Win7 Bench på Mac Book Air 11,6"

Permalänk
Hjälpsam

Win7 Bench på Mac Book Air 11,6"

Jag föll pladask för den nya Mac Book Air 11,6" (2010).

Det blev inköp på "vanilla" fast med 128GB disken då jag skulle köra BootCamp.

Alla som är lite nyfiken på denna har sett en rad unboxing videor och recensioner så det enda jag vill tillägga på unboxing är;
Nice!
Batteriet laddat till drygt hälften, så startknappen, välja namn och språk och så är man igång på några minuter utan att ens kopplat in sladden... Snyggt

Nu till den biten som det inte snackats så mycket om. Gaming prestanda på datorn, då jag är rätt ny på Mac och misstänker att dv Mac benchar inte skulle säga PC folket här så mycket blev det en 3DMark06.

Vantage kunde jag inte köra och få resultat på då dels jag inte kopplat in extern skärm för att köra 1280x1024, kör endast på den inbyggda skärmen än så länge. Dels på grund av att drivisarna inte är WHQL certifierade. Av samma anledning kan jag inte publicera 3DMark06 resultatet på Orb Public, först ett par screenshots (cause it did happen)

Notera att SpeeStep fungerar som den skall i Idle i Windows för att spara batteritid. Inte testat effektiv batteritid i Win7 än så länge, inte haft Win7 installerat mer än några timmar och då haft kabel i för eventuell prestanda minskning vid bateridrift inte skall påverka resultaten. Skall försöka få till lite mer benchar senare. Dock är jag imponerad av hurpass spelbar datorn ändå är, kör HL2 i OS-X miljö, MafiaII i Win7 och sett videos på en del andra saker med som dessa;

COD4 MW YouTube - 11 inch MacBook Air Gaming: Call of Duty 4 Modern Warfare (2010)
Crysis YouTube - Crysis Running on a MacBook Air (Windows 7 Gaming)
Näve benchmarks YouTube - 2010 MacBook Air Review and Box Content + Benchmarks

Bootcamp fungerade utan problem, snabb och smidig installation. Innan man körde igång fick man fixa en skiva eller USB med dv drivers. Samma skiva/USB finns även ett Windows program som gör att Mac Datorn kan låna dess DVD spelare via Wifi, smidigt om man inte har en USB DVD för Windows installationen. Notera att Bootcamp Windows install endast tar riktiga skivor, inte meckade USB minne versioner. Jag lyckades inte installera via USB minne i alla fall.

Nackdelen är att systemet inte accepterar några andra än Apples drivers i grund. kan tex inte installera WHQL nVidia Drivers för 320M Win7 "hardware not supported".

Över lag, extremt nöjd med denna lilla tjusiga laptop, tun som få, bra batteritid och man kan dessutom spela på den, så länge man inte kräver högsta inställningar. Och vem behöver AA när man har 1366x768 upplösning på en 11,6" wide?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skumt att Nvidias drivrutiner inte fungerar. Blir intressant och se hur det blir när folk ska in med linux på dem.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Håller med Fluf. En grymt trevlig laptop!

Visa signatur

MacBook Pro 14": Apple M1 Pro | 16 GB | 512 GB | LG 27 UP650 / LG 22MD4KA-B
WS: AMD 5050e @ 2,6 Ghz | GA-MA74GM-S2H | Corsair XMS2 2x2 GB | Intel X25-M G2 80 GB | WD GP 500 GB | XFX 4770 @ Stock | LG W2220P
NAS: Synology DS212j | Samsung ECO Green 2 TB @ SHR | Noctua NF-B9

Permalänk
Medlem

Håller med, det verkar vara en mycket trevligt liten sak , det blir nog till att inhandla en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag föll pladask för den nya Mac Book Air 11,6" (2010).

Det blev inköp på "vanilla" fast med 128GB disken då jag skulle köra BootCamp.

Alla som är lite nyfiken på denna har sett en rad unboxing videor och recensioner så det enda jag vill tillägga på unboxing är;
Nice!
Batteriet laddat till drygt hälften, så startknappen, välja namn och språk och så är man igång på några minuter utan att ens kopplat in sladden... Snyggt

Nu till den biten som det inte snackats så mycket om. Gaming prestanda på datorn, då jag är rätt ny på Mac och misstänker att dv Mac benchar inte skulle säga PC folket här så mycket blev det en 3DMark06.

Vantage kunde jag inte köra och få resultat på då dels jag inte kopplat in extern skärm för att köra 1280x1024, kör endast på den inbyggda skärmen än så länge. Dels på grund av att drivisarna inte är WHQL certifierade. Av samma anledning kan jag inte publicera 3DMark06 resultatet på Orb Public, först ett par screenshots (cause it did happen)

http://img27.imageshack.us/img27/4408/3dmark06l.jpg

http://img258.imageshack.us/img258/6466/3dmark062.jpg

http://img268.imageshack.us/img268/1556/cpugpu.jpg

http://img831.imageshack.us/img831/7185/mbmem.jpg

http://img600.imageshack.us/img600/1685/winperformance.jpg

Notera att SpeeStep fungerar som den skall i Idle i Windows för att spara batteritid. Inte testat effektiv batteritid i Win7 än så länge, inte haft Win7 installerat mer än några timmar och då haft kabel i för eventuell prestanda minskning vid bateridrift inte skall påverka resultaten. Skall försöka få till lite mer benchar senare. Dock är jag imponerad av hurpass spelbar datorn ändå är, kör HL2 i OS-X miljö, MafiaII i Win7 och sett videos på en del andra saker med som dessa;

COD4 MW YouTube - 11 inch MacBook Air Gaming: Call of Duty 4 Modern Warfare (2010)
Crysis YouTube - Crysis Running on a MacBook Air (Windows 7 Gaming)
Näve benchmarks YouTube - 2010 MacBook Air Review and Box Content + Benchmarks

Bootcamp fungerade utan problem, snabb och smidig installation. Innan man körde igång fick man fixa en skiva eller USB med dv drivers. Samma skiva/USB finns även ett Windows program som gör att Mac Datorn kan låna dess DVD spelare via Wifi, smidigt om man inte har en USB DVD för Windows installationen. Notera att Bootcamp Windows install endast tar riktiga skivor, inte meckade USB minne versioner. Jag lyckades inte installera via USB minne i alla fall.

Nackdelen är att systemet inte accepterar några andra än Apples drivers i grund. kan tex inte installera WHQL nVidia Drivers för 320M Win7 "hardware not supported".

Över lag, extremt nöjd med denna lilla tjusiga laptop, tun som få, bra batteritid och man kan dessutom spela på den, så länge man inte kräver högsta inställningar. Och vem behöver AA när man har 1366x768 upplösning på en 11,6" wide?

Hur upplever du batteritiden i OS X när du utför enbart enklare uppgifter? Funderar på att köpa en 11.6" till föreläsningar, men vill i alla fall kunna kräma ur 6 timmar ur den (OBS: enbart skrivande kommer förekomma på den då).

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Arginj:

Hur upplever du batteritiden i OS X när du utför enbart enklare uppgifter? Funderar på att köpa en 11.6" till föreläsningar, men vill i alla fall kunna kräma ur 6 timmar ur den (OBS: enbart skrivande kommer förekomma på den då).

Om jag skall vara ärlig, enklare saker har jag inte gjort särskilt mycket alls på den. Antingen WiFi + surf/youtube (tex sitter på café med polarna och någon "såg ett så kul Youtube klipp!" så åker den fram för att se) samt en del gaming både under OSX och W7 har det blivit.

Batteritiden känns bra, vill inte säga någon siffra, men den klarar mer energikrävande saker längre än de flesta andra laptopppar och netbooks jag testat.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

En Air 1.4 med 4GB och med 27-tummare, skulle det funka att utveckla sajter på?

Text-editor, enklare PS-grejer, Office-paketet osv? Känns som min Q6600 är overkill för detta och är mer sugen på en ultrabärbar som man kan koppla till stor skärm hemma när man jobbar.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

En Air 1.4 med 4GB och med 27-tummare, skulle det funka att utveckla sajter på?

Text-editor, enklare PS-grejer, Office-paketet osv? Känns som min Q6600 är overkill för detta och är mer sugen på en ultrabärbar som man kan koppla till stor skärm hemma när man jobbar.

Beror på, ska du jobba med riktigt tunga trycksaker så är 4GB i det snålaste, men är det bara webb så räcker 4GB gott.