Script för att dela ut diskar

Permalänk
Medlem

Script för att dela ut diskar

Har ett problem som jag skulle behöva hjälp med.

Har en hög diskar i min server som alla är krypterade med truecrypt och jag mountar dem efter inloggning.
Detta gör att utdelningen av dem försvinner vid omstart och jag får sitta och manuellt lägga in utdelningsnamn + rättigheter för ett tiotal diskar vilket i längden blir jobbigt.

Skulle man kunna använda ett .batscript för att dela ut dem som jag skulle kunna köra vid inloggning eller finns det kanske någon annan finurlig lösning?

Tack på förhand!
//Splish

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Vila i frid

Ska du ansluta dem automagisk lär du ju skriva ned lösenordet i batchfilen - då försvinner ju hela meningen med krypteringen.

Permalänk
Medlem

Själva monteringen av de krypterade enheterna sköter jag och vill sköta manuellt. Problemet är att nätverksdelningen försvinner eftersom inte Windows kan hitta diskarna vid start och därför helt glömmer vilka inställningar de ska ha när jag väl skrivit in lösenordet för Truecrypt.

Det jag vill ha är alltså ett skript som jag kan köra efter att jag låst upp de krypterade diskarna som delar ut dem över nätverket och ställer in rättigheterna.

Edit:
Bytte taktik i mitt googlande och hittade en lösning.

Finns kanske någon som kan ha användning av samma sak med externa hdds eller något så här är lösningen:

BAT file to share ext HDD,grant full access

Det essentiella kommandot:
net share "Drivename"=x:\ /GRANT:Username,FULL

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!