Bilverkstad - överpris.. jobbigt

Permalänk
Medlem

Bilverkstad - överpris.. jobbigt

Jag hade fel på min hastighetsmätare samt abs så jag åkte upp och frågade om dom kunde göra en felkontroll på det.

Det skulle dom ha 500kr för

Dom ringde mig och sa vad felet var och att allt som allt skulle gå på 2150kr, och det tyckte jag var ok eftersom jag inte kan något om bilar. Det var arbete + reservdel

Nu kommer räkningen på 2600kr

Men det jobbiga är att det står

Sensor (V) Fram - 995kr
Arbete 1.47h - 1023kr
Att betala - 2600kr

Vad kommer dom 582kr från? eller det kanske är momsen.. lite flummig avi.

Men om dom säger 2150kr på telefon och skickar sedan ut en räkning på 2600 är det rätt?

Permalänk

well så länge det inte finns nått papper som du och reparatören skrivit under att han sa 2150:- så kan du nog inget göra bara bit i det sura och betala... ganska svårt att bevisa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har de specificerat kostnaderna i fakturan så som du skriver så är det uppenbarligen nåt fel och du bör kontakta dem för att kolla vad som är fel (självklart först och främst säga att ni kom överens om 2150 kr). Moms kan det inte vara då den i så fall skulle vara högst 504,5 kr.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

När en företagare pratar pris med en privatperson MÅSTE moms ingå i priset han/hon erbjuder vad jag vet. Däremot finns det nån praxis om att priset på tjänster som hantverk mm får variera med nånstans mellan +-15-20% har jag för mig. Dina 580 är ju dock en bra bit över 20 så tror att du får ta och bestrida fakturan tills ni har rett ut den röran...

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla upp det idag

Permalänk
Medlem

2150kr för jobbet + 500kr för felkontrollen?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av JD:

2150kr för jobbet + 500kr för felkontrollen?

Precis, så tänkte jag med.
Men det borde ha stått specificerat om det stämmer?

Visa signatur

Sök på WipeClean för att hitta tidigare inlägg...
Dator? Ja!

Permalänk
Avstängd

Borde stått med på pappret ja, det du kan göra är att ringa till dom och säga att du gick med på att betala 2150.- och inte 2600 som dom skickade faktura på. troligtvis så är det dock så att det är dom där 500.- för fel kontrollen som är med!

MVH

Permalänk
Medlem

Har inte pappret med mig nu men på det står det

själva reservdelen kostar 995kr
Sen står det en lista på vad dom gjort för arbete som kostar 1023kr

och i den listan står det med felkontrollen (beskrivning med att söka upp felet) + installationen av den nya delen.

Men jag ska kolla med dom

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lofen:

När en företagare pratar pris med en privatperson MÅSTE moms ingå i priset han/hon erbjuder vad jag vet. Däremot finns det nån praxis om att priset på tjänster som hantverk mm får variera med nånstans mellan +-15-20% har jag för mig. Dina 580 är ju dock en bra bit över 20 så tror att du får ta och bestrida fakturan tills ni har rett ut den röran...

10% är det. Om näringsidkaren säger att det är ett ungefärligt pris så ska han underrätta dig så fort han märker att han kommer att överskrida priset med mer än 10%. Men jag tolkar inte detta priset som ett ungefärligt pris.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hade ungefär likadant problem med priset när jag lämnade in min bil tidigare i år. Blev uppringd och där sades det exakt hur mycket det skulle kosta men sen när jag är där och hämtar bilen så vill de ha 600kr mer, jag totalvägrade för det är så sjukt dåligt att lura folk på det viset. Det var tom verkstadschefen för ett större märke som pratade med mig, jag hade skrivit som tur ner på en lapp när jag talade med honom på telefon, men han verkade senil. Iallafall så drog han bort den där extra 600kr tillslut. Gissa om min bil hamnar där igen... NOT.

Permalänk
Medlem

Var kan man hitta information om dessa procent som priset får öka? Det låter orimligt och ologiskt såhär spontant tycker jag. Det väcker ju också tanken om att man ska kunna vägra 10% av priset...
Alltid tråkigt med sånt har strul för övrigt, hoppas att det löser sig!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Låter ju som felsökning + jobb fast dom glömt specifiera det... Vet inte om det är värt att gräva vidare men gör som du vill

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har fått in lite rapporter om den här tråden eftersom den inte är datorrelaterad. Jag vill därför uppmärksamma läsare på att det sedan en tid tillbaka inte längre finns någon begränsning som säger att de konsumenträttsliga frågorna som diskuteras i den här forumdelen måste vara datorrelaterade.

Skrivet av giplet:

10% är det. Om näringsidkaren säger att det är ett ungefärligt pris så ska han underrätta dig så fort han märker att han kommer att överskrida priset med mer än 10%. Men jag tolkar inte detta priset som ett ungefärligt pris.

Nja, 15 procent är det, se konsumenttjänstlagen 36 §. Det är ju dock som sagt oklart om priset som det handlar om här är en sådan ungefärlig prisuppgift som den paragrafen behandlar.

Permalänk
Medlem

Jag fick priser exkl. moms i mail från brabil för inte så länge sen. Det framgick ingenstans att det var exkl. moms och jag var ju en helt vanlig privatkund. När jag hade lämnat in bilen så ringde de upp mig och sa att den var klar. Frågade om slutpriset och fick mig en liten chock. De fick självklart fixa ner priset så det matchade det han hade skrivit i mailet. Det rörde sig om ca 1500 spänn i skillnad.