränt! Dock med sleeving hade det vart optimal

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dakkie:

Grymt fränt! Dock med sleeving hade det vart optimal

Jo det är klart men ägaren av systemet hade lite bråttom vilket ju kanske inte är så konstigt (det är hans första ordentliga rigg) så tid för sleeving prioriterades helt enkelt bort. Jag kommer troligtvis även vara den som gör rent burken ordentligt när det blir dags. Då är det nog inte alla omöjligt att jag passar på att sleeva

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Mycket mycket snyggt

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Avstängd

ser konstigt ut med m-atx kort i det chassiet men annar ser det mkt bra ut !

Permalänk
Inaktiv

Ett mycket väl utfört arbete. Jag beundrar tiden ni lagt ner på uppladdningen av galleriet, med många och mestadels bra bilder, från uppackning till installation, och med god överblick. Plus också för mycket beskrivande text.

Överlag bra val av komponenter, även om jag kanske hade klämt in ett normalstort ATX moderkort i stället.

Synd att inte hela chassit var lackat rött, då jag gillar färgen.

Permalänk

fy helsike vilken snygg låda

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av og900turbo:

ser konstigt ut med m-atx kort i det chassiet men annar ser det mkt bra ut !

Skrivet av raekan:

Ett mycket väl utfört arbete. Jag beundrar tiden ni lagt ner på uppladdningen av galleriet, med många och mestadels bra bilder, från uppackning till installation, och med god överblick. Plus också för mycket beskrivande text.

Överlag bra val av komponenter, även om jag kanske hade klämt in ett normalstort ATX moderkort i stället.

Synd att inte hela chassit var lackat rött, då jag gillar färgen.

Tackar tackar. Lacken är verkligen riktigt snygg och bilderna gör den inte helt rättvisa den måste nästan ses live

Det alternativa valet till Gene III hade varit Rampage III (pga både features men också utseende) vilket hade dragit iväg onödigt mycket i pris. Men jag håller med om att det kanske hade sett mer ut

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Snyggt bygge verkligen!
Har själv H50 och min radiator sitter i taket och blåset givetvis UT luft, push-pull.. Inåt låter bara korkat i mina öron!

Norton?:O Hellre virus än Norton Anti virus

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut! Läckert chassi

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av all-seeing:

Snyggt bygge verkligen!
Har själv H50 och min radiator sitter i taket och blåset givetvis UT luft, push-pull.. Inåt låter bara korkat i mina öron!

Norton?:O Hellre virus än Norton Anti virus

Tackar Hmm H50 i toppen blir ju svårare att få snyggt i detta chassit men igen dålig ide om man haft 120mm där, klurar vidare..... Jo att det känns lite fel att den skulle blåsa in så högt upp i chassit. Tycker gått Corsair kunde sckikat med lite andra lösningar för montering

Norton Internet Security får inte förväxlas med buggia freeware Norton . Detta funkar faktisk riktigt bra. Jag har kört 2010 versionen på rätt många maskiner och med fullskärmsläge på samt lite andra inställningar sköter den sig utmärkt alldeles själv utan att man märker den nämnvärt. Det funkar även bra med program och portkontroll i brandväggen vilket jag vet har varit struligt på en del andra versioner. Så för 390Kr så rekommenderar jag det helt klart. Hade man behövt betala fullpris så hade ju steget känts lite mer osäkert jämfört med att det faktiskt finns rätt hyggliga antivirus som är gratis
Sedan får man ju även tänka på vem som skall ha datorn och försöka hitta något som passar dem bra.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

jag hade nog hellre tagit ett full ATX i stället för M-ATX om ja vore du

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

jag hade nog hellre tagit ett full ATX i stället för M-ATX om ja vore du

Tja Jo jag svarade på det lite högre upp men vad menar du hade varit bättre med ett full ATX generellt? Som hade motiverat prisskillnaden, har du något konkret förslag på annat mobo?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Snyggt, svart och rött är en härlig combo

Permalänk
Medlem

Trevligt galleri

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk
Medlem

På Chassit står det "AMD" på plexit medans datorn är ett Intel system...:rolleyes: Det störde jag mig mycket på.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Härligt galleri. Skön färg inuti chassit, ovanlig.

Permalänk
Medlem

EPIC FAIL att ni byggde en INTEL rigg i ett AMD chassi.

Sen som Arne-Mohammed sa: JAg hade hellre tagit ett FULT ATX än ett M-ATX i de stora chassit. M-ATX valet är lite FAIL i kombo med chassit.

Ni skulle ha byggt i ett Lian Li PC-V354 istället. De hade blivit en liten ÜBER KRAFT burk. vilket hade imponerat på många då "alla" verkar tro att en dator är AWSOME bara för att den är STOR osv.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Väldigt sjysst av dig att verkligen lägga ner tid på bygget åt polaren din och inte bara hafsa igenom det. Jag instämmer med övriga om moderkortsvalet(eller storleken snarare) men bara av den anledningen att det kan vara lite som att "kasta en falukorv i farstun", ursäkta uttrycket Det är också därför som jag avskyr Corsair 800D, det ser hemskt ut. Kortet i fråga presterar trots allt bättre än många ATXkort och är dessutom snyggt och proppat med extrafunktioner. På det stora hela så hade iaf jag varit nöjd med den datorn.

5 för entusiasmen!

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Entusiast

Prestanda/pris... är det värt dubbla priset för de där minnena? Skönt galleri i övrigt, roligare när det blir ett par bilder...

Skönt med damfilter också, man vill ju inte att det ska krypa in kvinnor/tjejer i burken. Synd att du inte fick dammfilter istället... har märkt att det oftare kryper in damm än damer i burken

Betalade du pengar för Norton? Norton alltså? Hur tänkte du då?!

Hur som helst är det en klockren 4:a för ett trevligt galleri!

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt bygge schysst av dig som lagt ner tid på det.
Nu till det som gör mig lite irriterad:
Vem f*n köper Norton antivirus/internet security när Microsoft Security Essentials finns helt gratis för windows användare samt att det är förvånansvärt bra.
Och till det andra, att ni/du köpte W7 för 1000kr när man som student kan fixa det oerhört lätt för nån enstaka hundring.
Bara på detta hade man sparat 1400kr. Då hade ni kunnat köra med 2st GTX 460 i SLi istället för ett 470 som är gammalt och låter apa.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Såg lite konstigt ut med mATX men du hade ju förklaring till valet av det så

Riktigt trevligt bygge! 5p

MVH

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Tackar tackar. Lacken är verkligen riktigt snygg och bilderna gör den inte helt rättvisa den måste nästan ses live

Det alternativa valet till Gene III hade varit Rampage III (pga både features men också utseende) vilket hade dragit iväg onödigt mycket i pris. Men jag håller med om att det kanske hade sett mer ut

Prisskillnaden och valet är motiverat, men alltså, hade det inte varit bättre med ett ATX i svart eller så? Jag menar, ni kör ju inte extrem färgmatchning. Med m-atx förstör man lite chassits koncept, eftersom man vill se sina feta komponenter. Det gör man inte riktigt nu, nu ser man nästan mer röd aluminium.

Permalänk
Medlem

Synd på AMD-loggan ofc men skitsnyggt chassie, ni skulle haft ett 5870 istället så hade ni kunnat motivera loggan haha

Trist med m-ATX, kunde väl bara tagit typ detta : Komplett.se - EVGA X58 SLI3, Socket-1366

Edit: Bättre bild http://www.hardwarecanucks.com/wp-content/uploads/EVGA-X58-SL...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Snyggt, svart och rött är en härlig combo

Tack det var min och födelsedagsbarnets tanke också Vi kollade på rätt många chassin och jag fokuserade på funktion och han på smak. Detta chassit föll han för i slutändan och jag måste säga att det är ett av de bästa chassin jag har byggt i.

Skrivet av Oliver93:

Trevligt galleri

Tackar. Jag har försökt att inte bara slänga upp bilder utan att det även få med ett lite nyttig info för dem som är intresserade

Skrivet av Leeloo:

På Chassit står det "AMD" på plexit medans datorn är ett Intel system...:rolleyes: Det störde jag mig mycket på.

Jo som jag skrev i galleriet "Det är designat för AMD dragon men det hindrar ju inte att man bygger annat i det. Det är dock den ända nackdelen jag kan se. Jag hade uppskatta en version utan AMD loggan mer" Men som sagt funktion och utseende övervägde AMD loggan

Skrivet av Reko85:

Härligt galleri. Skön färg inuti chassit, ovanlig.

Tack Liter mer ögongodis för er som gillade det rätt speciella chassit YouTube - Lian Li ARMORSUIT PC-P50R Som jag skrev inna om ni får chans att se det live så kolla gärna en gång extra på lackeringen. Den är verkligen skitbra gjord och i en klass som är ovanlig när man pratar om dator chassin

Skrivet av Ant3:

EPIC FAIL att ni byggde en INTEL rigg i ett AMD chassi.

Sen som Arne-Mohammed sa: JAg hade hellre tagit ett FULT ATX än ett M-ATX i de stora chassit. M-ATX valet är lite FAIL i kombo med chassit.

Ni skulle ha byggt i ett Lian Li PC-V354 istället. De hade blivit en liten ÜBER KRAFT burk. vilket hade imponerat på många då "alla" verkar tro att en dator är AWSOME bara för att den är STOR osv.

Jo jag har även byggt ett rätt kraftfullt system i Lian-li PC-Q8 etc så visst går det att bygga smått. Men som sagt lite en fråga om smak Samt att visst går det att få in ett 10.5" gpu i Lian Li PC-V354 men skulle man ju få slänga ut en HD-bur. Sedan så skulle det nog bli rätt tajt med ett HX750 och en H50 på det. Men so sagt det avgörande i detta fallet var födelsedags barnets smak

Det hade varit jättekul om någon av er som tycker att man borde kört på ett fullstorleks ATX hade kunnat komma med ett konkret förslag på vilket. Gärna med en kort motivation. Det enda jag kunde komma på hade varit Rampage III Extreme och det kändes inte direkt värt att lägga 1000kr extra på det.

Skrivet av Ovard:

Väldigt sjysst av dig att verkligen lägga ner tid på bygget åt polaren din och inte bara hafsa igenom det. Jag instämmer med övriga om moderkortsvalet(eller storleken snarare) men bara av den anledningen att det kan vara lite som att "kasta en falukorv i farstun", ursäkta uttrycket Det är också därför som jag avskyr Corsair 800D, det ser hemskt ut. Kortet i fråga presterar trots allt bättre än många ATXkort och är dessutom snyggt och proppat med extrafunktioner. På det stora hela så hade iaf jag varit nöjd med den datorn.

5 för entusiasmen!

Tack tack

Skrivet av Zpnk:

Prestanda/pris... är det värt dubbla priset för de där minnena? Skönt galleri i övrigt, roligare när det blir ett par bilder...

Skönt med damfilter också, man vill ju inte att det ska krypa in kvinnor/tjejer i burken. Synd att du inte fick dammfilter istället... har märkt att det oftare kryper in damm än damer i burken

Betalade du pengar för Norton? Norton alltså? Hur tänkte du då?!

Hur som helst är det en klockren 4:a för ett trevligt galleri!

hehe jo det är ett mycket vanligt underskatta problem med allt för många damer i burken

Som jag skrev i galleriet angående val av minne "Dessa var faktiskt billigare än 1600Mhz versionen så det var ett rätt självklart val, overkill eller ej. Den medföljande fläktkylningen var jag dock mindre imponerad av, men mer om det senare. Mer info:
https://www.inet.se/artikel/5315045/cors..."

Angående Norton så läs tidigare post

Tack

Skrivet av Forbidden:

Mycket trevligt bygge schysst av dig som lagt ner tid på det.
Nu till det som gör mig lite irriterad:
Vem f*n köper Norton antivirus/internet security när Microsoft Security Essentials finns helt gratis för windows användare samt att det är förvånansvärt bra.
Och till det andra, att ni/du köpte W7 för 1000kr när man som student kan fixa det oerhört lätt för nån enstaka hundring.
Bara på detta hade man sparat 1400kr. Då hade ni kunnat köra med 2st GTX 460 i SLi istället för ett 470 som är gammalt och låter apa.

Tackar tackar

Angående Norton läs tidigare post. Det är en enorm skillnad mellan freeware versionen och den som är installerad i detta system. Hade det varit möjligt att få tag i en Msdnaa licens så hade vi naturligtvis kört på det. Jag hade dock inte lagt de extra pengarna på 2 gtx460 även om det i sig är trevligt så är det faktiskt inte någon jätte stor prestanda skillnad. Då hade en större SSD varit roligare Du verka ha missat att GTX470 SOC är långt ifrån ett standard kort det är extremt tyst Gigabyte Geforce GTX 470 Super Overclock Review - Page 5 Lite mer bilder etc

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming