Officiellt: Radeon HD 6900 Cayman försenas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Ja 5970 är bättre än GTX 580, men inte mycket, och du tänker inte på att från många benchmarks så har de avaktiverat tex PhysX för att göra det rättvisare för AMD.
Framförallt så verkar du inte fatta att 5970 är ett kort med dubbla gpu:er och 580 är ett med endast 1, så GTX580 slaktar verkligen 5970 som egentligen är 2 st 5850.

vadå egentligen? det gör ju inte det, så då gör det inte det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noobenu:

vadå egentligen? det gör ju inte det, så då gör det inte det.

Man kan inte sätta en 2 CPU krot mot ett 1 CPU kort, som att jämföra 5979 mot 5870, går inte.
Förresten så stödjer inte ens alla spel 2 gpu's så GTX 580 har chanser att få bättre fps på såna och som sagt så är Nvidia kort inte lite utan MYCKET bättre på tesselering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Man kan inte sätta en 2 CPU krot mot ett 1 CPU kort, som att jämföra 5979 mot 5870, går inte.
Förresten så stödjer inte ens alla spel 2 gpu's så GTX 580 har chanser att få bättre fps på såna och som sagt så är Nvidia kort inte lite utan MYCKET bättre på tesselering.

Det heter GPU, inte CPU
Det är intressant att se hur Nvidia-fanboys grinar om att det inte går att sätta dubbelkort mot enkelkort.
Ändå gick det tydligen bra när 5870 lanserades, då testades det många ggr mot Nvidias dubbelkort 295 eftersom det var det snabbaste Nvidia kunde erbjuda då.
Vad som räknas är priset och strömförbrukningen, de lite mer vettiga läsarna förstår ju det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avicenna:

Det heter GPU, inte CPU
Det är intressant att se hur Nvidia-fanboys grinar om att det inte går att sätta dubbelkort mot enkelkort.
Ändå gick det tydligen bra när 5870 lanserades, då testades det många ggr mot Nvidias dubbelkort 295 eftersom det var det snabbaste Nvidia kunde erbjuda då.
Vad som räknas är priset och strömförbrukningen, de lite mer vettiga läsarna förstår ju det också.

Nvidia har valt att göra en maffig GPU med grym prestanda till sitt "värstingkort". AMD väljer att sätta 2st lite mindre GPUs på sitt "värstingkort". Två olika tekniker för att nå samma mål (grym prestanda dvs). Eftersom dem spelar i samma "Entusiast" liga så går det utmärkt att jämföra prestanda.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chenz:

Men nVidia gör ju mycket större kort, det är ju inte rättvist? De är ju en helt annan division.

Nej, sluta upp med tjafset om antalet kärnor på ett kort. Det enda som ger tvåkärniga kort en nackdel är microstuttering, och det är upp till var och en att avgöra hur mycket det stör dem, det är inget man kan diskutera.

Ska det börja snackas kärnor så blir det riktigt jobbigt då det kan skilja med flera hundra kärnor per kort. Lite det jag var ute efter i den andra tråden men ingen verkade bry sig. Det känns ju som om det naturliga är att man jämför kort för kort, hur designen sen är internt är ju helt irrelevant egentligen. Skulle inte Intels Larrabe få vara med alls då med sina 32 pentiumprocessorer på samma kort?
Hela diskussionen är och förblir tramsig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Z3bb4n:

Ja 5970 är bättre än GTX 580, men inte mycket, och du tänker inte på att från många benchmarks så har de avaktiverat tex PhysX för att göra det rättvisare för AMD.
Framförallt så verkar du inte fatta att 5970 är ett kort med dubbla gpu:er och 580 är ett med endast 1, så GTX580 slaktar verkligen 5970 som egentligen är 2 st 5850.

Och det är ju benchmarks eller hur?Spelar du benchmarks eller?Som ger orealistiska poäng som inget nvidiakort kan påvisa i verkligheten i något enda spel??I verkligheten blir det istället en lägre fps när du har physx påslaget.Så det är knappast för att göra det rättvisare för amd.Det är för att ge oss konsumenter en realistisk bild av vad korten ger för prestanda i verkliga spel.Men det trodde jag att du visste?Du verkar ju veta allt som hur dumma folk är i skallen?Lika barn leka bäst tycker jag passar bra på sånt snack:))
MvH....

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Nvidia har valt att göra en maffig GPU med grym prestanda till sitt "värstingkort". AMD väljer att sätta 2st lite mindre GPUs på sitt "värstingkort". Två olika tekniker för att nå samma mål (grym prestanda dvs). Eftersom dem spelar i samma "Entusiast" liga så går det utmärkt att jämföra prestanda.

Precis vad jag och många andra vill ha sagt.
Är pris och strömförbrukning någorlunda lika är det bara att jämföra prestanda, bildkvalitet, drivrutiner, övriga finesser och välja det man föredrar.

