Permalänk
Avstängd

Gaming skärm.

Ska köpa en nya skärm till datorn och har tänkt lite på dessa två:

BenQ TFT 24" XL2410T Zowie Bundling - Inet.se
Samsung SyncMaster BX2450 - Elgiganten

Vad är det man ska kolla efter när man köper ny skärm förutom upplösningen och kontrasten då.
Vilken respons tid är den perfekta för gaming?

Tack på förhand.

Permalänk
Moderator
Moderator

En signifikant grej i detta är att BX2450 är en 60hz-skärm till skillnad från XL2410T som är 120hz.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Jo, precis. Är därför jag är inne mer på den.

Permalänk
Medlem

mest för pengarna..
DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Otroligt prisvärd högprestanda skärm med IPS-panel - Specifikationer

Jag har den och är mycket nöjd.
Bättre panel samt mycket billigare..

Permalänk
Moderator
Moderator

Dock 60hz även den så beror ju på vilken skärm han menade att han var intresserad av

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Glömde skriva det, är mer inne på 120hz. Börjar bli sent, huvudet hänger inte riktigt med. Men med BenQ:n är den bra för spel eller är den mer för typ film?

Permalänk
Medlem

Ser man verkligen skillnad när man kör med 120 hz? Vad jag vet, så kan inte ögat se någon skillnad, när spelet flyter på i 60 hz och över.

Permalänk
Moderator
Moderator

Hur man upplever det är olika från person till person. Men ögat har i alla fall potential att uppfatta mycket mer.

Citat:

The USAF, in testing their pilots for visual response time, used a simple test to see if the pilots could distinguish small changes in light. In their experiment a picture of an aircraft was flashed on a screen in a dark room at 1/220th of a second. Pilots were consistently able to "see" the afterimage as well as identify the aircraft. This simple and specific situation not only proves the ability to percieve 1 image within 1/220 of a second, but the ability to interpret higher FPS.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av mapo:

Ser man verkligen skillnad när man kör med 120 hz? Vad jag vet, så kan inte ögat se någon skillnad, när spelet flyter på i 60 hz och över.

Det gör man, spela counter-strike på en CRT med 100hz & en TFT med 60, så märker du stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Ser man verkligen skillnad när man kör med 120 hz? Vad jag vet, så kan inte ögat se någon skillnad, när spelet flyter på i 60 hz och över.

Ja, man ser skillnad. Vad du vet är fel.

Sen även i denna tråd: Samsung SyncMaster BX2350 - DigitalVersus

Ta BenQn.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre ta Asus, LG och Samsung framför BENQ. Alla dom 3 har 120 hz varianter. Dessutom är BENQ skärmen onödigt dyr. Tvivlar på att den levererar för sitt pris. Den har dessutom LED, så den lider av de flesta barnsjukdomarna säkerligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Skulle hellre ta Asus, LG och Samsung framför BENQ. Alla dom 3 har 120 hz varianter. Dessutom är BENQ skärmen onödigt dyr. Tvivlar på att den levererar för sitt pris. Den har dessutom LED, så den lider av de flesta barnsjukdomarna säkerligen.

Det handlar inte om barnsjukdomar utan problem med att den är edge-lit om något.

Samsungen, hahaaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det handlar inte om barnsjukdomar utan problem med att den är edge-lit om något.

Samsungen, hahaaha.

Tjo!
Vad är Edge-lite?
är själv sugen på Benqen , sitter nu på Dell U2311h. men har sådan ångest om jag ska behålla den.
eller köpa Benqen, kör mest FPS

//markus

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mock:

Tjo!
Vad är Edge-lite?
är själv sugen på Benqen , sitter nu på Dell U2311h. men har sådan ångest om jag ska behålla den.
eller köpa Benqen, kör mest FPS

//markus

Som jag förstått det finns det två LED-belysningar, ena är kantbelyst andra är, ja något annat

LED är långt ifrån mitt område. Söker du så hittar du nog något vettigt.

Permalänk
Medlem

Har själv BenQ-skärmen och är riktigt nöjd med den, den flyter på riktigt bra i cs tex.

Permalänk
Moderator
Moderator

Edge-lit förenklat: dioderna för backlight sitter i utkanten av skärmen och ljuset sprids över skärmytan med hjälp av en särskild panel.
Till skillnad från andra typer där dioderna för backlight helt enkelt sitter "bakom skärmen". Vet inte om det finns någon direkt för/nackdel med någon av teknikerna.

Dessa är dock båda fortfarande bara "LED-backlit" och inte äkta LED, där LED används till själva bilden.
Tillverkarna har dock fått för sig att det är helt ok att blanda ihop begreppen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thxsen:

mest för pengarna..
DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Otroligt prisvärd högprestanda skärm med IPS-panel - Specifikationer

Jag har den och är mycket nöjd.
Bättre panel samt mycket billigare..

Förstår inte, är inte fördröjningen någon viktig punkt att tänka på?

Denna skärmen du föreslog hade ju 8ms....
Lämpar detta sig för spel?
Är den inte vansinnigt slö?
Upplys mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Förstår inte, är inte fördröjningen någon viktig punkt att tänka på?

Denna skärmen du föreslog hade ju 8ms....
Lämpar detta sig för spel?
Är den inte vansinnigt slö?
Upplys mig

Läser ni inte något alls utöver den tråd ni skapar? Verkar inte så

Nej, det är inte vansinnigt slött, det finns skärmar där ute med 20ms som är snabbare än skärmar med 5ms. För några år sen köpte en polare en Samsung med 3ms, den var så dålig att det var löjligt.

Kolla upp Input lag, kolla upp after images. Dell U2311H klarar sig bra i spel, inte som 120hzarna men troligen nog för dig och de flesta andra