Permalänk
Medlem

Skalnings hjälp...

Monterat ihop ny dator med ett gb gtx460 och i början körde jag med xp och då skalades bilden så jag kan ha vilken upplösning som helst. Men när jag installerade w7 slutade den skala bilden. Måste ha en widescreen upplösning för att det ska funka men skulle gärna kunna fixa så jag kan ha 640x480 i cs men det blir bara svarta ränder på sidan.

Letade runt i nvidias kontrollpanel men hittade inte skalnings alternativen som alla andra verkar ha....Någon som vet felet?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av mylife:

Monterat ihop ny dator med ett gb gtx460 och i början körde jag med xp och då skalades bilden så jag kan ha vilken upplösning som helst. Men när jag installerade w7 slutade den skala bilden. Måste ha en widescreen upplösning för att det ska funka men skulle gärna kunna fixa så jag kan ha 640x480 i cs men det blir bara svarta ränder på sidan.

Letade runt i nvidias kontrollpanel men hittade inte skalnings alternativen som alla andra verkar ha....Någon som vet felet?

Du menar tvärt om, den brukade inte skala men gör det nu.

Att det skalar innebär att du får bilden i den aspekt det ska vara, vilket med 640x480 (4:3) på en widescreenskärm (16:9/16:10) ska ge svarta kanter på sidorna. Likaså ska en 720x405-bild (DVD widescreen) ge svarta kanter ovan och under bilden på en 4:3 tjock-TV.

Det finns inget sätt att återfå felaktig (eller total brist av) skalning i Win7 om både skärm och grafikkort stöder hardware autoscale, vilket dina gör. Enda anledningen att det "fungerade" i XP var att XP inte stöder hårdvaruskalning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

aa så menar jag

okej det var ju tråkigt att höra får väl nöja mig med det då det bara är cs som är problemet