Permalänk
Medlem

Som sagt GTX580 recensionen spårade ur på samma sätt. Det verkar som dem flesta om inte alla, utom Z3bb4n, har samma åsikt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Inaktiv

*tråd rensad*

En användare har fått en varning och ett par inlägg har redigerats för att få bort otrevliga kommentarer.

Återgå till ämnet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperDa:

Nvidia har valt att göra en maffig GPU med grym prestanda till sitt "värstingkort". AMD väljer att sätta 2st lite mindre GPUs på sitt "värstingkort". Två olika tekniker för att nå samma mål (grym prestanda dvs). Eftersom dem spelar i samma "Entusiast" liga så går det utmärkt att jämföra prestanda.

Kan man ha 3st 5970?
- Nej
Kan man ha 3st GTX580?
- A

Skillnad på kort och kort, svårt att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Kan man ha 3st 5970?
- Nej
Kan man ha 3st GTX580?
- A

Skillnad på kort och kort, svårt att jämföra.

Så bara för att man inte kan ha det i 3-Way SLi/CrossfireX går det inte att jämföra?

Men hur gör vi då med detta kort då http://www.sweclockers.com/nyhet/12921-zotac-geforce-gtx-460-...

Nämen åj, det hade 2 GPU:er, ledsen bara att jämföra med, 5970, ARES (5870x2) 4870x2, då tror jag nog att det inte går så bra.

Då borde man ju inte kunna jämföra en Duo, Quad eller Hexa core CPU med varandra heller, för de har olika antal kärnor, eller?

1 kort som 1 kort, 1 CPU som 1 CPU

EDIT: Nej jag vill inte att denna tråd spårar ur, men varför kan man inte jämföra 5970 med andra kort?
Det finns ingen logik i det du säger. Enligt mig och förmodligen de flesta andra här.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Inaktiv

Du verkar inte fatta?

Låt oss jämföra 3st GTX580 mot 3st 5970 i en benchmark.
Nej juste, det går inte för DET ÄR TVÅ OLIKA TYPER AV KORT.

Permalänk
Avstängd

Är inte det samma som att jämnföra 3x GTX460 och 3x HD5850 ? Eller 3x HD6870 och 3x GTX470 ?
Men det går inte.. Olika serier har olika begränsningar därav jämnför man dessa 1vs1 alt. 2v2.
Eller 3v3 alt. 4v4 om båda korten i fråga har stöd för detta.

Men detta har inget alls att göra med nyheten..
Synd att det inte kommer då det var planerat men inget hemskt drabar någon utom ovisheten om 6970 blir snabbare än 5970 eller lägger sig precis under brevid GTX580 som skulle vara ruggigt bra med tanke på AMD´s väg att bygga mindre GPU:er

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

OACCEPTABELT!
Värsta tänkbara nyheten på tusen år :(((((((((((((
Att få besked om att man har cancer är fan en gåva jämfört med detta!!

BESVIKELSEN ÄR OERHÖRD!!!
TÅRAR
Ångest BAH!
DÅLIGT!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Kan man ha 3st 5970?
- Nej
Kan man ha 3st GTX580?
- A

Skillnad på kort och kort, svårt att jämföra.

Det där är ju inte ens relevant, det är bara extrem överdrift. Vi har pratat om 1 kort hela tiden, vem sitter på eller har tankar på att köra 3 kort i denna prisklassen? Förutom extrema entusiaster.

OnTopic: Jag vill veta varför dem blir försenade, inte bara massa rykten?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Du verkar inte fatta?

Låt oss jämföra 3st GTX580 mot 3st 5970 i en benchmark.
Nej juste, det går inte för DET ÄR TVÅ OLIKA TYPER AV KORT.

Som Aster sa, kort har olika begränsningar, Du kan ju jämföra 3st GTX 580 mot 2st 5970, GTX:an vinner nog, vad är det för fel med det?

Jamför 2 st GTX 580 med 2st 5970, det går eller hur?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Varför ser jag ens folk diskutera 2st 6970 CF mot 3st 580 SLi? 3st 580 är ju nVidias värsta lösning, det måste väl ändå jämföras mot AMD's värsting, vilket är 2st 6990 CF.

2st 6990 CF vs 3st 580 SLi
ska bli intressant att se vem som tar hem vinsten av dessa två setups

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Varför ser jag ens folk diskutera 2st 6970 CF mot 3st 580 SLi? 3st 580 är ju nVidias värsta lösning, det måste väl ändå jämföras mot AMD's värsting, vilket är 2st 6990 CF.

2st 6990 CF vs 3st 580 SLi
ska bli intressant att se vem som tar hem vinsten av dessa två setups

Därför att 6990 har 2 st GPU:er
Vilket vissa nVidia Fanboys har svårt för...

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk

Jävla dagistråd och framför allt det har varit ett jävla tjat om 5970!!

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Jävla dagistråd och framför allt det har varit ett jävla tjat om 5970!!

Jo jag vet...

