Permalänk
Medlem

Begagnad macbook pro

Hoj!
Har möjlighet att få köpa en Macbook Pro, 15" och kostade 22000 när den köptes. Vet inte så mkt specs på rak arm men det är den första unibodymodellen. Nån som vet exakt hur gammal den är då?
Sitter väldigt dåligt till och kan inte söka själv, och jag har inte så stora kunskaper om macar... Han vill ha 10000 för den. Är det ett skäligt pris? nyligen servad och 2 år garantikvar också. Hur länge skulle man kunna tänka sig att den överlever och vad kan man förvänta sig för prestanda. Jag känner säljaren så jag tror inte han skulle lura mig men det skadar aldrig att kolla läget innan

Tacksam för svar

Permalänk

Det borde vara den här: MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.4 15" (Unibody) Specs (Late 2008/Unibody, MB470LL/A, MacBookPro5,1, A1286, 2255) @ EveryMac.com

Den kom hösten 08 och borde utan problem hänga med *minst* fem år till - antagligen längre. Fast det är ju svårt att säja hur kul den kommer kännas om fem år...
Dubbla grafikkort - ett 9600 GT med 256 mb dedicerat minne och ett 9400 med 256 delat minne. Borde klara WOW iallafall.
Vad ska du ha datorn till? Surf, mail, photoshop, webbdesign, office, programmering och så klarar den bra. Filmredigering kan nog också funka, men det kan bli lite segare.

10000:- låter som ett pris som du får betala på 99mac eller blocket, så om det är en bra kompis så borde du få den för 9000:-

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Okay, om jag köper den så blir det för att ha när jag börjar studera nästa höst. och eftersom jag ska påbörja en 5årig utbildning så känns det ganska värt att köpa en ny då som fortfarande kanske är lite rolig om 5 år? Känns inte så roligt att spendera 20papp på en dator mitt i utbildningen

Permalänk
Medlem

Nya 13" med studentrabatt blir ungefär samma pris, jag hade valt den istället.
Grafikkortet blir aningen långsammare, men duger gott till det mesta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nya 13" med studentrabatt blir ungefär samma pris, jag hade valt den istället.
Grafikkortet blir aningen långsammare, men duger gott till det mesta.

"Nya" 13"? Den har samma uråldriga processor.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

"Nya" 13"? Den har samma uråldriga processor.

Eftersom MacOS är mycket effektivare än Windows så är inte det här något problem... jag har en 2 år gammal imac och den springer i cirklar runt betydligt nyare PC i många program särskilt Adobes.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nya 13" med studentrabatt blir ungefär samma pris, jag hade valt den istället.
Grafikkortet blir aningen långsammare, men duger gott till det mesta.

Ja, det är ju sant. Det skulle nog jag också gjort. 320M räcker åtminstone till att spela NFS Most Wanted.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Eftersom MacOS är mycket effektivare än Windows så är inte det här något problem...

Du har verkligen ingen aning om vad du snackar om.

Skrivet av peterholm1:

jag har en 2 år gammal imac och den springer i cirklar runt betydligt nyare PC i många program särskilt Adobes.

Jag tror inte din 2 år gamla iMac har ens hälften av prestandan i Adobeprogram mot min betydligt billigare ett år gamla dator.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Eftersom MacOS är mycket effektivare än Windows så är inte det här något problem... jag har en 2 år gammal imac och den springer i cirklar runt betydligt nyare PC i många program särskilt Adobes.

Men sluta. Adobes program är dåligt optimerade för Mac jämfört med Windows. Därmed inte sagt att de fungerar dåligt, jag använder själv Adobes programsvit för design dagligen på min Mac, men jag sitter hellre vid en 'betydligt nyare PC'. Du borde testa det själv innan du faktiskt uttalar dig om sånt. c:

Du får förresten mer än gärna förklara vad du menar med att "MacOS är mycket effektivare än Windows", för som du skriver det nu så kan man inte ta dig på allvar.

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk

Nämen tänk, blev det en Mac vs PC tråd av det här? Oväntat!

Hur skulle det vara att fokusera på vad TS faktiskt frågar om, istället för att komma med smart-ass kommentarer?
Kan ni försöka ge fan i att trolla sönder var och varannan tråd härinne?
Om nån känner sig träffad så är det meningen att den ska känna det. Att göra ytterligare en Win vs. Mac. tråd tillför inte nåt relevant till den här diskussionen - det gör föralldel inte det här inlägget heller, men jag tröttnar på att se varenda jävla tråd här mynna ut i samma sak.
En del härinne verkar vara väldigt små människor.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Nämen tänk, blev det en Mac vs PC tråd av det här? Oväntat!

Hur skulle det vara att fokusera på vad TS faktiskt frågar om, istället för att komma med smart-ass kommentarer?
Kan ni försöka ge fan i att trolla sönder var och varannan tråd härinne?
Om nån känner sig träffad så är det meningen att den ska känna det. Att göra ytterligare en Win vs. Mac. tråd tillför inte nåt relevant till den här diskussionen - det gör föralldel inte det här inlägget heller, men jag tröttnar på att se varenda jävla tråd här mynna ut i samma sak.
En del härinne verkar vara väldigt små människor.

Min åsikt är att han bör köpa femtontummaren.

Sedan att det finns roligt folk som tror att operativsystemet kan påverka utnyttjande av megahurtzen när det gäller så pass etablerade system är bara skrattretande.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fratey:

Min åsikt är att han bör köpa femtontummaren.

Sedan att det finns roligt folk som tror att operativsystemet kan påverka utnyttjande av megahurtzen när det gäller så pass etablerade system är bara skrattretande.

Det har inget med diskussionen att göra så ta det via PM och inte här.

Jag hade tagit en ny 13" MBP istället. Extra batteri och 4GB RAM.(Om det är den länkade)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det har inget med diskussionen att göra så ta det via PM och inte här.

Han är fri att skicka mig PM om han inte delar min sikt, ja.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Konne-:

Okay, om jag köper den så blir det för att ha när jag börjar studera nästa höst. och eftersom jag ska påbörja en 5årig utbildning så känns det ganska värt att köpa en ny då som fortfarande kanske är lite rolig om 5 år? Känns inte så roligt att spendera 20papp på en dator mitt i utbildningen

Jag kom på ett rätt bra skäl till att ta 13" MBPn; storlek och vikt.
15" är föralldel trevligt att jobba på men om du ska bära den till och från skolan skulle jag lätt välja en 13" - den är mycket smidigare. Jag har en 15" och den är mycket bökigare än min gamla 13" MBP (ångrar mig nästan...).

Hur kul en mac känns om fem år är ju jäkligt svårt att svara på, men om man kollar bakåt istället, på en fem år gammal mac (alltså den första som körde intel-processor) kan man i princip använda de nyaste versionerna av de flesta program. Ofta behöver man trycka i lite mer minne. Det är ju inte nån garanti på att det kommer se ut likadant om fem år, men det kan väl ge en fingervisning.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konne-:

Hoj!
Har möjlighet att få köpa en Macbook Pro, 15" och kostade 22000 när den köptes. Vet inte så mkt specs på rak arm men det är den första unibodymodellen. Nån som vet exakt hur gammal den är då?
Sitter väldigt dåligt till och kan inte söka själv, och jag har inte så stora kunskaper om macar... Han vill ha 10000 för den. Är det ett skäligt pris? nyligen servad och 2 år garantikvar också. Hur länge skulle man kunna tänka sig att den överlever och vad kan man förvänta sig för prestanda. Jag känner säljaren så jag tror inte han skulle lura mig men det skadar aldrig att kolla läget innan

Tacksam för svar

Ganska bra pris, skulle försöka få ner det till 9000 i alla fall. Sen spara ihop lite pengar och sätt i en SSD - då kommer den till sin rätt!

Skrivet av fratey:

"Nya" 13"? Den har samma uråldriga processor.

Dags för dig att dryga ner ännu en tråd ser jag.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Dags för dig att dryga ner ännu en tråd ser jag.

Förlåt, eftersom det är en Mac är en P8600 inte gammal. Den är helig.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Förlåt, eftersom det är en Mac är en P8600 inte gammal. Den är helig.

Nä, P8600-processorn är allt annat än ny. Men det gör väl inte den nya Macbook Air 13 gammal? Modellen är fortfarande ny, precis som Json_81 sa.

Problemet är att du alltid har så negativ ton i dina inlägg, det är väldigt tråkigt att läsa sådana inlägg.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Nä, P8600-processorn är allt annat än ny. Men det gör väl inte den nya Macbook Air 13 gammal? Modellen är fortfarande ny, precis som Json_81 sa.

MBA'n är en helt annan sak än MBP'n som diskuterades i denna tråd.

Skrivet av b0bzor!:

Problemet är att du alltid har så negativ ton i dina inlägg, det är väldigt tråkigt att läsa sådana inlägg.

Om du tycker att jag "alltid" har så negativ ton i mina inlägg tycker jag du ska sluta tolka allt så hemskt negativt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Hanks:

Men sluta. Adobes program är dåligt optimerade för Mac jämfört med Windows. Därmed inte sagt att de fungerar dåligt, jag använder själv Adobes programsvit för design dagligen på min Mac, men jag sitter hellre vid en 'betydligt nyare PC'. Du borde testa det själv innan du faktiskt uttalar dig om sånt. c:

Du får förresten mer än gärna förklara vad du menar med att "MacOS är mycket effektivare än Windows", för som du skriver det nu så kan man inte ta dig på allvar.

thomas67lundberg kom med ett bra inlägg... jag är alldeles för gammal för att sitta och tjafsa om OS... men jag anser att jag har lite erfarenhet efter att ha kört Photoshop sen 2.5.1 -94.... MIN erfarenhet av att köra Adobes program på Mac/PC är att PC viker ner sig snabbare på samma hårdvara särskilt när man kör flera program samtidigt... PC cachar betydligt mer på hårddisk än Mac... och då menar inte jag efter sjuttioelva hack i cachefiler och swapdiskar utan out-of-the-box.

Det ska sägas, jag har inte kört Adobes program i 64-bitars Windows 7... det kanske är bättre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

thomas67lundberg kom med ett bra inlägg... jag är alldeles för gammal för att sitta och tjafsa om OS... men jag anser att jag har lite erfarenhet efter att ha kört Photoshop sen 2.5.1 -94.... MIN erfarenhet av att köra Adobes program på Mac/PC är att PC viker ner sig snabbare på samma hårdvara särskilt när man kör flera program samtidigt... PC cachar betydligt mer på hårddisk än Mac... och då menar inte jag efter sjuttioelva hack i cachefiler och swapdiskar utan out-of-the-box.

Det ska sägas, jag har inte kört Adobes program i 64-bitars Windows 7... det kanske är bättre...

Vad är det här operativsystemet "PC" du dillar om? Swapping råkar jag ut för när jag har slut på RAM, aldrig annars. Men förstås, din Mac kanske har något magiskt som connectar till någon hemlig cloud för att ladda ned mer RAM.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

MBA'n är en helt annan sak än MBP'n som diskuterades i denna tråd.

Ursäkta, tog på något vis för givet att han menade 13" Air.. men förstås så pratas det om MBP.

Skrivet av fratey:

Om du tycker att jag "alltid" har så negativ ton i mina inlägg tycker jag du ska sluta tolka allt så hemskt negativt.

Jag uppfattar dina inlägg inte _alltid_ som negativa, men oftast. Jag ska försöka tolka bättre.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av fratey:

Vad är det här operativsystemet "PC" du dillar om? Swapping råkar jag ut för när jag har slut på RAM, aldrig annars. Men förstås, din Mac kanske har något magiskt som connectar till någon hemlig cloud för att ladda ned mer RAM.

Vilken aggressiv stämning det blir direkt man nämner plattformar...

PC då menar jag naturligtvis Windows... och jag orkar inte diskutera detta vidare. Min erfarenhet är att CS-paktetet funkar bättre på Mac än PC-windows... vad är det för fel att ha den åsikten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Ursäkta, tog på något vis för givet att han menade 13" Air.. men förstås så pratas det om MBP.

Jag gillar MBA'en. c:

Skrivet av b0bzor!:

Jag uppfattar dina inlägg inte _alltid_ som negativa, men oftast. Jag ska försöka tolka bättre.

Och jag ska försöka formulera om mig lite.

Skrivet av peterholm1:

PC då menar jag naturligtvis Windows... och jag orkar inte diskutera detta vidare. Min erfarenhet är att CS-paktetet funkar bättre på Mac än PC-windows... vad är det för fel att ha den åsikten?

Att det inte är en åsikt utan felaktig fakta. Månen är inte blå bara för att min åsikt är att den är det. Din iMac är inte snabbare än min "peze" bara för att din åsikt är sådan.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

hmm, okay. Tack för era inlägg. Köper den nog inte då han fick en bud på 11000 för den (jag får fortfarande köpa den för 9.5 om jag vill men det känns taskigt på nått sätt) så jag väntar tills jag börjar plugga ist.