SSD diskar låser Windows

Permalänk
Medlem

SSD diskar låser Windows

Hej,

Har ett väldigt underligt problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Varje gång jag installerar Windows 7 på SSD diskar så fryser sig operativsystemet inom fem minuter från inloggningen. Installationen av operativsystemet blir alltid klart men problemet uppstår direkt vid första inloggningen.

Följande har jag gjort i felsökningssyfte:

- Testat Windows 7 Ultimate/Enterprise och Server 2008
- Testat på två olika SSD diskar (OCZ Vertex och Intel X25-M) båda ger exakt samma problem
- Testat på två vanliga hårddiskar där det aldrig uppstår några problem.
- Uppdaterat bios, chipset, sata controller.
- Dragit ut övriga komponenter (cd-läsare, diskar, ljudkort etc)

Följande hårdvara har jag i datorn som alltid fungerat 1+ år tills jag gick över till SSD:

- ASUS P6T Delux
- Intel Core i7 940
- 12 GB Corsair XMS3 RAM, (två stycken 6GB sett)
- Nvidia Geforce GTX295

Hoppas någon har en fin lösning/felsöknings tips!

Permalänk

dum fråga kanske men ändrat i bios till AHCI mode när du installerar windows så AHCI driver installeras istället för IDE ? kanske rakt av otur med 2 defekta diskar ? ...

liknar problemet jag hade med min Corsair Reactor innan den totalt dog. först slutade AHCI funka så fick köra med IDE till slut så slutade IDE funkar och jag lämmnade in den till inet tog 3 dar innan dom fick samma resultat som jag att den var helt död fick en ny Corsair Force 60gb istället

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Hittade den här tråden: Windows 7 freezes
Visserligen är det mesta från beta-stadiet av Win 7, men det kanske kan vara till någon hjälp.

Men prova uppdatera BIOS, samt kör drivrutiner från ASUS (gör du förmodligen).
Och gör som nothingtoxic sa, kolla så du kör AHCI.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för snabba svar. Kör redan AHCI och har uppdaterat bios till senaste versionen.
Har även kollat igenom tråden du länkade till tidigare och jag hittade tyvärr inget som passade in på mitt problem.

Känns som det är någon drivrutin eller liknade som spökar eftersom det fungerar 1-5 minuter innan datorn låser sig.