Men för att återgå till Topicen, som en tidigare medlem sa, jag vill veta varför förseningen sker, samt vill jag veta det exakta lanserings datumet.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

lite omvänt scenario i år alltså.

är ganska nyfiken på att få reda på orsaken.
hoppas det blir klarlagt snarast!

angående jämförelser så kommer man som konsument att kolla vad som går att få tag på i prisklass X , allt i prisklass X kommer man att kika på , den produkt som är mest fördelaktig kommer man att välja.

vad man ser som fördelaktigt är dessutom högst individuellt.

Skrivet av adolf512:

tycker placeringen av antilles i diagrammet är lite märkligt. om det nu är cyaman x2 och inte barts x2 så tycker jag kortet skulle ha varit högre upp.

troligtvis beror detta på att AMD har klockat ner kortet upp till 40% eller att de inte fick plats med kortet i diagrammet.

inte helt säker på att det dokumentet var ämnat att vara visuellt skalenligt.
tror att upp bara betyder bättre , utan att påvisa hur mycket bättre.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Därför att 6990 har 2 st GPU:er
Vilket vissa nVidia Fanboys har svårt för...

okej, så tills vi får se ett 580x2 alltlså... men vääänta lite............................................................................................. nvidia kommer ju aldrig lansera något sådant kort - hur ska vi då jämföra 6990 med ett nvidia kort? JAG VET! Vi jämför med deras tidigare x2 kort! Det blir ju jättebra! Så blir det GTX 295 eller vad?
suck...

________________

Borde finnas en lag mot förseningar...

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Fin julklapp

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Borde finnas en lag mot förseningar...

nej tack , då blir det som i spelindustrin , allt kommer ut innan jul , oavsätt hur trasigt det är.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Det där var imponerande,
det är bara att ta av sig hatten för AMD som för inte så länge sedan hade pissdålig CF skalning med 5xxx-serien
Men någon synergi är det inte tal om för det skulle va omöjligt ;P
Synergi - Wikipedia

Jo vet men kom inte på nåt bättre ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

nej tack , då blir det som i spelindustrin , allt kommer ut innan jul , oavsätt hur trasigt det är.

:((
Då borde lagan vara så att företag måste anställa lagom personal så produkterna alltid hinner bli klara!!!
Besvikelsen är enorm kan jag lova... Skulle ha 2 hd6970 till månadsskiftet va det tänkt

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

okej, så tills vi får se ett 580x2 alltlså... men vääänta lite............................................................................................. nvidia kommer ju aldrig lansera något sådant kort - hur ska vi då jämföra 6990 med ett nvidia kort? JAG VET! Vi jämför med deras tidigare x2 kort! Det blir ju jättebra! Så blir det GTX 295 eller vad?
suck...

________________

Borde finnas en lag mot förseningar...

Som jag länkade innan kommer Zotac göra en GTX 460x2, okej, GTX460, GTX 295 vs HD Radeon 5970, 5870x2, 4870x2 och 6990
Det kommer bli kul

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Man kan inte sätta en 2 CPU krot mot ett 1 CPU kort, som att jämföra 5979 mot 5870, går inte.
Förresten så stödjer inte ens alla spel 2 gpu's så GTX 580 har chanser att få bättre fps på såna och som sagt så är Nvidia kort inte lite utan MYCKET bättre på tesselering.

Det går och det görs varje dag. Hd 5970 skalar ju rätt ok också i crossfire, ~80+%.
Så som du talar så måste du gilla nvidia pga märket... släpp det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Du verkar inte fatta?

Låt oss jämföra 3st GTX580 mot 3st 5970 i en benchmark.
Nej juste, det går inte för DET ÄR TVÅ OLIKA TYPER AV KORT.

Går utmärkt att jämföra!
Men 3 5970 kommer få storstryk av 3 GTX580 då bara två av de tra 5970 kommar användas så vist blir jämförelsen lite haltande

Om man inte bara helt snöar in sig på fel detaljer så går det att jämföra det mesta, det är absolut inget problem med olika grafikkort i alla fall. Allt är inte svart och vitt men det brukar ta ett tag att lära sig, längre för en del. Det handlar bara om att välja vettiga kriterier för vad man jämför, det är två helt olika saker att jämföra.

Vilken är den snabbaste uppsättningen av grafikkort som går att bygga med ATI/Nvidia kort.
eller
Vilken är den snabbaste uppsättningen av grafikkort som går att bygga med ett ATI/Nvidia kort.
eller
Vilken är den snabbaste uppsättnignen grafikkort som går att köpa för en given summa pengar.

De flesta har inte obegränsad budget så vi brukar väge in kostnaden i jämförelsen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Helvetes jävla skit.
Det ju tråkigt menar jag.
Jag som trodde och hoppades att Swec hade fel, när de spådde förseningar.

hehe Men som sagt, bara de inte blir mycket mer försenade så känns det ändå lugnt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC