Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
På moderkortet sitter mempipes för ram-minnet samt heatpipes från bryggorna, dessa går upp bredvid cpu'n och där bredvid sitter det flänsar. Då AMD's sockel AM2+ är avlång så är den längre i y-led än i x-led. Jag ska ta en bild lite senare och lägga in här så får ni se problemet själva.

Då förstår jag, jag har nämligen aldrig ens sett en AM2 socket tror jag.. Så de e mest därför jag inte är så hemma på de där med AMD, Dock är jag inbiten ATi älskare^^

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhoiSTech
Då förstår jag, jag har nämligen aldrig ens sett en AM2 socket tror jag.. Så de e mest därför jag inte är så hemma på de där med AMD, Dock är jag inbiten ATi älskare^^

ah, okej jo, ATI har alltid vart en av favorit här med ^^

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk

varför valde du ett AMD system?, hadde det inte varit bättre med ett Intel system?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
varför valde du ett AMD system?, hadde det inte varit bättre med ett Intel system?

Första anledningen var att jagh ville bygga ett AMD SPIDER-system, en annan anledning är pris/prestanda. Det fick inte kosta mer än 10k, och när jag byggde datorn så var det här det bästa för pengarna så att säga, i mina ögon.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
Första anledningen var att jagh ville bygga ett AMD SPIDER-system, en annan anledning är pris/prestanda. Det fick inte kosta mer än 10k, och när jag byggde datorn så var det här det bästa för pengarna så att säga, i mina ögon.

ok det går ju tänka på det viset med. jag tänker typ tvärt om så att jag köper det bästa i stället. och då får det kosta.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
ok det går ju tänka på det viset med. jag tänker typ tvärt om så att jag köper det bästa i stället. och då får det kosta.

Kör på det, men e man en liten Student som jag är så klarar man sig inte på alltför mycket pengar per månad

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

nice bygge

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rallyludde
Min athlon 6000+ har heatpipes i sin stockkylare. 4st närmare bestämt

Skulle du kunna skicka/länka till en bild med heatpipsen? Intressant hur de sitter. Har inga synliga heatpipes in min stock-intel-kylare iallafall.

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
Skulle du kunna skicka/länka till en bild med heatpipsen? Intressant hur de sitter. Har inga synliga heatpipes in min stock-intel-kylare iallafall.

Har tyvärr den inte här i Kiruna, den ligger kvar o dammar i skåneland...
Intel har inte heatpipes på sina vanliga CPU'er men om du köper en quad eller dual core extreme så sitter det några heatpipes på dem med.

AMD har valt att slänga på heatpipes på sina CPU'er med en TDP på högre än 95w så vitt jag har förstått det... Det finns en bottenplatta i koppar och mellan den o flänsarna så sitter det 4 st heat-pipes som sedan går in i kylflänsarna igen. Flänsarna är förövrigt tunnare och fler än en vanlig AMD stock-kylare ex.v den till 5400+.

Hoppas att det var till någon hjälp.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Ledsen men jag tycker fortfarande att det går utmärkt att skära ner så pass mycket på denna bygge utan att försämra prestanadan och köpa en platt 22 skärm på överskottet...CRT skärmar ser man ju bara på tippar numera...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Ledsen men jag tycker fortfarande att det går utmärkt att skära ner så pass mycket på denna bygge utan att försämra prestanadan och köpa en platt 22 skärm på överskottet...CRT skärmar ser man ju bara på tippar numera...

DEt har jag även gjort, fick den i födelsedags present! En 22" LG Flatron W2234S.
CRT skärmen vägde för mycket för att kunna ta med sig i flyget x)

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Avstängd

Synd med den processorn till såna fina kort ^^

Shysst CPU-kylare

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

nice nice!!! god jul!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Synd med den processorn till såna fina kort ^^

Shysst CPU-kylare

Heh, jo, skulle tagit en billigare Athlon X2 och väntat tills De nya AMD CPUerna kommer ut... När jag köpte den här så var Intel's E8400 som jag ville ha lite dyr så jag byggde grunden till en Spider-plattform istället.

Jo, Kylaren är lite biff x)

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

CM V8 ser extremt cool ut asså porrr<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
CM V8 ser extremt cool ut asså porrr<3

haha, jo x)

Och den kyler sjukt bra med.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Hur mkt rum är det mellan v8 an å sidan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skomars
Hur mkt rum är det mellan v8 an å sidan?

Skulle gissa mellan 2-5mm den tar inte emot iaf

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk

Var köper du dina grejer ifrån, du pratar i dollar. Nåt schysst ställe att tipsa om?

Visa signatur

| Intel Q6600| ASUS STRIKER EXTREME II| ASUS 8800GTX 768MB | Samsung Spinpoint 120GB | 4GB RAM OCZ Reaper 1066| PSU 500W Tagan | Antec P180 | 3x120mm Nexus real silent |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhallman
Var köper du dina grejer ifrån, du pratar i dollar. Nåt schysst ställe att tipsa om?

Alla priser i sverige beror på hur mycket dollarn kostar, ju lägre destu billigare. I somras var den nere i rekordlåga 6kr och den har gått upp i pris igen --> datorer går upp i pris.

Annars i sverige så brukar jag beställa saker från antingen datorbutiken, misco eller komplett. Även inet.se är en mkt bra sida!

Ifall du åker till USA så finns ju alltid Compusa.com men det tillkommer skatter och liknande från deras hemsida som inte står ditskrivna och blir liknande priser här då.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Din V8 sitter felvänd. Luften skall blåsa ut mot fläkten, du har satt den så att den blåser ut direkt in till datorn.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Din V8 sitter felvänd. Luften skall blåsa ut mot fläkten, du har satt den så att den blåser ut direkt in till datorn.

Han har monterat den rätt.

Jag har monterat 2 st åt kompisar och i båda 2 var fläkten vänd så att den blåser ut ur chassit när texten på kylaren är "rättvänd" i ett ATX chassi.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Din V8 sitter felvänd. Luften skall blåsa ut mot fläkten, du har satt den så att den blåser ut direkt in till datorn.

Den är mest defenitivt rättvänd, har dubbelkollat pga alla som tjatat. skruvade av fläkten, den satt åt rätt håll.

End of discussion.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
Den är mest defenitivt rättvänd, har dubbelkollat pga alla som tjatat. skruvade av fläkten, den satt åt rätt håll.

End of discussion.

Konstigt i och med att det inte bara gör det i prakitiken, utan även visas med en illustration och sägs i instruktionsbladet att den varma luften blåses ut bakom 8:an.

Tur för dig iallafall, själv måste jag sitta med texten ned. Orkar nämligen inte skruva loss och vrida plasten.

Praktexempel på galleri, för övrigt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
Han har monterat den rätt.

Jag har monterat 2 st åt kompisar och i båda 2 var fläkten vänd så att den blåser ut ur chassit när texten på kylaren är "rättvänd" i ett ATX chassi.

Jag har själv en sådan och som jag skrev ovan så står det i instruktionerna, visas i instruktionerna och sker i praktiken att luften blåses ut bakom 8:an i namnet: V8=>.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Jag har själv en sådan och som jag skrev ovan så står det i instruktionerna, visas i instruktionerna och sker i praktiken att luften blåses ut bakom 8:an i namnet: V8=>.

Ibland så är manualen inte alltid rätt. Kan vara ett feltryck, vad vet jag?

I mitt fall, och i Prozzacs fall så har det inte vart så. Fläkten som jag har blåser ut luften genom den bakre fläkten på min dator när den är monterad på det vis som den är just nu och det fungerar fint.

Vad vi kan säga om detta är antagligen att Cooler Master har gjort någon typ av skrivfel i manualen. Men hey, skruvarna man använde var feldesignade och skruvades vänster för att spännas och vice versa. Men det är inga stora fel som inte går att rätta till.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

mycket fint kort det svarta skulle vilja ha ett sådant! sj har ja ett 4770 512mb som ja snör ut då ja väntar på ett 460GTX inte lika kraftigt men bättre än mitt nuvarande

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

mycket fint kort det svarta skulle vilja ha ett sådant! sj har ja ett 4770 512mb som ja snör ut då ja väntar på ett 460GTX inte lika kraftigt men bättre än mitt nuvarande

Det här är inte direkt vad jag gör idag I dagsläget så kör jag med en intel core 2 quad q9550 samt ett Nvidia GTX460 1GB, det är ett mkt fint grafikkort

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue